Toon posts:

Website voor gedichten/songteksten beveiligen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst begrijp ik dat er al veel van het soort topics zijn "Tekst mag niet gekopieerd worden", ed. Ik wil het echter iets dieper bespreken.

Ik schrijf onderhand zo'n 3 tot 4 jaar gedichten en song teksten, nou wil ik hier een deel van publiceren op een website voor vrienden, familie en een ieder die het leuk vind om te lezen. Nou zit ik alleen met het dilemma of ik hier een beveiliging op zal maken en als ik dat doe, hoe ik zorg dat dit toch wel zo min mogelijk hinder in het browsen voor de gebruiker is.

Nou wil ik natuurlijk niet dat iedereen er de eer voor kan opstrijken en daarnaast vraag ik mij af of alleen een Copyright notice genoeg is.
Ik begrijp uiteraard dat als je iets aan de gebruiker laat zien dat het altijd te kopieren is, je hoeft het ze echter niet in hun schoot te werpen.

Ik vraag mij dan ook af hoe jullie hierover denken en of jullie nog tips maken hebben om duidelijk te maken aan de gebruiker dat ik er uiteraard niet van gediend ben wanneer het klakkeloos gekopieerd word.
Met java script kan een melding worden weergegeven, de rechter muis knop kan uitgeschakeld worden, ik zou het in gif kunnen publiceren in een frame.
Maar dit alles lijkt mij ook irritatie opwekken, denken jullie dat de voordelen opwegen tegen de nadelen voor de gebruiker?
Uiteraard vind ik het geen probleem als er een andere website of persoon naar verwijst, dit laat alleen maar zien dat mensen het kunnen waarderen.
Alleen zou ik wel graag zien dat zij ook laten zien waar het vandaan komt.

Daarnaast ben ik geen geen absolute held in web design en wil het voor mezelf ook redelijk simpel houden, een java scriptje zal wel lukken en iets simpels in PHP ook maar veel verder dan dat zal het niet komen.

Hoe denken jullie over het beveiligen van dergelijke content, en zou alleen de copyright notice voldoende moeten zijn?

Ik ben iig benieuwd naar jullie mening en hoop dat jullie mij kunnen helpen bij de keuze tussen de twee.

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Allereerst: zoiets is op de manieren die jij beschrijft nooit te beveiligen, behalve door het helemaal niet op internet te zetten. Je kan gewoon een screenshot maken van de tekst en die eventueel overtikken bijvoorbeeld. ;)

Wat je wel kan doen, aangezien het vooral voor familie en vrienden is, is de teksten achter een login te zetten. Aan de login kan je allerlei procedures hangen, zodat je ongeveer weet wie je teksten gelezen hebben en er dus nog 'enige' vorm van controle kan zijn.

In principe is een copyright notice voldoende. Daarnaast kan je expliciet vermelden dat reproductie in welke vorm dan ook verboden is. Verder kan je al je teksten deponeren bij de belastingdienst, die jou dan een waarmerk stuurt en je daardoor aangewezen bent als auteur en eigenaar van de tekst.

Daarnaast wil je toch eigenlijk ook dat je teksten gelezen worden door zo veel mogelijk mensen? ;)

Sundown Circus

Verwijderd

Ik denk dat je niet aan het contextmenu met javascript moet komen, alleen al omdat dit totaal niet zal helpen ;).

Wat mij de beste oplossing lijkt: de tekst in een formaat presenteren wat in ieder geval niet selecteer baar is. Dit stopt 99% van de gebruikers die de tekst anders even met ctrl-c weg zouden kapen.

Hierbij moet je denken aan
-een plaatje, eventueel gemaakt met PHP
-een flash 'film'

Maar je zegt het zelf al: publicatie betekend dat er _altijd_ een mogelijkheid tot kopiëren zal zijn.

Succes :).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 20:09 ]

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Ik heb uiteraard geen idee hoe goed hetgeen is wat je maakt, maar ik zou me hier niet echt mee bezig houden als ik jou was. Zoals je zelf al zegt: als je het laat zien, dan is het te kopieren, of het nou tekst of een plaatje is. Als iemand kwaad wilt, dan ga je dat niet stoppen.

Rechtermuis knop uitschakelen en dat soort truken wekt enorme irritatie op bij menig gebruiker (bij mij bijvoorbeeld).

