Fantoom beeldscherm

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Probleem
Als ik op mijn laptop werk zonder de externe monitor aangesloten, kan ik sommige applicatievensters niet zien. Ze staan dan namelijk op de niet-aangesloten monitor.

Uitleg
ik heb voor werk een laptop, een Toshiba M3. Daar werk ik normaal mee met een extra beeldscherm aangesloten, met de extended desktop feature van nView (er zit een GeForce Go 6200 in). Als ik zonder dat scherm aangesloten werk, gebeurt het weleens dat er een applicatievenster is achtergebleven op het ontbrekende scherm, de laptop heeft dan de laatst bekende locatie van het venster onthouden. Wat in dat geval helpt is het beeld op één scherm forceren, dus eerst 'clone desktop' instellen en dan het tweede fantoomscherm disablen. Een andere optie is er niet, want dan bestaat de kans dat ik met een beeld zonder taakbalk voor me zit en om verder te kunnen wel een extern scherm moet aansluiten om alles weer te herstellen. Dat externe scherm voor noodgevallen heb ik echter niet altijd bij de hand.

Nu heb ik twee programma's waarbij een tweede venster dat normaal op m'n externe monitor geopend wordt, niet verschijnt. Dit is het geval bij SQL Server Management Studio ('New database' opent een nieuw venster) en Visual Studio 2005. Die vensters verschijnen wel in de taakbalk maar ik zie ze op het scherm 'wegspringen' naar het fantoomscherm.

Een collega had een vergelijkbaar probleem toen hij z'n externe monitor van links naar rechts van z'n laptopscherm verplaatst had. De optievensters van Visual Studio verdwenen in het niets links van z'n laptopscherm (waar dus geen scherm meer stond) en hij kon ze met geen mogelijkheid terugkrijgen. Alleen het verwisselen van de beeldschermopstelling in Windows hielp, maar het is behoorlijk onlogisch om met je muis helemaal naar links te moeten gaan om op het rechterscherm te komen 8)7
Uiteindelijk heeft hij de externe monitor maar weer verplaatst naar de andere kant van de laptop.

Reeds geprobeerd
Alleen door rechtsklikken in de taakbalk en 'maximize' te kiezen krijg ik de verstopte vensters op het scherm van m'n laptop, maar ik wil op dat moment helemaal niet gemaximaliseerd werken, want normaal neemt dat venster ook geen heel scherm in beslag.

Bij alt-tab zie ik het ontbrekende venster niet staan.

Ik heb in de beeldschermopties het tweede scherm al uitgeschakeld, maar dat helpt niet. Ik zie een fractie van een seconde het venster in beeld waarna het duidelijk aan de rechterkant van het laptopscherm (waar de externe monitor altijd stond) verdwijnen. Te kort om het tegen te houden.

Ook heb ik vandaag een beamer aangesloten (er was geen monitor voorhanden), zo kon ik het zoekgeraakte venster terugzetten op het juiste scherm. Maar op de een of andere manier heeft hij die locatie niet onthouden na een reboot.

Vraag
Hoe zorg ik ervoor dat vensters die ooit op een externe monitor stonden geforceerd worden op het laptopscherm tevoorschijn te komen?

[edit]
Wat wellicht van belang kan zijn: als ik de tweede monitor uitschakel in nView (ook al is hij niet aangesloten) dan schakelt de resolutie van het laptopscherm over naar de resolutie van het externe scherm (1280x1024, mijn laptop heeft 1440x1050). Die moet ik dan handmatig weer juist instellen. Laptopscherm is scherm 1 en het externe scherm is 2. Ik heb altijd met de extended desktop optie gewerkt als er een monitor was aangesloten. Als ik die nu zou aansluiten, hoef ik ook niets in te stellen, dat ging altijd direct goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Canaria op 14-03-2007 05:58 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-07 19:11

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hmmm, met de software van ATi heb ik er geen last van. De enige oplossing lijkt mij dan toch om het via beeldscherm eigenschappen van windows te doen :/

I am the great Cornholio!

