Toon posts:

Dualhead videokaart voor in studio

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben mijn muziekproductiestudiotje een beetje aan het verbouwen en heb besloten 2 17" TFT Schermen aan te schaffen om meer overzicht te krijgen in Cubase.

Aangezien ik nu een videokaart erin heb die geen dualhead optie heeft zal ik moeten zoeken naar een andere kaart. Ik heb zelf ook al wat gespeurd (google en hier op forum), maar zie door de bomen het bos niet meer :P

Mijn PC is nu al redelijk veroudert en heeft dus geen PCI-E.

Omdat ik toch een beetje naar de toekomst wil kijken en het prijsverschil tussen D-sub en DVI schermen niet groot is, neem ik schermen mét DVI en wil ik ze aansluiten op een kaart met DVI.

De prestaties van de videokaart zijn niet erg belangrijk. In cubase zullen er alleen wat dB meters heen en weer gaan. Gamen doe ik soms nog wel, maar heeft een lage prioriteit.

Een TV-Out aansluiting zou wel heel fijn zijn.

Prijsklasse: 0 < 150

Iemand die een geschikte kaart weet?

Alvast bedankt,

Grtz Luxus

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens naar XFX kaarten uit de GF5 of 6 serie. Ze zijn moeilijk te vinden met 2x DVI, maar zeker voor onder de 150€ te vinden. Kijk anders in V&A, daar staan ze ook wel eens in. XFX is een merk dat veel dual DVI kaarten levert, ook al met AGP.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

En anders zou je ook even kijken naar Matrox videokaartjes ;)
offtopic:
Terw_Dan :w, ik mis je icon :(

Wauw, een sig!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Outerspace schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 13:49:
En anders zou je ook even kijken naar Matrox videokaartjes ;)
offtopic:
Terw_Dan :w, ik mis je icon :(
Matrox kaartjes onder de 150€ wordt al best lastig :P

offtopic:
ja, ik ben icoonloos... erg he :P

Verwijderd

Topicstarter
Heb dit gevonden:

http://tweakers.net/price...)-PV-T43A-UD-prijzen.html

Voldoet aan de eisen, maar die is 180 euro.Vind ik eigenlijk teveel om in dat stuk oud ijzer van mij te schroeven aangezien PCI-e de standaard is nu.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Matrox wordt idd te duur, tenzij je ook genoegen neemt met VGA aansluiting. Dan kan je voor een paar tientjes een 2dehandse Matrox G400/G450 Dualhead AGP oppikken van marktplaats ofzo.
3D performance is zo ongeveer van het TNT2 tijdperk, maar dat moet ruim voldoende zijn voor Cubase.

Verder kan je eigenlijk wel af met alle mogelijke AGP kaarten die 2x DVI hebben. Gewoon even wat winkels langslopen en kijken wat ze hebben.
Je zou in princiepe ook gewoon een 2de videokaart kunnen kopen met gewone PCI aansluiting, en je 2de monitor daar aan hangen. Mag helemaal geen probleem vormen.

edit:
dual DVI kaartje voor 80 euro: http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=J9GXX1

Matrox G550 DualDVI voor 120: http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=J7PM02

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 14-03-2007 14:05 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Terw_Dan schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 13:53:
[...]

Matrox kaartjes onder de 150€ wordt al best lastig :P

offtopic:
ja, ik ben icoonloos... erg he :P
Inderdaad niet het makkelijkste, maar je kan ze wel goedkoop tweedehands vinden :)

Dit is iig een Matrox Millennium P650 64Mb DualHead AGP, oem die je voor 150,- kan krijgen. Dan denk ik ook dat je beter voor een XFX kan gaan; goedkoper en imo meer prestatie :)

offtopic:
en je dm ook al uit :/ Rellen!!! :P

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 14-03-2007 14:03 ]

Wauw, een sig!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 13:58:
Heb dit gevonden:

http://tweakers.net/price...)-PV-T43A-UD-prijzen.html

Voldoet aan de eisen, maar die is 180 euro.Vind ik eigenlijk teveel om in dat stuk oud ijzer van mij te schroeven aangezien PCI-e de standaard is nu.
180 euro is idd wel heel duur, grote nadeel is dat AGP en 2x DVI allemaal zo godsonmogelijk duur is.
Evt heb ik een 6800NU te koop voor je voor de helft ;) V&A aangeboden: XFX 6800NU AGP 128MB Dual DVI AGP
McKaamos schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 14:01:
Matrox wordt idd te duur, tenzij je ook genoegen neemt met VGA aansluiting. Dan kan je voor een paar tientjes een 2dehandse Matrox G400/G450 Dualhead AGP oppikken van marktplaats ofzo.
3D performance is zo ongeveer van het TNT2 tijdperk, maar dat moet ruim voldoende zijn voor Cubase.

