hoe ports blokkeren in Speedtouch 716 WL van xs4all

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 16:47
Ik heb momenteel een door XS4ALL gefilterde verbinding ivm besmetting met trojans. Een van de aanbevolen maatregelen is het blokkeren van een aantal port in mijn modem/router. Ik kan in de manual van mijn Thomsoms Speedtouch 716 WL daar niets over vinden. In de GUI van het modem kan ik nergens een optie vinden om poorten te blokkeren, de firewall heb ik in de router al wel op standaard gezet. Wie weet raad?

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 16:07
Zit je met 1 of meerdere computers aangesloten op de modem?

Heb je UPnP aanstaan? Zoja, kijk eens bij je 'application forwardings' (zoiets).

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Forward de router gewoon naar een onbestaand ip :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 10:03
Ik weet niet of het nog steeds kan, maar bij oudere SpeedTouches kon je de config-file backuppen. Als je die opende met Notepad kwam je een aantal zaken tegen die je niet via de interface kon instellen, maar wel met notepad. Was altijd een kwestie van aanpassen en config-file terug uploaden :-)

Overigens, ports blokkeren in de router ivm met Trojans? Dat is helemaal geen oplossing (hoogstens preventief, maar als je die bescherming nodig hebt, is er ergens al iets anders mis), en ik denk dat de trojans slim genoeg zijn om er omheen te werken.

Truuk is gewoon je computer virus en trojan vrij te maken, alles up-to-date houden, goede anti-virus software en klikken met verstand.

• flopdoc
UpnP staat uit, moet ie aan en zo ja, wat is daar de reden voor?

Ik heb altijd al ZoneAlarm Pro en Antivir Premium en Spysweeper draaien, dat is kennelijk niet voldoende want ik had een aantal trojans inderdaad. Die poorten blokkeren is niet mijn idee maar het advies van abuse van xs4all. De tips zal ik nagaan. Alvast bedankt.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

• flopdoc
EnigmA-X schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 13:29:
Zit je met 1 of meerdere computers aangesloten op de modem?

Heb je UPnP aanstaan? Zoja, kijk eens bij je 'application forwardings' (zoiets).
Ik kan wel ports forwarden bij Game en application sharing, en dat heb ik ook voor een paar ports gedaan ivm online flightsimulator vliegen bij Ivao, maar ik wil ook blokkeren, en dat kan ik dus niet vinden. Er zijn trouwens 4 computers aangesloten op het modem.
Overigens werd ook MAC filtering aanbevolen, ook dat kan ik bij de config instellingen niet terug vinden.

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 16:07
Als jij 4 PC's aangesloten hebt op je modem, dan laat je modem geen verkeer door wat niet 'begonnen' is vanuit je eigen netwerk. Met uitzondering van de ports die je in Game en Application sharing instelt.

Meestal sluit XS4ALL ook af, omdat jij vanaf jouw adres 'ongewenste data' verstuurd. Jouw probleem zit dus sowieso in je eigen netwerk en niet daarbuiten.

Poorten hard dichtgooien kan misschien in de firewall zelf, nog niet mee bezig geweest. Het is tijd om al je PC's na te lopen, cleanen/sweepen, etc. Vergeet je wireless verbindingen niet!

Vergeet ook niet je Windows software regelmatig te updaten via Windows Update en controleer dat al je PC's daadwerkelijk SP2 geinstalleerd hebben staan (ook daar zal je helaas niet de eerste zijn, getuige wat ik zeer regelmatig meemaak op lan-party's).

Let ook op dat je een virusscanner regelmatig moet (laten) updaten. Controleer eens of dat daadwerkelijk het geval is. Je zal niet de eerste zijn die die functie per ongeluk heeft uitgeschakeld. Verder adviseer ik mensen altijd AVG Free van Grisoft. Niet de allerbeste scanner, wel gratis en redelijk goed.
Pagina: 1