Toon posts:

Oude harde schijf in nieuwe computer gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe computer met 2 sata schijven in raid0 op een p5b deluxe moederbord.

Op de IDE port heb ik een DVD-speler aangesloten.

Nu wil ik als (backup) schijf mijn oude IDE 120GB seagate 7200.7 aansluiten, in eerste instantie om data over te zetten, later als backup schijf. Nu vraag ik mij af hoe dat zit met de primary en slave aansluiting.

Maakt het uit waar ik de schijf en DVD-speler aansluit, en moet ik eventueel nog jumpers verzetten?

Ik weet dat ik het gewoon zou kunnen uitproberen, maar ik wil dus eerste data overzetten, daarna de schijf weer terugzetten in mijn oude computer terwijl ik de nieuwe inricht, zodat ik nog wel kan internetten/mailen terwijl ik dat doe. Ik weet ook niet of het nog gevolgen heeft voor de oude schijf, i.v.m de partities die erop staan, en of windows wel gewoon opstart als ik de oude schijf weer terug plaats.

Ik heb dit nooit eerder gedaan, dus als iemand weet hoe is het moet aansluiten, en of het gevolgen heeft voor de data op de schijf, graag advies...

Bedankt!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

kijk gewoon eens in de faq:

OM FAQ / Beleid

Wat van belang is/
-master / slave instelling.
-80 vs 40 conductor cable (och als performance niet veel uitmaakt is het niet vna belang)

Plaats op kabel is niet van belang...

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:42
Kijk anders ook even hier:
Registratievoorwaarden / korte FAQ

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies, maar misschien had ik moeten vermelden dat ik de FAQ's heb doorgelezen, en daar niet echt wijs uit kwam...
Hoe kan ik mijn IDE kanalen het beste indelen?

Dat is vrij simpel te bedenken. Er zijn slechts twee regeltjes die je in je achterhoofd moet houden:

* een IDE kanaal kan slechts één apparaat tegelijkertijd aansturen
* de Master heeft voorrang boven de Slave bij gelijktijdige operaties
Een harde schijf voert niet dezelfde operaties uit als een DVD-speler, dus nogmaals, maken de instelling op de DVD/harde schijf uit. De kabel heeft namelijk een master en een slave stekker, maakt het uit wat ik waar op aan sluit? En wat zijn eventuele instellingen die ik moet gebruiken ivm jumpers.
2 apparaten: elk op een apart kanaal, zodat deze apparaten elkaar niet 'storen' bij gelijktijdige acties zoals het kopieren tussen de apparaten.

* een IDE kanaal kan slechts één apparaat tegelijkertijd aansturen
* de Master heeft voorrang boven de Slave bij gelijktijdige operaties
Wat wordt hier bedoeld met kanalen? Wat als er 2 verschillende apparaten op Master staan? Excuses voor mijn hoge newbie gehalte, nog nooit ervaring mee gehad...

Het enige dat wordt vermeld over bestaande schijven is dat schijfletters eventueel veranderd moeten worden. Prima, maar heeft dat gevolgen als ik de schijf weer wil terugplaatsen. Boot de computer dan nog wel op?

De enige reden dat ik dit vraag is dat ik niet mijn data kwijt wil raken, of dat de oude computer niet meer opstart na het terugplaatsen.

Maar ja, misschien maar een kabel kopen om de data op die manier over te zetten, nieuwe comp helemaal inrichten, en daarna maar gaan experimenteren met verschillende settings...

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Met kanalen wordt de primaire IDE en secondaire IDE bedoeld. Dus de aansluitingen op je mobo. Vervolgens heb je per aansluiting max twee apparaten die aangestuurd worden, die worden master en slave genoemd. Uiteindelijk heb je, in geval van 2 IDE aansluitingen op het mobo, 4 apparaten:
Primary Master
Primary Slave
Secondairy Master
Secondary Slave

Het aansluiten kan het beste als volgt:
De harddisk is het beste als master in te stellen, met de DVD op slave. Het is altijd het beste om de master op de kabel het dichtst bij de mobo connector te plaatsen, dus:

Mobo-----Master-----Slave

En twee apparaten op dezelfde kabel op Master zetten gaat niet werken.

Zodra je alles goed hebt aangesloten, moet je wel eerst even in je BIOS kijken of de goede harddisk nog wel als Boot staat aangegeven, meestal pakt de bios de IDE harde schijven automatisch als boot, maar dit is in te stellen.

Zolang je van de oude schijf geen Windows bestanden weggooit, zal er niets aan de hand zijn. En de data zal niet zomaar ineens weg zijn, tenzij je zelf op delete drukt natuurlijk.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het is duidelijk nu. Er zit maar 1 IDE uitgang op mijn moederbord, dus dat wordt de DVD als Slave, de harde schijf als Master. En gelukkig weer makkelijk terug te plaatsen.

Bedankt voor de uitleg!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:01:
Een harde schijf voert niet dezelfde operaties uit als een DVD-speler, dus nogmaals, maken de instelling op de DVD/harde schijf uit. De kabel heeft namelijk een master en een slave stekker, maakt het uit wat ik waar op aan sluit? En wat zijn eventuele instellingen die ik moet gebruiken ivm jumpers.

...
Het enige dat wordt vermeld over bestaande schijven is dat schijfletters eventueel veranderd moeten worden. Prima, maar heeft dat gevolgen als ik de schijf weer wil terugplaatsen. Boot de computer dan nog wel op?
Vanuit het perspectief van de kabel gezien doet een harde schijf hetzelfde als een Dvd brander.

Je hebt op de Harde schijfjumpers zitten en ook (waarschijnlijk) op de dvd speler. 1 op master zete, 1 op slave. De positie op de kable hoort alleen uit te maken bij cable select instelling.

Of je schijven van volgorde veranderen? Daarvoor geef je te weinig details. Maar een goede backup lijkt me nooit kwaad kunnen bij dit soort acties.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1