Verder kan je eigenlijk wel af met alle mogelijke AGP kaarten die 2x DVI hebben. Gewoon even wat winkels langslopen en kijken wat ze hebben.
Je zou in princiepe ook gewoon een 2de videokaart kunnen kopen met gewone PCI aansluiting, en je 2de monitor daar aan hangen. Mag helemaal geen probleem vormen.
PCI kaartjes met DVI zijn ook heel erg zeldzaam aan het worden, dus dat gaat ook nog wel lastig worden (tenzij je nog zo'n X1300 op PCI kan vinden).

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Terw_Dan schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 14:04:
[...]

180 euro is idd wel heel duur, grote nadeel is dat AGP en 2x DVI allemaal zo godsonmogelijk duur is.
Evt heb ik een 6800NU te koop voor je voor de helft ;) V&A aangeboden: XFX 6800NU AGP 128MB Dual DVI AGP

[...]

PCI kaartjes met DVI zijn ook heel erg zeldzaam aan het worden, dus dat gaat ook nog wel lastig worden (tenzij je nog zo'n X1300 op PCI kan vinden).
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=J8PS51
Radeon 7000 met DVI en VGA voor 35 euro... geen probleem gehad om die te vinden.
Je hoeft echt niet 2 gelijke kaarten te hebben om dualscreen te draaien, dus waarom een 2de X1300?

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 14-03-2007 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is het het goedkoopste/makkelijkste om 2 schermen met een VGA en DVI aansluiting te kopen en er een VGA PCI kaart bij te zetten?

In principe neem ik wel genoegen met VGA, maar ik wil wel DVI op de schermen omdat ik het niet slim vind om veel geld uit te geven aan apparaten met verouderde techniek. Op deze manier kan ik altijd naar DVI omschakelen als ik weer geld heb voor een heel nieuw systeem.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

McKaamos schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 14:06:
[...]

Radeon 7000 met DVI en VGA voor 35 euro... geen probleem gehad om die te vinden.
Je hoeft echt niet 2 gelijke kaarten te hebben om dualscreen te draaien, dus waarom een 2de X1300?
Persoonlijk ben ik niet echt voor 2 losse kaarten, de performance valt dan vaak flink tegen, ook in 2d beeldopbouw en dergelijke. Dus 1 kaart heeft dan toch echt mijn voorkeur.

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 14:06:
[...]

Dit is denk ik wel een geschikt kaartje :)

Leuke prijs en PCI

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 14:11:
Dus als ik het goed begrijp is het het goedkoopste/makkelijkste om 2 schermen met een VGA en DVI aansluiting te kopen en er een VGA PCI kaart bij te zetten?

In principe neem ik wel genoegen met VGA, maar ik wil wel DVI op de schermen omdat ik het niet slim vind om veel geld uit te geven aan apparaten met verouderde techniek. Op deze manier kan ik altijd naar DVI omschakelen als ik weer geld heb voor een heel nieuw systeem.
Ja, in princiepe wel ja.
2x VGA of VGA+DVI (desnoods icm DVI->VGA adaptertje, is meestal mee geleverd) is gewoon veel makkelijker aan te komen en kost veel minder.
Als je dan 2 schermen met zowel VGA als DVI hebt, kan je inderdaad later met een nieuwe PC overstappen op een dubbele DVI aansluiting.
Het is sowieso raadzaam om beide schermen met een gelijke aansluiting aan te sluiten ivm kleurverschillen die nog wel eens willen optreden. VGA aansluiten betekent namelijk dat het signaal eerst van digitaal naar analoog wordt omgezet (in videokaart) en dan weer terug naar digitaal (in TFT scherm), en dat levert verliezen op, wat je terug ziet in kleurverschil.
Dus als je aansluit doe het dan gelijk. niet VGA op scherm 1 en DVI op scherm 2.
Terw_Dan schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 14:11:
[...]

