[SBS2003] Opnieuw installeren zonder uitval

Pagina: 1
Acties:

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08-2025
Binnen een klein bedrijfje staat een SBS2003 server te pruttelen. Ding loopt best lekker, maar omdat ik hem te vervuild vind wil ik hem een keertje schoon installeren.

Dit kan natuurlijk niet zonder dat de server uit de lucht moet. Hebben jullie ervaring of ideen hoe ik die server kan spiegelen door een andere server tijdens de installatie?

Dingen als:
  • Active directory
  • Exchange
  • Printers
Moet ik gewoon een andere server installeren en die laten repliceren? of zijn er speciale tools voor?

Ik heb werkelijk geen idee waar ik het vinden moet.
Alvast enorm bedankt! :)

Verwijderd

dan zou ik er ook maar afblijven

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-03 08:51
Small Business Servers kan je maar 1 in het domein hebben, hier door gaat repliceren dus niet lukken.

Het beste is dus:
Vrijdag middag backup maken -> Herinstalleren -> Profielen + documenten + rechten terug zetten -> Testen & hopen dat alles goed gegaan is, anders -> weekend naar de klote.

Maak hier wel een goed plan voor als je dit wilt doen, een productie server herinstalleer je niet zomaar en je installeerd er ook geen zooi op |:(

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zanniebal schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:10:
Ding loopt best lekker, maar omdat ik hem te vervuild vind wil ik hem een keertje schoon installeren.
Als de server gewoon goed draait, waarom dan een re-install?

En hoezo vervuiling? 't is toch een server en geen hobby-bak?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• stimm
Question Mark schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 10:56:
[...]
Als de server gewoon goed draait, waarom dan een re-install?

En hoezo vervuiling? 't is toch een server en geen hobby-bak?
Klopt, maar ik heb de laatste tijd steeds meer dingen geleerd van server 2003 en die wil ik gewoon ook daar doorvoeren, omdat ze die functies ook willen hebben. En met het rommeltje bedoel ik meer dat ik niet meer zou wéten wat er nu allemaal geconfigureerd is.

Het lijkt me lekker om hem eens helemaal van scratch weer te installeren en te configureren met mijn nieuwe kennis :)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Zanniebal schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 15:16:
[...]

Klopt, maar ik heb de laatste tijd steeds meer dingen geleerd van server 2003 en die wil ik gewoon ook daar doorvoeren, omdat ze die functies ook willen hebben. En met het rommeltje bedoel ik meer dat ik niet meer zou wéten wat er nu allemaal geconfigureerd is.

Het lijkt me lekker om hem eens helemaal van scratch weer te installeren en te configureren met mijn nieuwe kennis :)
VMWare is bijzonder geschikt voor het 'niet noodzakelijke prutswerk' ;)
Heb er al menige Windows/Linux server in gedraaid, en ook de kleine 'van alles in één' linuxdistro's.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zanniebal schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 15:16:
[...]

Lijkt mij alledrie geen geldige reden voor een re-install van een produktieserver (nieuwe gewenste functionaliteit, inventarisatie huidige config en spielerij/hobby).

Pak gewoon een test-pc om mee te hobby-en, of maak idd gebruik van virtuele servers oid. Heb je alle mogelijkheden om te hobby-en, zonder dat je produktie-systemen raakt. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit soort dingen is waarom sysadmins altijd 's nachts en in het weekend werken ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• stimm
CyBeR schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 20:48:
Dit soort dingen is waarom sysadmins altijd 's nachts en in het weekend werken ;)
Haha :9

VMware is mij wel bekent, gebuik het inderdaad zelf ook voor alle hande linux en windows testjes. Van het idee om de server opnieuw te installeren zie ik dan wel af. In die zin hebben jullie ook gelijk dat het niet verstandig is om een productie server te herinstalleren.

Ik had alleen het gevoel dat hij gewoon schoner en sneller kon zijn met een herinstallatie :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zanniebal schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:31:
[...]

Haha :9

VMware is mij wel bekent, gebuik het inderdaad zelf ook voor alle hande linux en windows testjes. Van het idee om de server opnieuw te installeren zie ik dan wel af. In die zin hebben jullie ook gelijk dat het niet verstandig is om een productie server te herinstalleren.

Ik had alleen het gevoel dat hij gewoon schoner en sneller kon zijn met een herinstallatie :)
Misschien heb je ook wel gelijk dat die server sneller kan zijn. Maar zoals al gezegd is het niet verstandig om over één nacht ijs een productiemachine opnieuw te installeren.
Zorg dat je van alle opties die je verandert de gevolgen kent, en de risico's voldoende indamt.
Laat bijvoorbeeld op een test-reinstall in VMware eens een paar gebruikers inloggen om te zien of alles wel werkt zoals ze willen. Als je alles goed hebt voorbereid en weet wat er achteraf allemaal gevraagd kan worden is zo'n reinstall best te doen :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1