Toon posts:

Welke software gebruiken: Aperture/Lightroom/CS2/CS3?

Pagina: 1
Acties:
  • 836 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
(Dit onderwerp wordt al wel besproken, verspreid over meerdere topics, maar misschien is het handig om er toch een apart topic van te maken)

Op het gebied van fotosoftware zijn er momenteel keuzes te over. Voor de fotoworkflow worden volgens mij Aperture en Lightroom het meest gebruikt; ze worden in ieder geval veel besproken op dit en op andere fora. Voor fotobewerking lijkt Photoshop CS2 nog steeds de meest gebruikte.

Dat roept bij mij de vraag op: wat is nu de beste combinatie van software? Zeker nu CS3 eraan zit te komen, ontstaan er (volgens mij) een aantal voor de hand liggende combinaties. Welke gebruiken jullie?

Aperture + CS2
Aperture is (volgens mij) erg goed in sorteren, aanmaken van folders en slimme mappen a la iTunes. Lightroom lijkt beter in RAW-bewerking. CS2 heeft uiteraard veel meer mogelijkheden van Aperture. De kleurovergangen tussen Aperture en CS2 zij (volgens mij) een punt van aandacht: Aperture heeft een hele berg aan proofing instellingen die afwijken of verder gaan dan CS2. Aperture is alleen voor de Mac beschikbaar (voor mij geen probleem) en vraagt behoorlijk veel geheugen.

Lightroom + CS2
Lightroom heeft voor mij de meest intuïtieve RAW-bewerking en lijkt daarin beter dan Aperture. Wat ik mis is de mogelijheid om snel en makkelijk folders en "slimme mappen" aan te maken. De combi Lightroom en CS2 lijkt me constanter qua kleurmanagement maar daarin kan ik me vergissen. Lightroom is voor Mac en Windows beschikbaar en vraagt minder geheugen.

Adobe Bridge + CS2 of CS3
Via Bridge heb je eigenlijk voor een deel al dezelfde RAW-mogelijkheden als in Aperture en Lightroom. Naar wat ik heb gezien van CS3 worden die mogelijheden alleen maar groter. Zou je dus eigenlijk ook kunnen volstaan met alleen Bridge en CS3? Of zou je dan iets tekort komen t.o.v. Aperture of Lightroom?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen / meningen op dit gebied.

Groeten, Willem

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

ik denk eerlijl gezegd niet dat lightroom al heel veel wordt gebruikt; pakket is nog niet zo lang uit dus veel mensen hebben nog geen licentie lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door gratis_vodka op 13-03-2007 12:09 ]

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:33

Spotter

Lichtnicht

Mijn 2 cent dan maar.

Ikzelf werk met een PC, dus de Aperture mogelijkheden vallen af. Bridge ben ik ook geen fan van, ik mis de mogelijkheid om even snel een foto full size te bekijken. Blijft over Lightroom en Photoshop zelf, welke ik ook beide gebruik.

De all-in-one mogelijkheid van Lightroom vind ik erg fijn en ik gebruik dit dan ook voor het orde scheppen in de chaos en wat RAW-bewerkingen uitvoeren (ben er nog niet erg lang mee bezig, zal vast meer worden). Daarnaast gebruik ik Photoshop CS2 om de lastigere edits (masks, USM etc) te doen. Naar mijn inzien is dit een prima combi (en voor Aperture+CS2/3 geld hetzelfde lijkt me) aangezien je normaal gesproken in 1 programma blijft, en dat spreekt me erg aan.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Eigelijk had ik al voor aperture (icm photoshop) gekozen, maar ik nu ik de beta van cs3 gebruikt heb ben ik daar toch niet meer zo zeker van... bridge is daar zo uitgebreid dat het voor mijn toepassing aperture vervangt.
En dat scheelt toch weer het aanschaffen van aperture (photoshop is al duur genoeg hehe)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

De final versie van Lightroom is dusdanig goed en heeft ten opzichte van de bèta's nog net even meer goede mogelijkheden zodat ik Photoshop helemaal niet meer aanraak. Tenzij je echt hele stukken lantaarnpaal/huizen/mensen wilt weghalen heb je volgens mij zat eraan. Wil je goedkoop uitzijn en concessies doen aan je workflow, dan zou je aan alleen CS2/3 (ik zou voor de nieuwe versie gaan) genoeg hebben.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
^^ wat hij zegt ja.