Persoonlijk ben ik niet echt voor 2 losse kaarten, de performance valt dan vaak flink tegen, ook in 2d beeldopbouw en dergelijke. Dus 1 kaart heeft dan toch echt mijn voorkeur.
ligt er helemaal aan wat je doet.
Als je met dikke 3D bezig gaat is het merkbaar. Onder Windows in 2D merk je het echt niet als je een enigzins moderne PCI kaart erbij prikt.

Ik heb zelf ooit eens met AGP geval + een PCI kaartje van S3 met 8MB gewerkt, onder WinXP en dat viel me alleszins mee. Draaide erg lekker.
3D moest ik er niet mee doen, ofcourse.

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 14-03-2007 14:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees nu net dit bij die PCI kaart...
De Sapphire Radeon 7000/TD is een eenvoudige videokaart voor kantoorsystemen of systemen die geen 3D toepassingen gebruiken. De chip wordt passief gekoeld waardoor de kaart ook geschikt is voor stille systemen.
Als ik die kaart erin zet en dan BF2 ga spelen op 1 scherm met mijn huidige AGP kaart. Dan levert dat toch geen problemen op voor mijn performance? Het beinvloed toch alleen het scherm welke aan de kaart gekoppeld zit?

Verwijderd

Topicstarter
Ook deze kaart moet geschikt zijn. 49 euro en 128 mb.. Mijn AGP kaart is een Radeon 9200 SE. Zelfde performance waarschijnlijk.

Is dit een goede oplossing of zal dit juist problemen veroorzaken ivm met drivers o.i.d?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

McKaamos schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 14:16:
[...]
ligt er helemaal aan wat je doet.
Als je met dikke 3D bezig gaat is het merkbaar. Onder Windows in 2D merk je het echt niet als je een enigzins moderne PCI kaart erbij prikt.

Ik heb zelf ooit eens met AGP geval + een PCI kaartje van S3 met 8MB gewerkt, onder WinXP en dat viel me alleszins mee. Draaide erg lekker.
3D moest ik er niet mee doen, ofcourse.
Problemen die ik ermeehad lagen voornamelijk aan extreem trage beeldopbouw (ook in 2d) dit heb ik nooit op weten te lossen, tot ik met 1 dualhead kaart ging werken. Anders was 32bit draaien op een 2e monitor gewoon niet te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 14:41:
[...]

Problemen die ik ermeehad lagen voornamelijk aan extreem trage beeldopbouw (ook in 2d) dit heb ik nooit op weten te lossen, tot ik met 1 dualhead kaart ging werken. Anders was 32bit draaien op een 2e monitor gewoon niet te doen.
Zal ik last hebben van trage beeldopbouw in 2d als ik er 2 128mb kaarten in zet? Lijkt me niet toch?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 14:23:
Ik lees nu net dit bij die PCI kaart...

[...]

Als ik die kaart erin zet en dan BF2 ga spelen op 1 scherm met mijn huidige AGP kaart. Dan levert dat toch geen problemen op voor mijn performance? Het beinvloed toch alleen het scherm welke aan de kaart gekoppeld zit?
Volgens mij mag dat geen probleem opleveren nee. Zolang het spel maar niet automatisch in breedbeeld mode gaat.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 14:53:
[...]

Zal ik last hebben van trage beeldopbouw in 2d als ik er 2 128mb kaarten in zet? Lijkt me niet toch?
Zou goed kunnen. Geheugen zegt namelijk niets. Voor 2D heb je maar een paar MB nodig (ik gebruik 7,5MB voor mijn 1680*1050 monitor op 32b kleur). Maar op een of andere dubieuze wijze draaide het gewoon ruk met een Radeon 7000/9250 als sec kaart naast een Ti4200 of Radeon 9700pro.

Vandaar dat ik kies voor 1 dualhead kaart, dan heb je daar geen last van.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Terw_Dan schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 15:01:
[...]

Zou goed kunnen. Geheugen zegt namelijk niets. Voor 2D heb je maar een paar MB nodig (ik gebruik 7,5MB voor mijn 1680*1050 monitor op 32b kleur). Maar op een of andere dubieuze wijze draaide het gewoon ruk met een Radeon 7000/9250 als sec kaart naast een Ti4200 of Radeon 9700pro.

Vandaar dat ik kies voor 1 dualhead kaart, dan heb je daar geen last van.
Weet je, ik denk dat de combinatie ATi en nVidia het probleem is...
Drivers die elkaar in de weg zitten enzo.

Waarom het ook zo was naast een 9700pro is mij een raadsel tho...

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 14-03-2007 15:18 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

McKaamos schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 15:17:
[...]

