Toon posts:

.pst .ost waar bewaren op server 2003

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Geachte mensen

we hebben een probleem met outlook 2003
redelijk vaak kunnen mensen niet meer in hun postvak

dan geeft hij de melding dat hij de .pst niet meer kan vinden

wat wij moeten doen dan is de persoon laten uitloggen
haar weggooien van de server
opnieuw laten inloggen dan word er een nieuw profiel voor der aangemaakt en is het probleem opgelost

als ik ga lopen googlen en ook hier op tweakers word er aangegeven dat je de .pst en .ost moet opslaan op een scharedmap op je netwerk

alleen hoe doe je dat ?
dat heb ik nergenst kunnen vinden

of weten jullie een andere oplossing om niet in je problemen te komen met je .pst en je .ost

alvast bedankt voor de reactie

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:17

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 09:54:
als ik ga lopen googlen en ook hier op tweakers word er aangegeven dat je de .pst en .ost moet opslaan op een scharedmap op je netwerk.
Zou ik persoonlijk niet doen:

Personal folder files are unsupported over a LAN or over a WAN link
If there is a remote .pst (over a network link), Microsoft Outlook tries to use the file commands to read from the file or write to the file, but the operating system then has to send those commands over the network because the file is not on the local computer. This creates a great deal of overhead and increases the time it takes to read and write to the file. Additionally, the use a .pst file over a network connection may result in a corrupted .pst file if the connection degrades or fails.
Wat is de exacte foutmelding die mensen krijgen als ze niet meer in hun postvak kunnen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

gebruik je exchange?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Wat is de exacte foutmelding die mensen krijgen als ze niet meer in hun postvak kunnen?
hij geeft de locatie aan waar het .pst moest staan

en dat hij het niet kan vinden of beschadigd is

Verwijderd

Topicstarter
ja wij maken gebruik van exchange

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 10:23:
[...]
hij geeft de locatie aan waar het .pst moest staan

en dat hij het niet kan vinden of beschadigd is
En de lokatie is juist, bereikbaar voor de user en de pst is niet corrupt?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 10:31:
[...]
En de lokatie is juist, bereikbaar voor de user en de pst is niet corrupt?
de .pst word volgens mij corrupt doordat hij dat niet terugstuurt naar de server en een kopie achterlaat op de harde schijf
daardoor als ze weer een keertje inloggen word er een nieuwe profiel aangemaakt en kan hij zijn .pst niet meer vinden

persoona de eerste keer
persoona.000 de 2de keer

als ik bijvoorbeeld op een centrale computer kijk na een week zie ik daar allemaal mapjes staan van verschillende leraren
dat zorgt volgens mij ook voor dat het fout gaat met je outlook

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-03 22:54

silverstorm

tearing me apart

@TS: gebeurd het vaak dat de .pst's corrupt raken? Heb je enig idee hoe vaak het gebeurd? Bij specifieke users meer dan bij anderen?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Verwijderd

Topicstarter
silverstorm schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 10:41:
@TS: gebeurd het vaak dat de .pst's corrupt raken? Heb je enig idee hoe vaak het gebeurd? Bij specifieke users meer dan bij anderen?
het gebeurt wel een paar keer per week
nee het is niet zo dat bepaalde users uit bepaalde groepen het heeft
het is echt random
daarom hebben we het probleem zover terug gebracht dat we vermoede dat de .pst voor het probleem zorgt

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-03 14:19
Niet echt een antwoord op je vraag, maar is het voor die docenten niet handiger als ze webmail gebruiken ipv Outlook? Dan kunnen ze namelijk ook bij hun mail als ze niet op school zijn.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mag ik vragen waarom er eigenlijk gebruikt gemaakt wordt van een PST, aangezien je toch de beschikking hebt over Exchange?

