Asus P5N-E SLI complicaties

Pagina: 1
Acties:

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:23
Vorige week donderdag was het zo ver, mijn pc met asrock moederbord, ddr1 en agp videokaart op waarderen tot een volwaardig Core 2 Duo systeem. Specs:

Asus P5N-E SLI
Core 2 Duo 6300
2x 512 MB DDR800 MDT
7950gt van MSI
1x IDE HD Hitachi
1x IDE HD Maxtor
1x IDE DVD speler

Thuis aangekomen het systeem in elkaar gezet. Maar het systeem wilden niet doorstarten in dual-channelmode (A1 en B1). Echter wel als ik de geheugenlatjes in de 2e dimm van elk kanaal deed (A2 en B2). Dit vond ik vreemd maargoed misschien hoorde dit wel. Nadat ik windows wilde installeren kwam de ene fout na de anderen.

Het systeem liep op willekeurige momenten vast. Ik nam aan dat dit een geheugen probleem was aangezien ik wel eens vaker gekke dingen heb gezien op een pc. Ik bellen met de computerwinkel en het was geen enkel probleem om het geheugen om te wisselen voor ander, ik heb toen echter besloten om het in te wisselen voor duurder Corsair geheugen (uiteraard met bijbetaling). Thuis aangekomen weer het zelfde, een instabiel systeem. Timings van het geheugen aangepast en voltages veranderd maar helaas hielp dit niet.

Misschien was een biosupdate de oplossing, ik gekeken op het net en jawel hoor, een biosupdate was beschikbaar, gedownload en geinstalleerd maar helaas had dit ook geen effect. Toen ben ik verder gaan uitzoeken wat het allemaal kon zijn. Systeem gestart met 1 hd of geen, andere vga kaart, andere voeding, maar helaas, geen verbeteringen.

Toch maar een belletje met de computerwinkel omdat ik het moederbord vermoedde (deze was immers ook net nieuw). De computerwinkel wist mij te vertellen dat ze deze niet zomaar konden omwisselen en dat ik daarvoor de pc naar de winkel moest brengen om er door hun naar te laten kijken. Zo gezegd zo gedaan.

Na 2 dagen op mijn pc gewacht te hebben komt het verlossende smsje, mijn pc zou klaar staan. Daar aangekomen wist de verkoper mij te vertellen dat de CPU was vervangen (was dus kennelijk niet goed) en dat de geheugentimings waren ingesteld. Ook was er een testversie van windows geinstalleerd.

Thuis aangekomen computer opgestart, het systeem bootte in 1x door. Ik had goede hoop, echter wilde ik de testversie van windows verwijderen omdat dit een home-editie betrof en ik een prof uitvoering heb.

Tijdens de windows installatie sloeg de pc weer vast, ik gelijk weer gebeld en toen werd mij verteld dat het waarschijnlijk aan de windows-cd lag omdat de pc volgens de winkel gewoon goed funtioneerde. Na 3 andere windows cd's te hebben geprobeerd en 30 liter aan benzine te hebben verspild ben ik nog niet verder.

Morgen ga ik uiteraard weer even bellen of we nog wat kunnen regelen maar ik wilde graag weten of iemand hier nog suggesties heeft.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:23
Doe er maar n slotje op, het mobo is vervangen door een P5B. Het probleem lag dus bij de P5N-E, niet echt een aanrader dus!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 11:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Wat was dan het probleem? Een productie fout oid?
Is wel intressant om te weten.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Het zal wel aan het bord gelegen hebben :)
bij de test van hardware.info, waarmee iComputers de GOLD award heeft gewonnen zat dit bord er ook in :)