[Laptop] Simpel, wel goed

Pagina: 1
Acties:

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01 11:32
Hallo,

Ik ben gevraagd door een buurman van mij om een laptop te zoeken.

Ik ben wel redelijk op de hoogte van desktops maar van Laptops heb ik weinig kaas gegeten.

Wat moet er mee gebeuren?
Er moet simpelweg mee gemailt kunnen worden, ook een beetje standaard internetten en that's it!.
Echter een addertje onder het gras: Het ding moet wel kunnen blijven werken bij 40 graden in de schaduw in Turkije.

Budget?

Eh, wat is dat? Hij wil iets goeds hebben en voor iets goeds wil hij wel geld uitgeven, maar iets 2e hands is ook goed, iets van 500-600 euro is ruim voldoende denk ik.

Beperkingen?
Kennis van de persoon in kwestie, het gaat hier om een man van tussen de 60-65, hij kan net een mailtje sturen etc. en daarom zie ik het niet echt zitten om het achter Vista te zetten, hij is thuis achter zn P4tje @ XP net gewend om te kunnen internetten, om dan ook overal over te moeten nadenken (drivers etc.) in Vista, dat zie ik niet echt zitten voor hem.

Ik heb al gekeken naar een simpele Dell maar daar zit al Vista op, dat zie ik voor hem dus nog niet al te erg zitten.

Heeft iemand daarom enig idee wat ik het beste kan doen voor de beste man? Ik zie namelijk over al Vista bij staan, maar ik wil gewoon XP hebben, wie helpt mij naar een simpel model.

Wat heb ik gedaan?
Rondgekeken bij Dell, gekeken in de Pricewatch, maar zoals gezegd, daar zie ik in 95% van de gevallen Vista staan, en daar heb ik geen trek an.

Joejoe!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kijk eens bij de Mediamarkt of Paradigit o.i.d. Dit kun je toch wel zelf uitzoeken toch?

Bovendien zijn er nog genoeg laptops met XP te vinden, b.v. bij Azerty, zomaar binnen 20 sec. gevonden. http://www.azerty.nl/prod...ll-easynote-mz35-001.html

[ Voor 53% gewijzigd door Noork op 13-03-2007 18:56 ]

Verwijderd

Wat voor een batterijtijd wil je? Je hebt het erg ruim
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=026311

http://www.misco.nl/produ...product.htm?affiliate=110

etc

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 18:58 ]

• DonMetal
Noork schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 18:54:
Kijk eens bij de Mediamarkt of Paradigit o.i.d. Dit kun je toch wel zelf uitzoeken toch?

Bovendien zijn er nog genoeg laptops met XP te vinden, b.v. bij Azerty, zomaar binnen 20 sec. gevonden. http://www.azerty.nl/prod...ll-easynote-mz35-001.html
Dat zeg ik, ik heb de kloten verstand niet van laptops, ook niet van de warmteontwikkeling etc. Wel lijkt mij 256MB vrij weinig als het overgrote deel van alle laptops toch op zn minst 512MB aan boord heeft?

Ik heb nu denk ik wel gevonden wat ik zocht: http://www.misco.nl/produ...r%20Aspire%203681WXMi.htm

Klaar :)

[ Voor 10% gewijzigd door DonMetal op 13-03-2007 19:30 ]

Joejoe!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Waarom geen laptop met Vista? Alles is bijna hetzelfde en met UAC enzo hoef je minder naar hem toe als hij iets fout doet.

Leg hem gewoon uit dat hij (mits hij het zeker weet) altijd op NEE moet klikken als zijn toegang wordt gevraagd. Overigens kun je Vista ook op old-skool look instellen, dan is het net XP Classic.

Verwijderd

DonMetal schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 19:19:
[...]

Dat zeg ik, ik heb de kloten verstand niet van laptops, ook niet van de warmteontwikkeling etc. Wel lijkt mij 256MB vrij weinig als het overgrote deel van alle laptops toch op zn minst 512MB aan boord heeft?

Ik heb nu denk ik wel gevonden wat ik zocht: http://www.misco.nl/produ...r%20Aspire%203681WXMi.htm

Klaar :)
Das wel een redelijk klein scherm, aangezien hij wat ouders is misschien toch voor 15inch gaan (17 inch is weer lastig verplaatsbaar)
Waarom geen laptop met Vista? Alles is bijna hetzelfde en met UAC enzo hoef je minder naar hem toe als hij iets fout doet.

Leg hem gewoon uit dat hij (mits hij het zeker weet) altijd op NEE moet klikken als zijn toegang wordt gevraagd. Overigens kun je Vista ook op old-skool look instellen, dan is het net XP Classic.
Waarom voor iets nieuws gaan als het oude perfect werkt? :) Daarbij is het denk ik wel wat makkelijker om hem bij eventuele problemen te helpen, aangezien er veel meer mensen zijn die van XP verstand hebben :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 19:36 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:10
512MB is minimum lijkt mij. Verder kunnen die celerons niet terugklokken op de Accu volgens mij. Een AMD sempron wel.

