Gebruikte besturingssysteem in prof. ontwikkeling

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-11 14:57
Ik zat me laatst af te vragen of er nu veel ontwikkelaars zijn die op hun werk gebruik maken van een alternatief besturingssysteem. Ik denk (gebaseerd op ervaring) dat de meeste ontwikkelaars Windows gebruiken, maar het lijkt me dat er toch ook wel ontwikkelaars zullen zijn die een ander besturingssysteem prefereren. Voor thuis- en hobbyprojectjes ben je natuurlijk vrij in die keuze, maar zijn er ook mensen die op hun werk Linux, Mac OS X of iets anders gebruiken?

Ik snap dat de meeste .Net, Visual Basic en andere ontwikkelaars die een omgeving gebruiken die alleen onder Windows draait, geen Linux of zo gebruiken. Maar Java, PHP, C/C++ (meestal niet-grafisch) en dergelijke kan best goed onder Linux, met bijvoorbeeld Eclipse, NetBeans, ....
Kortom: zijn er mensen die ergens werken waar iets anders dan Windows op de ontwikkel-werkstations wordt gebruikt?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
Wat is je motivatie erachter om dat te weten ? Ik bedoel: waarom ben je daarin geinteresseerd ?

verder vraag ik me ook een beetje af wat dit met dev-tools te maken heeft, want ik zie een OS nu niet direct als een dev-tool. :P

https://fgheysels.github.io/

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:48
Bij m'n vorige werkgever draaiden we allemaal Linux. Dat was C++ trouwens. Maar toch merkte je dat dat in de praktijk niet helemaal vlekkeloos ging. Intern allemaal geen probleem, maar in het bedrijfsleven heb je soms ook te maken met klanten enzo (goh... :)), die Word bestanden naar je mailen en Word bestanden willen krijgen. En vaak blijkt dat Open Office Word bestanden wel redelijk goed kan openen, maar toch weer net niet helemaal goed, dus uiteindelijk hadden we 1 Windows PC voor Word bestanden...

Op m'n huidige werk (J2EE, 75 personen) draaien we in principe Windows, maar goed, als je wilt kan je zelf wel je Windows van je Laptop afgooien en d'r Linux opzetten (of iets minder rigoureus: dualboot). Ik ken twee personen die dat gedaan hebben. Verder hebben we nog 1 persoon die een Powerbook gebruikt. Maar ook hier geldt weer: voor het ontwikkelen zelf is er geen probleem, maar voor documentatie in Word en Visio is Linux niet echt handig.

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Bij m'n huidige werkgever (een universiteit) wordt Linux gebruikt. (Ik vrees alleen dat, ondanks dat we serieuze, niet triviale software schrijven, dit niet onder 'professioneel' valt (zie topictitel)).

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 20:43

chem

Reist de wereld rond

Afgezien van de vraag of dit geen opsomtopic is; bij ons op kantoor is het 80% windows (waarvan 80% xp, 20% 2k) en de rest linux (10%) en os x (10%).

Zelf draai ik OS X & windows (via synergy) naast elkaar, en gebruik de mac vooral als derde scherm en safari-testkit. Oorzaak dat ik de Mac niet hoofdzakelijk gebruik is vooral dat UltraEdit voor de mac (zeg: textmate) nwelliswaar erg goed is, maar UE toch net wat beter (vooral door gewenning); en het is maar een mac mini met 1 dvi-connector; iets wat meer een practisch bezwaar is.

Daarbij ben ik als webdevver wel gebonden aan een windows bak (one way or the other) ivm IE.

Het staat iedereen op kantoor verder vrij te kiezen welk OS ze willen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Martin Sturm
Ik vroeg me dit gewoon af, omdat ik voorzichtig aan het rondkijken voor werk na m'n studie en de mogelijkheid om Linux te kunnen gebruiken als developer mijn voorkeur heeft.

