Beste mensen,
Vier jaar geleden kocht ik een "prima" PC.
CPU 1.2Ghz Socket A (Athlon),
100Gig HD,
512MB RAM alles in een barebone geknutseld van Asus.
Inmiddels vraag ik meer van de computer, loopt alles vast, is de HD vol, start de computer soms met allerlei foutmeldingen en rare geluiden op.... Afgelopen week moest ik ab-so-luut voor werk een powerpoint presentatie maken, dat is gelukkig gelukt maar ik wil een nieuw systeem
(en ik ben niet zo technisch als de gemiddelde bezoeker hier
).
Wat ik zeker wel wil is dat mijn harde schijf en dvd brander ook weer in de nieuwe computer past.
De reden daarvoor is dat al mijn werk op die schijf staat.... dus ik wil hem als 2e schijf met data blijven behouden.
Ik denk dat mijn harde schijf IDE is (P-ATA is hetzelfde?).
Ik denk erover een barebone van Asus aan te schaffen. De reden is dat het relatief uitbreidbaar is, voor iemand die nog niet veel ervaring heeft met computers zelf bouwen een leuke start is (denk ik), er veel ruimte is in de kast zelf en tamelijk weinig kost (190 euro bij Mycom, dus postorder zit er flink onder). Meest "vage" reden; ik vind het kastje er prima uitzien en de vorige Asus heeft het altijd goed gedaan.
Wat wil ik ermee? Zeer af an toe een (simpel) spelletje, programmeren in Delphi, tekstverwerking en surfen.. alles wat het nu ook prima doet alleen moet het wat vlotter gaan. In totaal vind ik het leerzaam het zelf samen te stellen, en wil ik er niet veel meer dan 400 euro aan uitgeven op dit moment. (later misschien meer)
Het barebone type van Asus wat ik aan wil schaffen wordt geleverd met het volgende:
Type Vintage3-P5G965
Socket 775
Chipset Intel 965G
Aantal slots geheugen 4x
Chipset fabrikant Intel
Maximaal geheugen 8 GB
Type geheugen DDR2 533/667/800
Grafische kaart Intel 965G On Die
IDE PATA/133 1x
IDE SATA/300 4x
Audio ADI AD 1888
Geluidsweergave 8-kanalen
5,25" Bays (extern) 2x
3,5" Bays (extern) 2x
3,5" Bays (intern) 1x
Voeding 250 Watt
+ aanschaf nieuwe processor
Ik denk zelf het volgende: leuk begin voor weinig geld:
Merk Intel
Type Pentium 4
Model 631
Socket 775
Snelheid 3,0 GHz
Bussnelheid 800 MHz
Architectuur 65 nm
L2 Cache 2048 KB
Voor ongeveer 80 euro.
+ aanschaf harde schijf SATA +-75euro
+ aanschaf geheugen 1GB +- 100euro
Mijn vragen specifiek:
1) Gaat inderdaad de oude harde schijf passen?
2) Mijn oude geheugen SDRAM gaat zeker niet passen?
3) De koeler die standaard bij de processor wordt geleverd, is die voldoende?
4) Wat is doorgaans luidruchtiger, de processor koeler of die aan de achterkant van de PC?
5) Zie ik een kaart over het hoofd die ik nu al dien bij te kopen?
6) Is er iemand die mij deze keuzes heel erg zou afraden?
7) Kan ik probleemloos later aan dit systeem later harde schijven of een video kaart toevoegen?
Bij voorbaat bedankt! en verontschuldiging voor evt. domme vragen want ik ben nog erg nieuw in het zelf samenstellen e.d. _/-|o_
Vier jaar geleden kocht ik een "prima" PC.
CPU 1.2Ghz Socket A (Athlon),
100Gig HD,
512MB RAM alles in een barebone geknutseld van Asus.
Inmiddels vraag ik meer van de computer, loopt alles vast, is de HD vol, start de computer soms met allerlei foutmeldingen en rare geluiden op.... Afgelopen week moest ik ab-so-luut voor werk een powerpoint presentatie maken, dat is gelukkig gelukt maar ik wil een nieuw systeem
(en ik ben niet zo technisch als de gemiddelde bezoeker hier
Wat ik zeker wel wil is dat mijn harde schijf en dvd brander ook weer in de nieuwe computer past.
De reden daarvoor is dat al mijn werk op die schijf staat.... dus ik wil hem als 2e schijf met data blijven behouden.
Ik denk dat mijn harde schijf IDE is (P-ATA is hetzelfde?).
Ik denk erover een barebone van Asus aan te schaffen. De reden is dat het relatief uitbreidbaar is, voor iemand die nog niet veel ervaring heeft met computers zelf bouwen een leuke start is (denk ik), er veel ruimte is in de kast zelf en tamelijk weinig kost (190 euro bij Mycom, dus postorder zit er flink onder). Meest "vage" reden; ik vind het kastje er prima uitzien en de vorige Asus heeft het altijd goed gedaan.
Wat wil ik ermee? Zeer af an toe een (simpel) spelletje, programmeren in Delphi, tekstverwerking en surfen.. alles wat het nu ook prima doet alleen moet het wat vlotter gaan. In totaal vind ik het leerzaam het zelf samen te stellen, en wil ik er niet veel meer dan 400 euro aan uitgeven op dit moment. (later misschien meer)
Het barebone type van Asus wat ik aan wil schaffen wordt geleverd met het volgende:
Type Vintage3-P5G965
Socket 775
Chipset Intel 965G
Aantal slots geheugen 4x
Chipset fabrikant Intel
Maximaal geheugen 8 GB
Type geheugen DDR2 533/667/800
Grafische kaart Intel 965G On Die
IDE PATA/133 1x
IDE SATA/300 4x
Audio ADI AD 1888
Geluidsweergave 8-kanalen
5,25" Bays (extern) 2x
3,5" Bays (extern) 2x
3,5" Bays (intern) 1x
Voeding 250 Watt
+ aanschaf nieuwe processor
Ik denk zelf het volgende: leuk begin voor weinig geld:
Merk Intel
Type Pentium 4
Model 631
Socket 775
Snelheid 3,0 GHz
Bussnelheid 800 MHz
Architectuur 65 nm
L2 Cache 2048 KB
Voor ongeveer 80 euro.
+ aanschaf harde schijf SATA +-75euro
+ aanschaf geheugen 1GB +- 100euro
Mijn vragen specifiek:
1) Gaat inderdaad de oude harde schijf passen?
2) Mijn oude geheugen SDRAM gaat zeker niet passen?
3) De koeler die standaard bij de processor wordt geleverd, is die voldoende?
4) Wat is doorgaans luidruchtiger, de processor koeler of die aan de achterkant van de PC?
5) Zie ik een kaart over het hoofd die ik nu al dien bij te kopen?
6) Is er iemand die mij deze keuzes heel erg zou afraden?
7) Kan ik probleemloos later aan dit systeem later harde schijven of een video kaart toevoegen?
Bij voorbaat bedankt! en verontschuldiging voor evt. domme vragen want ik ben nog erg nieuw in het zelf samenstellen e.d. _/-|o_