Betere ontwikkeling fotografisch geheugen door fotografie

Pagina: 1
Acties:

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 20:37
Sinds ik ben begonnen met fotografie, heb ik de indruk dat m'n geheugen beter is geworden. En dan vooral een beter fotografisch geheugen. Dat ik me meer beelden beter kan herinneren.. Wat ook al eens helpt bij het studeren van leerstof op school ;).

Nu vroeg ik me af of er nog mensen waren die die indruk hadden.. Of dat ik het echt gewoon denk :)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Niet gemerkt. Enige verklaring hiervoor die ik zou kunnen bedenken is dat je onbewust meer bent gaan letten op compositie en beelden daardoor makkelijker (aan bepaalde herkenningspunten) opslaat en herinnerd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik heb dat ook niet gemerkt, maar ik ben het wel eens met de uitleg van breinonline. Doordat je anders naar dingen kijkt onthoud je ze misschien ook beter.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

yep ik onthou dingen ook beter doordat ik het vastleg. je kijkt toch bewuster naar je omgeving heb ik het idee.
verder wordt het natuurlijk nog een keer herhaald als je de fotos in een compilatie zet.

heb wel eens bij een kleine expositie van partyfotos de quizvraag gesteld op welke lokaties de fotos gemaakt waren. sommige deelnemers waren zo slim om de dj's die op de fotos stonden erbij te halen, echter die moesten het antwoord ook schuldig blijven :Y)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ook ik ben bewuster gaan kijken sinds ik fotografeer, met name naar licht en kleurtemperaturen kijk ik goed. Ook zie ik vaak lokaties die ik in m'n geheugen opsla om een keer foto's te maken. :)

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 20:37
Hmm.. Ok. Volgens wat jullie zeggen beeld ik het me deels in, en is het deels ook weer waar (de omgeving beter bekijken en vervolgens onthouden). Waar of niet, ik vind het toch best een handig effect ;)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Maar ik denk dat als je bewust naar beelden/foto's kijkt, zoals hier op een forum, je toch anders naar plaatjes gaat kijken en ze dus beter onthoudt (dat heb ik bijvoorbeeld bij foto's in bladen en kranten).

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:47
Ja, het is meer dat je meer opvalt dan dat je beter onthoudt denk ik.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:44

YellowCube

Wait...what?

breinonline schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 08:11:
Niet gemerkt. Enige verklaring hiervoor die ik zou kunnen bedenken is dat je onbewust meer bent gaan letten op compositie en beelden daardoor makkelijker (aan bepaalde herkenningspunten) opslaat en herinnerd.
het zijn eigenlijk geen herkenningspunten die je opslaat, maar groepen van dingen.
Zo werken je hersenen bij het opslaan van beelden.
Bijvoorbeeld door dingen van gelijke vorm te groeperen. Of dingen met een gelijkende structuur. Of van gelijke kleur(tinten).
Is ook gelijk één van de vele kenmerken van een goede compositie: als je hersenen op makkelijke manier de zaken kunnen ordenen, doet een beeld prettig aan.
een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://photos.liveauctioneers.com/houses/resize/phillipsdepury/10629/0132_1_600_600.jpg
of van één van onze eigen fotografen hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.wisselwerking.nl/upload/trier.jpg

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1