Persoonlijk gebruik ik nu ook bijna alleen nog maar Lightroom. Inderdaad, voor grote aanapssingen aan foto's trek ik ze nog steeds open in photoshop, nu nog CS2. Lightroom is wat mij betreft voldoende om de meeste RAW foto's te importeren. Ik kan er een hoop mee aanpassen, en nu ook zelfs kleine dingen als spot healing. Het enige wat ik dan nog mis is USM en masks, maar je kunt niet alles hebben :)

Het ordenen van foto's in lightroom gaat me ook goed af. Ik gebruik collections om snel even wat dingen bij elkaar te mikken als ik erin wil werken, en importeren doe ik gewoon in een voor mij heldere mappenstructuur.

Verwijderd

Ik ben volledig fan van Aperture. Ik heb hier ook CS2 op staan, maar gebruik het heel weinig.
Lightroom ga ik nog eens uitproberen.

Het beste advies lijkt me: probeer het allemaal eens uit. Van Aperture en Lightroom zijn 30-dagen trials, dat is genoeg om te kijken of het bevalt. Lightroom heeft voor zover ik begreep wel meer features, maar ik vraag me af of het aan Aperture kan tippen qua usability.

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Laat ik dan even dwarsliggen :
Capture One + Photoshop CS2.

Organiseren doe ik d.m.v. een duidelijk directorystructuur en verder tag ik niet (ik schiet 500 foto's per week, dat is niet te doen en kost me teveel tijd/geld).
Eerste bewerking en uitzoeken doe ik met Capture One; de RAW-engine vind ik gewoon de beste die ik tot nu toe gezien heb. Je kan niet zoveel instellen als in Lightroom/Aperture, maar mocht ik leuk willen doen met kleurtjes dan gebruik ik Photoshop wel.
Vervolgens gooi ik met Capture One de foto's die ik wil bewerken in een mapje DEVELOPS en eventuele directe output voor het web gaan in een mapje OUTPUT_WEB. That's it. Ik hou niet zou van die poeha en dit werkt gewoon snel en simpel.

Edit :
Daarnaast kan zowel Lightroom als Aperture niet tethered schieten en dat is heel jammer.

[ Voor 6% gewijzigd door GerardHenninger op 14-03-2007 01:43 ]

• breinonline
  • Nu online

breinonline

GerardHenninger schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 01:42:

Edit :
Daarnaast kan zowel Lightroom als Aperture niet tethered schieten en dat is heel jammer.
En dat is?

Overigens vind ik C1 zo'n verschrikkelijk onduidelijke workflow hebben, dat ik na proberen zelfs met bridge ben gaan werken (toen Lightroom nog niet bestond). Het blijft natuurlijk toch iets persoonlijks, workflow. Bovendien hangt het af van wat je precies bewerkt en hoeveel, welk programma het beste bij jou past.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• gratis_vodka

gratis_vodka

wow, dat mensen zomaar zonder PS kunnen 8)7

ik zou PS echt niet kunnen missen, al is het alleen maar de mogelijkheid met sharpening brushes, blending modes, of masking te kunnen werken.

Maar goed, 't is natuurlijk maar net wat je gewend bent. Ik zal ook eens een demo van Lightroom proberen gezien de goede ervaringen hier.

[ Voor 27% gewijzigd door gratis_vodka op 14-03-2007 08:39 ]

• abrakadaver
Edit :
vanuit je canon utility kan je gewoon naar aperture schieten, staat een artikeltje over op apple.com

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ik zou PS echt niet kunnen missen, al is het alleen maar de mogelijkheid met sharpening brushes, blending modes, of masking te kunnen werken.
Ik kan me niet voorstellen dat je dit op al je foto's toepast? Natuurlijk haal je uiteindelijk die paar perfecte plaatjes nog even door PS heen, maar als ik met een volle kaart thuiskom, dan is PS niet het eerste programma dat ik start. Lightroom is voldoende voor 99% van de foto's die ik wil bewerken, en die paar mooie plaatjes die net wat extra's nodig hebben gaan naar PS.

