Toon posts:

update Ubuntu, connection refused, poort:8080 geblokkeerd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht een beetje een vreemde topictitel maar ik kan dit probleem moeilijk kort samenvatten.

Ik heb kabel via Casema en heb een Motorola SBV5120E-CN modem hiervoor. Daaraan heb ik Sitecom wireless broadband router 54G hangen en daaraan zitten 2 desktops en 1 laptop.

Desktops en laptop krijgen via dhcp een ip in de 192.168.0.* reeks van de router en de router krijgt van de modem via dhcp een 83.83.*.* ip via casema.

de desktops zijn windowsbakken en functioneren zonder problemen.
Sinds 2 weken draai ik ubuntu op de laptop en ik kan hiermee browsen, maar ik kan geen updates via de update notifier, de add/remove tool vanuit het menu, of via de terminal via sudo apt-get upgrade.

Allemaal geven ze een error in de trend van

Failed to fetch http://security.ubuntu.com/ubuntu/pool/ … 1_i386.deb Could not connect to 83.83.216.1:8080 (83.83.216.1). - connect (111 Connection refused)

Wat ik eigenlijk vooral niet begrijp is waar hij dat ip vandaan haalt.
Het is niet het ip dat de router van de modem krijgt, en het is ook niet de gateway die de router van de modem krijgt.

Ik heb alle IPs, de router, de gateway en dat 216.1 ip getracert en ze zitten allemaal 1 hop van de router, dus kennelijk verwijzen ze allemaal naar de modem.

Ik heb niets aan de ubuntu install gewijzigd, en aangezien ik niets kan updaten ook geen nieuwe software geinstalleerd na mn install (het is versie 6.10).

Ik heb geprobeerd in mn network settings de opendns ips te gebruiken in de hoop dat er naar een verkeerd dns verwezen werd, maar ook dit hielp niet.

Ik heb dit ook op het ubuntu forum gevraagd, maar daar kunnen ze mij niet verder helpen denk ik, en volgens mij zit het probleem niet direct in ubuntu.

Ondanks dat het een wireless router is zit alles gewoon met kabels aangesloten.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Denk dat de server down is want hier op een Windows bak krijg ik dit als ik ga pingen:
Ping-aanvraag kan host 83.83.216.1:8080 niet vinden. Controleer de naam en probeer het

opnieuw.

Verwijderd

Topicstarter
Komt dat niet omdat je geen :8080 achter je ping request kunt zetten?

doe't maar es zonder dan werkt het wel.

Overigens denk ik dat dat IP niet een server van casema is, maar een ip dat aan mn modem hangt.
Als ik tracert doe krijg ik nml dit

C:\Documents and Settings\Scimitar>tracert 83.83.216.1

Tracing route to 5353D801.cable.casema.nl [83.83.216.1]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.0.1
2 10 ms 16 ms 7 ms 5353D801.cable.casema.nl [83.83.216.1]

Trace complete.

Verwijderd

Euh, heb je ergens ingesteld dat je een proxy wil gebruiken?
Bijv. in Synaptic? => Synaptic/Preferences/Network

Je kan gewoon internetten, dus het probleem zit niet in je router.
Het lijkt echt een verkeerde instelling van apt te zijn, kijk eens in /etc/apt/sources.list en in /etc/apt/apt.conf.....

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 20:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fabio, je bent een held!!

er stond inderdaad ergens een proxy ingesteld.

echt heel dom. Ik heb van zoveel mensen ondertussen al tips gehad om dingen te proberen, dat ik dus kennelijk niet alles later weer heb uitgeschakeld toen het niet bleek te werken.

Hij is nu bezig. Nog 200Mb te gaan, maar het lijkt te werken.