Verwijderd

Topicstarter
Kalief schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 10:46:
Niet echt een antwoord op je vraag, maar is het voor die docenten niet handiger als ze webmail gebruiken ipv Outlook? Dan kunnen ze namelijk ook bij hun mail als ze niet op school zijn.
die optie hebben ze ook
thuis kunnen ze via de webmail hun post openen

maar het moet toch gewoon mogelijk zijn dat als ze sochtends op de begaande grond inloggen dat ze via outlook 2003 hun post kunnen kijken
en als ze smiddags op verdieping 1 hun post willen bekijken dat dat ook kan?

staat niet netjes om te zeggen van jaaa gebruik je webmail maar

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 10:46:
Mag ik vragen waarom er eigenlijk gebruikt gemaakt wordt van een PST, aangezien je toch de beschikking hebt over Exchange?
als ik het fout heb moet je het zeggen
maar hij maakt het automatisch aan als je inlogt

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 10:49:
[...]

als ik het fout heb moet je het zeggen
maar hij maakt het automatisch aan als je inlogt
Dan maak je verkeerd een Outlook/Exchange profiel aan. Je hebt helemaal geen PST nodig om gebruik van Exchange i.c.m Outlook behalve als je wilt archiveren ofzo.

Staat je default delivery location wel goed?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
Question Mark schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 10:46:
wij hebben hier ook exchange, gebruiken pst, slaat deze op in de mijn documenten map, en de mijn documenten slaan wij op de server op, loopt goed... Ad domaintje (doh), en voor de laptops gebruiken we dan nog offline bestanden... miss netwerk problems??? (bedoel, las net dat het kan gebeuren als netwerk plat ligt als ie je de files probeerd te saven maar geen netwerk is..)

Verwijderd

Topicstarter
Dutch2007 schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 10:53:
[...]

wij hebben hier ook exchange, gebruiken pst, slaat deze op in de mijn documenten map, en de mijn documenten slaan wij op de server op, loopt goed... Ad domaintje (doh), en voor de laptops gebruiken we dan nog offline bestanden... miss netwerk problems??? (bedoel, las net dat het kan gebeuren als netwerk plat ligt als ie je de files probeerd te saven maar geen netwerk is..)
wij kunnen dat niet op slaan op de server
dan krijgen we problemen met bepaalde programmas die niet meer werken

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gunner schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 10:52:
[...]
Staat je default delivery location wel goed?
inderdaad, default location aanpassen van PST naar inbox en klaar :)

• Dutch2007
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 10:56:
[...]

wij kunnen dat niet op slaan op de server
dan krijgen we problemen met bepaalde programmas die niet meer werken
gene wat ik bedoel is... de mijn documenten mappen, op de server...

Afbeeldingslocatie: http://img222.imageshack.us/img222/9634/docusopserverzv9.th.jpg

zoiets dus...

zou moeten werken, evt ut profile mappen/redirecten naar andere map (dont ask me how O-) :D , was ik niet bij hoe ze da gedaan hebben, ben mar stagair hier ^^)

Verwijderd

Stagiair of geen stagiair, als je Exchange gebruikt om je mail vanuit Ex in Outlook in een PST file te laten deliveren heeft degene die dat allemaal opgebouwd heeft "pas de fromage mangé" van wat daar mee de bedoeling was, om maar even internationaal te doen.

Regel één in het gebruik van Exchange:
Gij zult de PST alleen gebruiken als archief bestand voor ouwe meuk.

Mail wordt bezorgd op het Postvak In van de gebruiker en dat landt dan in een OST file omdat je caching mode aanzet, of nergens omdat je dat uit laat.
De hele .pst file moet eigenlijk helemaal nergens terug komen in een normale Exchange organisatie BEHALVE als archief bestand voor ouwe meuk, en dan nog heb je liever een server side archief oplossing want PSTs gaan graag kapot.

Conform beknopte maar volgens mij eigenlijk voldoende uitgebreide handleiding van Question Mark :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 11:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 11:01:
[...]
inderdaad, default location aanpassen van PST naar inbox en klaar :)
waar kan ik deze vinden?

Verwijderd

Topicstarter
is er niemand die even kan aangeven waar deze zit?

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-03 14:31
Bij ons hier worden OST's lokaal opgeslagen in de Local Settings-map zodat ze niet met de roaming profiles mee gesynchroniseerd worden. De PST's staan op de persoonlijke netwerkschijf, geen enkel probleem alleen wil Outlook de koppeling wel eens kwijt raken als niet alle schijven goed gekoppeld worden bij inloggen. Geen probleem dus om PST's op het netwerk op te slaan.
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 11:55:
[...]
is er niemand die even kan aangeven waar deze zit?
Bij je Outlook profiel instellingen in het Configuratiescherm.

