Toon posts:

Traceersoftware voor gestolen hardware

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, ik gok op dit subforumpje. Maar als ik verkeerd zit, dan hoor ik het graag :)

In verband met recente diefstallen van laptops en PC's op mijn werk (enkele tientallen) ben ik eigenlijk op zoek, om buiten de reguliere beveiliging zoals camera's enzo, naar software om gestolen hardware op het internet te traceren.

Eigenlijk is het heel simpel, ik zoek een stukje software wat als service in Windows (2000/XP) draait welke zich elke keer als de PC wordt gezet zich meldt. Ik hoef maar 2 dingen te weten: 1. de computernaam en 2. het IP adres. Aan de hand daarvan hoop ik iets meer te weten te komen over waar mijn spullen blijven.

Nu ben ik al even op jacht gegaan op internet, maar je ziet veelal dure software die met name in Amerika gebruikt wordt. Dit kost dan in verhouding een hoop geld, en dat wil en mag ik er niet aan uitgeven.

Nu zoek ik een oplossing hiervoor, maar ik zit eigenlijk een beetje vast. Is er iemand hier toevallig met ervaring of enige kennis om dit op te pakken? Ikzelf ben systeembeheerder maar absoluut geen programmeur (op PHP en HTML na :D) en ben dan ook niet direct in staat zoiets in elkaar te draaien. Eventueel met veel tijd wel, maar die heb ik simpelweg niet.

Concreet: ik zoek software die als Windows service draait en zich bij elke boot (zonder inlog) meld bij een server. Dit melden mag direct naar een database (MySQL, MSSQL, whatever) of via bijvoorbeeld een simpele webpagina.

Ik hoop dat iemand me even de goede richting op kan schoppen :) Dank!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-07 15:19
Het IP adres kom je niet zomaar achter. Dan zou je al met een 'reverse' contact moeten werken. Denk maar aan een simpel NAT netwerkje; wat heb jij nou aan het feit dat jouw laptop dan op 192.168.1.101 zit?

Ik zie eigelijk niet zoveel heil in jouw oplossing. Misschien met GPS ofzo, maar het beste is nog steeds gewoon een kabel overal aan vastmaken :)

• L01
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:33

L01

Als je de software laat melden op een server ofzo kan je wel degelijk het ip adres achterhalen.

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-07 07:20

mace

Sapere Aude

een of ander progsel wat je kan laten POST-en naar een server, dan kan je het originating ip ook loggen, en dat is dus geen 192 adres maar het buiten adres ;)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Probleem is: als men je laptops steelt, dan zijn deze relatief beveiligd dmv een username + wachtwoord. Het is voor de dief veeel makkelijker om een CD erin te frotten en met de key (op de laptop) opnieuws Windows te installeren. Dan gaan custom apps natuurlijk niet werken ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 11:54
probleem is natuurlijk dat als de computer ge-herinstalleert wordt, de service ook niet meer draait..

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Verwijderd

Topicstarter
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 00:25:
Ik zie eigelijk niet zoveel heil in jouw oplossing. Misschien met GPS ofzo, maar het beste is nog steeds gewoon een kabel overal aan vastmaken :)
_/-\o_ DAT is een idee!

Tis alleen zo jammer dat 50% van wat er gejat is aan stalen kabels hing en dat ze die gewoon doorknippen :D

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 00:32:
Probleem is: als men je laptops steelt, dan zijn deze relatief beveiligd dmv een username + wachtwoord. Het is voor de dief veeel makkelijker om een CD erin te frotten en met de key (op de laptop) opnieuws Windows te installeren. Dan gaan custom apps natuurlijk niet werken ;)
Klopt, maar ik gok erop dat ze de machine eerst een keer aanzetten. Daarom moet het ook een service zijn die vrij snel start. Ik heb het vermoeden dat het 1 groepje mensen is die hier steelt en dat dan een of andere kid die meuk opnieuw installeert. 1x te laat op een toets rammen of 1x ff kijken wat er op de laptop staat en dan heb ik in principe het IP te pakken :)

Verwijderd

Topicstarter
MaCe1337 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 00:30:
een of ander progsel wat je kan laten POST-en naar een server, dan kan je het originating ip ook loggen, en dat is dus geen 192 adres maar het buiten adres ;)
En dat is dus precies wat ik nodig heb :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik weet wel voor zo'n progje voor OSX, weet alleen de naam niet meer..

specs

Verwijderd

Topicstarter
LapCop bedoel je dan gok ik. Helaas is die alleen voor de Mac :(

Verwijderd

Je kunt met behulp van wat tooltjes ook een batchfile als service laten draaien.

Check hier het MS knowledgebase artikel:
How to Run a Batch File Before Logging on to Your Computer

Daarmee kun je bv een ping commando laten draaien (ping jouwserver -t) of een command line tooltje die een http post request verstuurt.

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-07 21:06
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 10:12:
LapCop bedoel je dan gok ik. Helaas is die alleen voor de Mac :(
Kan je niet aparte website opzetten en in een scheduled task bij opstarten van de PC een php pagina laten opvragen op die website ? Met die PHP pagina een recordje in een database laten maken, waarbij je het ipadres opvraagt in je PHP en die met een timestamp in de db zet. Eventueel geef je de naam van de PC als parameter mee naar je php pagina.

