Toon posts:

Fabriek Nanoident vergelijken met Intel??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Uit het artikel: Fabriek geopend voor organische halfgeleiders

quote:
De fabriek in Linz is 800 vierkante meter groot, met een clean room van 400 vierkante meter. De productiecapaciteit is maximaal 40.000 vierkante meter per jaar aan organische halfgeleiders. Nanoident heeft voor de bouw van de fabriek 'enkele miljoenen' nodig gehad, een schijntje in vergelijking met de miljarden kostende productielijnen van bedrijven als Intel en AMD.

Wat is dat voor idiote vergelijking?
Dat is zoiets als zeggen dat een Renault Clio veel goedkoper is als een Boeing 747 ! |:(

Een clean room van 400 vierkante meter? Dat is een schuurtje! Ter vergelijking, de Mesa+ cleanroom van de Universiteit Twente, waar alleen onderzoek wordt gedaan, en geen productie, is al 1250 vierkante meter! Idem voor de gebruikte technologie. Gaan we 10.000 nm technologie vergelijken met 65nm technologie? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 22:28 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het is ook slechts bedoeld om de schaalgrootte en het bedrag van de miljoeneninvestering in perspectief te plaatsen lijkt mij. Ik vind de vergelijking vrij onschuldig.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De tekst "een schijntje' impliceert anders wel dat Intel enzo dom zijn geweest omdat je met een paar miljoen en 400 m2 ook goede dingen kan doen......

IMHO

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Idd., de fabrieken van AMD en Intel zijn tientallen keren zo groot en de 10000nm reeds 33 jaar geleden gepasseerd. Als we die paar miljard van nu terug rekenen naar die primitieve status van techniek en kleine schaal blijven ws. ook nog maar enkele miljoenen over.

Het is zonder meer interessante spul, maar om de productiekosten nu op deze manier goed te laten lijken lijkt me ook niet echt nodig :).

Professioneel Hyves-weigeraar

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ecteinascidin schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 23:20:
De tekst "een schijntje' impliceert anders wel dat Intel enzo dom zijn geweest omdat je met een paar miljoen en 400 m2 ook goede dingen kan doen......

IMHO
Zo zou je het inderdaad ook kunnen lezen, het was mij op die manier niet opgevallen. 'Een schijntje' zou beter vervangen kunnen worden dan :)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ga ik fixen

Fixed

[ Voor 42% gewijzigd door Yoeri op 15-03-2007 09:00 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden