Toon posts:

[Raid 5] Schijf toevoegen....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een raid 5 controller daar zitten al 3 schijven in. Die samen de C:\ en de D:\ maken.
Nu wil ik een andere schijf toevoegen en ik wil deze zo indelen dat het als een aparte schijf wordt gezien dus als bijvoorbeeld de E:\ schijf.

Weet iemand hoe je dit doet.

We willen de exchange 2000 server defragmenteren (16 GB limiet bereikt)
En omdat we op dit moment geen ruimte op de server hebben willen we er een extra schijf toevoegen zonder dat het een deel uitmaakt van de andere partities, omdat we deze schijf erna eruit halen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Misschien moet je nog wat meer specs geven. Als het goed is zit er software bij je controller waarmee je gewoon die nieuwe schijf als single disk raid 0 oid kunt instellen, zodat hij geen deel wordt van je array.

Dit zijn wel het soort dingen die je graag laat doen door iemand die het vaker doet btw :D

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 13-03-2007 12:04 ]

specs

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Wat jij beschrijft is naar mijn mening niet mogelijk. Je wilt namelijk een schijf een onderdeel laten zijn van een Array. Dat betekend niet dat je zomaar een schijf kan toevoegen aan de Array zelf, om vervolgens weer te verwijderen

Maar je kan natuurlijk wel een losse schijf aan de computer hangen. Dan heb je een mooie E: schijf en je kan hem er later weer gewoon uithalen.

Misschien heb jezelf iets te complex gedacht, of zie ik wat over het hoofd :?

[ Voor 4% gewijzigd door Cardinal op 13-03-2007 12:06 ]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:01
Tip: vergeet geen backup te maken ongeacht hoe zeker je weet dat alles goed gaat bij zo'n actie. :Y

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

Mogen wij ook weten welke? O-)
daar zitten al 3 schijven in. Die samen de C:\ en de D:\ maken.
Nu wil ik een andere schijf toevoegen
Dus je wilt van een 3-disk RAID5 array een 4-disk RAID5 array maken. Dat heeft Capacity Expansion en dat moet je controller ondersteunen. Zo niet, gaat dit niet werken zonder de hele array opnieuw te definen, dat gaat gepaard met totale dataloss dus heb je een backup nodig om alles naartoe te verplaatsen.
en ik wil deze zo indelen dat het als een aparte schijf wordt gezien dus als bijvoorbeeld de E:\ schijf.
Irrelevant voor de controller wat jij verder met je array doet; je hebt dan gewoon X GB beschikbaar en als jij er 1, 2 of 4000 partities op zet moet je lekker zelf weten; daar bemoeit de controller zich niet mee. Dit staat dus helemaal los van de expansion zelf. :)
We willen de exchange 2000 server defragmenteren (16 GB limiet bereikt)
En omdat we op dit moment geen ruimte op de server hebben willen we er een extra schijf toevoegen zonder dat het een deel uitmaakt van de andere partities, omdat we deze schijf erna eruit halen.
Waarom dan niet als single disk? Waarom moet de 4e nieuwe schijf onderdeel worden van de RAID5 array? Je kunt namelijk wel expanden maar niet meer shrinken; althans ik ken geen controllers die dat kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou het is gelukt, via de tool HP Array Configuration utility op de exchange server, was de toegevoegde schijf te zien. (niet in disk management).
Via de tool was ook aangegeven dat de schijf niet was ge-assigned. Dit is nu wel gedaan en daarna was de schijf te zien via de disk management.

En kon de schijf worden bewerkt.
Pagina: 1