Toon posts:

Fout bij formatteren (voor XP) van nieuwe HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeden dag beste mensen,

Ik vraag me iets af,
Ik heb recentlijk een nieuwe harddisk voor m'n pc gekocht (een oude Dell Dimension XPS T600). Dit is de hardeschijf: Western Digital 80gb 7200rpm 2m cache, IDE.

Mijn oude schijf was een Maxtor DiamondMax van 20gb, IDE als 't goed is.

Tijdens het formatteren krijg ik de volgende foutmelding:
Setup kan de partitie niet formatteren. De schijf is mogelijk beschadigd.

Controleer of het station is ingeschakelt en correct is aangesloten op uw computer. Als het een SCSI-schijf betreft, zorg er dan voor dat uw SCSI-apparaten correct zijn afgesloten (met een terminator). Raadpleeg de handleiding bij uw computer of SCSI-adapter voor meer informatie.

U dient een andere partitie voor Windows XP te selecteren.

Druk up ENTER om door te gaan.
-de oude schijf is vervangen, de nieuwe schijf is aangesloten met de bekabeling van de oude schijf
-de handleiding ontbreekt bij de pc

Het betreft een nieuw-gekochte schijf, en beschadiging van de schijf sluit ik momenteel uit omdat er heel voorzichtig mee om gegaan is. De schijf word overigens goed herkent door de bios, en door windows setup. Ik kan zelfs partities aanmaken, alleen het formatteren gaat dus fout (en feitelijk het installeren van windows zelf automatisch ook).

Is dit een veel voorkomend probleem, en weet iemand toevallig wat de oorzaak van het probleem is? Als ik meer informatie moet verschaffen twijfel dan niet om het te vragen.

Alvast hartelijk bedankt voor de tijd,
e.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

kick! zelfde probleem (wel anderer hardware)

volgens mn vader moet je eerst *iets* met de schijf doen, maar weet niet wat/hoe.
kan weinig of niets vinden. (ben al 2 dagen bezig...)

hopelijk kan iemand vertellen wat de procedure zou moeten zijn voordat de schijf gereed is om windoos op te zetten.....???

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:15

The Legend

*Plop*

Al een andere IDE kabel geprobeerd? Schijf in een 2e PC hangen en daar proberen te formatteren?

Ik ben toch malle pietje niet!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor systeem is het? Gebruik je een S-ATA of SCSI controller voor je hdd? Dan moet je daar eerst drivers voor laden in de setup, anders zal het ding geen schijf herkennen.

Als hij de schijf wel herkend, lukt het aanmaken van een kleine partitie wel (<128GB)?

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

sorry, iets meer detail. het is een 320 'gb' (300 echte gb) s-ata schijf.. hij werkt perfect in linux (gparted, geprobeerd om partities mee te maken,maar de windows installer vind dat die niet goed zijn, maar wil zelf ook geen partities aanmaken op de ongepartitioneerde ruimte)

heb tot nu toe geprobeerd te installeren op 50 gb partitie, maar dat wil niet.

windows 2000 wil niet installeren, er is blijkbaar iets niet goed aan het bestandssysteem van de schijf of iets dergelijks...
dus.. wie kan mij vertellen wat ik met die (verse) schijf moet doen voordat ie klaar is om partities op te zetten?

systeem:
asus p5k-e wifi-ap
asus sata dvd brander
(HP p-ata cd brander, geen verschil, wordt beide niet gevonden door mn dos floppy met cdrom support, wel door de 2000 installer)
pentium D 2x2.66 ghz.
3 gb ram

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

en hebbes :)
met de gparted live cd.
"create disklabel"
en dan pakt de 2000 installer cd em wel :)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
En heeft de TS al succes?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1