[ Voor 24% gewijzigd door Bart© op 19-03-2007 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bart_NL schreef op maandag 19 maart 2007 @ 11:58:
Bij ons hier worden OST's lokaal opgeslagen in de Local Settings-map zodat ze niet met de roaming profiles mee gesynchroniseerd worden. De PST's staan op de persoonlijke netwerkschijf, geen enkel probleem alleen wil Outlook de koppeling wel eens kwijt raken als niet alle schijven goed gekoppeld worden bij inloggen. Geen probleem dus om PST's op het netwerk op te slaan.
alleen dit zorgt er voor (als ik het fout hebt sorry) dat bij document en settings telkens een mapje achterblijft en dat willen wij dus voorkomen

daarom willen wij geen ost ik weet nu hoe je dat uitkan zetten en dat doen we ook maar we willen gewoon dat iedereen zijn exchange mailbox krijgt
en dat er geen persoonlijke locale mailbox meer word aangemaakt

Verwijderd

Topicstarter
Bart_NL schreef op maandag 19 maart 2007 @ 11:58:

[...]

Bij je Outlook profiel instellingen in het Configuratiescherm.
moet dit niet op de exchange ingesteld worden?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:01:
[...]moet dit niet op de exchange ingesteld worden?
Neup, is een client setting.

Is overigens wel redelijk eenvoudig met Google te vinden: Choosing an Outlook Delivery Location
Open Outlook on the machine configured to deliver messages to a .pst file. Then, in Outlook 2002, select Email Accounts from the Tools menu and choose View or Change Existing Email Accounts. (In Outlook 2000 or Outlook 98, select Services from the Tools menu, then click the Delivery tab.) Click the arrow next to the "Deliver new email to the following location" drop-down box, and select "Mailbox - ." Click OK.

• Dutch2007
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 11:50:
Stagiair of geen stagiair, als je Exchange gebruikt om je mail vanuit Ex in Outlook in een PST file te laten deliveren heeft degene die dat allemaal opgebouwd heeft "pas de fromage mangé" van wat daar mee de bedoeling was, om maar even internationaal te doen.

Regel één in het gebruik van Exchange:
Gij zult de PST alleen gebruiken als archief bestand voor ouwe meuk.

Mail wordt bezorgd op het Postvak In van de gebruiker en dat landt dan in een OST file omdat je caching mode aanzet, of nergens omdat je dat uit laat.
De hele .pst file moet eigenlijk helemaal nergens terug komen in een normale Exchange organisatie BEHALVE als archief bestand voor ouwe meuk, en dan nog heb je liever een server side archief oplossing want PSTs gaan graag kapot.

Conform beknopte maar volgens mij eigenlijk voldoende uitgebreide handleiding van Question Mark :)
hmm caching staat ze te zien hier uit ja...

en idd geen ost files...

mjah er geen kaas van gegeten hebben, geen id, weet wel dat dit pas het 1e jaar is dat er gebruik gemaakt wordt van Microsoft Active Directory (vorig jaar toen ik zelf in het 1e zat van deze school, gebruikten we nog Novell nml, en ging de mail via een site (niet via exchange).

nu 2 domains, 1 leerlingen/deelnemers en 1 voor docenten...

mjah, net gezocht naar .ost files, vindt er geen 1 :??? (en jah je raad het al, net ging bij iemand een .pst kapot, en was alle mail van vorigjaar 8)7 kwijt (mails van 2000-2005 had ie wel gebackupt, en mails van dit jaar ook maar 2006 was ie kwijt...

maar goed, jij zegt dus... caching aanzetten? (nu er dingen fout zijn gegaan, miss goed id, als het dan goed wordt gezet, O-) , beter laat dan nooi zullen we maar zeggen :*) ), suggesties, van sites wat kunnen helpen? (hoef dat gelukkig niet zelf te doen, mjah extra punten voor stage is nooit weg, en sjah, gebruik die pst's zelf ook, ben er nml ook leerling, alleen op andere unit, dan waar ik stage loop.

thnx iig!