Verwijderd

bij nview kan je toch ook kloon inschakelen

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

RobIII heeft hier ooit een oplossing voor gepost in 1 af ander tips & trucs topic oid. Het had te maken met remote desktop en vensters tevoorschijn halen die op een andere monitor stonden. Hij deed dat met rmb->move op de knop op de taakbalk als ik het mij goed herinner, maar de exacte details weet ik niet meer. :( Misschien kan je 'm even schoppen op ICQ oid? De search is kaduuk namelijk, dus zoeken gaat even niet.

[ Voor 7% gewijzigd door AtleX op 14-03-2007 09:14 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

misschien op de taakbalk: RMB + move???

edit: moet wel de laatste post lezen voordat ik reply... met boven mij dus

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 15:37 ]

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 15:36:
misschien op de taakbalk: RMB + move???

edit: moet wel de laatste post lezen voordat ik reply... met boven mij dus
Daarvoor moet je scherm neit gemaximaliseert zijn. Zodra het venster het hele scherm in beslag neemt heb je die keuze niet meer.
Indien je de move doet doe het dan wel met de cursor keys, meestal werkt het niet als je het met de muis doet.

Eventueel kan je kijken naar een programma als Ultramon die veel functies toevoegt voor het draaien van dual screen . Volgens mij zit er ook een optie bij om windows naar je primary desktop te halen.

[ Voor 33% gewijzigd door sajoku op 14-03-2007 15:48 ]

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-07 14:38

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

sajoku schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 15:40:
[...]

Daarvoor moet je scherm neit gemaximaliseert zijn. Zodra het venster het hele scherm in beslag neemt heb je die keuze niet meer.
Indien je de move doet doe het dan wel met de cursor keys, meestal werkt het niet als je het met de muis doet.
Rechtermuisknop op de applicatie in je taakbalk en je kunt gewoon Maximize/Restore/Minimize ed kiezen.

Dus klik met je rechtermuisknop op de applicatie in je taakbalk. Kies move en je kunt vervolgens met je arrow toetsen je scherm bewegen.
Edit: Dat zei je al... 8)7

Verder, ik heb dit probleem alleen maar (ook NVidea) als ik mijn laptop hybernate of in standby modus laat gaan. Als ik 'm dan zonder scherm aanzet heb ik ook zo'n 'fantoom' scherm en krijg ik het alleen weg via display properties. Doe ik de laptop echter volledig uitzetten en later opstarten zonder beeldscherm heb ik gewoon alleen mijn laptop monitor...

[ Voor 3% gewijzigd door Rowdy.nl op 14-03-2007 15:53 ]

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien niet voor de hand liggend aangezien het hier beeldscherminstellingen betreft ;)
Maar het zou zomaar kunnen werken als je explorer.exe in de taskmanager om zeep helpt en weer opnieuw start. Dan wordt je beeldopbouw namelijk opnieuw gedaan (zoals ook gebeurt bij een reboot zoals hierboven aangegeven wordt), en dan zou ie volgens mij ook moeten zien dat er maar 1 scherm is. Mocht dat werken dan kun je het natuurlijk via een batch-file automatiseren - maar eerst maar eens proberen :)

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 14-03-2007 15:53 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Naar het tabblad settings gaan van je videokaart, 2e monitor selecteren en dan de optie
'extend desktop' uitzetten. Dat werkt in ieder geval op m'n laptop (met ATI gpu) en hetzelfde probleem, zie ook het image: Afbeeldingslocatie: http://bugreport.nl/temp/display.gif

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Rowdy.nl schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 15:51:
[...]
Verder, ik heb dit probleem alleen maar (ook NVidea) als ik mijn laptop hybernate of in standby modus laat gaan. Als ik 'm dan zonder scherm aanzet heb ik ook zo'n 'fantoom' scherm en krijg ik het alleen weg via display properties. Doe ik de laptop echter volledig uitzetten en later opstarten zonder beeldscherm heb ik gewoon alleen mijn laptop monitor...
Ik zet de laptop altijd uit als ik naar huis ga :)
SKiLLa schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:35:
Naar het tabblad settings gaan van je videokaart, 2e monitor selecteren en dan de optie
'extend desktop' uitzetten. Dat werkt in ieder geval op m'n laptop (met ATI gpu) en hetzelfde probleem, zie ook het image: [afbeelding]
Dit staat al uit. Als ik dat niet zou uitzetten, heb ik namelijk twee beeldschermen waarvan er maar 1 fysiek aanwezig is.

