[Excel]Formule voor korting bij bepaalde waarde

Pagina: 1
Acties:
  • 607 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:21
Ik moet voor school een trial and error voorraadkostencalculatie maken.
Hierbij moet ik ook gebruik maken van een kwantum korting

die is verdeeld als volgt:
Afname - Korting per stuk
0-50 - 0 korting
51-100 - 1.10 korting
101-250 - 1.30 korting
251-500 - 1.50 korting
501-1000 - 1.75 korting

Op een ander blad heb ik een verticale lijst van 0-1000 in stappen van 10

Daarnaast staat een lijst die moet gaan aangeven wat de korting is
dus als de waarde links tussen de 0-50 is moet hij de waarde * de korting doen.
Als de waarde tussen de 51-100 is dan moet hij de waarde * de korting ( 1.10 ) doen.

Ik ben al wat bezig geweest met de IF en AND functie maar ik kom er niet uit. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik ben al wat bezig geweest met de IF en AND functie maar ik kom er niet uit. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen ? :)
Wat lukt er dan niet, wat zijn je huidige formules en waarom lopen die vast? Het klinkt namelijk zo simpel dat ik niet weet wat er nog valt te zeggen :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:08
Met VLOOKUP/VERT.ZOEKEN.
Zie de laatste drie vier posts in [Excel] automatische output genereren
Je denkfout is/lijkt te zijn dat je een if-then achtige logica probeert te creeren, terwijl je moet uitgaan van de gedachte dat je de kortingslijst op een slimme manier doorzoekt.

[ Voor 44% gewijzigd door onkl op 14-03-2007 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
F_J_K schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 11:19:
[...]

Wat lukt er dan niet, wat zijn je huidige formules en waarom lopen die vast? Het klinkt namelijk zo simpel dat ik niet weet wat er nog valt te zeggen :P
mijn excel kennis is overigens heel erg basis en zelfs met if heb ik pas 1 of 2 keer gewerkt.

ik geloof dat het beste wat ik nu heb: =IF(B6<=100,B6>50,B6*B24) is
maar dat werkt dus niet zoals het moet werken.

komt erop neer dat ik dus 2 rijen heb. in 1 rij staat een waarde x. in de andere rij moet die formule komen. Hij moet kijken welke waarde x heeft en dan de juiste korting berekenen, dus bij x = 50 zal hij 50*0 als resultaat moeten geven en bij x=51 dan moet hij 51*1.10 als resultaat geven.

Hoop dat het zo wat duidelijker is uitgelegd.
Ik kom hier iig al niet mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Heb je het topic waar ik naar linkte al doorgenomen? Ik wil best je schoolwerk tot de laatste letter voorkauwen, maar dan wil ik als je klaar bent wel je diploma. Oftewel, een beetje zweten is niet zo'n ramp en begin gewoon eens wat te lezen en prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dan wil je dus inderdaad waarschijnlijk verticaal zoeken. F1 geeft (incl. voorbeelden) een betere uitleg dan ik kan geven. Als je het vor het eerst gebruikt wil je juist geen oplossing van ons krijgen, je wilt juist leren hoe het werkt.

Je kunt overwegen om het heel anders in te steken en kortingen cumulatief te laten zijn. Dus 1.10 korting bij > 50 stuks PLUS (1.30 - 1.10) indien > 100 PLUS (1.50 - 1.30) indien > 150 PLUS etc.

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 14-03-2007 12:03 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
onkl schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 11:46:
Heb je het topic waar ik naar linkte al doorgenomen? Ik wil best je schoolwerk tot de laatste letter voorkauwen, maar dan wil ik als je klaar bent wel je diploma. Oftewel, een beetje zweten is niet zo'n ramp en begin gewoon eens wat te lezen en prutsen.
Ik ben dat zeker aan het doornemen alleen zover ik het nu begrijp kan je met VLOOKUP/VERT.ZOEKEN
een bepaalde waarde laten zoeken in een rij en dat is niet wat ik wil.
Met de rest van dat topic ben ik bezig.

En even ter info. Het is niet zo dat ik dit post omdat ik het zelf niet wil bedenken, ik ben ook bezig met zoeken en hiervoor heb ik ook al gezocht. Je hoeft dus heus niet mn werk voor te kauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Houston3 schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 12:05:
[...]

Ik ben dat zeker aan het doornemen alleen zover ik het nu begrijp kan je met VLOOKUP/VERT.ZOEKEN
een bepaalde waarde laten zoeken in een rij en dat is niet wat ik wil.
[...]
Met Vlookup kan je zoeken naar de goede afname categorie en vervolgens de bijpassende korting teruggeven. Lees ook even de Excel help over die formule, in het gelinkte topic leg ik dat niet zo helder uit.
Pagina: 1