[XP] NTLDR en NTDETECT verdwenen?

Pagina: 1
Acties:
  • 631 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-03 13:24

Daywalk3r

Walks at night 2

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik weet niet of dit hier goed staat maar ik geloof het wel.

Ik heb 2 schijven met windows xp.
1 daarvan is half kapot en moet dus leeg en terug voor garantie.
Voor de makkelijkheid heb ik er nog een schijf bij in gedaan en hierop XP geïnstalleerd.
Nu is die nieuwe installatie de E: schijf en de oude nog de C: schijf.
Als ik opstart dan heb ik de keus voor 2 xp installs, maar als ik die "brakke" schijf eruit haal dan kreeg ik de melding "Ntldr" is missing. Ik heb dit hier opgezocht en heb de bestanden " NTLDR en NTDETECT" gekopieert van de windows schijf en in de E: root gezet. Daarna opnieuw opgestart zonder de brakke schijf en voilla het werkte!

Nu is de computer gisteravond uitgegaan en nu starte ik vanmorgen op en kreeg ik weer de melding dat de NTLDR mist. Ik kijk nu weer op die schijf en kom tot de conclussie dat de NTLDR en de NTDETECT weer weg zijn.

Weet iemand hoe dit kan?
En kan dit te maken hebben met mijn boot.ini?

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /TUTag=JEUQS6 /Kernel=TUKernel.exe
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional (TuneUp Backup)" /noexecute=optin /fastdetect /TUTag=JEUQS6-BAK
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Dat is de boot.ini van de C: schijf ( de brakke dus ) en op de E: schijf staat geen boot.ini? :?

Alvast bedankt

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:09
boot volume ≠ systeem volume

Als je een schijf bijplaatst of extra partitie aanmaakt en dan Windows (naast een andere) installeert dan blijft het boot volume op de C disk. Dus boot.ini, ntldr, ntdetect, etc. staan netjes op C. Dit heeft dus niets met boot.ini te maken. Misschien kun je met wat tools, etc. het nog verplaatsen, maar het lijkt erop dat je een herinstall moet doen.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Gerrit Jan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-03 22:03
trek de brakke er een uit en draai fixboot en fdisk /mbr eens misschien kun je daar wat mee

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

Topicstarter
mbaltus schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 13:21:
boot volume ≠ systeem volume

Als je een schijf bijplaatst of extra partitie aanmaakt en dan Windows (naast een andere) installeert dan blijft het boot volume op de C disk. Dus boot.ini, ntldr, ntdetect, etc. staan netjes op C. Dit heeft dus niets met boot.ini te maken. Misschien kun je met wat tools, etc. het nog verplaatsen, maar het lijkt erop dat je een herinstall moet doen.
Het werkt wel, als ik de 2 bestanden van de xp cd kopieer.
Maar die zijn na een reboot weer weg :/

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

Topicstarter
Niemand?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 14:45

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Start eens op met de XP cd in de recovery console.
Dan als je aangelogd bent bij je windows installatie typ dan:
bootcfg /rebuild

Vervolgens krijg je een soort van wizard (wel in DOS tekst) die vraagt na het scannen of de getoonde windows versie klopt en of hij deze vervolgens toe moet voegen aan de opstartlijst. (deze 'wizard' maakt zelf nieuwe ntdetect en ntldr files aan).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Probeer eens met Norton Boot magic (of mss lukt het ook met andere boot manager) je schijf te laten booten. Heb dit zelfde probleem gehad. Heb ook nooit de reden gesnapt waarom de computer dit deed of zo. als dit lukt kan je dit automatiseren...

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

Topicstarter
DJ_The_SP schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 19:33:
Start eens op met de XP cd in de recovery console.
Dan als je aangelogd bent bij je windows installatie typ dan:
bootcfg /rebuild

Vervolgens krijg je een soort van wizard (wel in DOS tekst) die vraagt na het scannen of de getoonde windows versie klopt en of hij deze vervolgens toe moet voegen aan de opstartlijst. (deze 'wizard' maakt zelf nieuwe ntdetect en ntldr files aan).
Dat ga ik morgen proberen. Dit lijkt me namelijk een oplossing voor het probleem. Ik zou morgen melden of het wel of niet gelukt is.

Alvast bedankt

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

Topicstarter
Werkt niet met bootcfg /rebuild want hij zegt dat er niks opstaat wat opstartbaar is.
Ook fixboot en fixmbr mochten niet baten.

Weet anders mischien iemand hoe je een schijf opstartbaar maakt?

Verwijderd

zet in de bios je bijgeplaatste schijf als primaire boot schijf of haal die andere er er gewoon uit als je em dan toch gaat opsturen voor garantie.

het probleem zit in dat je E: schijft niet je boot schijft is. dus kopieert windows zijn bootloader naar de MBR of de eerste sector van je C: schijf omdat deze als boot schijf staat ingesteld. omdat deze schijf brak is raaken deze bestanden corrupt en kan de bios dus de bootloader niet meer starten waardoor windows niet meer start.

kortom haal die C: schijf er uit en maak van je E: schijf je primaire bootschijf.

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

Topicstarter
Ja maar als ik dus C: (die brakke) eraf haal dan zegt mijn computer

NTLDR Files missing or Corrupt.
En die had ik al handmatig van de cd erop gekopieert maar na een reboot waren deze weer van E: af.
Dus dat wil ook niet echt lukken.

Verwijderd

de NTLDR files zijn protected-system files. als je die gewoon domweg kopieert dan denkt windows dat je een rootkit aan het instellen bent en flikert ze weer weg en probeert gewoon domweg de bootloader vanaf C: te gebruiken.

ik weet zo zelf even geen manier hoe je windows aan het verstand kunt helpen om zijn bootloader op E: neer te zetten, maar ik geloof dat je daarvoor zowieso E: als primaire bootschijf in de bios moet zetten.

kortom dit is zo ongeveer het probleem. met google kun je vast wel vinden en anders gewoon een re-install.

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

Topicstarter
Nog steeds geen oplossing voor dit probleem.

Fdisk o.i.d werkt allemaal niet, ik zou dit heel graag oplossen zonder een herinstall want dat is echt het laatste wat ik kan gebruiken.

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

Topicstarter
Niemand:(

Verwijderd

Dit had ik in het begin ook meegemaakt voordat ik nog enige kennis had van klonen van XP.
Het probleem zit in het feit dat je schijf niet bootable en/of niet active is.
Koppel die brakke schijf weer aan en kopieren boot.ini en NT* naar E:
Haal de brakke schijf eraf en boot met XP cd en kies Repair.
Deze maak (in mijn geval) de tweede schijf weer bootable.
Als daarna je schijf nog niet boot, dan is die niet active. Deze kun je active maken met Partition Magic.
Pagina: 1