Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

schade, maar door wie moet het vergoed worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-11 19:49
Paar dagen geleden is mijn scooter beschadigd (lakschade) nu weet ik eigenlijk niet hoe ik het moet regelen, het verhaal is zo:
Omdat iemand ruzie kreeg met iemand anders heeft ie meerdere ruiten ingeslagen, (allebei personen bekend) door het vallend glas stukjes heb ik behoorlijke lak schade, (rond 500 tot 600 euro volgens de spuiter).
Ik ben zelf bij de Politie geweest om aangifte te doen, maar dat kon niet om dat de schade/agressie niet tegen mij bedoelt was!
weet iemand van jullie hoe ik dat moet oplossen?
ben trouwens alleen WA verzekerd.

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Heb je getuigen?
Ik denk dat je het dan kunt verhalen op de WA-verzekering van de dader.

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• soheilmd
ja er zijn iets van 30 getuigen en politie bijgeweest. hij heeft 28 ruiten ingeslagen!

[ Voor 22% gewijzigd door soheilmd op 12-03-2007 23:30 ]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 18:12
Dus als ik boos ben en een auto wil mollen, een heftruck pak, de auto op til, en hem boven op je huis gooi is dat héél jammer maar mijn agressie was niet tegen jouw huis maar tegen de auto.

Hier niet mee akkoord gaan natuurlijk. Jij hebt schade geleden door toedoen van een ander. Simple as that. Hij gooit ramen in, is hij ook verantwoordelijk voor alle schade die daardoor ontstaat.

Gewoon weer naar politiebueau gaan.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Zoveel getuigen? :o Wat was er aan de hand dan? Hij sloeg helemaal door ofzo?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 16:10

rimpeldinky

nani?

gewoon aansprakelijk stellen, hoef je niet voor langs de politie hoor, nette brief aan zijn huisaddres is voldoende

*burp*

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
soheilmd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 23:25:
Ik ben zelf bij de Politie geweest om aangifte te doen, maar dat kon niet om dat de schade/agressie niet tegen mij bedoelt was!
Leuk dat de agressie niet tegen jou bedoeld was...

Jouw verhaal is heel simpel. Jij hebt schade opgelopen (van rond de 500 a 600 euro grof geschat, laat daar even een goed schade rapport van opmaken) door zijn acties. Waardoor zijn acties ontstaan zijn is niet relevant.

M.a.w. terug naar het politie bureau. Aangifte doen van vernieling en hem aansprakelijk stellen.

@Rimpeldinky: Het hoeft inderdaad niet, maar het maakt het verzekeringsproces wel "eenvoudiger". Het verhalen van de schade in die zin dus ook.

BMW 535D

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 00:20

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Je moet je verzekering vragen wat je moet doen, niet de politie of ons. Politie moet alleen je aangifte opnemen. Dat zijn ze verplicht dus niet luisteren naar ze als ze een smoesje verzinnen om er onderuit te komen,

I'm not as think as you stoned I am

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Neuh, hier hoef je geen aangifte van te doen inderdaad. Je stelt die ander aansprakelijk op grond van een onrechtmatige daad. Dit kun je het beste schriftelijk doen.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Je gaat dus wel naar de politie om aan te kunnen tonen dat hij de persoon was geweest. Ik neem aan, hoop, dat de politie heeft genoteerd waar hij schade heeft aangericht.
Zo niet dan doe je aangifte van vernieling en relateer je het aan hem.

Zo bespaar je de moeite om achteraf nog getuiges te gaan zoeken. Aansprakelijk stellen heeft verder weinig te maken met de politie. Doe je zelf of laat je doen.

• Zerora
  • Laatst online: 22-11 00:29

Zerora

Ik Henk 'm!

Ken je die persoon/personen die dit hebben aangericht? Anders kan dat nog weleens een probleem opleveren. Je zegt dat er politie bij was en veel getuigen. Wellicht kan je via de politie aan het adres komen van de dader (mocht je dit niet weten). Gewoon , nogmaals, uitleggen wat er aan de hand is.
Bel ook eens je eigen verzekering of wat dan ook op en vraag wat je kan doen in deze situatie.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• soheilmd
nou ben vandaag weer bij politie geweest, ze hebben weer geen angifte genomen, ik zou het via de verzekering moeten regelen van die persoon die voor de schade verantwordelijk is, heb wel deze kker naam van de agent en dienst nummer gekregen, voor het gevaal dat er vragen zijn. zover bedankt jongens, ik zal jullie op de hoogte houden..