*edit*

najah, voor 1 bedrijf gebruiken we dus WEL pop3, en sjah dat gebruikt dus .pst hoe dan ook (toch???)

maar die pst komt ook op de server dir (mijn documenten is mapped aan een netwerkschijf...) suggesties dat ie altijd blijft staan? file offline beschikbaar maken fzo?)

[ Voor 6% gewijzigd door Dutch2007 op 20-03-2007 11:37 ]

Verwijderd

De TS mailt me net op hotmail of ik toevallig het topic nog bekene heb, want het was wat hem betreft nog niet volledig helder.
Nee dus, maar sinds zondag ben ik de beroerdste niet meer (eind vorige week nog wel) dus doen we effies.

De vraag:
Waar kun je de bezorgloaktie vinden, behalve in Outlook?
En:
Kun je in de instellingen van de bezorglocatie nou niet ergens terug vinden of het gaat over een lokale of server file?
De enige plek waar je kunt bepalen of de mail op de server woont of op de client is helaas in Outlook op de client PC. Je zult dus alle Pc's langs moeten om dit te checken... Alvast veel plezier gewenst. Oh ja, voor elke gebruiker op een PC apart controleren, als je geen roaming profiles gebruikt dus ook voor gebruikers met meerdere PCs op ALLE PCs!
Normaliter zou ik aanraden hier een stagiair voor te gebruiken maar in jouw situatie... helaas.

Hoe je zien kunt of het om een lokale of servermap gaat is easy:
Als er staat "Postvak In - Voornaam Achternaam" gaat dit over een server postvak. Zo heten die dingen nu eenmaal in Exchange, deze weergave is dus altijd Exchange. Als er staat Persoonlijke Mappen is het een .PST file. Als er iets anders staat is het 99% van de tijd ook gewoon een PST file.

Maar hoe los je de puinhoop op voor het een ramp wordt?

Eerst: bij iedereen langs, en de bezorglocatie op "Postvak - Voornaam Achternaam" zetten.
Vervolgens schakel je ook "Exchangemodus met Caching gebruiken" in, dan maakt Outlook op de lokale PC een kopietje van de mailfile, zodat als de verbinding eruit gaat de mail beschikbaar blijft. Dit is vooral leuk voor mensen met laptops die onderweg werken af en toe, maar het hele bedrijfsnetwerk profiteert hier enorm van en je clients worden ook veel sneller, wat weer tot blije gebruikers leidt.

Dan moet je nog iets slims verzinnen om de PST files aan Outlook te koppelen op een manier dat overlijdende clients geen data kwijt maken.
Wat je misschien het beste kunt doen is bij iedereen z'n PST files van de clients verzamelen en naar een mapje "Oude email" op z'n homedrive verplaatsen. Dan Outlook openen, de PST files openen (middels het menu "Bestand" dan "Openen" en dan "Outlook gegevens bestand") en presto, je PST files verschijnen als "Persoonlijke mappen" in je overzicht aan de linkerkant van Outlook.

Afhankelijk van hoe je het het liefst hebt kun je dan in overleg met degene die lokaal het IT beleid maakt, besluiten de nieuwere mail uit PSTs over te gooien in het Exchange postvak (middels "sleur en pleur" kom je een heel eind) en de oude in de PST te laten, en mensen aan te leren dat de Persoonlijke Mappen een archief bestand zijn.

De archief file backup je regelmatig, zodat als een PST kapot gaat je niets kwijt raakt (met de file herstelbaar tot een recente datum en de reddingsmogelijkheden van Exchange en een tapestreamer moet je voldoende gedekt zijn) en dan ben je eigenlijk min of meer klaar.

Wel even onthouden je gebruikers regelmatig even te vragen hoe het gaat met Outlook en voorzichtig checken of ze inderdaad de Persoonlijke Mappen gebruiken als archief en niet voor lopende zaken.

Wat daarna komt is vooral in de gaten houden of de verantwoordelijke persoon de Exchange store goed backupt, en gebruikers in de smiezen houden (niet dat ze ineens anderhalve terabyte aan mail produceren: meer dan 16 GB en je mailstore kachelt eruit!).

