Linux Redhat 2.4.28 (netwerk driver nvnet/forcedeth)

Pagina: 1
Acties:

• Fr0zenFlame
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11-2024

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik ben bezig met een migratie project waarbij ik met geen mogelijkheid de Onboard Netwerk Kaart van dit systeem aan de praat krijg. Nu zijn de systemen die er momenteel draaien behoorlijk out of date (RH 2.4.28) maar toch alles aan de praat gekregen, m.u.v. de onboard LAN. De drivers nvnet.o en forcedeth.o zijn allemaal voor 2.6. of hoger….

Ik heb geprobeerd zelf een module op te bouwen uit de source d.m.v. het plaatsen van forcedeth.c in “/usr/src/Linux-2.4/drivers/net” en vervolgens “make_modules” gedraaid. Maar ik blijf bij het opstarten een melding krijgen dat er geen “device” kan worden geladen voor forcedeth.o. Nu had ik ook wat gelezen over problemen met APIC in de bios en bootloaders (grub/lilo) maar dit heeft ook niks geholpen.

Zelf draai ik thuis Gentoo en heb dan ook even met een Gentoo livecd gekeken en dat werkt dat ook allemaal perfect, probleem is echter dat we dit niet zo 1,2,3 kunnen omzetten.

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 21:11
2.6 drivers voor 2.4 gebruiken gaat sowieso niet werken, maar je kunt eens kijken op http://www.hailfinger.org/carldani/linux/patches/forcedeth/. Let wel dat deze misschien nog wel experimental zijn en dat je dus support hiervoor wel aan moet zetten.

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
DJ Buzzz schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 11:41:
2.6 drivers voor 2.4 gebruiken gaat sowieso niet werken, maar je kunt eens kijken op http://www.hailfinger.org/carldani/linux/patches/forcedeth/. Let wel dat deze misschien nog wel experimental zijn en dat je dus support hiervoor wel aan moet zetten.
Thx voor de link, ik was hem volgens mij al is tegen gekomen bij het zoeken. Eigenlijk moet ik een complete $driver.o hebben want ik heb niet zoveel ervaring met het opbouwen/compilen van een driver uit de source (.c).

Iemand toevalig een driver voor deze LOM voor kernel 2.4.8 (of weet waar ik die kan vinden)

<3

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Waarom is het eigenlijk geen optie om te upgraden naar 2.6?

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
psyBSD schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:52:
Waarom is het eigenlijk geen optie om te upgraden naar 2.6?
Op zich zou dat de beste manier zijn, maar de applicatie die draait is een geïntegreerd systeem door gebouwd door een extern bedrijf in samenwerking met mijn voorganger.

Dus ik weet niet goed in hoever ik dingen zomaar kan veranderen / upgraden etc. Daarbij komt dan dat elk filiaal ge-update moet gaan worden en daar hebben we op het moment erg weinig tijd voor :)

(Het is overige wel de bedoeling dat dit ooit gebeurd hoor :))

• DJ Buzzz
Als je de huidige kernel configuratie hebt, dan kun je ook gewoon precies dezelfde versie opnieuw compilen nadat je de patch hebt toegepast. Je hoeft dan niet perse naar 2.6, maar kun toch de driver gebruiken. Zomaar een .o ergens vandaan halen is vragen om problemen met b.v. de symbols e.d. Je zult dat eentje moeten vinden die op exact dezelfde versie gecompiled is (ook met dezelfde RedHat patches e.d.).

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
DJ Buzzz schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:36:
Als je de huidige kernel configuratie hebt, dan kun je ook gewoon precies dezelfde versie opnieuw compilen nadat je de patch hebt toegepast. Je hoeft dan niet perse naar 2.6, maar kun toch de driver gebruiken. Zomaar een .o ergens vandaan halen is vragen om problemen met b.v. de symbols e.d. Je zult dat eentje moeten vinden die op exact dezelfde versie gecompiled is (ook met dezelfde RedHat patches e.d.).
Dat lijkt me de best oplossing. Hoe gaat dat patchen in jouw ogen precies in zn werk...? nvnet.c en nvnet.h in de /usr/src/linux-2.4.28/kernel/drivers/net directory plaatsen? En kan ik mijn huidige kernel dan gewoon vanuit /usr/src/linunux-2.4.28/ make oldconfig, make dep, make modules, make modules_install; make install ?

1) Eerder had ik al geprobeerd de "NFORCE-Linux-x86-1[1].0-0311-pkg1.run" van de cd te instaleren, maar deze gaf aan dat deze geen "kernel source tree" kon vinden. Vervolgends heb ik van die zelfde cd de nvnet.c en nvnet.h in de directory /usr/src/linux-2.4.28/kernel/drivers/net gezet en heb ik vanuit /usr/src/linux-2.4.28/ make oldconfig; make dep; make modules, make modules_install; make install gedaan en toen werkte mn USB drivers usb-uhci niet meer.... ik kon toen echter in eens wel NFORCE-Linux-x86-1[1].0-0311-pkg1.run draaien.

2) De zelfde stappen maar dan met "make clean" en dan make config was mn hele driver directory @ /lib/modules/2.4.28 leeg, alleen was nog maar de map de map /kernel/drivers/net/dummy.o te vinden

3) Ook heb ik geprobeerd om na het compileren van de nieuwe kernel (hercompileren want het blijft dezelfde versie 2.4.28) de image terug te zetten en vanuit die kernel nvnet.o te laden met modprobe nvnet / forcedeth en ook in /etc/modules.conf de line "eth0 forcedeth). Hier kreeg ik dus de melding "unresolved symbols blabla" ... toch een klein verschil tussen de huidige 2.4.28 en de gedownload 2.4.28 van kernel.org.

4) Beide stappen ook met forcedeth geprobeerd.

extra info:
Mijn voorganger heeft dit geinstaleerd dus ik ben niet precies op de hoogte van hoe alles geinstalleerd is.
Met uname -r krijg ik ik dus 2.4.28.
Via cat /proc/version krijg ik RedHat 8.0 kernel version 2.4.28.
modprobe laad de modules ook uit /lib/modules/2.4.28/
/usr/src/ geeft echter alleen de map linux-2.4.18-14 en de link linux-2.4. wat er waarschijnlijk voor zorgt dat "NFORCE-Linux-x86-1[1].0-0311-pkg1.run" geen kernel source kan vinden.

Dit is voor mij de eerste keer dat ik zn oplossing voor een driver/module moet zoeken dus wees een beetje lief <3 Overings heb ik echt al een heleboel topics, fora en tutorials doorgelezen maar steeds loop ik tegen verschillende kleinde dingen aan... hopelijk is er iemand die een goeie manier weet en dit kan toelichten zodat iedereen het snapt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fr0zenFlame op 16-03-2007 14:28 ]

• DJ Buzzz
Ik heb eens even ook 2.4.28 erbij gepakt, maar hier zit forcedeth gewoon bij als driver. Zorg dat je iig "Code maturity level options" aan hebt gevinkt en kijk dan onder "Network device support" -> "Ethernet (10 or 100Mbit)" -> "EISA, VLB, PCI and on board controllers" -> "nForce Ethernet support (EXPERIMENTAL) (NEW)". Als je die aanvinkt en dan de kernel opnieuw compiled en dan installeert zou het wel gewoon moeten werken. Deze driver versie is ook dezelfde als die via die patches beschikbaar is.
Pagina: 1