Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Akai Home Cinema Set vergeetachtig

Pagina: 1
Acties:
  • 1.192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:44
Hallo allemaal,

mijn Akai DV-R3100SS Home Cinema Set begint vergeetachtig te worden.

Het probleem.
De set heeft 3 standen: radio, AV-In en DVD. De set kan met de afstandsbediening op standby gezet worden, dan is er niks aan de hand.

Ook als ik de set uitschakel met de knop, terwijl deze op radio of AV-In staat, is er niks aan de hand. Maar schakel ik de set met de knop uit terwijl deze op DVD staat, dan vergeet de set (een deel van) zijn gegevens. In veel gevallen is het alleen volume. Als je m dan opnieuw aanzet, dan staat hij op 39/50, wat me al menig hartverzakking heeft opgeleverd. Maar soms verliest hij ook al zijn opgeslagen zenders. En om het helemaal raar te maken, soms verliest hij niets!

Nu dacht ik dat het vrij eenvoudig zou zijn. Ik verwachtte, net zoals bij mijn oude tv, een lege knoopcel aan te treffen. Niets is minder waar, er is geen knoopcel of soortgelijk iets te vinden. Sterker nog, van alle IC's die er in zitten zijn er maar 2 geheugenchips(DRAM en FLASH), en deze behoren aan 't DVD gedeelte toe. Tenminste, dat neem ik aan, want zodra je de set op radio of AV-In zet, gaat alle spanning van de DVD-print af.

Ik vermoed dus dat er tijdens het overschakelen naar DVD ergens een spanning wegvalt, die bij radio en AV-In wel overeind blijft.

Zou dit probleem in een van de relais kunnen zitten? Of wellicht in 1 van de 2 trafo's? Ik zou anders niet weten waarin ik het moet zoeken.

Alle hulp is uiteraard welkom!

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Lekkende elco's?

Trafo lijkt me sterk, die gaan eigenlijk alleen stuk bij overbelasting.

Gebeurd dit ook als hij erg lang (vakantie ofzo) uit het stopcontact heeft gelegen?

• RvL
Als hij uit het stopcontact ligt is hij inderdaad altijd zijn gegevens kwijt (al na een paar minuten), ongeacht vanuit welke stand hij uit het stopcontact gaat.

Op welke elco's moet ik me concentreren? Die rond de trafo's en gelijkrichters? Er zijn in ieder geval geen elco's die zichtbaar beschadigd zijn/lekken.

[ Voor 4% gewijzigd door RvL op 13-03-2007 00:54 ]

Nu de dekens nog...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Het kan zijn (speculerend, hoeft niet zo te zijn, goede kans dat het niet zo is)
Als er uberhaupt relais inzitten dat er 1 te traag of te snel afvalt (denk eerder te traag) en dat daardoor een (gedeelte van) de lading van de condensator die het ram behoud weglekt naar een versterkermodule ofzo.

Zoiezo als je nog garantie hebt is dit een garantiegeval...

• RvL
Nee, garantie zit er niet meer op. Er zitten in totaal iets van 3 of 4 relais in. 1 schakelt zodra de netspanning geschakeld wordt, de andere relais schakelen de verschillende delen (radio, AV, DVD).

Nu de dekens nog...

• RvL
Wat ik vanavond eens wil gaan proberen is om 2 relais om te draaien: die van AV-In naar DVD en andersom. Zo is volgens mij makkelijk vast te stellen of het aan het relais ligt.

Ik zal mijn bevindingen hier posten.

Nu de dekens nog...

• RvL
Goed, ik heb de oorzaak gevonden.

Op de hoofdPCB zit een of andere vage, waarschijnlijk speciaal ontwikkelde, microcontroller. Een Aldiaus-DVD32 87EP26F-3D72.

Volgens de weinig bronnen over dit dingetje op internet, zou deze 1.5k Flash bevatten. Echter, dit flash is een beetje dement aan het worden, want daar gaat het fout.

Als ik de uC onder spanning houd door een externe 5V bron, dan onthoudt hij alle gegevens. Ook als de netsnoer er uit is.

Normaal wordt dit IC door 5V gevoed. Ik ga nu kijken of het IC ook bij een spanning van 3V zijn geheugen behoudt. Dan zou ik het met een lithium knopcel op kunnen lossen.