Wat dan wel weer raar is, is het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/30779aa94fb83502690a7b91601de46e/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/027fb02da0ddc6aa035caaf31df6fcd8/full.jpg

Het externe, niet aanwezige scherm staat hier als default monitor!
In nView is de configuratie overigens: single display met als current display het laptopscherm.

[ Voor 23% gewijzigd door Canaria op 14-03-2007 17:13 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

SKiLLa schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:35:
'extend desktop' uitzetten. Dat werkt in ieder geval op m'n laptop (met ATI gpu) en hetzelfde probleem, zie ook het image: [afbeelding]
Uit de TS
Wat in dat geval helpt is het beeld op één scherm forceren, dus eerst 'clone desktop' instellen en dan het tweede fantoomscherm disablen.
Dat deed ze dus al maar daar wou ze juist vanaf... ;)
Canaria schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 05:48:[..]

Ook heb ik vandaag een beamer aangesloten (er was geen monitor voorhanden), zo kon ik het zoekgeraakte venster terugzetten op het juiste scherm. Maar op de een of andere manier heeft hij die locatie niet onthouden na een reboot.
[..]
CCleaner heeft een optie om je Window Size/Location Cache (Windows > Advanced) leeg te knikkeren. Dan zou Windows automatisch alle nieuwe vensters in het midden van het hoofdvenster moeten openen...

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Canaria schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:44:
[...]

Ik zet de laptop altijd uit als ik naar huis ga :)

[...]

Wat dan wel weer raar is, is het volgende:
[afbeelding][afbeelding]

In nView is de configuratie overigens: single display met als current display het laptopscherm.
Dit staat al uit. Als ik dat niet zou uitzetten, heb ik namelijk twee beeldschermen waarvan er maar 1 fysiek aanwezig is.
Ooit eens op die knopjes voor extern beeldscherm op je toetsenbord gedrukt...? Misschien dattie daarom denkt dat je externe scherm primair is. Probeer eens met een extra scherm aangesloten bij Display Properties en dan Advanced te kijken wat er staat bij het tabblad Displays.

Hier kan ik namelijk selecteren wat mijn primair en secundair scherm is.

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-07 20:09

Colan

sucks @ solderen

ik kan met mijn Nview in de taakbalk (onderin) bij elke applicatie kiezen voor de optie "send to" en dan de display selecteren, werkt dit bij jou misschien?

Simplicity is de bom...

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:28

DataGhost

iPL dev

Canaria schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:44:
[...]

Hehe, leuk gevonden :+ Maar helaas is het fout. Je ziet bij monitor 1 een grijs vinkje staan met 'primary monitor'. Dit is iets anders dan 'default monitor'. Het eerste geeft namelijk een functie aan, het tweede is een naam. Gewoon 'een standaardbeeldscherm', niet 'het standaardbeeldscherm'. Anders zou er ook wel een 1 in plaats van een 2 in dat ding staan.

• Royale de Luxe
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-06 19:44

Royale de Luxe

The limit is out there

Is er uiteindelijk een oplossing gevonden voor dit probleem?

Heb een vergelijkbaar probleem, als mijn taakbalk bovenaan staat gaan de programma's op mijn desktop uit het zicht en kan ik ze enkel via "move" terugzetten. Ik heb een nVidia 8800GTX en heb dit probleem nog nooit eerder gehad. Ook heb ik geen dualscreen setup wat dit een heel raar probleem maakt.

Heb de bovenstaande aangerijkte hulp al geprobeerd maar helaas.

Als ik bij een waarzegster ga, weet zij dan ook op voorhand dat ik geen geld bij heb?

Pagina: 1