Toon posts:

Keuze scripttaal voor eindwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik zit met een probleem ivm de keuze van een serverside scripttaal voor mijn eindwerk.
Ik zal eerst even uitleggen wat mijn eindwerk is:

Ik ga een algemeen beheersysteem maken voor lagere scholen onder de vorm van een webapplicatie.
Het doel van dit eindwerk is om een zo eenvoudig mogelijk systeem voor leerkrachten te ontwikkelen zodat ze hun naschoolse werkuren kunnen beperken.
Hierin bevinden zich drie grote onderdelen:

1. Een deel waar leerkrachten hun agenda kunnen invullen door een datum te selecteren en waarin ze dan de mogelijkheid krijgen om Lesonderwerp, Lesdoelen, Lesmateriaal, enz... apart in te vullen.
Een jaar later kunnen ze dan eventueel lessen overnemen om tijd te besparen. Directieleden kunnen ook inloggen op het systeem en dan schoolagenda's van leerkrachten controleren, eventueel een commentaar aanvullen en natuurlijk ook zelf een agenda bijhouden.

2. Een deel waar leerkrachten rapporten invullen. Leerkrachten hebben logischerwijze enkel toegang tot leerlingen waar ze les aan geven. Door een vak te selecteren en datum in te vullen kunnen ze dan vervolgens punten invoeren. Door een begin en einddatum aan te duiden wordt automatisch van de klas een rapport gegenereerd dat kan afgedrukt worden.

3. Een document management system. Hierin kunnen leerkrachten en directie documenten uploaden en downloaden. Dit zijn documenten zoals lessen, toetsen, verslagen van vergaderingen, enz...
Hiervoor heb ik al Knowledgtree DMS.

Het beheersysteem moet volledig gratis ontwikkeld worden. Het moet kunnen draaien op zowel windows al op linux.

Nu moet ik de keuze van mijn gebruikte technologieën kunnen motiveren.
Ik dacht eerst aan een configuratie van Apache, PHP en MySQL, maar ik vind geen enkele reden waarom niet gebruik te maken van ASP.NET, of JSP, of Perl ofzo met bijhorende server en DBMS.

Weten jullie goede argumenten die een bepaalde keuze van configuratie zouden kunnen verantwoorden? En ik bedoel dan niet redenen zoals persoonlijke voorkeur, maar echt gegronde wetenschappelijke argumenten.

Jullie zijn alvast bedankt!

Groetjes

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

De applicatie die je beschrijft is vrij basic, dus in principe is iedere taal geschikt.

ASP.Net draait op linux mbv Mono, ASP.Net kan icm MySQL draaien, PHP kan icm SQL Server werken, etc.

[ Voor 37% gewijzigd door gorgi_19 op 13-03-2007 00:46 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Dus zoals gorgi hierboven beschrijft, echte gegronde wetenschappelijke argumenten gaan wij je niet kunnen geven. Wat verwacht je nog meer van dit topic?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Mja, ik vind ook dat ik er geen echte wetenschappelijke argumenten aan kan geven.
Maar ik moet dat nochtans doen van mijn promotor.
Khoopte gewoon dat iemand een idee had hoe dit op te lossen.

In alle geval bedankt om iets te posten.

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Zoals hierboven al gemeld wordt is er geen gegrond argument te geven om een bepaalde taal te kiezen. Het is de keuze van de programmeur wat hij/zij het makkelijkste vindt.

Waar ik persoonlijk wel tevreden mee ben is Apache, PHP, MySQL op een Debian linux server. PHP heeft een hoog gebruiksgemak in het prgrammeren, MySQL is een simpele en krachtige database en linux is als webserver heel stabiel. Maar nogmals het is echt de smaak van de programmeur wat het makkelijkste is.

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 16:52

vinnie1908

Appel != peer

Misschien zijn de kosten van de ASP + rest server wel duurder in aanschaf en beheer, of andersom juist de Linux machine duurder in beheer omdat er kennis ingekocht moet worden. Misschien is de software die je dient te draaien wel prijziger, misschien de software die je wilt gebruiken voor het ontwikkelen (al kan je voor beide natuurlijk notepad gebruiken ;)).

Misschien dat je in die richting wat kan bedenken.

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• gorgi_19

gorgi_19

vinnie1908 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 07:56:
Misschien zijn de kosten van de ASP + rest server wel duurder in aanschaf en beheer, of andersom juist de Linux machine duurder in beheer omdat er kennis ingekocht moet worden. Misschien is de software die je dient te draaien wel prijziger, misschien de software die je wilt gebruiken voor het ontwikkelen (al kan je voor beide natuurlijk notepad gebruiken ;)).

