Toon posts:

Tips voor aankoop van Asus Barebone

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Vier jaar geleden kocht ik een "prima" PC.
CPU 1.2Ghz Socket A (Athlon),
100Gig HD,
512MB RAM alles in een barebone geknutseld van Asus.

Inmiddels vraag ik meer van de computer, loopt alles vast, is de HD vol, start de computer soms met allerlei foutmeldingen en rare geluiden op.... Afgelopen week moest ik ab-so-luut voor werk een powerpoint presentatie maken, dat is gelukkig gelukt maar ik wil een nieuw systeem
(en ik ben niet zo technisch als de gemiddelde bezoeker hier :D ).

Wat ik zeker wel wil is dat mijn harde schijf en dvd brander ook weer in de nieuwe computer past.
De reden daarvoor is dat al mijn werk op die schijf staat.... dus ik wil hem als 2e schijf met data blijven behouden.

Ik denk dat mijn harde schijf IDE is (P-ATA is hetzelfde?).

Ik denk erover een barebone van Asus aan te schaffen. De reden is dat het relatief uitbreidbaar is, voor iemand die nog niet veel ervaring heeft met computers zelf bouwen een leuke start is (denk ik), er veel ruimte is in de kast zelf en tamelijk weinig kost (190 euro bij Mycom, dus postorder zit er flink onder). Meest "vage" reden; ik vind het kastje er prima uitzien en de vorige Asus heeft het altijd goed gedaan.

Wat wil ik ermee? Zeer af an toe een (simpel) spelletje, programmeren in Delphi, tekstverwerking en surfen.. alles wat het nu ook prima doet alleen moet het wat vlotter gaan. In totaal vind ik het leerzaam het zelf samen te stellen, en wil ik er niet veel meer dan 400 euro aan uitgeven op dit moment. (later misschien meer)

Het barebone type van Asus wat ik aan wil schaffen wordt geleverd met het volgende:

Type Vintage3-P5G965
Socket 775
Chipset Intel 965G
Aantal slots geheugen 4x
Chipset fabrikant Intel
Maximaal geheugen 8 GB
Type geheugen DDR2 533/667/800
Grafische kaart Intel 965G On Die
IDE PATA/133 1x
IDE SATA/300 4x
Audio ADI AD 1888
Geluidsweergave 8-kanalen
5,25" Bays (extern) 2x
3,5" Bays (extern) 2x
3,5" Bays (intern) 1x
Voeding 250 Watt

+ aanschaf nieuwe processor
Ik denk zelf het volgende: leuk begin voor weinig geld:
Merk Intel
Type Pentium 4
Model 631
Socket 775
Snelheid 3,0 GHz
Bussnelheid 800 MHz
Architectuur 65 nm
L2 Cache 2048 KB
Voor ongeveer 80 euro.

+ aanschaf harde schijf SATA +-75euro
+ aanschaf geheugen 1GB +- 100euro

Mijn vragen specifiek:

1) Gaat inderdaad de oude harde schijf passen?
2) Mijn oude geheugen SDRAM gaat zeker niet passen?
3) De koeler die standaard bij de processor wordt geleverd, is die voldoende?
4) Wat is doorgaans luidruchtiger, de processor koeler of die aan de achterkant van de PC?
5) Zie ik een kaart over het hoofd die ik nu al dien bij te kopen?
6) Is er iemand die mij deze keuzes heel erg zou afraden?
7) Kan ik probleemloos later aan dit systeem later harde schijven of een video kaart toevoegen?

Bij voorbaat bedankt! en verontschuldiging voor evt. domme vragen want ik ben nog erg nieuw in het zelf samenstellen e.d. _/-|o_

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb de barebone zelf ook en ben er enorm blij mee, hij dient bij mij als mediacenter. Je moet idd nieuw geheugen hebben en een sata schijf. De koelers zijn prima en doodstil. Er kan een andere videocard in, de machine ondersteunt PCI-E 16x maar je moet alleen natuurlijk niet de grootste snelste kopen want daar is de kast fysiek en de voeding niet op berekend.

