[Macbook] Nu kopen of even wachten?

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CeYNoX
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-01-2025
Beste Tweakers,

Ik heb even een vraag over de Macbook.
Ik zou graag de 1299 macbook willen kopen.
Nu kan ik, als ik nu op koop, een erg interessant aanbod bedingen via werk.
Het punt is, Leopard komt eraan, met de daarbij eventuele hardware upgrades.

Mijn concrete vragen:
- Als ik nu koop, is er dan een gratis upgrade naar leopard, of moet ik ervoor betalen. Zo ja, wat zou dat dan ongeveer gaan kosten?
- Zullen de eventuele hardwareverbeteringen ernstig innoverend zijn??? (Persoonlijk denk ik dat het meevalt aangezien hij onlangs nog is geupgrade naar c2d) komt er misschien een andere (betere) videokaart (of zou de MBP dan teveel marktwaarde verliezen?)?

Alvast bedankt voor de reply

http://www.last.fm/user/ceynox/

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
CeYNoX schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 18:38:
Beste Tweakers,

Ik heb even een vraag over de Macbook.
Ik zou graag de 1299 macbook willen kopen.
Nu kan ik, als ik nu op koop, een erg interessant aanbod bedingen via werk.
Het punt is, Leopard komt eraan, met de daarbij eventuele hardware upgrades.

Mijn concrete vragen:
- Als ik nu koop, is er dan een gratis upgrade naar leopard, of moet ik ervoor betalen. Zo ja, wat zou dat dan ongeveer gaan kosten?
Nee, je krijgt geen gratis upgrade.. Leopard zal wss 129 euro gaan kosten.
- Zullen de eventuele hardwareverbeteringen ernstig innoverend zijn??? (Persoonlijk denk ik dat het meevalt aangezien hij onlangs nog is geupgrade naar c2d) komt er misschien een andere (betere) videokaart (of zou de MBP dan teveel marktwaarde verliezen?)?
Ik denk idd dat we niet veel schokkends zullen zien.. en dat het ook nog wel even duurt.. Als je nu een leuke deal kan krijgen, zou ik het nu gewoon doen.

• CeYNoX
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-01-2025
Ok, dankjewel.
Als ik die site moet geloven en op de averages afga duurt het nog wel even.
Bovendien zijn de geruchten dat er misschien een GMA X3000 komt.
Dat is wel beter, maar voor gaming nog niet zo goed als de meeste ATi of nVidia kaarten.

[ Voor 6% gewijzigd door CeYNoX op 13-03-2007 19:01 ]

http://www.last.fm/user/ceynox/

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:33
Je kunt tegenwoordig vrij simpel de hardwareupgrades voorspellen; gewoon kijken naar de Intel cyclus. Aangezien volgens de FP, Intel waarschijnlijk op 9 mei het Santa Rosa platform gaat introduceren, kun je waarschijnlijk binnen een maand na die datum een Macbook zien met die upgrade. Misschien iets langer, de Core 2 Duo kwam ook eerst in de Macbook Pro en binnen twee of drie weken ook in de Macbook. Daarnaast kun je rond die tijd (juni) waarschijnlijk ook wel de release van Leopard verwachten. Tot slot is het in verleden meestal de iBook rond die tijd mei/juni geupgrade en als ik me niet vergis dan is de Macbook ook in mei vorig jaar geintroduceerd.

Het is natuurlijk aan jou een besluit te nemen of je het de moeite waard vindt om te wachten...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Galoptic
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-02 11:36
Ik zit momenteel een beetje met hetzelfde verhaal... Wilde de macbook eigenlijk ná de 20e kopen - in afwachting van dat spook-event - maar nu even uitgesteld omdat ik eerst wat tentamens achter de rug wil hebben. (Want een splinternieuwe apple in huis hebben is dan niet zo verstandig: komt er helemaaaaal niks van studeren ;).)

Nu is het wachten op de nieuwe intels + integrated graphics nog te overbruggen: 2, 3 maandjes. Is 't het wachten waard? Tja, meer snelheid, mogelijk betere graphics en hópelijk 1gb ipv 512mb standaard erin :+ . Afwachten!

• BAWLS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-01 11:14

BAWLS

... dingen met spullen

Ik zat een beetje met dezelfde vraag, gelukkig hier het antwoord gevonden... ik ga gewoon nog even geduld hebben... lijkt me verstandiger, zeker als ze die nieuwe chipset die op 800 Mhz loopt gaan gebruiken dan is dat wel het wachten waard aangezien ik een desktop vervanger zoek :)

<signature/>

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Aangezien Apple zowat elk half jaar of de hardware of het os vernieuwd is het vrij nutteloos om 'te wachten'. Je moet het natuurlijk zelf weten maar als je nu wacht tot leopard (tegen november ofzo) dan zou er binnen een paar maand vast wel weer een nieuwe processor of een ander model van de macbook uitkomen. Zo zou het altijd blijven.

