Ben bezig met het schrijven van een Windows programma in C# in Visual studio 2005. Ben al een tijd aan het prutsen en kom er maar niet uit, terwijl het volgens mij vast een simpel probleem is.
Ik heb een programma met daarin een listbox, deze box wordt door middel van een database query gevuld. De tabel bestaat uit 2 velden, “idnr” en “naam”
Dit haalt dus de relatienamen uit de database en plaatst ze in de listbox.
Het probleem is dat ik verder op in het programma de relatie wil gebruiken die de gebruiker heeft geselecteerd, maar dan niet de naam (die de gebruiker heeft geselecteerd) maar het bijbehorende idnr. Ik moet dus ergens een “hidden” waarde bij elk item in de listbox kunnen opgeven zodat ik later kan kijken welke de gebruiker heeft geselecteerd, en daarvan de “hidden” waarde uitlezen.
Ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is.
Ik ben bezig geweest om een aparte class aan te maken en met “get” en “set” een variabele op te slaan en later weer uit te kunnen lezen maar ik denk niet dat dit de goede weg is. Dit omdat ik niet van te voren weet natuurlijk welke geselecteerd wordt en dus kan ik nog niks opslaan.
Ik hoop dus dat er een methode is om een extra variabele aan een listbox item te hangen.
Ik heb een programma met daarin een listbox, deze box wordt door middel van een database query gevuld. De tabel bestaat uit 2 velden, “idnr” en “naam”
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| #region Haal de relaties uit de database en plaats ze in de listbox //SQL Commando cmd1 SqlCommand cmd1 = Conn.CreateCommand(); cmd1.CommandText = "SELECT idnr, naam FROM " + table_Relaties + " WHERE ProjectNr = '" + textBoxOffertenummer.Text + "'"; SqlDataReader rdr1 = cmd1.ExecuteReader(); while (rdr1.Read()) { // Haal de waardes uit de datareader en plaats ze in de listbox string relatienaam = rdr1.GetString(rdr1.GetOrdinal("naam")); listBox1.Items.Add(relatienaam).ToString(); } #endregion |
Dit haalt dus de relatienamen uit de database en plaatst ze in de listbox.
Het probleem is dat ik verder op in het programma de relatie wil gebruiken die de gebruiker heeft geselecteerd, maar dan niet de naam (die de gebruiker heeft geselecteerd) maar het bijbehorende idnr. Ik moet dus ergens een “hidden” waarde bij elk item in de listbox kunnen opgeven zodat ik later kan kijken welke de gebruiker heeft geselecteerd, en daarvan de “hidden” waarde uitlezen.
Ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is.
Ik ben bezig geweest om een aparte class aan te maken en met “get” en “set” een variabele op te slaan en later weer uit te kunnen lezen maar ik denk niet dat dit de goede weg is. Dit omdat ik niet van te voren weet natuurlijk welke geselecteerd wordt en dus kan ik nog niks opslaan.
Ik hoop dus dat er een methode is om een extra variabele aan een listbox item te hangen.