En dat geld eigenlijk ook voor harddisken. 1 er in is prima, maar het is maar een klein kastje. Daarvoor bied deze kast je overigens wel een E-Sata aansluiting waarbij je extern een sata disk kan aansluiten in een speciaal kastje. btw voor mijn specs van deze machine: hier

[ Voor 7% gewijzigd door Ghost(NL) op 13-03-2007 15:27 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:10
Ik zou iig als het kan gewoon de andere HDD er naast zetten ja. Echter, sync wel al je bestanden. Die andere HDD is oud, traag en heeft ook kans om te crashen uiteraard.

Offtopic: Heb je je PC wel eens leeg gehaald? (lees; Format C:, start windows Setup en windows er dus helemaal opnieuw opzetten). Ik denk (al is je PC verouderd) dat je dan ook met die bak nog lekker kan computeren, desnoods voor een leuk bedragje op marktplaats gooien. Dan kun je ook een wat leukere CPU ed halen :)

P4 is btw een leuk begin voor alles behalve je stroomverbruik en koelte in de kast...

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 13-03-2007 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ghostrider & Gremlin,

Bedankt!

Overigens hebben jullie gelijk, ik zal mijn bestanden ook synchroniseren. Ik heb al dingen van mijn huidige schijf gehaald om maar wat ruimte weer te winnen (lees ook die idiote hibernation file die windows voor je maakt en meer van dat soort bestanden die gemaakt worden bij een crash maar nooit meer zijn opgeruimd nadien).

Het oude computertje met verse kleine HD gaat waarschijnlijk nu naar een familielid.

Laatste note:
Het stroomverbruik is toch vnl. HD en processor, maw dat het P4 is maakt toch niet veel uit?
En je bedoelt dat deze kast misschien iets warmer wordt dan andere kasten?

Thanx :)

Verwijderd

Een Pentium 4 is niet bepaald snel te noemen (maar heeft een goede prijs/snelheidsverhouding), wat wel jammer is is dat ie veel stroom verbruikt (dat kost je dus geld) en hij erg warm wordt (dus de koeling maakt relatief veel lawaai).

Een Sempron 64 3200+ heb je al voor 55 euro en is een stukje vlotter vergeleken met de P4, hij verbruikt weinig stroom en behoeft weinig koeling.

Een geschikte Asus Barebone is de V3-M2V, deze heb je al voor 92 euro en ziet er volgens mij aan de buitenkant ongeveer hetzelfde uit als de Vintage die je in gedachte had.

Geheugen ed zijn verder hetzelfde als de Vintage.

AMD Athlon 64FX/Athlon 64/ Athlon X2 up to 5000+(89w)
Socket AM2
Bussnelheid: 800/1000MHz
Chipset: VIA K8M890
Geluid: 8-kanaals (Realtek ALC880)
VGA onboard: VIA Graphics Integrated
Geheugen: 2x PC4300/5300 (Max. 2GB) DDR2
2x IDE Ultra DMA 133
2x SATA
1x PCI-Express x16 slot
1x PCI-Express x1 slot
2x PCI slot
1x 1000Mbps LAN
VGA-Out, Parallel, Microfoon-in, Line-in en -out
6x USB2.0

http://www.asus.com/produ...=0&model=1339&modelmenu=1

Geheugen heb je 1 GB (pak dan 2x 512 MB zodat je gebruik maakt van dual channel (twee kanalen) voor een prestatiewinst) al voor ongeveer 60 euro.

Een goede 200GB SATA harde schijf heb je al voor rond de 60 euro.

Dan zit je dus aan 270 euro ongeveer voor het hele systeem, je kan er dan nog een mooie videokaart in zetten, bijvoorbeeld een 7600 GT voor 130 euro, dan zit je aan 400 euro voor een heel erg mooi systeem waar je in de toekomst mee verder kunt.

Je 2e schijf gaat zeker wel passen in de behuizing, ze bedoelen met 3.5" external bay dat er een floppy in kan, maar als je het klepje erin laat zitten dan is het gewoon een precies zoals een interne bay. Dat kan dus allemaal prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 02:00 ]

• Hollanda
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09-2025
Ik zou toch echt een socket 939 of M2 AMD dualcore voorstellen, hooguit paar tientjes duurder dan P4 maar stukken (want 2 x cpu) sneller...