Als je nu een leuke deal kan krijgen en je wilt graag een apple macbook dan zou ik er echt niet mee wachten omdat je over een half jaar dan 129 euro of een isotje kan besparen.

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

Leopard interesseert me niet zo heel erg veel... maar als ze inderdaad binnen korte tijd betere hardware bieden dan is dat wel interessant aangezien deze laptop weer even mee moet kunnen.

Ook omdat http://guides.macrumors.com/MacBook_Pro_Buyer%27s_Guide zegt dat er binnenkort updates aankomen denk ik dat ik toch maar even wacht... jammer want ik had eigenlijk gisteren al willen bestellen ;)

Overigens vind ik het wel een beetje jammer dat Apple geen aanbiedingen heeft waarbij je standaard kan upgraden naar de volgende OS versie als die binnen bijvoorbeeld een half jaar na aankoop van je laptop uitkomt... daarmee zou de drempel voor mij alweer lager worden, nu is het en wachten op nieuwe hardware... en eventueel een nieuw OS.

<signature/>

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:46

reiker

dan jij!

BAWLS schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:52:
[...]

Overigens vind ik het wel een beetje jammer dat Apple geen aanbiedingen heeft waarbij je standaard kan upgraden naar de volgende OS versie als die binnen bijvoorbeeld een half jaar na aankoop van je laptop uitkomt... daarmee zou de drempel voor mij alweer lager worden, nu is het en wachten op nieuwe hardware... en eventueel een nieuw OS.
Volgens mij hebben ze daar wél iets voor, ik kan alleen zo gauw even niet verzinnen wat. Iets in de trant van, als het OS aangekondigt wordt binnen een maand na aanschaf krijg je korting ofzo. Pin me er niet op vast.
Er hangen hier ongetwijfeld mensen rond die het wel precies weten, die zijn bij deze uitgenodigd om het te komen uitleggen! :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Whieee
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

de laptop: Intel geeft 9 mei het Santa Rosa platform vrij, maar het is nog maar de vraag wanneer we Santa Rosa gaan terugvinden in de MacBook. Ik verwacht dat de MacBook Pro weer als eerste aan de beurt is. Wie weet wordt Santa Rosa wel overgeslagen met de MacBooks, de Mini's hebben immers ook nog geen C2D.

Het OS: Leopard is vertraagd en zal aldus Apple pas later dit jaar (oktober iirc) uitkomen. Dit had te maken met het feit dat er Leopard coders op het iPhone project waren gezet.

advies: heb je de MacBook nu nodig -> kopen. Nog niet nodig? Lekker wachten ;)

edit:
@reiker: fout. Wat wel het geval is dat Apple verplicht dat alle units na het aankondigen van het OS geshipt moeten worden met dat OS. Mocht je onverhoopt als klant toch nog de 'oude' versie aantreffen, kan je tegen administratiekosten (12,50 iirc) alsnog een nieuwe versie ontvangen.

[ Voor 20% gewijzigd door Whieee op 02-05-2007 22:25 ]

Launching containers into space

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08-2025
ik las in een ander topic dat maandag een aanbieding komt met gratis dubbel geheugen... weet niet of het echt zo is, maar dit zou mij over de streep trekken om aankomende week een macbook aan te schaffen.
Dat het misschien niet verstandig omdat er nieuwe hardware aankomt, maakt mij niet echt uit. Het blijft een computer en computers verouderen snel qua hardware. Dus even tot maandag afwachten of die aanbieding er ook echt komt!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:07
* Liegebeest was het uitstellen zat.

Volgende week word er een mooie Macbook voor me besteld, hopelijk met gebruik van die actie waar Stef-O ook al over rept.

Zoals al eerder is gezegd: je kan wel uit blijven stellen. Als je 'm nu kan gebruiken en betalen, haal'm dan ook gewoon nu.

Liege, liege, liegebeest!

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

GGGRRRR.
Sorry voor de flame:
Elke maand staat er wel weer een topic "moet ik wachten met kopen"
Als IT-er weet je, dat als je nu wat koopt, het morgen weer veroudert is.
Als je het wil, koop je het, als je het niet wil, koop je het niet.
Simpeler kan je het niet maken.
En je krijgt nu een gratis shuffle bij een Apple Store..

