3pins fan monteren in 2pins voedingaansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 787 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171163

Topicstarter
Beste Tweakers...

Ik heb sinds een dag een nieuwe voeding, namelijk de OCZ GameXStream 600Watt.

Leuk ding hoor die voeding maar hij maakt wel veel herrie, en hier wil ik dus graag iets aan doen.

Mijn vorige voeding was van ASUS en was lekker stil, nu kwam ik op het idee om de ventilators te verwisselen, geen punt dacht ik.
Ik heb dus de ASUS opengemaakt en de fan er uit gehaald. De fan heeft 3 kabeltjes namelijk een rode, zwarte en gele en die zitten in een gewone stekker.

Ik dacht laat ik eerst eens kijken hoe hard deze fan gaat dus wou hem aasluiten op mijn moederbord maar dat lukte dus niet, hij ging niet aan. Nou ben ik er uit dat waarschijnlijk die draden op een andere volgorde zitten en dat het dus daardoor niet lukte.

Maar goed ik dus mijn nieuwe voeding opgehaald, blijkt dat deze niet een stekker aansluiting heeft maar gesoldeerd op de printplaat en dan ook nog een maar 2 kabeltjes, namelijk een gele en zwarte :? Wat kan ik nu doen? Kan ik nu gewoon die gele en zwarte kabel van de asus fan op deze solderen of gaat dat niet werken?

Ik weet het echt niet en word gek van dat gezoem boven mijn hoofd maar heb geen verstand van waar al die draadjes voor zijn, hoop dat iemand wil/kan helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144160

Al eens tot je doorgedrongen dat de asus zo stil is omdat hij geregeld werd met de rode draad?
De OCZ fan is zo te zien gewoon in de categorie "aan of aan" en verder geen regeling ertussen.
Wat je zou kunnen doen is zoeken naar een stille fan van dezelfde maten en ongeveer dezelfde belasting (amperage/wattage) als de originele fan. De stille fan (Papst / Nexus en anderen) zet je dan op de plaats van de originele fan. Geel is +12V , zwart is massa. Als het goed is staat dat ook op de plek waar de fan vastgesoldeerd zit. Oude fan lossolderen en nieuwe ervoor terugsolderen. Geen draden doorknippen in een voeding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-03 15:55
eerst en vooral . een 2 pins voedingsfan kan even goed geregeld worden als een 3 pins. de gele draad bij de 3 pins zorgt wel dat de voeding weet hoe hard de voeding draait, maar dat is dan ook alles. een fan wordt geregeld door er een lagere spanning op te zetten. een lagere spanning = een tragere en dus stillere fan.

en ik ben akkoord met bovenstaande post , op een par details na: zorg dat de vervangfan een flow kan leveren die ongeveer gelijk is aan die van de originele fan. anders gaat je PSU misschien oververhit geraken.

Out of the box? What box? There is no box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Eerst even een correctie: in de OCZ zit geen zwarte en gele maar zwarte en rode. (was in de war)

Heb gisteren nog flink doorgezocht en op bepaalde gebieden wat wijzer geworden. Ik denk dat de OCZ wel op verschillende snelheden draait omdat wanneer ik hem aanzet hij zachter draait en na een minuut ongeveer draait hij op volle toeren. (kan ik ook zien omdat de leds dan feller branden)

Ik kan nergens iets vinden over de luchtverplaatsing van de fan die in de OCZ zit maar als ik nu eens met een temp-sensor de boel meet en zorg dat die nieuwe fan het net zo koel houd moet het goed zijn lijkt me.

