Toon posts:

PC maakt een heel raar geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 472 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een paar weken dat me pc een heel zeurend zoemend geluid maakt.
Dit houd vaak na een tijdje weer op. Het is te hard voor een gewone ventilator.
Van de week kwam er ook een chemische lucht van me pc.

Waar kan dit aan liggen? Is mijn ventilator stuk? Of me processor? Het is een dell 8200.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kijk eens als je fans nog gewoon zuiver draaien en check je moederbord op kapotte condensatoren. Iets chemisch ruiken komt in feite niet van kapotte fan, maar eerder van iets electronisch :)

Voel tevens even aan je videokaart en processor om te kijen hoe de temps zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Outerspace op 14-03-2007 09:52 ]

Wauw, een sig!

Verwijderd

ik denk een fan hier maakt er ook een pc een zoemend geluid
maak je pc open en kijk waar het geluid vandaan komt :D

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 09:53 ]

Verwijderd

Als je nog een service contract bij Dell hebt lopen zou ik die zeker even bellen. Vooral als je rare luchtjes gaat ruiken. Dat lijkt mij niet goed en wellicht gevaarlijk.

Ik heb zelf een Dell 5150, stalen kast, die snel resoneert, wat ook een raar geluid geeft. Maar ik heb dus geen rare luchtjes... :/

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet echt een ''normaal'' zoemend geluid. Het is behoorlijk hard.

Je kan je pc toch niet open maken als die aan staat?
Denk dat dat contract al lang is verlopen, hij is al zeker 5 jaar oud.
Ik zal naar de condensatoren kijken. Hoe zie ik of me ventilator zuiver loopt als ik de pc eerst uit moet zetten?

• Outerspace

Outerspace

Je kan een kast openmaken en dan aanzetten :)

En hoe zie je dat je ventilator 'zuiver' loopt? Kijken als je groeven in de rand van de 'behuizing' ziet. En natuurlijk moet je even luisteren :)

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ik ga nu gelijk effe kijken :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb gekeken. De ventilator doet het prima, de ventilator op de grafische kaart draait ook op volle toeren. Er zijn geen condensatoren kapot.
En het geluid komt van me dvd speler af. Die trilt en zoemd heel vreemd.

@outerspace

- Gewoon een nieuwe dvd speler kopen? Zoja, heb je een idee welke?

- Ik heb ook de temps gevoelt, en de grafische kaart en de processor waren niet bepaald koel. Zal ik er ook een nieuwe ventilator in doen?

• Outerspace

Outerspace

Als hij trilt moet je even de schroefjes aandraaien of in een stevigere behuizing plaatsen (of werken met dempend materiaal. Dan bespaart weer een nieuwe DVD speler :)

En de temps.. Kijk eerst in de BIOS / Windows hoe warm alles wordt. De kaart kan behoorlijk warm worden, maar hou je processortemperatuur onder de 60 graden celcius.

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
De dvd speler deed de laatste tijd al vreemd, als ik wat probeerde af te spelen deed die heel moeilijk. Weigerde het te lezen, of maakte heel lang dat opstart geluid.

In de BIOS. Hoe kom ik daar? En staan de temps daar duidelijk aangegeven.
Het was denk ik geen 60graden, want ik raakte het met me vingers aan.

• Resistance_NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-02 10:08
Hoewel je aangeeft dat het om de DVD-speler gaat, heb ik nog een andere optie (misschien heb je jezelf vergist, of is het nuttig voor andere personen).

Een oude, versleten harde schijf kan af en toe ook een vervelend geluid maken. Mijn vorige harde schijf benaderde af en toe een slijptol qua hardheid en soort geluid.

Overigens; ik zou altijd eerst proberen om te kijken of je via garantie geholpen kunt worden, in plaats van direct zelf een nieuwe speler te kopen.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:43

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 11:01:
De dvd speler deed de laatste tijd al vreemd, als ik wat probeerde af te spelen deed die heel moeilijk. Weigerde het te lezen, of maakte heel lang dat opstart geluid.

Dat is wel een _beetje_ een basic vraagje heur :). Als je opstart zie je altijd in je POST (waar alle gegevens van je PC staan ;) ) altijd:

"Press [een bepaalde button] to enter Set-Up"

Vaak is het de 'del' knop, maar kan ook F2 zijn, moet je dus ff kijken ;)

En ja je temps staan daar enorm duidelijk aangegeven in graden Celsius :P (moet je wel ff zoeken ;) ). En als je toch niet in de BIOS kan komen, dan download je leker een programma als SiSoft Sandra/Everest/Speedfan en kijk je daar wat je temps zijn :)

Verder kan je het ook in je manuel vinden/op de DELL site of Google/GoT :)

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 14-03-2007 11:06 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Topicstarter
Speedfan geeft aan hd0 41 graden hd01 35 graden. Dat zit dus wel goed.
Neem aan dat een kapotte dvd speler, of versleten HDD niet ernstig is voor het totale systeem, dus.
Bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 11:01:

Heel duidelijk dat je DVD speler aan het sterven is (de mijne ook trouwens, maar haal straks een nieuwe)

Zodra hij eng gaat doen is het bij meteen eruit met die handel, maar de mijne leest nog wel, maar kan alleen nog foutloos branden op 1x en dat is wat sloompjes.