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
'Normaal' PC spul is al verouderd op het moment dat je je pinpas door de gleuf haalt. Wat dat betreft is een Apple een veel solidere investering. Ik snap dat het vervelend is dat er een nieuw model is als je net 2 weken geleden een 1500 euro hebt uitgegeven. Maaaaaaaar, bedenk je, als je NU een MacBook koopt, kan dateigenlijk niet gebeuren. Echt schokkende technologische ontwikkelingen zijn op korte termijn niet te verwachten (Santa Rosa bijv) dus je moet echt denken aan zaken als meer geheugen, grotere HD, etc. Daar zou ík het niet vanaf laten hangen iig.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:36

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Volgende week dubbel geheugen, leuker dan een shuffel...

ping 127.212.23.124

• Galoptic
  • Laatst online: 09-02 11:36
Studentenprijsje: Nu tot 15% korting op een Mac! SURFSPOT.NL heeft samen met Apple in de maand mei een unieke actie. Alleen bij SURFSPOT.NL krijg je een korting die kan oplopen tot 15% op een Mac!

€ 952 (ex BTW) voor een Macbook 2,00ghz - 1gb ram - minidvi-to-vga adapter.

Volgens mij moet Apple van een voorraad 'oude' modellen af, aangezien ik de prijsverlaging zo kort voor de World Wide Developers Conference in juni / juli niet anders kan verklaren...

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:26

alienfruit

the alien you never expected

Ik ga misschien ook een MacBook kopen met MB valt volgens mij wat meer te 'gooien' dan een MacBook Pro.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Wachten of niet? Stel jezelf dan de vraag, heb ik em nu nodig of kan ik met mijn huidige spul nog wel even vooruit? Dan heb je je antwoord. Niemand kan in de toekomst kijken, alleen Apple zelf. Voor de rest is het gokwerk.

PSN: djmurcielago

• Whieee
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

alienfruit schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 08:16:
Ik ga misschien ook een MacBook kopen met MB valt volgens mij wat meer te 'gooien' dan een MacBook Pro.
De behuizing van de MB zal wat minder snel deuken oplopen dan de MBP. Het grote nadeel van de MB is echter dat de coating van het scherm erg gevoelig is vor krassen/putjes tgv vuil, stoten, etc. De matte coating kan op dat vlak een stuk meer hebben.

Launching containers into space

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

Toch denk ik dat ik voorlopig nog even wacht... ik ken mezelf te goed, als ik nu iets koop en binnen een maand is er iets veel beters op de markt dan denk ik dat ik knap zou balen.

(http://guides.macrumors.com/MacBook_Pro_Buyer%27s_Guide)

<signature/>

Verwijderd

Je moet ook altijd een periode van 2 à 3 maanden incalculeren voor bugs ed.
Denk maar aan alle problemen na de lancering van de MacBooks en MBP's. (dat was zelfs een heel tijdje langer dan 2 of 3 maanden)

Ik heb net een nieuwe MBP, geweldig ding. Ik kon enkele maanden wachten op een nieuw toestel.
En dan zitten met kosten voor beeldscherm, HD, ambetante problemen met warmte, whine, etc.
Neen dank je!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
is die aanbieding met dat dubbel geheugen of een Shuffle alleen bij de internet store van Apple?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• Maeslant
  • Laatst online: 22:08
Bij de Apple Premium Resellers zeker, ik zag vandaag een poster hangen bij IFactors.

Volgens mij is die aktie alleen geldig met het instapmodel van de Macbook. Dus van 512 naar 1 Gb geheugen. Dat is natuurlijk erg jammer.

• steffex
Maeslant schreef op maandag 07 mei 2007 @ 16:20:
Volgens mij is die aktie alleen geldig met het instapmodel van de Macbook. Dus van 512 naar 1 Gb geheugen. Dat is natuurlijk erg jammer.
Daar ben ik nu dus ook achter... Is dus alleen voor het instapmodel! |:(

• Maeslant
stef-o schreef op maandag 07 mei 2007 @ 16:47:
[...]

Daar ben ik nu dus ook achter... Is dus alleen voor het instapmodel! |:(
Ik heb 2 weken geleden een MacBook gekocht via Surfspot, misschien is dat nog een aanrader (bij mij 12 % korting). Het geheugen kan je voor een euro of 80 laten upgraden naar 2 gb. Heb ik nog niet gedaan, staat wel een keer in de planning.

Verder heel erg tevreden met mijn O+ MacBook

• steffex
Maeslant schreef op maandag 07 mei 2007 @ 17:01:
[...]

Ik heb 2 weken geleden een MacBook gekocht via Surfspot, misschien is dat nog een aanrader (bij mij 12 % korting). Het geheugen kan je voor een euro of 80 laten upgraden naar 2 gb. Heb ik nog niet gedaan, staat wel een keer in de planning.