Ik ben zelf bijna afgestudeerd informatica student. M'n afstudeerproject is gebaseerd op een Java-applicatie (die op Tomcat draait). In eerste instantie gebruikte ik voornamelijk Windows voor m'n afstudeerwerk en dat ging allemaal wel op zich, maar ik 'miste' toch dingen (normaliter gebruik ik Linux en Mac OS X thuis). Dus halfverwege ben ik overgestapt op Linux. Op wat kleine portabiliteitsproblemen (hardcoded bestandsnamen :X ) na, was de overstap heel eenvoudig en ik merkte dat ik gewoon veel efficienter kan werken onder Linux.
Ik kan onder Linux snel scriptjes schrijven, aangezien je standaard Perl en bash hebt, daarnaast ben commandline-fan (en die is standaard onder Windows toch beperkter). De compatibiliteit met documenten is inderdaad het enige probleem, al werken Word- en Powerpoint-bestanden perfect in OpenOffice.org (is mijn ervaring). Visio is inderdaad een probleem maar Dia en Inkscape voldoen net zo goed voor het maken van diagrammen en zo, het is alleen een probleem als je diagrammen van anderen moet aanpassen of zo.

• whoami
en die is standaard onder Windows toch beperkter
Ooit al eens naar de PowerShell gekeken ?

• Martin Sturm
whoami schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 11:22:
[...]
Ooit al eens naar de PowerShell gekeken ?
Nee.Met Cygwin kun je ook veel van de unix-commandline onder Windows krijgen en dat werkt ook allemaal wel, maar het is toch nog best een gedoe om alles zoals onder Linux te krijgen.
Cygwin, the Gimp, Inkscape, Eclipse, Abiword, OpenOffice.org, Firefox en dergelijke zijn allemaal beschikbaar voor Windows, maar dan nog is het 'anders' dan Linux (of Mac OS X) omdat het geen native Unix is.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11 18:38

igmar

ISO20022

Ik gebruik eigenlijk voor alles Linux. Deze laptop heeft wel een dual-boot naar XP, maar dat is eigenlijk alleen ivm Girotel Zakelijk, en Multivers. Verder kan ik eigenlijk hetzelfde als mijn Windows collega's :)

• whoami
Martin Sturm schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 08:51:
[...]

Nee.Met Cygwin kun je ook veel van de unix-commandline onder Windows krijgen en dat werkt ook allemaal wel, maar het is toch nog best een gedoe om alles zoals onder Linux te krijgen.
Cygwin, the Gimp, Inkscape, Eclipse, Abiword, OpenOffice.org, Firefox en dergelijke zijn allemaal beschikbaar voor Windows, maar dan nog is het 'anders' dan Linux (of Mac OS X) omdat het geen native Unix is.
Als je een command-line fan bent, moet je toch eens naar powershell kijken. Dit doet me toch wel denken aan de cmd line in *nix.
Je kan ook je eigen cmd-lets maken.

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05:58

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Hier ook een shell verslaafde (subversion, maven, standaard GNU) dus sinds dit najaar voor ontwikkeling (Java, webapplicaties) over op Ubuntu. Hier op m'n werk qua ontwikkelaars 50% Windows, 40% Linux, 10% Mac OSX, servers allemaal Linux, dus ook de Windows ontwikkelaars zitten vaak via Putty op Linux te werken. (En worden gefrustreerd als ze een probleem hebben, wat anderen met een of twee commando's kunnen oplossen, op een Linux bak).

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik ben zelf overgestapt naar OS X voor thuisgebruik zo'n 1,5 jaar geleden, en gebruik het sinds kort ook op m'n werk. Ik ben Java/Web developer, ik bouw mee aan een groot webframework. Het was soms even lastig, aangezien niet alle windows-tools ook voor OS X beschikbaar zijn, maar nu ben ik wel helemaal over. Ik gebruik Parallels Desktop voor IE testen, en verder doe ik alles op m'n Mac. Het enige wat ik echt miste was TortoiseSVN, maar aangezien ik heftig vim-gebruiker ben, ben ik nu maar overgestapt op svnvimdiff. Ik heb nog niet evenveel overzicht als met TortoiseSVN, maar het werkt toch nog steeds erg lekker.

Ik vind het heerlijk dat ik meerdere terminals heb, een goed werkende vim, Quicksilver, Exposé, etc.

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-12-2024

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Bij ASML gebruikt het merendeel van de ontwikkelaars Solaris.