Verwijderd

Hollanda schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 02:08:
Ik zou toch echt een socket 939 of M2 AMD dualcore voorstellen, hooguit paar tientjes duurder dan P4 maar stukken (want 2 x cpu) sneller...
70% duurder, dat scheelt toch een hoop in de centen.

Verwijderd

Topicstarter
Aha, bedankt TRRoads & Hollanda,
Hier leer ik van, ik kwam ook op processoren uit die ( bijvoorbeeld als goedkoopste optie) AM2 socket 117 euro hadden, dual core AMD Athlon 64 X2 3800+.

Dat betekend dat ik met deze aankoop kan kiezen uit een budget processor AM2 (sempron) en een dual core 3600+ bijvoorbeeld voor 100 euro. Dat alles zou dus moeten passen. (doe dit voor het eerst...).

Waarschijnlijk maakt het niet uit, de P4 barebone of de V3, want ik ga ongeveer net zoveel doen op de computer als ik nu op dit oudje doe, met als voordeel dat de schijf meekan, de brander etc..
:)

Mijn allerlaatste overweging zou nog zijn, (4 slots), om een extra beetje te investeren in 2GB in 2 of 4 slots of gewoon een iets duurdere dual core te kopen.. (zal wel iets minder stil zijn)... hebben jullie nog tips?

Heel erg bedankt, ik ben weer iets verder.

Verwijderd

Topicstarter
Oei sorry, zie nu dat er maar 2 slots zijn... Dus het kan nog worden 2x 1GB of een iets snellere processor...

Verwijderd

Ik heb zelf 1 GB aan geheugen en voor de meeste mensen op dit moment genoeg. Je kunt wanneer je over een half jaar of jaar wil gaan upgraden het geheugen gewoon vervangen, de prijs is in de tussentijd dan al zoveel gezakt (met DDR3 voor de deur) dat op zich goed te doen is.

Ik zou dus aanraden voor de X2 te gaan, dan heb je nu gelijk profijt van dual core wat toch een meer merkbaar verschil is tov 1GB geheugen extra (waar je alleen profijt van hebt wanneer je iets doet wat echt veel geheugen verbruikt).

P4 sowieso niet doen zitten alleen maar nadelen aan. Als je voor 775 gaat dan zou ik de Core 2 Duo CPU's aanraden, maar die beginnen bij 200 zoveel euro dus dat is een beetje prijzig vergeleken met de AM2 CPU's vanaf 55 euro die prima voldoen.

Het is overigens inderdaad zo dat alle AM2 CPU's moeten werken in die AM2 barebone, dus je hebt een hoop keuze.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 18:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
TRRoads, Thanx!

Ik heb heel lang rondgekeken en dan zie je wat je wilt, je kan het betalen en hebt er eindeloos plezier mee (ook het zelf samenstellen).

Ik heb nu het volgende aangeschaft: de budget X2 AM2 Socket, "Brisbane" is toch al gelijk 2 maal 2.0Ghz en dat maar 65 watts. Een simpel maar goed uitbreidbare asus barebone en zeer betaalbaar Kingston geheugen van 1GB. Vooral de CPU viel mee, 86 euro incl. alles (opsturen ook).

Overigens: ik heb het gecontroleerd op mijn werk; die twee processoren wordt pas echt iets sneller inderdaad zodra er iets te verdelen valt: maw een langzaam programma wat niet in staat is gedeeld te worden wordt nauwelijks iets sneller... maar als je meerdere dingen tegelijk open habt, dan maakt het ineens wel uit.

Hartelijk dank, groeten!

Verwijderd

Precies, je zit in Windows altijd wel meer dan 1 ding tegelijk te doen, dus je hebt gelijk snelheidswinst.

Mooi dat je nu in ieder geval een goed systeem hebt, hier kun je nog wel een aantal jaartjes mee verder lijkt me.
Pagina: 1