Zijn er bijvoorbeeld mensen die claimen dat ze bepaalde gedichten geschreven hebben, en dus andermans werk posten? Ik weet dat het in ieder geval in de 3D computer graphics wereld echt heel erg weinig gebeurt (posten van andermans werk/art), omdat de mensen die er wat vanaf weten werk van andere mensen kennen en die worden dus er zo uitgepikt.

Vaak zijn de sub-wereldjes zowieso vrij klein, dus ons kent ons en dan worden fakers er snel uitgefiltert.

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was mij er idd van bewust dat het nooit compleet tegen te houden is om er een kopie van te maken.
Ik was me er niet van bewust dat dit soort dingen ook aangemeld konden worden bij de belastingdienst, hier zal ik iig even verder naar kijken.
Misschien is het wel interessant om me daar in te verdiepen, op die manier heb ik inderdaad nog een stok achter de deur mocht een kopie ooit voorkomen.

En om te zorgen dat de tekst niet direct geselecteerd kan worden, zou ik er hiervoor een layer overheen moeten leggen? of zijn er betere manieren om dit te doen, ik weet namelijk niet of java script deze optie bied.
Het lijkt mij in ieder geval wel een mooie barrière die geen irritatie opwekt en gepaard met een mooie disclaimer moet dat denk ik wel voldoende zijn.

Een login zou ik echter niet willen doen, zoals al word aangegeven wil ik het uiteraard aan zoveel mogelijk mensen laten zien en dit brengt toch wel de nodige beperkingen met zich mee.

En om er op terug te komen wat de "kwaliteit" dan wel niet is, wil de site best een keer posten maar dat word *SPAM* denk ik maar voel je vrij om als hij af is eens in mijn profiel te kijken naar mijn nieuwe site ^^

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het lijkt mij in ieder geval wel een mooie barrière die geen irritatie opwekt en gepaard met een mooie disclaimer moet dat denk ik wel voldoende zijn.
Bij mij zou dat wel irritatie opwekken omdat ik vaak tekst selecteer als ik lees (vind ik makkelijker lezen, ken meer mensen die dat doen)

Maar waarom ben je zo bang dat anderen je teksten jatten? Misschien dat een tiener een gedichtje op zijn CU2 zet zonder bronvermelding, maar wat boeit dat nou? Anders zou diegene misschien dat gedicht helemaal niet op zijn CU2 zetten.

Als je restricties oplegt worden je teksten ook minder verspreid, ook minder verspreid mèt bronvermelding, en krijg je minder bekendheid.

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:10
@Mr.Anarchy
Javascript is absoluut niet veilig, als een browser geen Javascript ondersteunt of de eingenaar van de browser heeft het uitgeschakeld dan ben je snel klaar en kan je de tekst er uit halen.

Een login opzetten zou wel een goede beveiliging zijn, dan kan niet iedereen (zonder login gegevens) zomaar teksten kopieeren. Ook zou je er over kunnen denken om de teksten als plaatje op de pagina te zetten, zoals wel vaker wordt aangehaald hierboven). Het niet kunnen selecteren wanneer je leest hoeft niet direct een probleem te zijn (songteksten/gedichten bestaan tenslotte uit coupletten die redelijk kort zijn)

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:51

Onbekend

...

Je voorkomt toch niet dat iemand een tekst gaat overtypen.
De meeste mensen hebben dat er graag voor over voor een goeie songtekst.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• hing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05-2023
Je kunt tussen alle woorden allerlei rommel plaatsen met een font-size 0. Is natuurlijk geen goede beveiliging, maar wel drempelverhogend
HTML:
1
Ik<span style="font-size:0">hfuehf</span> ben<span style="font-size:0">hfuehf</span> een god in het diepst van ....

kunnen ze in ieder geval niet direct copy & pasten

[ Voor 8% gewijzigd door hing op 15-03-2007 10:06 . Reden: typo ]

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-12 17:25
hing schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 10:04:
Je kunt tussen alle woorden allerlei rommel plaatsen met een font-size 0. Is natuurlijk geen goede beveiliging, maar wel drempelverhogend
HTML:
1
Ik<span style="font-size:0">hfuehf</span> ben<span style="font-size:0">hfuehf</span> een god in het diepst van ....

Jawel, ze hoeven dan alleen de rommel eruit te deleten ;)

Ik zou dan gewoon voor de login gaan, zoals eerder werd aangegeven.