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Edit :
Ik weet nog steeds niet wat het doet, maar het kan dus wel, quote van de Lightroom help:
About Auto Import

The Auto Import feature automatically imports photos into the Lightroom library by monitoring a watched folder for photos and then moving the photos into a managed folder in the library. The feature has many uses. For example, if your camera manufacturer?s software provides a tethered connection feature and can download the photos to a watched folder, Lightroom can monitor the folder and automatically import the photos as they?re being taken.

• abrakadaver
breinonline schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 09:43:
[...]

Ik weet nog steeds niet wat het doet, maar het kan dus wel, quote van de Lightroom help:
[...]
tethered schieten, is dat je met een usb/firewire camera aan je pc of laptop fotografeert.
dus je foto's meteen na het klikken previewen op het grote scherm van de laptop (scherpte check, kleuren, histogram enz.) of bijvoorbeeld de camera vanaf je computer triggeren... is handig bij timelapse fotografie of bijv macro's van statige objecten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 21:44:
Ik ben volledig fan van Aperture. Ik heb hier ook CS2 op staan, maar gebruik het heel weinig.
Klinkt zeer bekend. Ben ook enorme fan en als je enkel kleurbalans, croppen en dat soort dingen nodig hebt (zoals ik doorgaans) kom je zelden in aanraking met PS...

• gratis_vodka

gratis_vodka

Kurkentrekker schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 09:44:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat je dit op al je foto's toepast? Natuurlijk haal je uiteindelijk die paar perfecte plaatjes nog even door PS heen, maar als ik met een volle kaart thuiskom, dan is PS niet het eerste programma dat ik start. Lightroom is voldoende voor 99% van de foto's die ik wil bewerken, en die paar mooie plaatjes die net wat extra's nodig hebben gaan naar PS.
Ik zeg niet dat ik het bij alle plaatjes doe, maar wel bij een aantal. Misschien zelfs bij best veel, m.n. scherpte selectief toepassen d.m.v. brushes is een techniek welke ik veel gebruik maar ook selectief contrast, lichter/donkerder op layer masks pas ik graag toe. Met het gebruik van actions is het aanmaken van een bestand met de nodige layers heel simpel, het enige wat je dan nog moet doen is met de brush aan de gang gaan en de opacity van je layer aanpassen. Een nieuwe action zorgt ervoor dat die foto's dan weer in bulk worden geconverteerd naar 1laags JPG's.

Mijn benadering richt zich meer op kwaliteit dan kwantiteit. Kortom het selecteren en het grovere gooi- en smijtwerk doe ik in Camera Raw, de finetuning in PS omdat hier simpelweg het verschil kan worden gemaakt tussen goed en echt goed. Dat gezegd hebbende heb ik wel interesse in Lightroom om de selecties en witbalans en grovere aanpassingen makkelijker te maken.

Moet de trial maar eens downloaden; ook ben ik wel benieuwd wat CS3 kan op dit gebied.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik gebruik op het moment Lightroom+Photoshop CS2, maar CS3 als hij uit is (heb al beta draaien en zitten paar leuke verbeteringen in voor me). Ik heb een Lightroom 'cursus' van lynda.com die stap voor stap alles behandeld, erg prettig moet ik zeggen! Leert meteen goed alle shortcuts enzo :)

Ik doe eigenlijk alle bewerking in Photoshop trouwens, geeft me toch wat meer 'controle'. Misschien dat het veranderd als ik alleen maar RAW ga schieten over een maandje (krijg ik nieuwe camera).

Ik gebruik Bridge trouwens vrij weinig. Heb CS3 versie ervan nog niet gezien, misschien dat het veel voordelen bied maar dat merk ik dan vanzelf wel.

