Toon posts:

Schijf/RAID probleem, kan niet voorbij BIOS met RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde een oude harde schijf toevoegen op de IDE slot van mijn mobo (P5B deluxe). Eerst wilde ik nog even snel de LAN testen. Ik heb WinXP geinstalleerd op de nieuwe comp, met 2 schijven in RAID0. De laatste drivers voor mn mobo geinstalleerd, daarna SP2 voor de (tijdelijke) firewall, gereboot, ook nog alles prima. LAN kabel erin, en toegang tot internet, alles goed...

Daarna start ik de computer opnieuw op, blijft de BIOS hangen op "auto-detecting AHCI PORT 1", kan geeneens de BIOS opties in dus. Een van de SATA kabels losgehaald, komt ie wel voorbij BIOS. Verwissel ik de kabels krijg ik "auto-detecting AHCI PORT 0". Probleem lijkt dus te zitten in 1 van de harde schijven.

Daarna in de BIOS bij 'Configure SATA as' terug gezet naar IDE, en ik kom weer in de BIOS. Schijven staan op SATA1 en SATA2 zichtbaar, en de DVD schrijver op SATA5. Maar zet ik de IDE configuration terug op SATA, weer hetzelfde probleem...

Is er iets kapot gegaan, heb ik iets verkeerds geinstalleerd, maar het belangrijkste, is dit op te lossen? Hoe krijg ik de schijven weer in RAID0?

Alle hulp is welkom!!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand advies? Is het mijn mobo, een schijf kapot?

Verwijderd

Welke schijven heb je? Heb je BIOS update al geprobeerd? Download ook even UBCD (google) brand die op cd, boot ervan en test je hardeschijf met de utility van de fabrikant op fouten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info!! Het probleem lijkt opgelost. Ik heb de UBCD gedownload, en met de Seagate DiscWizard een Quick Zero Fill gedaan.

Het lijkt erop alsof een van de twee schijven deel was van RAID0, en de ander niet. Het gaat trouwens om 2 Seagate barracuda 7200.10 320GB. Na de Zero Fill kon ik in de RAID config en die helemaal deleten.

Nu vraag ik mij toch af hoe dit heeft kunnen gebeuren. Kan het te maken hebben met de SP2 update die ik heb gedaan? Zijn er drivers vervangen misschien? En zo ja, hoe kan ik dit voorkomen?

Maar ja, gelukkig werkt het weer, maar als dus iemand nog tips heeft over hoe dit te voorkomen, graag!