Het blijft niet alleen bij het Flash geheugen. De hele microcontroller is naar z'n grootje. Hij schakelt nu kort in, om daarna meteen weer uit te schakelen. Ik denk dus dat deze rijp is voor de vuilnisbak.

[ Voor 14% gewijzigd door RvL op 13-03-2007 21:58 ]

Nu de dekens nog...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat je litium cel dan na een paar minuten een flinke knal geeft.

Je moet de voedingsspanning van die chip scheiden van de voeding van de rest, ik zou de vcc baan doorsnijden en dan met batterijen of een adapter spanning voor die chip verzorgen.

• RvL
Dat had ik al min of meer gedaan. Ik had, als test de Vdd van de uC losgesoldeerd en hier een losse voeding aan gehangen.

Nu blijkt echter dat de uC het soms wel, soms niet doet, waardoor de speler soms wel en soms niet doorstart. Gevalletje vuilnisbak dus.

Nu de dekens nog...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ook niet als je 'm gewoon terughangt aan de vcc waar hij aan zat?

• RvL
Ook dan doet hij het niet meer. Hier had hij eerder ook wel eens last van, maar dan deed hij het na een keer uit en aan weer.

edit:

En nu doet hij het weer :S

Ik denk niet dat het zozeer aan het Flash zelf ligt, maar aan de uC in het geheel. Hij behoudt zijn geheugen namelijk wel als hij vanuit radio of AV-In uitgezet wordt. Maar als je m uitzet vanuit DVD gaat het fout.

En hij blijft last houden van niet aan willen. Bruikbare onderdelen er afhalen dus en de rest meegeven aan het vuil...

[ Voor 64% gewijzigd door RvL op 13-03-2007 23:41 ]

Nu de dekens nog...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Herstellen is mijn beroep, en zelfs met een schema lijkt een dergerlijk "ziektebeeld" me érg moeilijk te traceren, dat nu en dan werken is een slecht teken (kan slechte soldering zijn, of een slecht contactje hier of daar, mss temperatuursgebonden, of een component dat aan het sterven is, of .....).
Flash blijft behouden bij spanningsval, dus daaraan kan het niet liggen (en dement komen...ik denk het niet).

Controleer eerst eens goed alle soldeerverbindingen, bij twijfel hersolderen (interessant is ook om em werkend een schok te geven, bij slecht contact zal je dat doorgaans merken door een flikker in het beeld of een reset ofzo). Als ie het dan nog doet, probeer dan te zien of temperatuur enige invoed heeft. Ook lijkt het me interessant de voedingslijnen eens met een oscilloscoop te checken, vooral bij het stand-by zetten van het apparaat (als daar iets net wel of niet foutgaat, kan het zijn dat het DRAM met de instellingen net wel/niet gereset wordt).

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 13-03-2007 23:46 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• RvL
Ik zal het proberen naftebakje.

Wat ik alleen zo raar vind is dat het alleen gebeurd als ik m uitzet vanuit de DVD stand. Als embedded programmeur zou ik zeggen, programmeerfoutje. Maar dan zou hij het altijd moeten doen.

Bij stand-by geen problemen. Alleen bij het compleet uitschakelen vanuit dvd stand of het verwijderen van netsnoer. Vandaar dat ik de uC en het interne flash vermoed.

Het ding is ook maar een krijgertje en heeft een tijdje gewerkt. Daarvoor van een kennis geweest. Die had er als ik me niet vergis een kleedje op liggen met een mooi vetplantje er op. Het kan dus goed zijn dat het ding te warm geworden is ergens. Hier heb ik al vaker electronica door zien sterven.

Maar ik zal je tips eens nalopen en mijn bevindingen hier posten

Nu de dekens nog...

• naftebakje
Hitte zal voornamelijk elco's slecht maken, zodat je voedingslijnen minder stabiel worden, dat zie je wellicht met de scoop als je de voedingslijnen bekijkt. Doorgaans zullen andere componenten die te warm hebben gehad doorgaans volledig sneuvelen (al dan niet met een rookpluim en een lekker geurtje) en niet half-om-half werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• RvL
Goed, ik de meeste soldeerverbindingen nagekeken, tijdens werking geschudt, geduwd en gedaan, maar dan geeft hij geen kik.