27ste is trouwens de release van CS3 :)

[ Voor 16% gewijzigd door sOid op 21-03-2007 13:37 ]

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10-2025
sOid schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:23:
27ste is trouwens de release van CS3 :)
Dan is de aankondiging dat het in juni verkrijgbaar zal zijn. Dat noem ik nog niet echt een release.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
Misschien releasen ze dan een demo van de final, god knows.. Ik kan niet zonder LR of PS CS2, nouja niet zonder kunnen is een rekbaar begrip imho. Maar LR heeft m'n workflow enorm versimpelt, soms duik ik nog terug naar CS2 voor 't betere doordruk en curves werk, maar goed, LR is (ondanks dat je er niets tethered mee kan) redelijk fenominaal.

|>

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

gratis_vodka schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:08:
ik denk eerlijl gezegd niet dat lightroom al heel veel wordt gebruikt; pakket is nog niet zo lang uit dus veel mensen hebben nog geen licentie lijkt me.
Dat valt wel mee hoor. Je hoeft er tegenwoordig niet meer voor naar de winkel, dus het is veel makkelijker om een licentie te krijgen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel mensen die de beta('s) hebben geprobeerd of nog gebruiken, zij kunnen waarschijnlijk ook vrij goed meepraten over de features van Lightroom :)

Ikzelf gebruik het in ieder geval ook, met veel plezier. In eerste instantie is het natuurlijk belangrijk dat een raw-programma goed met de kleuren etc. van je foto omgaat. Ik heb het niet uitvoerig getest danwel artikelen over gelezen, maar naar mijn gevoel gaat Lightroom daar uitstekend mee om.

Wat ik vervolgens erg prettig vind aan LR is de mogelijkheid om je foto's te ordenen. Je kan (moet) directories importeren (waarbij je de foto's godzijdank op de originele locatie kan laten staan, maar ook een kopie kan laten maken of conversie naar .dng kan doen), je kan ze toevoegen aan collecties, en je kan ze taggen met keywords.

Vervolgens heb je dus 1 sectie met al je foto's (directories), een deel waar ik per serie de goed gelukte foto's in zet (collections) en dan nog de keywordverzamelingen. Die heb ik nog niet heel actief gebruikt, maar ik kan me zo voorstellen dat dit in de toekomst wel nuttig kan zijn, als ik de foto's een beetje nuttig en consequent tag.

Daarnaast is de opzet van LR ook gewoon erg prettig. Eenvoudig switchen tussen de library en develop mode, veel opties, veel aanpasbaar :)

Voor het wat 'zwaardere' werk (perspectiefcorrecties, uitgebreidere bewerkingen, etc.) gebruik ik naast LR nog Photoshop CS2. Imho dus een uitstekende combinatie :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kdbruin schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 07:40:
[...]

Dan is de aankondiging dat het in juni verkrijgbaar zal zijn. Dat noem ik nog niet echt een release.
Lijkt me niet:
The beta is available as a Universal Binary for the Macintosh platform as well for Microsoft Windows XP and Windows Vista computers, with the final shipping release of Adobe Photoshop CS3 planned for spring 2007.
Bron: http://labs.adobe.com/technologies/photoshopcs3/

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:33

Spotter

Lichtnicht

Simon schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 07:45:
Misschien releasen ze dan een demo van de final, god knows.. Ik kan niet zonder LR of PS CS2, nouja niet zonder kunnen is een rekbaar begrip imho. Maar LR heeft m'n workflow enorm versimpelt, soms duik ik nog terug naar CS2 voor 't betere doordruk en curves werk, maar goed, LR is (ondanks dat je er niets tethered mee kan) redelijk fenominaal.
Ik gebruik verder tethered shooting niet, dus ik weet het er het fijne niet van maar volgens mij is het wel mogelijk. Meen met auto import.

Eerste link op google legt wat uit:
http://seanmcfoto.com/lig...ethered-in-lightroom.html

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:07
Mijn workflow bestaat uit Bibble pro en CS2. Op de een of andere manier blijf ik toch terugvallen op Bibble. Heb Lightroom even geprobeerd, maar moet er nog wat aan wennen.