Tsja verder. Vista en drivers? De laptops die ermee komen zijn standaard voorgeprogrammeerd uiteraard en de drivers komen nu wel beschikbaar, zelfs mn BT stickje van 10 euro heeft Vista x64 drivers ter beschikking :+. En hoeveel veranderd er in een Windows versie? Startknop, is al 12 jaar hetzelfde. IE7, die heeft hij ook al op XP als het goed is :) en ook Windows Mail (opvolger van Outlook express) ziet er exact hetzelfde uit. Vista zou prima kunnen denk ik zelf. Home Basic (meer krijg je toch iig niet met dit budget) heeft in dat geval toch al niet veel poespas en is dus Windows XP. Zet die UAC uit voor die meldingen ("Help wat moet ik"). Verder zou je ook het klassieke menu start terug kunnen krijgen.

Ik ben misschien jong en wen snel. Maar in de help staat gewoon ook al beter beschreven hoe iets werkt. Ook zijn iconen duidelijk zoals internet en het punt waar het fout gaat zijn mooi aangegeven. Vista moet naar mijn mening prima kunnen.

EDIT: Zoals in de posts hierboven. Zet UAC uit. Het is idd veiliger, maar ook verschrikkelijk vervelend. De meeste mensen die ik ken zouden me roepen/bellen bij een melding. Die UAC meldingen zie ik dagelijks minstens 10 keer (al dan niet zelf veroorzaakt). Verder biedt Vista goede extra'szoals het zoeken. Ik kan me voorstellen dat een beginner moet wennen aan het vinden van bestanden, met het indexeren heb je hem binnen 10 seconden weer te pakken, dat zie ik XP niet doen.

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 13-03-2007 19:40 ]

• DonMetal
GremliN-Online schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 19:37:
512MB is minimum lijkt mij. Verder kunnen die celerons niet terugklokken op de Accu volgens mij. Een AMD sempron wel.

Tsja verder. Vista en drivers? De laptops die ermee komen zijn standaard voorgeprogrammeerd uiteraard en de drivers komen nu wel beschikbaar, zelfs mn BT stickje van 10 euro heeft Vista x64 drivers ter beschikking :+. En hoeveel veranderd er in een Windows versie? Startknop, is al 12 jaar hetzelfde. IE7, die heeft hij ook al op XP als het goed is :) en ook Windows Mail (opvolger van Outlook express) ziet er exact hetzelfde uit. Vista zou prima kunnen denk ik zelf. Home Basic (meer krijg je toch iig niet met dit budget) heeft in dat geval toch al niet veel poespas en is dus Windows XP. Zet die UAC uit voor die meldingen ("Help wat moet ik"). Verder zou je ook het klassieke menu start terug kunnen krijgen.

Ik ben misschien jong en wen snel. Maar in de help staat gewoon ook al beter beschreven hoe iets werkt. Ook zijn iconen duidelijk zoals internet en het punt waar het fout gaat zijn mooi aangegeven. Vista moet naar mijn mening prima kunnen.

EDIT: Zoals in de posts hierboven. Zet UAC uit. Het is idd veiliger, maar ook verschrikkelijk vervelend. De meeste mensen die ik ken zouden me roepen/bellen bij een melding. Die UAC meldingen zie ik dagelijks minstens 10 keer (al dan niet zelf veroorzaakt). Verder biedt Vista goede extra'szoals het zoeken. Ik kan me voorstellen dat een beginner moet wennen aan het vinden van bestanden, met het indexeren heb je hem binnen 10 seconden weer te pakken, dat zie ik XP niet doen.
Op de startknop staat al geen start meer: Dan gaat hij zich al achter het oor krabben of het wel goed gaat...

Outlook Express? Hij zit nog achter Microsoft Outlook omdat dat simpeler is...

In de help staat beschreven?... Ik hoor hem al zeggen: "Hoe open je een help bestand?"

Ik denk dus toch dat deze laptop een goede keuze is.

Joejoe!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:10
Ik heb het ook niet over laptops, meer gewoon over Vista dat dat best kan. Outlook Express is gewoon de standaard Outlook die met Windows meekomt, tenzij je een andere installeert. Maar in dat geval zal het uit office komen en dan installeer je gewoon die functie.

Over Help, ik zal ff zoeken :+
Gevonden, rechts in de balk, een blauw rondje met een vraagteken. Makkelijk overzichtelijk. Alle stappen staan rustig beschreven.

Maar in het algemeen geld dat: Windows x == Windows y. Er veranderd nooit veel. Er komt bij, maar dat hoef je niet te gebruiken. Wat er was is er en zelfs verbeterd. De nieuwe dingen dringen niet direct door, behalve voor de mensen die er verstand van hebben en er ook durven op te drukken. Ik neem aan dat jij wel genoeg Windows versies hebt gezien om bovenstaande functie te begrijpen.

[ Voor 46% gewijzigd door GENETX op 13-03-2007 20:16 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
En als je dan PER SE XP wil, waarom geen XP erover heen zetten? Werkt toch ook perfect en dan heb je toch een budget laptop..
Pagina: 1