Ik heb contact opgenomen met de TD van Akai. Die wisten mij te melden dat het aan de 'backup cell' ligt. Dan denk ik meteen aan een knoopcel of iets in die richting, en dat zit er dus niet in.

Of zijn er nog andere vormen van een backup cell?

Nu de dekens nog...

• naftebakje
Het kan natuurlijk ook een goldcap zijn als backup-batterij, die ziet er als een gewone (grote) condensator uit, maar heeft een capaciteit die rond de 1Farad ligt (en een spanning van maximaal 5.5V), zoek daar eens naar: (zie de lage spanning, 2.3V hier, en de hoge capaciteit, hier 22F)
Afbeeldingslocatie: http://www.bird.nl/images/goldcap_150.jpg
Een foto'tje van de print is natuurlijk ook handig, maakt het eenvoudiger praten.

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 15-03-2007 20:22 ]

• RvL
Goed, ik heb een paar foto's gemaakt en alle C's eens gecontroleerd of er niet toevallig een goldcap tussen zit. Ik denk iets gevonden te hebben.

Eerst de foto's
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~helamoen/temp/pcb.jpg
Een overzicht van de printplaat, zonder de versterker, filters en uitgangen. Alle condensators die ik hier zie, zijn normale elco's of condensators.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~helamoen/temp/condensator.jpg
De vermoedelijke goldcap, met een waarde van 0,047F bij 5,5V (rood). Het gele cirkeltje is de uC, welke aan de onderkant zit.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~helamoen/temp/versterker.jpg
Misschien ten overvloede, maar dit is het versterkend gedeelte

Zou dat zwarte blokje inderdaad een goldcap achtig iets zijn. De capaciteit is vrij laag, maar aan de hand van de spanning zou het kunnen kloppen.

Zijn die dingen eigenlijk een beetje makkelijk te verkrijgen?

Toevoeging:
Het ding is wel bijna zeker weet dood. Met de multimeter even gemeten. Hij geeft bij wat ik ook doe Out of Limits aan. Hij laad zelfs niet op als ik de diodestand er op los laat.

Morgen maar een kijken voor een nieuwe. Mag die eventueel ook een hogere capaciteit hebben?

[ Voor 17% gewijzigd door RvL op 16-03-2007 00:42 ]

Nu de dekens nog...

• RvL
Goed, vandaag de goldcap opgehaald en erin gesoldeerd. Hij werkt weer als een zonnetje!

Naftebakje, bedankt voor je hulp!

Nu de dekens nog...

• naftebakje
Graag gedan, leuk te lezen dat het opgelost is.
Een grotere capaciteit van goldcap zal zorgen dat ie langer kan onthouden dan vooraf, maar als je veel grotere capaciteit gaat gebruiken, moet je wel eens nakijken of het oplaadcircuit die hogere startstroom aan zal kunnen.

[ Voor 70% gewijzigd door naftebakje op 20-03-2007 20:37 ]

• lwanders
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05-2007
Mijn zoon heeft een nagenoeg gelijk probleem. Kort nadat de set is aangezet hoor je een plop en gaat de set weer uit. De DVD-slede/speler is vanwege mechanische problemen (schijnt vaker voor te komen) verwijderd en nu werkt de set uitstekend. Ben nu dus op zoek naar de oorzaak en naar een nieuwe slede/speler (CDD32-02). Wie iets weet mag het zeggen.

• RvL
De mijne is alsnog overleden, oorzaak onbekend. De slede heb ik nog wel, maar die heeft ook wat mechanische problemen. In mijn geval heb ik het op kunnen lossen door een rubber blokje op het dwarsliggend stuk plastic over de slede te plakken. Hierdoor wordt deze dwarsligger iets of wat naar beneden gedrukt waardoor hij weer open gaat.

Maar aangezien de hele DVD unit er kort na de reparatie uit dit topic mee gestopt is heb ik de slede nog over. De rest ligt in onderdelen in bakkies ;)

Mocht je interesse hebben in de slede, dan hoor ik het wel.

Nu de dekens nog...

• lwanders
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05-2007
RvL

Bedankt voor je reactie. Maar de problemen nemen toe. Zie ook de andere meldingen. Ik stop dus mnet verder iets te ondernemen en gaat de luidsprekerset maar weg doen.
Pagina: 1