Foto's ordenen doe ik nog ouderwets met mapjes zonder tags o.i.d..

• Eusebius
  • Niet online
Hoewel ik LR op mijn pc heb staan, blijf ik steken bij Rawshooter van Pixmantec. Het product is discontinued (want: opgekocht door Adobe) maar retesnel in vergelijking met LR. Helaas ... Voor fotobewerking gebruik ik steeds meer Pixel, een photoshop kloon voor 30,- (naast de standaarddingen Raw, HDR, 16bits etc)

==
hoi

Verwijderd

breinonline schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 07:43:
Overigens vind ik C1 zo'n verschrikkelijk onduidelijke workflow hebben, dat ik na proberen zelfs met bridge ben gaan werken (toen Lightroom nog niet bestond). Het blijft natuurlijk toch iets persoonlijks, workflow. Bovendien hangt het af van wat je precies bewerkt en hoeveel, welk programma het beste bij jou past.
Dit hoor ik meer, maar de interface is zo straight-forward als het maar kan. Foto's in mappen gooien, gesorteerd op een datum+shoot. Capture One naar de map verwijzen, previews laten renderen en daarna kun je aan de gang. Ik gebruik drie tabjes tabjes (WB, exposure, proces): na wat schuiven aan de sliders klik ik op proces en vervolgens op het icoontje om de foto in de queue te droppen. Eén tik op de scrollknop en ik heb de volgende foto in beeld, drie tabjes afwerken, proces, scroll. Simpeler kan het bijna niet :)

Ik neig op dit moment naar een scheiding qua workflow: Capture One kan voor sommige dingen nét te weinig en dan neig ik naar Lightroom, die qua nabewerking net wat meer in z'n mars heeft. Heb ik een shoot waarbij ik alleen kleuren corrigeer: C1. Ga ik iets verder (z/w bijvoorbeeld) dan pak ik Lightroom. Ga ik echt heavy-duty aan de slag met foto's (lees drukwerk e.d.) dan gooi ik de boel door C1 heen, TIFF output en naar PS. Voor high-iso platen die op een wat groter formaat (800px+) moeten worden uitgeleverd pak ik sowieso Capture One, de output van Lightroom is bij high-iso shots gewoon te pauper om echt bruikbaar te zijn

In de eerste twee gevallen start ik na de export Bridge op voor een resize + sharpenbatch. Van zowel Lightroom als C1 is de sharpening nl. gewoon klote, dus heb ik een action in Bridge staan met een smartsharpen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 18:14 ]

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:12:
[...]

Dit hoor ik meer, maar de interface is zo straight-forward als het maar kan.
Dat vond ik dus niet. Gelukkig mag iedereen gebruiken wat bij hem past :)

Verwijderd

Probeer hem nog eens op de manier die ik beschrijf, dan is het alleen maar een kwestie van levels/curves trekken, beetje contrast toevoegen, EV aanpassen en eventueel de WB even bijtrekken -> klik op de procestab en klik op het icoontje voor processing: klaar :) Lightroom werkt wat dat betreft niet heel veel anders en is trager qua werken: C1 kan converteren terwijl je aan de rest van de foto's werkt, Lightroom wil batches hebben :)

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Snelheid interesseert me niet, ik heb de tijd :)

Verwijderd

Mja, ik merk toch wel dat het hier mee begint te spelen. Gisteren heb ik tot 01:30 op m'n pc + lightroom + PS zitten wachten (de AutoRAI was nou zoiets waar Lightroom echt enorm bruikbaar voor is. Iso 100-400 en ik wil nét wat meer kunnen met curves, vignetting, z/w, etc). Gecombineerd met een andere batch aan foto's die de deur uit moest trek ik dan wel beide cores tot de 100% (Lightroom alleen trekt maar 1 core vol), maar alsnog duurt het dan vrij lang.

Tijd voor een quadcore en een multithreaded Lightroom :9
Pagina: 1