Toon posts:

[Overclocking] P4 3.0 ghz socket 478

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He allemaal,

Ik had onlangs een tv programma gezien van het overclocken op hardwaretv. En toen dacht ik nu wordt het ook eindelijk eens tijd dat ik me er even de tijd voor neem.

Gisteren heb ik al van alles geprobeert met Systool, hiermee kan je ook overclocken. En hij heeft mijn moeder bord bij auto herkenning erin namelijk:
Asus P4P800-VM

Maar nu ga ik dus proberen met het overclocken, alleen hij zet steeds zijn oude config terug in systool. Ik doe dus bij CPU Overclocking en dan read (dus hij leest de config wat nu is) en dan stel ik hem dus van 200 FSB naar 250 FSB.. Alleen hij zet zich automatisch weer terug naar de oude config, ook als ik hem maar naar 201 FSB zet. Is dit een beveiliging of doe ik het totaal fout voor mij type pc? Want ik had namelijk dus een filmpje gezien van het overclocken van een Pentium Core, en daar ging het wel op deze manier. Alles controleren met Orthos, hitte checken met SpeedFan, snelheid/score checken met Cinebench.

In de bios van dit moederbord zit niet de optie overclocken zelf, vandaar dat ik het dus doe met een progje like Systool.

Owja voor ik het vergeet mijn sys specs:
Processor: Pentium 4 3.0 Ghz
Mobo: Asus P4P800-VM Socket 478
Geheuge: 1024 mb
Cooling: 3 Coolermaster fans, 1 grote fan in de voeding (met lucht afzuiging)
Voeding: Spire RockeTeer III 500W PSU

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/adviseren :)

Alvast heel erg bedankt ;)

Mvg,
Bob

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 19:57 ]

Verwijderd

je doet na het verplaatsen van je fsb toch eerst write, en dan pas opnieuw read he?

(als je je geheugen 1:1 laat lopen kom je sowieso niet ver, hem ineens op 250mhz gooien is ook nogal optimistisch)

Verwijderd

Topicstarter
mijn geheuge loopt op 5:4

Verwijderd

zie je de cpusnelheid wijzigen (in cpuz moet je dit direct zien) als je met systool een andere fsbwaarde naar je bios schrijft? het kan nl zijn dat het programma niet werkt voor jouw moederbord, ik dacht dat het nl nog in beta-fase zit.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat is juist het probleem, ik heb cpu-z al de heletijd aanstaan.. maar hij zet dus in systool hem direct weer terug op 200 FSB en CPU-Z laat dus ook zien dat er niks verandert.

Heb je maybe een betere tool :) ?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand :( ?

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-02 18:00

rimpeldinky

nani?

verkeerde clockgen gekozen? zoek eens een clockgenerator softwaretooleje specifiek voor jouw bord

*burp*

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb nu clockgen van cpuid.com

Nu lukt het overclocken wel, maar ik zet hem op 230 FSB. En ik draai orthos na 5 minute hangt het systeem en valt hij automatisch uit, wil dit zegggen dat de processor het niet aan kan? Na dat hij een vastloper had en uitviel, is hij automatisch weer terug gegaan naar de oude config (de processor). Voeding kan het denk ik niet zijn want 500 watt moet toch dik genoeg zijn :)

Of moet je persee met kleinen stapjes opbouwen?

Verwijderd

erm... word tijd dat je de DOC faq Frequently Asked Questions TCO eens leest voordat je verder gaat en je PC naar de kl-ote helpt

ff een paar korte opmerkingen:

is je pc voldoende gekoeld...
kan je geheugen goed mee etc. etc.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 15:51 ]

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 22:21
Misschien is het wat handiger om met kleine stapjes te beginnen?

Waarom gelijk 230FSB? Begin eerst nu eens bij 210. Testen of ie stabiel is e.d Pas dan ga je hoger. Dat ie uitvalt komt omdat je gewoon teveel wilt in 1 keer, en dat trekt ie dus niet.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
..zucht. Als beginnent OC'er probeer je wel meteen je CPU naar de kl*te te helpen vind je niet? Zoals hierboven moet je klein beginnen. Houd er rekening mee, vanwege een multiplyer van 15, je niet zo hoog zult kunnen clocken. Ik heb het geprobeert met eenzelfde proc, maar dan van 3.2 Ghz ( multiplyer van 16x ) Dit kwam niet hoger dan 3500 Mhz ( 219 FSB ). Dit is dan ook met voltage verhoging.

Als je je voltage gaat verhogen, ga dan niet net zoals bij je FSB, meteen 1 volt hoger doen!!!. Dan weet je zeker dat hij dood is. Misschien kan je iemand te hulp vragen die bij je in de buurt woont?

Verwijderd

Topicstarter
3.1 is nu gelukt. Ja klopt was een beetje overdone xD Maar ik heb nu een uurtje orthos aanlaten staan, hij blijft rond de 46 graden (koeling is goed dus). Voltages zitten ook goed, en cpu draait het nu ook. Dit is een FSB van 207.

Voor de rest speelt er nog een vraagje.. hij loopt dus nu stabiel, maar hoe zit het met de processor.. gaat hij hierdoor niet 100x zo snel verslijten of kapot?

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:15:
3.1 is nu gelukt. Ja klopt was een beetje overdone xD Maar ik heb nu een uurtje orthos aanlaten staan, hij blijft rond de 46 graden (koeling is goed dus). Voltages zitten ook goed, en cpu draait het nu ook. Dit is een FSB van 207.

Voor de rest speelt er nog een vraagje.. hij loopt dus nu stabiel, maar hoe zit het met de processor.. gaat hij hierdoor niet 100x zo snel verslijten of kapot?
Normaal gaat een CPU rond de 15 jaar mee, nu rond de 10 jaar, maar wat maakt het uit, na 2 jaar heb je al weer een andere ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:15:
Hangt vooral af van de koeling en de vcore die je op je cpu loslaat. Ik heb eenzelfde P4 3.0 gehad en die heeft bijna 3 jaar aan 3.72gighz gelopen (vcore van 1.67v ipv 1.4v, temperatuur rond de 75°), en die kon na 3 jaar die snelheid niet meer aan (crashes ed).

Ik ga er dus vanuit dat deze cpu binnen niet afzienbare tijd volledig defect zal zijn, wat op zich niet erg is aangezien een P4 3.0 nu toch verouderd is.

Verwijderd

Topicstarter
Ja mijn p4 is van 2005 dus inmiddels al een oldtimer.. maar hij loopt nog steeds meesterlijk. Ik kan alle games spelen op high en alles tegenlijk doen wat ik maar wil, zonder een vast hanger ;) Heb sinds dat ik de pc heb meschien net 3 hangers gehad.

Maarja heb in de tussentijd flink geupgrade:
- Ati Radeon X1600 PRO
- 2 western digital harddisks van 250 gb (16 mb/s)
- Spire Rockteer III 500 Watt voeding

Maarja ben van plan om deze pc nog 2 jaartjes te houden :)

@athmozz:
75 graden vind je het gek dat hij zo'n korte levensduur had. 62 graden is het maximale voor een CPU wil je hem aardig lang kunnen gebruiken. Mijne zit gemiddeld @ 50 graden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 19:35 ]

Pagina: 1