Bose acoustimass subwoofer compatibility?

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:26

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Audiotechniek-n00b vraagt uw advies!

Ik heb zo'n Sony STR-series receiver uit de nineties waar ik tot voor kort tot grote tevredenheid twee Philips boekenplankboxjes uit de early eighties had aangesloten. Helaas zijn de rubberen randen van de basspeakers verkruimeld en ze doen het dus niet goed meer.

Nu zag ik op Marktplaats een setje Philips surround speakers met subwoofer en ik dacht dat wel even aan te sluiten op mijn versterker. Helaas ging dat dus niet; alle speakers zijn passief, dus ook de subwoofer en mijn versterker heeft geen aparte subwoofer aansluiting.

Ook de impedantie bleek niet overeen te komen; mijn versterker vraagt om 8-16ohm speakers terwijl de surround boxjes 6 ohm zijn.

Nu zag ik voor weinig zo'n Bose acoustimass (oudste versie 'melkpakjes') subwoofer te koop maar dan zonder de surroundspeakers. Volgens de verkoper staat er achterop de subwoofer dat de aan te sluiten satellietspeakers een impedantie van 6 ohm horen te hebben. Van de subwoofer zelf wist hij dat niet.

Weet iemand hoe dat precies zit met die impedantietoestanden? Gaat het werken van mijn 8-16 ohm versterker naar Bose subwoofer en van daaruit naar de 6 ohm satellietspeakers?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:24

lier

MikroTik nerd

Zonder wat extra info is hier niet veel over te zeggen. De impedantie kan je even los laten, je versterker krijgt het echt wel aangestuurd...

In principe zit er een filter in de subwoofer die als hoogdoorlaat voor je sattelieten werkt. Alleen kan het zo zijn dat een van de twee een harder geluid produceert, waardoor het totaalbeeld niet echt goed wordt.

Dus als letterlijk antwoord, het gaat zeker werken (maar of het een beetje klinkt...?)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik ben het er mee eens dat het waarschijnlijk wel gaat werken, maar ik denk niet dat het veel zin heeft.

Als ik naar de drivers kijk die bose gebruikt denk ik dat er behoorlijk veel uitgefilterd zal zijn aan de satteliet kant. En bovendien vraag ik me af of je zit te wachten op zo'n acoustimass geval. Doordat er midrange drivers ge(/mis)bruikt worden voor frequenties waar ze niet voor bedoeld zijn zal dit nu niet het meest evenwichtige geluid geven.

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:26

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Laatst heb ik zo'n acoustimass gehoord bij Mediamarkt en hoewel de omstandigheden verre van huiskamersituatie en -akoestiek waren, kon ik toch wel opmaken dat ik niet kapot was van het geluid.

Maar het zal wat mij betreft gewoon een tijdelijke budgetoplossing zijn. Ik heb namelijk 2 kleine kinderen en de apparatuur is binnen het bereik van hun kleine vingertjes. Bovendien zal het spul dan ook doorgaans gebruikt worden voor K3 en de liedjes van Alfred Jodocus Kwak etc. en het versterken van het geluid van dvd's. Maar wat mij betreft is 2.0 geluid voldoende, ik ga niet de hele kamer volhangen met speakers enzo. Het moet aanvaardbaar geluid zijn, maar graag wel iets beter dan de natte krantensound van die 60 euro setjes van de Kruidvat.

• Weumel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-11-2025
Nou, ik persoonlijk loop niet echt warm voor bose...

heb niet veel tijd nu, dus zal gewoon linkje posten, zie maar wat je ermee doet :)

The problem with bose