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Als je scooter casco verzekerd is dan is het makkelijkst om de schade bij de maatschappij te melden waar je scooter verzekerd is. Is hij niet casco verzekerd maar heb je wel een rechtsbijstandverzekering dan kun je de schade melden bij je rechtsbijstandverzekeraar. Mocht je ook geen rechtsbijstandverzekering hebben dan zit er weinig anders op dan zelf de verhaalsactie te doen. Je kunt hierbij degene aansprakelijk (op grond van onrechtmatige daad burgerlijk wetboek) stellen die de schade heeft veroorzaakt. Mocht niet duidelijk zijn wie van de twee de schade heeft veroorzaakt, dan kun je een van beide aansprakelijk stellen (groepsaansprakelijkheid). In de brief waarin je de persoon aansprakelijk stelt is het wel handig om aan te gevan wat jouw schade is je kunt hiervoor misschien een schade begroting laten maken bij de winkel waar je de brommer hebt gekocht.

Op zich is het waarschijnlijk niet voordelig dat er een behoorlijk grote schade is veroorzaakt, de kans is dan groot dat de veroorzaker financieel niet in staat is om de schade te betalen. Mochten de veroorzakers van de schade ouder zijn dan 16 jaar dan kunnen ze waarschijnlijk ook geen beroep doen op de Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren (in de volksmond ook wel de WA verzekering genoemd).

Mocht je verhaalactie niet slagen dan kun je je volgens mij nog voegen in een eventuele strafzaak, je kunt dan volgens mij tot een bepaald bedrag (paar duizend euro) je vordering indienen. Mijn kennis op dit punt is alleen niet helemaal up-to-date.

Veel succes in ieder geval met het verhalen van de schade.

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
soheilmd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 17:50:
nou ben vandaag weer bij politie geweest, ze hebben weer geen angifte genomen, ik zou het via de verzekering moeten regelen van die persoon die voor de schade verantwordelijk is, heb wel deze kker naam van de agent en dienst nummer gekregen, voor het gevaal dat er vragen zijn. zover bedankt jongens, ik zal jullie op de hoogte houden..
:? Je gaat gewoon aangifte doen van vernieling door die persoon. Heb je sowieso nodig als je naar de verzekering gaat.

Als er al een procesverbaal is waarbij ook staat aangegeven welke schade deze persoon heeft aangericht dan hoeft het niet meer,
als dat niet zo is en blijft de agent pertinent weigeren aangifte op te nemen dan eis je dat je wordt genoemd in het procesverbaal als slachtoffer van zijn actie.

[ Voor 35% gewijzigd door Iblies op 13-03-2007 18:17 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:05
Gewoon de verzekeringsmaatschappij bellen waar je scooter verzekerd is en vragen hoe je dit moet regelen. Je zult waarschijnlijk iig degene die de schade veroorzaakt heeft aansprakelijk stellen en het daarna via zijn verzekering regelen.

[removed]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
bullshit dat de politie geen aangifte wil aannemen... doen ze alleen maar omdat ze er geen zin in hebben: ze hebben het veel te druk met over koetjes en kalfjes praten.

Strafbaar feit: vernieling van eigendom.

Anders zou ik dus een ruit bij de gamma kunnen halen en die zo tegen een boom kapot slaan dat het glas op de auto van mijn irritante buurman terecht komt en daar dan niet strafbaar voor zijn.
Zeker in dit geval: er zijn gewoon getuigen dat de schade bewust is veroorzaakt! Wanneer je ruiten inslaat ben je verantwoordelijk voor alle gevolgen.

Misschien gaat de politie pas wat doen als iemand een slagaderlijke bloeding heeft... luie donders zijn het... staan liever langs de weg met een flitspaal en een doos donuts...

ga ff met je verzekering praten.