Je temperaturen worden pas echt een probleem als je rare dingen in het beeld gaat zien zoals artefacts of als je PC meerdere malen gaat vastlopen bij zware belasting.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 12:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ exuimtum

Stonk je pc toen ook naar een chemische lucht?

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn 2 geluiden, 1 komt van de dvd speler af(waar ik een nieuwe van heb besteld) en de andere komt van de videokaart. Die ook erg heet word af en toe.

• Outerspace

Outerspace

Voor je videokaart kan je gewoon een cooler kopen (van Zalman bijvoorbeeld) :) Zoek eerst even op de site van Zalman als het wel past op jouw videokaart :)

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag hem weer open gemaakt, en de hele videokaart fibreert. Toen de ventilator die op de videokaart zit schoongespoten met samengeperste lucht, geen effect.
Wat kan je doen aan een kapotte/of vast lopende ventilator?

Want dan heeft een Zalmann kopen geen nut omdat die heel je systeem koelt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 19:46:
@ exuimtum

Stonk je pc toen ook naar een chemische lucht?
Ja, dat deed hij.

Ik heb de versleten DVD unit opengfeschroefd en er zitten stiekjes in om tandwielen. Als deze indrogen, knappen en op de print gaan vallen gaat dat stinken ja. Het is een soort visachtige lucht wat je ruikt.
Er zitten onderdelen in de unit die ook heet worden en wist je nog dat de eerste CD-branders een actieve koeling hadden? Bij branden onstaan wat lage temperaturen van een vrieskoude 700 graden.

Het kan ook gebeuren dat een stofje op de lens de laser terugkaatst in zijn eigen unit en dat gaat ook wat lekker ruiken. DVD branders kunnen rare dingen uithalen.

Mijn nieuwe voeding stonk ook, maar dat rook gewoon naar nieuw, maar ik had gen ambipur meer nodig :+ Nu is de geur weg.

Stank in je systeem kan kwaad, maar hoeft geen nood te zijn. Zodra de geur penetrant wordt en zoet van geur dan zou ik de stekker eruit halen omdat dan je elco in je voeding staat te koken (op het werk wel eens meegemaakt)

2. Hoe heb jij je condensatoren gecheckt? Heb je ook die hele grote jongen in de voeding bekeken?

PS: Je zou de CD\DVD unit kunnen openschroeven en het zaakje inspecteren. Een lens schoonmaken doet soms wonderen en zeker als je een roker bent. Een beetje turboline olie (zwarte busjes) in de lagertjes van de motertjes en wederom testen. Mijn fan van de grafische kaart is daarmee gered en al 5 weken geen ratel meer gehoord. Die fan was nagenoeg dood en was nog geen 2 maanden oud en dat betekend dat fabrikanten expres te zuinig zijn met olie want wat snel slijt leverd veel geld op. Mij hebben ze daar niet mee.

Verwijderd

Mijn chipset-cooler draaide een keer behoorlijk traag zonder dat ik het wist, en toen ik een kwartier later in mijn kamer kwam stonk het ook behoorlijk chemisch. Misschien een aanlopende chipsetfan?

Verwijderd

Topicstarter
@ exuimtum

Thnx, ik heb nu geen problemen meer met de dvd speler.

@shadowlink

Chipsetfan(is gewoon de ventilator op je grafische kaart neem ik aan) die loopt inderdaad aan. Ik heb hem al schoon gespoten met samengeperste lucht, maar nog maakt die dit geluid. :'(

Verwijderd

Topicstarter
shadowlink?

Verwijderd

Topicstarter
shadowlink??

Verwijderd

Wat voor grafische kaart zit er in je PC? Als je het waard vind kan je er een andere Zalman of Arctic fan op schroeven, anders kan je voor een andere kaart gaan. Ik neem aan dat er een AGP kaart in zit, dan kan je vanaf 45~50 euro al een kaartje halen.

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-03 21:40
de chipset fan is een fan die op je moederbord zit om daar chips koel te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een sapphire 9800 pro in.
De chipset fan werkt prima, alleen het kleine ventilatortje van de grafische kaart zelf loopt vast.
En verspreid die chemische lucht nog steeds :s.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:39:
Er zit een sapphire 9800 pro in.
De chipset fan werkt prima, alleen het kleine ventilatortje van de grafische kaart zelf loopt vast.
En verspreid die chemische lucht nog steeds :s.
Ja, die is niet helemaal lekker meer. Ik dan aan een andere koeling.
Pagina: 1