En de task misschien onder admin account uit laten voeren, zodat je geen IE scherm krijgt of wget.exe gebruiken :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 16:50

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:39

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Met softwareoplossingen blijf je houden dat het niet werkt wanneer er een nieuw OS geïnstalleerd wordt. Bovendien moet de computer wel aan een internetverbinding hangen wil het werken. Daarbij heb je ook nog niet veel aan alleen een ip-adres.
Wellicht heb je iets aan Stoptrack, wordt hier op de Universiteit Utrecht (faculteit Sociale Wetenschappen) voor veel systemen gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Mad Marty op 13-03-2007 11:49 ]

Rail Away!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 12:34
misschien is een camera of beveiliging in de ruimte waar die hardware staat een goedkoper en betrouwbaarder alternatief.

Namelijk dit soort dingen werken alleen als ze niet van de pc te verwijderen zijn, bijvoorbeeld omdat het direct na de bios word opgestart of zo, de pc op het moment van opstarten aan een netwerk hangt voor hij opnieuw word geinstalleerd. en als je dan een ip hebt moet je de ISP van die gasten ook nog zo ver krijgen dat ze de abonnee erbij zoeken. Slaagkans is dus vrij klein.

Het lijkt me daarom effectiever om de ruimte waar die hardware in staat beter te beveiligen, aangezien je al aangeeft dat de hardware vast ligt aan kabels gaat het hier toch niet om mobiele hardware als notebooks.

Verwijderd

Topicstarter
reb65 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 11:51:
misschien is een camera of beveiliging in de ruimte waar die hardware staat een goedkoper en betrouwbaarder alternatief.

Namelijk dit soort dingen werken alleen als ze niet van de pc te verwijderen zijn, bijvoorbeeld omdat het direct na de bios word opgestart of zo, de pc op het moment van opstarten aan een netwerk hangt voor hij opnieuw word geinstalleerd. en als je dan een ip hebt moet je de ISP van die gasten ook nog zo ver krijgen dat ze de abonnee erbij zoeken. Slaagkans is dus vrij klein.

Het lijkt me daarom effectiever om de ruimte waar die hardware in staat beter te beveiligen, aangezien je al aangeeft dat de hardware vast ligt aan kabels gaat het hier toch niet om mobiele hardware als notebooks.
Helaas blijkt dat in de praktijk niet echt zo te zijn. Op dit moment heb ik 10 camera's hangen op alle mogelijke plekken waar je toegang kan krijgen (zijn ook nog is 2 panden die ik moet beveiligen) maar dan zie je ze dus gewoon voor de camera's weglopen met PC's en laptops in de handen :')

Beste oplossing blijft met een geweer achter een deur gaan zitten, maar ja.. dat mag niet in NL :(

Voor de rest: thx voor de tips!

Verwijderd

Voor mijn werk kopen we wel eens spullen bij Mulder-Vreeswijk.

http://www.muldervreeswijk.nl

Ik kan er op hun site weinig over vinden maar ik meen me te herinneren dat zij ook aanbieden wat jij zoekt. Ze leveren een stukje software en je kunt dan via een webinterface controleren waarvandaan dat programma'tje contact zoekt met de server.

Het beste bel je ze even dan kunnen ze je het meteen vertellen. Wellicht hebben ze nog andere suggesties die je kunnen helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Thx Com-kommer!

Morgen even met de directie babbelen en is kijken of ze er echt in willen investeren. Mij spreekt de markering van apparatuur wel aan, dan wordt het spul redelijk ongewild. Als we dat gelijk meenemen in onze apparatuur registratie die we nu doen heb ik 2 vliegen in 1 klap :)

• hessel|IA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Als je voor je werk wilt weten waar je spul blijft, dan mag dat toch wel wat kosten....

en wat her instalatie betreft. Bij dit soort software word vaak verzocht de laptop alleen te laten booten van hd en niet van cd usb flopy enz

Grutte Pier fansels

Verwijderd

Graag gedaan. Ik hoop dat je er wat aan hebt want zoals al eerder gezegd; als windows eraf wordt gegooid werkt het zeer waarschijnlijk niet meer. Aan de andere kant hoeft zo'n systeem zich maar een keer aan te melden om een spoor achter te laten.

Wij hebben voor het markeren van onze PC's simpele stickers gekocht en die zijn al behoorlijk pulk-proof maar voor verdwijning van spullen kun je beter van die gegraveerde plastic plaatjes kopen.

Tegen het verdwijnen van PC's hebben ze ook veel verschillende spullen en tot nu toe werkt het allemaal prima. We hebben systemen staan die al zes inbraken overleefd hebben :*)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 22:38:
Tegen het verdwijnen van PC's hebben ze ook veel verschillende spullen en tot nu toe werkt het allemaal prima. We hebben systemen staan die al zes inbraken overleefd hebben :*)
Die heb ik ook, maar dat komt omdat de dieven helaas slim genoeg zijn om alleen nieuwe spullen mee te nemen :')

Verwijderd

:)
Hier zijn ze helaas een stuk minder kieskeurig en pakken ze gewoon datgene wat loszit. Ze hebben ooit eens een Laserjet 4100 met 3 papierlades meegenomen. We hadden hem niet vastgeketent want we hadden niet verwacht dat ze een paar honder meter met een printer van 25 kilo zouden gaan sjouwen. :')
Pagina: 1