[ Voor 5% gewijzigd door MeMoRy op 14-03-2007 14:48 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 15:27

Duinkonijn

Huh?

kan je niet bij een ander buro aangifte doen, of via internet?

https://aangifte.politie....&pleegPlaats=MUSSELKANAAL

[ Voor 46% gewijzigd door Duinkonijn op 18-03-2007 20:25 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:29
soheilmd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 23:25:
Ze *moeten* die aangifte opnemen. En voor de rest: uiteraard is de vernieler aansprakelijk. Als hij vervolgd wordt, dan kun je de schade melden bij het OM. Daarnaast kun je de schade civiel verhalen, maar de verzekeraar van de schuldige zal niet uitkeren,omdat er opzet was.

[ Voor 30% gewijzigd door StevenK op 18-03-2007 20:27 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Zerora
  • Laatst online: 22-11 00:29

Zerora

Ik Henk 'm!

Als de politie bij jouw in je woonplaats of omstreken de aangifte niet wil aannemen, kun je misschien nog proberen om naar een andere buro te gaan. Misschien dat ze je daar wel willen helpen.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• soheilmd
helaas kan ik geen online aangifte doen, heb het geprobeerd ,maar krijg de melding; voor dit soort aangifte moet u naar het kantoor! iets in die richting,
ik heb wel inmiddels kontakt opgenomen met het verzekering van de persoon die de glas schade gericht was (victim1) ze zijden misschin kunnen ze mijn schade + de 12000 euro glas schade samen klaimen, dat zijn ze nu aan het onderzoeken |:(
ik hou jullie weer op de hoogte

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MeMoRy schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 14:47:
Strafbaar feit: vernieling van eigendom.
Waar staat dat in het wetboek van strafrecht?

Ik denk niet dat er hier een strafbaar feit gepleegd is hoor, maar gewoon een "simpele" onrechtmatige daad (Artikel 6:162 BW).
1.
Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.

2.
Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.

3.
Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Om nou te zeggen dat de politie lui is en geen aangifte wil doen gaat best ver.

[ Voor 7% gewijzigd door saviour op 19-03-2007 16:09 ]

Verwijderd

saviour schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:06:
[...]
Waar staat dat in het wetboek van strafrecht?

Ik denk niet dat er hier een strafbaar feit gepleegd is hoor, maar gewoon een "simpele" onrechtmatige daad (Artikel 6:162 BW).
Is wel een strafbaar feit: zaaksbeschadiging. Maar je mist hier, zou ik denken, de noodzakelijke opzet op het vernielen van die scooter. Het OM kan dan nog hannesen met de zgn. voorwaardelijk opzet-constructie ('willens en wetens de aanmerkelijke kans aanvaarden' dat een bepaald gevolg intreedt als gevolg van jouw handelen) maar dat zullen ze niet doen. Het belang van de zaak is te klein voor het OM om daar iets mee te doen, in elk geval niet voor dat delict.

Is er door degenen van wie die ruiten waren, aangifte gedaan van vernieling? Dát heeft wél kans van slagen. Je zou dan misschien iets kunnen met de zgn. voeging benadeelde partij. Dan meng je je als het ware in een strafgeding met een civiele vordering (tot schadevergoeding). De kans dat dat slaagt is naar mijn idee klein omdat die vordering niet voor dit soort situaties bedoeld is. Maar het lijkt me wel een leuk experiment. Gewoon even informeren bij de politie of anderen wel aangifte tegen hem hebben gedaan en zoja, bij de rechtbank even vragen hoe en waar je je kunt voegen. Er staan ook van die meeneemfoldertjes op politiebureau/rechtbank met allerlei info daarover.

Tenslotte kun je nog denken aan een gewone aansprakelijkstelling maar als hij niet betaalt moet je gaan procederen en dan is het maar de vraag of de kosten/batenafweging zo mooi uitvalt.

• soheilmd
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:52:
[...]

Is er door degenen van wie die ruiten waren, aangifte gedaan van vernieling?
ja door die persoon is aangifte gedaan, zo als ik zei heb ik me bei hem aangesloten voor schade vergoeding (niet aangifte), even kijken wat er uit komt
Pagina: 1