Verder heel erg tevreden met mijn O+ MacBook
Jammer dat die actie niet voor mij geld aangezien de baas betaald! ;)

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

Toch blij dat ik even gewacht heb:

nieuws: MacBook Pro's opgevoerd met Santa Rosa
http://www.apple.com/nl/macbookpro/

- Santa Rosa platform
- LED TFT panel
- GeForce 8600M GT

:)

<signature/>

Verwijderd

En een forse instapprijs niet te vergeten. Het is nog even wachten op Leopard en het nieuwe iLife 07 en dan gaan we er 1 aanschaffen.

Verwijderd

dan staat het volgende al weer voor de deur dus als ik jou was zou ik dan ook nog even wachten... ;)

• Maeslant
Ik heb een paar weken geleden een MacBook gekocht en moet zeggen, het is jammer dat ik net die overstap naar 2,16 Ghz gemist heb. Maar ik wil hem nu ook zeker niet meer missen.

Een led-display is leuk maar ik heb tenminste een versie zonder kinderziektes en dat is mij veel meer waard. Over een paar jaar kijk ik wel weer verder. Software upgrade kan je altijd nog kopen en het is gewoon zo dat er elke keer wel wat is om op te wachten

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

Om eerlijk te zijn vind ik Leopard niet zo heel belangrijk, het is voor mij meer een experiment waarbij ik OSX wil gaan testen om wellicht ooit de volledige overstap te maken en XP of Vista als hoofd besturingssysteem wil gebruiken.

Het enige waar ik nog over twijfel is het scherm, opzich is 17" wel erg mooi.... maar wordt het menu niet erg klein op extreem hoge resoluties? Ik weet dat Vista met scalable menu's of iets dergelijks werkt, maar heeft OSX ook zoiets?

<signature/>

• SImmenga
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-02 20:12
Ik neem aan dat je de Dock bedoelt, deze is (uiteraard) in grootte te veranderen! Precies zoals jij wilt!

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

Mooi :)

Net even met Apple gebeld... gisteren nog een levertijd van 3 werkdagen, vandaag 4-6 weken... alleen maar omdat ze niet genoeg 160gb 7200 toeren schijven op voorraad hebben. Erg irritant :(

<signature/>

• steffex
Waarom koop je die niet ergens anders? Aangezien het heel makkelijk is dit zelf te vervangen (je bent tenslotte een tweaker ;) ) standaard uitgeruste macbook wordt snel geleverd en daarbij komt dat je waarschijnlijk minder betaald voor een 160gig schijf bij een hardware boer ;)

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

stef-o schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 13:31:
Waarom koop je die niet ergens anders? Aangezien het heel makkelijk is dit zelf te vervangen (je bent tenslotte een tweaker ;) ) standaard uitgeruste macbook wordt snel geleverd en daarbij komt dat je waarschijnlijk minder betaald voor een 160gig schijf bij een hardware boer ;)
Ik heb uiteraard al even bij de groothandel gekeken, maar ze hadden alleen die standaard 5400 toeren disks... Uiteraard haal ik zelf wel meer geheugen mocht ik dat nodig hebben, 700 euro voor 2Gb extra is toch niet meer van deze tijd!?

<signature/>

Verwijderd

Hoi,

Ik ga ook wachten tot oktober in de hoop dat er een nieuwe macbook zal gelanceerd worden met een betere onboard videokaart, de mbp is gewoon te groot voor mij eisen vrees ik.

ciao ciao

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

Toch maar besteld... macbook pro... 7200 toeren disk, 17" hi-res scherm.... helaas 4-6 weken levertijd... maarja, dat moet dan maar....

<signature/>

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 19:09:
Hoi,

Ik ga ook wachten tot oktober in de hoop dat er een nieuwe macbook zal gelanceerd worden met een betere onboard videokaart, de mbp is gewoon te groot voor mij eisen vrees ik.

ciao ciao
Moet je niet op rekenen, of toch zeker niet een kaart die in de buurt komt van degene in de mbp..
De macbook is en blijft het "instapmodel" en het zo ronduit dom zijn van Apple om hier een zeer goede grafische kaart in te steken, aangezien ze dan heel wat mbp's minder zullen verkopen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 08:51:
dan staat het volgende al weer voor de deur dus als ik jou was zou ik dan ook nog even wachten... ;)
Maar tussentijdse updates zijn dan verzekerd, zeker van Leopard, dan kun je toch weer 10.5.1 tot en met 10.5.9.x gebruiken, anders kost het straks nog een keer geld. Zelfde geld voor iLife, toch liever de bijtijdse 07 versie. Een beetje wachten nu bespaard me straks ruim 200 euro ;)
Pagina: 1