[VISTA/XP] Aparte vraag over 2 besturingssystemen tegelijk

Pagina: 1
Acties:

• pruimenpit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 21:39
Ik wil graag weten of het mogelijk is om 2 besturingssystemen tegelijk te laten draaien...
En dat ook 2 paar invoerapparaten de besturingssystemen apart besturen.

Het idee kwam nadat ik kort geleden mijn 12.1" touchscreen in gebruik nam en in de woonkamer monteerde.
Op het touchscreen (met apart tb) windows XP mediacenter draaien, tevens gekloond met mijn TV.
En in mijn 'pc hoek' windows vista draaien met toetsenbord en muis en beeldscherm.
Het moet echter zo zijn dat mediacenter gebruikt kan worden en ook de computer gewoon om bijvoorbeeld op te werken en/of spellen te spelen.

Alles staat al in de 'opstelling' en ook aangesloten. Alleen nu gebruik ik maar 1 besturingssysteem in swich ik met Ati control center profiles telkens van monitoren. (PC gewoon of Touchscreen met TV).

Pc specificaties: Dual core E6600, 4 GB RAM, X1900XTX, TV kaart.
Dit moet genoeg zijn, alleen nog jullie ideeen en/of dit mogelijk is?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Voor zover ik weet kun je dit alleen regelen (als het meezit) als je 1 van je Windowsen in een virtuele machine draait. Ik heb alleen geen idee of jouw touchscreen dan gaat werken, dat zou je even moeten uitproberen. Je kunt VMWare Server gratis gebruiken (legaal) dus ik zou zeggen: download die, installeer een Windows erin (en de VMWare Tools) en probeer het.
Ik ben wel bang dat je TV-kaart niet gaat werken in een VM. Het is wel vrij basic allemaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 13-03-2007 20:00 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• pruimenpit
Je bedoelt in 1 versie van windows 'virtueel' een andere versie erbij draaien?
Maar is dit ook mogelijk door het ene systeem op het ene beelscherm te draaien en het andere besturingssysteem op het andere beeldscherm?

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Niekiodjdj schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 20:03:
Je bedoelt in 1 versie van windows 'virtueel' een andere versie erbij draaien?
Maar is dit ook mogelijk door het ene systeem op het ene beelscherm te draaien en het andere besturingssysteem op het andere beeldscherm?
Als het "hoofd"-besturingssysteem met 2 monitoren kan werken wel, zet de virtuele machine (in eerste instantie in een venster) op je 2e monitor en dan op fullscreen zetten. :)
Zou moeten lukken.

Dat VMWare is in feite gewoon een programma dat een PC emuleert, en daarin kun je dus besturingssystemen installeren en draaien. Iets meer uitleg hier.

[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 13-03-2007 20:05 ]

• pruimenpit
Hmm ik zal kijken of het werkt. Ik lees nu de intro to Virtualization op de website van VMWare.
Virtualization allows multiple virtual machines, with heterogeneous operating systems to run in isolation, side-by-side on the same physical machine. Each virtual machine has its own set of virtual hardware (e.g., RAM, CPU, NIC, etc.) upon which an operating system and applications are loaded. The operating system sees a consistent, normalized set of hardware regardless of the actual physical hardware components.
Dat klinkt veelbelovend... :P

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Zolang je er maar rekening mee houdt dat alleen standaard-hardware wordt geëmuleerd. Videokaart zonder 3D-versnelling, simpele geluidskaart, netwerk. Je kunt ook je CD/DVD-speler(s) gebruiken, maar veel verder gaat het nog niet. :)

• pruimenpit
Dat is wel jammer opzich want ik wil graag tv/films kijken op mijn 'mediacenter' en gewoon internetten/gamen op de gewone pc.

Dat gaat dus niet helemaal werken maar ik ga even kloten bedankt!
Pagina: 1