Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-10 15:15
Ik ga me inschrijven als freelancer (ben op dit moment 40 uur per week werkzaam bij een bedrijf en zal dit ook blijven doen) en ik voornamelijk voor 1 organisatie templates ontwikkelen.
Per template zal ik 125 ex. btw ontvangen en het zullen er ongeveer 5 tot 10 per maand zijn.

Nu ben ik benieuwd wat het meest interessant is voor mij is. Ik heb begrepen dat ik maximaal 9000 euro op jaarbasis mag verdienen om geen btw te hoeven afdragen. Klopt dit ?

Daarnaast moet ik natuurlijk gaan kijken naar de inkomstenbelasting die ik moet gaan betalen. Volgens mij is dit zo'n 30% ? Dit betekend dus dat ik van de 9000 euro ongeveer 3000 euro moet gaan inleveren. Klopt dit ook ?

Wat zijn nog meer handige dingen waar ik rekening mee moet gaan houden ? En stel dat ik over de 9000 euro uitkom...wat dan ? En als ik een pc koop van bijvoorbeeld 500 euro, kan ik dit dan van die 9000 euro afhalen als inkomsten ? Dus eigenlijk hoe meer ik uitgeef voor mijn beroep als freelancer, hoe beter ?

Een heleboel vragen, maar ik hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen geven.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Weet je wat jij zou moeten doen?
spoiler:
Inderdaad, even langs de kamer van koophandel
.

Alle antwoorden op jouw vragen zijn gemakkelijk te vinden op de sites van de KvK en de Belastingdienst. Ik heb mij hier onlangs ook mee bezig gehouden en weet dat er veel, heel veel informatie te vinden is.

Sowieso betaal je inderdaad 34% belasting over je freelance inkomen, wanneer je niet voor een vaste opdrachtgever werkt. Is dit wel een vaste opdrachtgever en wil hij jouw administratie regelen, gelden er weer andere regels...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Let er wel op dat je als freelancer minstens 3 verschillende opdrachtgevens dient te hebben, anders wordt het gezien als verkapt diensverband.

Verwijderd

34% afdragen, is toch om te janken ook he' :'(

• Janoz
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zou de boel nog maar eens een keertje gaan heroverwegen. BTW moet je helemaal geen rekening mee houden. De ontvangen btw moet je gewoon appart houden. Mocht je niet boven de drempel uitkomen dan mag je het houden, maar ga daar niet van uit. Verder zie ik helemaal niks over verzekeringen enz enz. Dat je denkt dat je maar 30% kwijt bent dan heb je het verkeerd. Daarnaast moet je goed rekening houden met het feit dat de belasting dienst graag ziet dat je meer dan 1 klant hebt omdat het anders eigenlijk een normale werknemers werkgevers overeenkomst is.

Sowieso vraag ik me ernstig af waarom je freelance aan de slag gaat terwijl je verwacht maar een omzet van 625 per maand denkt te halen. Dat is gewoon niet rendabel.
Had even verkeerd gelezen. Ik dacht dat je dit in plaats van je 40u baan ging doen.

Als je blijft werken zul je even op moeten passen. Vaak staat er in een arbeidsovereenkomst dat je geen nevenactiviteiten uit mag voeren. Iets om even goed naar te kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Janoz op 14-03-2007 09:39 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 09:35:
34% afdragen, is toch om te janken ook he' :'(
Ach, 34% afdragen kan ik als 'loonslaaf' alleen maar van dromen.....

• enzoronald
Janoz schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 09:35:
Ik zou de boel nog maar eens een keertje gaan heroverwegen. BTW moet je helemaal geen rekening mee houden. De ontvangen btw moet je gewoon appart houden. Mocht je niet boven de drempel uitkomen dan mag je het houden, maar ga daar niet van uit. Verder zie ik helemaal niks over verzekeringen enz enz. Dat je denkt dat je maar 30% kwijt bent dan heb je het verkeerd. Daarnaast moet je goed rekening houden met het feit dat de belasting dienst graag ziet dat je meer dan 1 klant hebt omdat het anders eigenlijk een normale werknemers werkgevers overeenkomst is.

Sowieso vraag ik me ernstig af waarom je freelance aan de slag gaat terwijl je verwacht maar een omzet van 625 per maand denkt te halen. Dat is gewoon niet rendabel.
Tja..is er een ander optie als Freelance ? Ik moet hoe dan ook 33% afdragen ?
En hoe bedoel je verzekeringen ? Ik heb gewoon een verzekering op dit moment en ik blijf m'n vaste baan ook gewoon houden. Het zijn extra inkomsten.

• enzoronald
joca schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 09:34:
Let er wel op dat je als freelancer minstens 3 verschillende opdrachtgevens dient te hebben, anders wordt het gezien als verkapt diensverband.
Ja goed..2 extra opdrachtgevers zijn natuurlijk zo geregeld (broers,vrienden,etc.) :)

• enzoronald
Janoz schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 09:35:

Als je blijft werken zul je even op moeten passen. Vaak staat er in een arbeidsovereenkomst dat je geen nevenactiviteiten uit mag voeren. Iets om even goed naar te kijken.
dit is al besproken met de huidige baas.