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

Verwijderd

Op mijn werk, mix van voornamelijk perl, java en C, heeft elke developer Linux.

Simpelweg omdat het voor ons veel efficienter te beheren is dan Windows. Er zijn wel een aantal Windows machines, maar alleen waar het onvermijdelijk is.

Ook vrijwel al onze servers draaien Linux en al onze software is ook puur voor Linux. Kortom, wat moet ik nou met Windows :)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik ben .NET ontwikkelaar, dus de enige keuze voor het besturingssysteem is Windows. Wel staat het ons vrij om te kiezen voor 2003, XP of Vista.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Darude1234
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10 21:41
Canaria schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 21:02:
Ik ben .NET ontwikkelaar, dus de enige keuze voor het besturingssysteem is Windows. Wel staat het ons vrij om te kiezen voor 2003, XP of Vista.
http://www.mono-project.com/

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tja, mono is natuurlijk erg leuk, maar als je een omgeving hebt waarin je applicaties moeten draaien ga je jezelf nogal behoorlijk in de vingers snijen door een andere omgeving te gebruiken.

@onderwerp

Aangezien ik zelf in de detachering zit krijg ik vaak een voorgespoelde standaar windowsbak voor mijn neus, maar zou ik zelf een ontwikkel station in mogen richten dan werd dit wel een linux variant. Bij het bedrijf waar ik werkte voor ik de detachering in ging hadden bijna alle ontwikkelaars linux. We ontwikkelden daar j2ee producten. Alle applicaties die we nodig hadden draaiden op beide platformen en peresoonlijk ben ik een veel grotere fan van de console. Ik voel me in een cmd scherm altijd een beetje gehandicapt :). We gebruikten daar wel ms-sql, maar de managment console benaderden we altijd door met rdesktop alsnog in op een windows bak in te loggen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Ik maak Win32 (Delphi) en .NET software (zowel WinForms als webservices), en dan is XP 't handigst als ontwikkelomgeving. Maar zonder CygWin zou ik doodongelukkig zijn, en ook gebruik ik vaak Linux (FC) in een VmWare virtual machine.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ik en mijn collega's gebruiken Linux voor voornamelijk Java- en webontwikkeling, hoewel Windows mag. In alle gevallen zijn de installatie en het onderhoud van je laptop je eigen verantwoordelijkheid. In mijn ervaring hebben de Windows gebruikers meer problemen dan de linux gebruikers en gaan ze uiteindelijk allemaal, naar tevredenheid, om.

De laptops zijn dual boot, bijvoorbeeld om webapplicaties cross-platform te kunnen testen, maar zelfs dat hoeft tegenwoordig niet meer (ies4linux). Met OO.org heb ik tot nog toe nooit problemen gehad met het produceren van MS Office 'view' compatible .doc en .xls bestanden.

Ik moet er niet aan denken geen command line te hebben. Vooral de korte scriptjes die je daarna elke dag 5 keer een beetje werk uit handen nemen zijn erg fijn. Ook het maken van een diff, het rommelen in het bestandssysteem, etc., zou ik op Windows nooit zo snel kunnen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Disclaimer: ik werk voor een universiteit
Je hebt de keuze uit:
- whatever (zelf beheerd)
- linux (systeem beheerd, de systeemgroep onderhoudt je bak en je hebt m.a.w. geen root rechten)

Remark: alle desktops zijn ofwel enkel windows, ofwel dual boot omdat [grote systeembouwer] moeilijk doet met het vervangen van hardware wegens hardware defect als je geen windows draait.

In de praktijk, kiezen de meesten voor een zelfbeheerde linuxbak. Indien je windows nodig hebt, kan je gebruik maken van een vmware image, crossover office, of herstarten.
Verdeling:
20% windows, 60% linux, 20% OSX?

Ikzelf gebruik mijn macbook vooral als tweede scherm (met synergy) van mijn ubuntubak. Ik boot zeer sporadisch eens in windows. Thuis gebruik ik, afhankelijk van wat ik wil doen, ubuntu, windows xp, en mijn macbook.

[ Voor 26% gewijzigd door koentje115 op 24-03-2007 10:32 ]

Pagina: 1