Verwijderd

hing schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 10:04:
HTML:
1

Die oplossing is niet alleen heel :r ranzig2 :r, maar is ook nog eens met één simpele replace te verwijderen:

pseudo-delete-pattern: replace('<span style="font-size:0">(*.*)</span>',' ')

;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:44
Wat wil je precies voorkomen met technische beschermingsmaatregelen? Dan kunnen we daarna wel kijken hoe dat ingevuld kan worden en of het doel ook bereikt kan worden (waarschijnlijk niet).

Indien je het lezerspubliek wilt beperken dan is access control (login) waarschijnlijk voldoende :)

Ik zou lekker je werk publiceren met een duidelijke copyright notice. Wellicht dat een van de Creative Commons licenties wat voor je is? 'Attribution' (eer) is daarbij een standaardvoorwaarde :)

Daarnaast zou ik per gedicht een unieke kenmerkende zin nemen en daar een Google Alert voor definieren. Dat zorgt er voor dat je een email krijgt wanneer die zin ergens op het Internet opduikt :) Op basis daarvan kun je altijd nog zien wat voor actie je wilt ondernemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2007 10:24 ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:44

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wat ook wel belangrijk is ...

hoeveel schade ondervind je van mensen die mogelijk wat 'vrijer' met je teksten omgaan, die bv voor eigen gebruik copy-pasten ...
wat is nu precies de grond ervan dat je niet wilt dat mensen dat doen (is het ook een zeker angst de 'controle' over 'jouw' werk te verliezen?)..

Als het er gewoon omgaat dat je bepaalde eisen stelt, wat betreft het vermelden van de juiste bron,
zou ik het niet zeken in 'technische' trucjes, zeker niet als je die techniek zelf niet of onvoldoende beheerst om goed de 'gevolgen' en de werking te kunnen doorzien...

Juist in zo'n geval, als je een beroep doet op de volwassenheid en het eergevoel van de mensen die je teksten lezen, heeft het waarschijnlijk zin om je lezers ook zo te behandelen als je zelf behandelt wenst te worden;
Als een, in beginsel, volwassen en eerzaam persoon, waaraan je best duidelijke en redelijke voorwaarden kunt stellen...

dat is dan een kwestie van communicatie, en niet van techniek (techniek mag nooit een 'vervanging' worden van gewoon duidelijke en direkte communicatie)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik me daar ook wel redelijk in kan vinden en ik denk dat het nu dan ook een pagina word met zo min mogelijk restricties.
Wat mij bang maakt is uiteraard dat iemand anders de tekst zou gaan gebruiken als zijnde van hem/haar.

Dat google deze optie biedt wist ik ook niet, het is iig een mooie manier om te controleren waar de teksten opduiken op het internet. Het geeft mij iig nog wel enig idee van controle over wat er mee gebeurt.
Gecombineerd met het mogelijke waarmerk bij de belastingdienst zodat ik ook iets "tastbaars" heb om op terug te vallen.

Bedankt ook voor alle reacties, jullie hebben mij iig geholpen een keuze te maken. Nu nog een uiteindelijke versie van de website met een duidelijke boodschap voor de mensen tegen kopiëren en het zou voldoende moeten zijn

Bedankt van een mede-tweaker en ik denk dat ik er nu wel uit kan komen :)

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wat je wil voorkomen is eigenlijk niet tegen te gaan: als je het kan lezen kan je ook altijd de tekst met de hand overschrijven.

Daarnaast is een oplossing met javascript zoals gezegd niet veilig genoeg en vind ik zelf een inlog voor zoiets niet heel gebruiksvriendelijk.

Wat je imho het beste kan doen is op zoek gaan naar een php scriptje wat bepaalde tekst omzet in een plaatje. Als je over dat plaatje nu een 1px bij 1px transparante gif plakt en die uitrekt tot de grootte van je afbeelding met tekst ben je redelijk veilig. Je hebt dan a) een plaatje en geen losse tekst, en b) kan je niet het plaatje zomaar kopieren met rechtermuis->opslaan als omdat je dan een transparante gif opslaat. Dat is het meest gebruiksvriendelijk en toch beveiligd wat je kan maken denk ik.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 14:14:
Gecombineerd met het mogelijke waarmerk bij de belastingdienst zodat ik ook iets "tastbaars" heb om op terug te vallen.
Ik vind je nickname wat in contradictie met je vraag maar dat is hier niet het onderwerp geloof ik...

Persoonlijk vind ik dat openbaar publiceren op het net, meteen impliceert dat je je publicatie weggeeft aan het grote publiek, neen?
Pagina: 1