Verwijderd

GoT heeft een prachtig 'edit' knopje dat spammen voorkomt _/-\o_

Deze dus: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 09:43 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Janoz schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 09:36:
[...]

Ach, 34% afdragen kan ik als 'loonslaaf' alleen maar van dromen.....
Je tarief is misschien hoger maar je draagt dat bedrag nooit af. Bij een inkomen van 50k betaal jij nog geen 34% belasting, ook nog zonder aftrekposten, dat percentage kan dus nog veel lager. Het tarief is wel hoger (42%) maar je moet loonheffingskorting en arbeidskorting natuurlijk niet vergeten.

Rekenvoorbeeld: Inkomen van 50k, heffingskorting is €1894, arbeidskorting is €1357, totale korting is €3251. De belasting is 17.046*0,3415+(30.361-17.046)*0,4145+(50.000-30.361)*0,42=€19588,66. Haal hier de korting vanaf en je houdt een te betalen bedrag over van €16337,66. Dat is nog geen 33%.

Nu kan het natuurlijk best zijn dat jij ver over de 50K heen gaat en wel die 34% haalt. Ik wilde alleen maar aangeven dat je niet alleen op de tarieven af moet gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door argro op 14-03-2007 10:03 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mwah, het verschil tussen bruto en netto is bij mij meer dan 40%, maar dan ben ik wel 'vergeten' mee te tellen dat ik dan ook al een auto heb mijn pensioen betaald is en de belasting dienst zo rond de 17e elke maand een leuk cadeautje heeft ;)..

Aftrekposten gelden natuurlijk ook voor freelancers. Etentjes ter aquicitie, software, hardware zijn allemaal kosten. Uiteindelijk gaat de belasting alleen over de winst die je gemaakt hebt, niet de omzet, maar voor de rest heb je zeker gelijk.

• 7.01D
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-08-2009

7.01D

Smells Like Team America

Dat van die 3 verschillende opdrachtgevers is volgens mij niet zo strikt. En BTW mag je alleen aan je opdrachtgevers vragen als je een BTW-nummer hebt, en dan moet je het zelf ook weer afdragen.
Ik zou je aan willen raden om het allemaal uitvoerig na te vragen bij de Belastingdienst en wel net zolang totdat je zwart op wit hebt wat je wel en niet mag/moet.

Het wordt overigens pas helemaal leuk als je freelance werk wilt doen terwijl je een WW-uitkering hebt (not).

-- einde bericht --

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

De drie verschillende opdracht gevers zijn ze redelijk strikt over, anders is het inderdaad alleen een verkaptevorm van loondienst. Als je het als extra erbij doet voor je normale baas kun je volgens mij wel eens naar payroll kijken. Freelancen voor nitwits (omschrijving van payroll), ze regelen alles voor je en je werkt voor hun, en dus niet freelance. Zo sla je de drie opdrachtgevers regel over. Payroll neemt natuurlijk wel een percentage van je inkomsten, maar dat kun je weer compenseren door iets meer te vragen voor je templates.

Freelancen heeft natuurlijk wel meer financiele voordeeltjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Yellow|A op 15-03-2007 14:31 ]

|{ brrr }] |

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Het aantal opdrachtgevers is niet van belang voor TS, hij heeft immers al een dienstverband. Zijn overige inkomsten zullen dan niet als verkapt dienstverband beschouwd worden. Zolang hij het vaste dienstverband aamhoudt komt hij niet in aanmerking voor VAR-WUO, en bijbehorende voordelen als zelfstandigenaftrek.
enzoronald schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 09:26:
Nu ben ik benieuwd wat het meest interessant is voor mij is. Ik heb begrepen dat ik maximaal 9000 euro op jaarbasis mag verdienen om geen btw te hoeven afdragen. Klopt dit ?
Ik meen dat als je in een jaar minder dan ca. 1800 Eur aan BTW hebt gefactureerd, dat je dat bedrag dan niet hoeft af te dragen aan de Belastingdienst. Ik weet niet of je de betaalde BTW (voor jouw kosten) hierop eerst in mindering kan worden gebracht.
Daarnaast moet ik natuurlijk gaan kijken naar de inkomstenbelasting die ik moet gaan betalen. Volgens mij is dit zo'n 30% ? Dit betekend dus dat ik van de 9000 euro ongeveer 3000 euro moet gaan inleveren. Klopt dit ook ?
De winst (=opbrensten minus kosten) uit de freelance activiteiten tel je op bij je vaste inkomen, en daarover betaal je inkomstenbelasting. Als je met je vaste inkomen al in het 42% tarief zit betaal je dus 42% belasting.
Wat zijn nog meer handige dingen waar ik rekening mee moet gaan houden ? En stel dat ik over de 9000 euro uitkom...wat dan ? En als ik een pc koop van bijvoorbeeld 500 euro, kan ik dit dan van die 9000 euro afhalen als inkomsten ? Dus eigenlijk hoe meer ik uitgeef voor mijn beroep als freelancer, hoe beter ?
Je hebt het door, daarom zie je freelancers, zelfstandigen enz. als een bezetene bonnetjes sparen. Let wel op dat sommige uitgaven worden beschouwd als investeringen, zo moet je computers in drie jaar afschrijven. Maar telefoonkosten, internettoegang enz. kan je zo als kosten opvoeren.
Pagina: 1