Ik ben van plan om er een AKASA Amber serie 12cm in te gooien, omdat ik deze nog heb, maar ook omdat deze lekker stil zijn en volgens mijn kennis erover redelijk veel lucht verplaatsen. Hieronder even de specs van die fan:

Application: PC Case fan
Fan dimension: 120 x 120 x 25mm
Fan speed: 1400 R.P.M.
Fan airflow: 44.8 CFM
Fan air pressure: 1.1mm H20
Fan life expectancy: 80000/hrs
Bearing type: Twin Ball Bearing
Connector: 3-pin with RPM sensor wire
Voltage rating: 12V
Noise level: 18.0 dB(A)
Product code: AK-183-L2B

Heb nog een aantal tutorials gevonden waarin een PSU fan vervangen word maar die doen dat idd door het solderen van de kabels maar ook door het doorknippen van de kabeltjes en het weer goed met elkaar verbinden van deze kabeltjes. Nu lees ik hierboven dat je niet moet knippen in een voeding, dus graag zou ik wat uitleg hebben over waarom niet enz.

Mijn logische verstand zegt dat ik moet oppassen maar dat ik gerust de rode en zwarte draad door kan knippen en weer kan verbinden met de nieuwe fan met een kabelverbinder. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels de fan vervangen door een stiller exemplaar. Heb de draden doorgeknipt en de nieuwe eraan gesoldeerd. De gele draad voor de RPM heb ik doorgetrokken naar mijn mobo zodat ik die nog mooi kan uitlezen. Temperaturen zijn goed daarbinnen is het ongeveer 30graden...

Van mijn mag deze dicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enakje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-04 14:00
Tevreden met het resultaat? Ik heb er ook eentje namelijk en zit hier ook over te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, ben wel tevreden, de boel is weer lekker stil geworden en blijft koel...

Heb nog niet echt zwaar getest maar heb al mijn fans ook nog niet op vol vermogen staan, ik ben blij dat ik het gedaan heb ben nu van dat vliegtuig in mijn kamer af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144160

Aangaande het niet doorknippen van de kabels: bij een ondeugdelijke bevestiging kan de kabel losschieten bij de verbinding en voor sluitng zorgen. Exit voeding als je geluk hebt, exit kamer als je heel veel pech hebt ;) . 't Is meer vanwege veiligheid dat ik het afraadde, niet omdat het niet zou kunnen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah ok, dat dacht ik al! Heb hem heel netjes weer aan elkaar gesoldeerd, mooi krimpkousje eroverheen gedaan en ziet er allemaal heel goed uit nu!

Denk niet dat het los gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:01

Sinester

Game Guru

hoi

ik had een vraagje en is beetje nutteloos om heel nieuw topic er voor te openen

ik heb net een zalman vf900-Cu op me sapphire X1950Pro gezet, alleen dat stekkertje met 3 pins voor de ventilatie past niet op de kaart zelf (2pins) dus moest ik die op me moederbord prikken.

helaas voor mij waren eigenlijk alle 3pins op het moederbord al vol (case fans), waardoor ik nu dus me 120mm case fan die lucht uit me kast zuigt moet missen, en dan scheeld nogal qua kast tempratuur.

iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Hello there

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

een losse potmeter oid eraan hangen?

als al je mobo logica al vol zit moet je het of zonder logica doen (een fanbus gebruiken, of gewoon 100% continue) of zelf wat bouwen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:47

Quakie

quakelen

Volgens mij zit er bij de Zalman standaard een verloopstukje tussen (4 pins plus molex).
Als je hem hier op de rode aansluiting zet en daarna op een molex aansluiting zal je fan altijd 5volt draaien en dus stil zijn. En je kan alle 3pins op je mobo gewoon weer gebruiken hoe je het had.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:01

Sinester

Game Guru

ik was dus zelf een beetje aan het kloten gegegaan om me 120mm fan werkend te krijgen.
ik had dus een rode en een zwarte draad gestript van me 120mm fan en op een molex connector aangesloten (die ook aan me videokaart hing).
voor ik dit deed had ik eerst ff me pc uitgezet, toen ik me pc weer aanzette had ik opeens overal rode strepen, de pc starte verder wel gewoon goed op (de fan deed het ook, maar veroorzaakte wel dat de pc uitviel :S)

nu ben ik bang dat ik iets gedaan heb waardoor ik me videokaart verneukt heb. want de strepen willen niet meer weg
ik heb alles alweer zoals het zat maar het mag niet baten

Hello there

Pagina: 1