Weet je, ik denk dat de combinatie ATi en nVidia het probleem is...
Drivers die elkaar in de weg zitten enzo.

Waarom het ook zo was naast een 9700pro is mij een raadsel tho...
Ati en nvidia zouden prima naast elkaar moeten kunnen werken, maar ook ati + ati gaat niet lekker. En niet alleen op mijn eigen pc, meer mensen die er last van hadden. En ook daarbij was de oplossing een dual dvi kaartje.

Verwijderd

aangezien het om een computer in een (geluids)studio gaat is het misschien ook wel handig om te vermelden dat je uiteraard zo weinig mogelijk geluid uit je kaart (lawaai van de evt. fan) wil hebben anders bestaat er een kans dat dit terug te horen is op de opnames (passief is dus denk ik wel gewenst)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 15:21:
aangezien het om een computer in een (geluids)studio gaat is het misschien ook wel handig om te vermelden dat je uiteraard zo weinig mogelijk geluid uit je kaart (lawaai van de evt. fan) wil hebben anders bestaat er een kans dat dit terug te horen is op de opnames (passief is dus denk ik wel gewenst)
Scherpe opmerking _/-\o_

Idd hoe stiller hoe beter. Niet dat het in de opnames te horen valt, want ik gebruik geen microfoons. Toch is het beter om je anders een constante ruis hebt in de kamer en je die toch hoort terwijl je afluistert.

Had er zelf niet eens over nagedacht :P

Dat moet ik ook nog doen idd.. pc stiller maken.. Het is nu net een stationair lopende auto die meter van me vandaan staat :P

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dan mag je meteen wel gaan kijken naar stille koeling voor je CPU, een stille voeding en Harddisk silencers :P

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:15:
Dan mag je meteen wel gaan kijken naar stille koeling voor je CPU, een stille voeding en Harddisk silencers :P
Heb net al gekeken op www.ikbenstil.nl , maar er staat zoveel dat ik niet meer weet wat wat is :P

Complete stilte is denk ik toch niet nodig. Het is nooit helemaal stil in mijn omgeving. Woon in de stad dus je hebt geluid van buiten en er staat altijd wel iets aan in huis (zoals wasmachine of radio broertje) dat ik hoor.

Eventjes bekijken nog allemaal

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als je em nog kunt vinden, Radeon 9600SE met 2x DVI bijvoorbeeld. Niet erg snel in 3D maar wel passief gekoeld en twee aansluitingen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
roelio schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 21:35:
Als je em nog kunt vinden, Radeon 9600SE met 2x DVI bijvoorbeeld. Niet erg snel in 3D maar wel passief gekoeld en twee aansluitingen.
Tnx voor de tip ;)

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik het goed begrijp kan ik eigenlijk elke AGP of PCI kaart nemen met normale VGA aansluiting en DVI doormiddel van een adapter op de DVI te zetten?

In dit geval hoef ik niet met 2 kaarten te werken, wat voor problemen kan zorgen en kost het niet al te veel.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 00:28:
Maar als ik het goed begrijp kan ik eigenlijk elke AGP of PCI kaart nemen met normale VGA aansluiting en DVI doormiddel van een adapter op de DVI te zetten?

In dit geval hoef ik niet met 2 kaarten te werken, wat voor problemen kan zorgen en kost het niet al te veel.
Klopt, mits de kaart een dubbele RAMDAC heeft.
Als het een beetje modern is dan werkt het wel.
GeForce6200 of Radeon X300 is al modern genoeg daar voor.
Of uiteraard een goedkoop Matrox G400/G450/G500/G550 kaartje van Marktplaats...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 00:28:

Ja, maar dan zit je dus met 2 TFT schermen die je analoog aanstuurt. Dat zou ik persoonlijk nooit meer doen. Het verschil tussen DVI en DSUB is imho te groot om niet een beetje extra te investeren.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 10:42:
[...]

Ja, maar dan zit je dus met 2 TFT schermen die je analoog aanstuurt. Dat zou ik persoonlijk nooit meer doen. Het verschil tussen DVI en DSUB is imho te groot om niet een beetje extra te investeren.
Je hebt daar wel een punt.. Als ik toch DVI op TFT's heb en ik c.a 40 euro in een nieuw DSUB videokaartje moet investeren, dat nauwlijks beter is dan mijn huidige, kan ik net zo goed iets erbij leggen en dubbel DVI draaien.
Pagina: 1