Eén dingetje nog.
Die .OST file die "blijft achter" op een PC vat ik niet. Tenzij je roaming profiles gebruikt en wilt dat die automatisch gewist worden, maar dan is het wel raar als die blijft staan.
He tkan ook nog zijn dat je bdoeld "nou komt de mail in die OST file, das link want als de PC leeg gaat is de mail weg". Dat is dus NIET zo.
Werken met een OST werkt als volgt:
- Outlook verbindt met Exchange.en kijkt of hij een lokale ckopie van de mailfile zou moeten hebben volgens de settings (de OST file)
- Indien NEE, dan is ie gelijk klaar. Outlook toont wat Exchange hem vertelt dat er is, en als je een mailtje aanklikt haalt hij braaf dat ding op van de Exchange server. Na een paar seconden heb je je ééne mailtje.
- Indien JA, dus caching staat aan, dan vergelijkt hij de mailfile die hij heeft met die op de server, en download het verschil. Zo creeërt hij dus een OST file, lokaal, die identiek is aan je Exchange postvak. Als je nu een mailtje wilt hebben opent hij die van de harddrive, en dat is véél sneller dan via het netwerk. Bovendien, als de verbinding weg valt (voor roadwarriors, maar ook mensen die kabels loshalen e.d.) blijft alle al opgehaalde mail lekker beschikbaar om mee te werken.
Als nou een PC kapot gaat terwijl caching aan staat, dan installeer je een nieuwe PC voor de gebruiker (of je Ghost voor mijn part de bestaande na reparatie, is niet belangerijk) en richt je Outlook weer in door het Exchange account in te kloppen en eventuele archief PST files weer te koppelen. Klaar! Outlook haalt zelf weer de mails op van Exchange voor de lokale kopie van je mailfile, en er is niets kwijt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 19:33 . Reden: effe een vraag gemist. ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dutch2007 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:14:
najah, voor 1 bedrijf gebruiken we dus WEL pop3, en sjah dat gebruikt dus .pst hoe dan ook (toch???)

maar die pst komt ook op de server dir (mijn documenten is mapped aan een netwerkschijf...) suggesties dat ie altijd blijft staan? file offline beschikbaar maken fzo?)
NIET offline beschikbaar maken.
daar krijg je geheid corrupte pst files mee met Outlook 2003.

Maar nu even in het algemeen:

Je haalt in je posts een aantal dingen door elkaar.

Je zegt:
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 10:37:
de .pst word volgens mij corrupt doordat hij dat niet terugstuurt naar de server en een kopie achterlaat op de harde schijf
daardoor als ze weer een keertje inloggen word er een nieuwe profiel aangemaakt en kan hij zijn .pst niet meer vinden

persoona de eerste keer
persoona.000 de 2de keer

als ik bijvoorbeeld op een centrale computer kijk na een week zie ik daar allemaal mapjes staan van verschillende leraren
dat zorgt volgens mij ook voor dat het fout gaat met je outlook
Oftewel: je hebt problemen met roaming profiles die niet goed werken.
En aangezien jullie setup gebruik maakt van pst files kan die lokatie ook niet meer gevonden worden (logisch).

Oorzaak en gevolg moet je in dit geval gescheiden houden, anders gaan er echt nog veel ergere toestanden komen.

Maken jullie nu wel of niet gebruik van Exchange, en zo ja, welke versie (en ServicePack)?

Staan in de AD Exchange mailboxen bij de desbetreffende gebruikers aangemaakt?

Waarom gaan er zovaak roaming profiles stuk? Netwerk problemen?
Zo ja, dan worden je pst problemen echt niet opgelost door die ook nog eens op de server over het netwerk te benaderen.

[ Voor 58% gewijzigd door alt-92 op 21-03-2007 20:42 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-03 14:20

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, ik heb dit topic enige tijd aan zitten kijken, maar het wordt steeds meer een topic waarin de TopicStarter aan het handje moet wordne gehouden bij het zetten van bepaalde instellingen.

Ik raad de TS aan om zich eens stevig in te lezen voor wat betreft Exchange / Outlook / Roaming Profiles. Want dit is allemaal vrij basic spul.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.