Misschien dat je in die richting wat kan bedenken.
En TCO kan je evt. in je berekening meenemen :)

TS: Wil je een beredeneerde keuze hebben, zet dan alle mogelijke platformondersteuningen van de talen (en bijbehorden kosten en 'betrouwbaarheid') op een rijtje naast elkaar. Combineer dit met de kennis van de ontwikkelaars die je voorhanden hebt :) Meestal levert dat wel een optelsom op :)

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 02:08:
Mja, ik vind ook dat ik er geen echte wetenschappelijke argumenten aan kan geven.
Maar ik moet dat nochtans doen van mijn promotor.
Khoopte gewoon dat iemand een idee had hoe dit op te lossen.

In alle geval bedankt om iets te posten.
"Dit werkt goed" is mijns inziens een goed wetenschappelijk argument hoor, volgens mij het beste wetenschappelijke argument dat je kunt geven (waarom bedrijven we immers wetenschap? m.i. om het ware, het schone en - daar komt ie - het goede te vinden :+ ).

Bovendien zou ik je promoter eens vragen waarom je de keus voor een programmeertaal wetenschappelijk moet onderbouwen. M.i. is dat een onzinnige eis. Laat hij die vraag eerst eens wetenschappelijk onderbouwen :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

N3oC schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 07:52:
Zoals hierboven al gemeld wordt is er geen gegrond argument te geven om een bepaalde taal te kiezen. Het is de keuze van de programmeur wat hij/zij het makkelijkste vindt.
Mwah, systeembeheerders hebben meestal een dikkere vinger in de pap. Op een Windows-server wil die misschien geen opensource software draaien, dus dan valt WAMP al af en zul je naar technieken als ASP moeten gaan kijken. ASP.NET valt vaak, ondanks mono, af voor Linux-systemen.

Het makkelijkste argument dat je aan kunt dragen, is dat je (bijvoorbeeld!) Apache/MySQL/PHP wil gebruiken omdat daar zoveel documentatie van te vinden is. Of als je dat juist niet wil gebruiken, draag dan aan dat de beschikbare documentatie zo verschillend van aard en kwaliteit is dat je er niet 100% vanuit kan gaan. Je kan in elk geval elk argument vóór ook veranderen in een argument tégen. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

"Dit werkt goed" is mijns inziens een goed wetenschappelijk argument hoor
is absoluut geen wetenschappelijk argument. Ik zie niet eens een argument.

Pas wanneer je "Dit werkt goed, want......" hebt en dan op de puntjes een objectieve reden invult heb je een wetenschappelijk argument. Maar goed, we zitten in PRG en niet in W&L. Een eenduidig antwoord is aan de topicstarter niet te geven. Er is niet een beste oplossing.

Als je begeleider graag heeft dat je je redenen beargumenteerd dan zou ik me niet op de talen richten, maar op de scholen. Wat hebben ze daar al staan qua infrastructuur, met welke systemen zijn ze daar bekend, wordt het een simpel systeem of een enteprise level systeem (de laatste kan ik al voor je beantwoorden, het is de eerste).

Op basis van die gegevens moet je bepalen welke omgeving je gaat gebruiken en ik neem aan dat dat ook hetgeen is wat je begeleider bedoelt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• gorgi_19

gorgi_19

Janoz schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 09:46:
Als je begeleider graag heeft dat je je redenen beargumenteerd dan zou ik me niet op de talen richten, maar op de scholen. Wat hebben ze daar al staan qua infrastructuur, met welke systemen zijn ze daar bekend, wordt het een simpel systeem of een enteprise level systeem (de laatste kan ik al voor je beantwoorden, het is de eerste).
In aanvulling op bovenstaande:

Je kan ook nog gaan besluiten in welk model je het wil gaan aanbieden, free software met betaalde ondersteuning, licenties, ASP-model, etc :)
Pas wanneer je "Dit werkt goed, want......" hebt en dan op de puntjes een objectieve reden invult heb je een wetenschappelijk argument. Maar goed, we zitten in PRG en niet in W&L. Een eenduidig antwoord is aan de topicstarter niet te geven. Er is niet een beste oplossing.
Laatste keer dat ik keer zaten we in WMC :+

[ Voor 21% gewijzigd door gorgi_19 op 13-03-2007 09:50 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

lier

MikroTik nerd

ik zit met een probleem ivm de keuze van een serverside scripttaal voor mijn eindwerk.
Eerste probleem is dat er niet echt een serverside scripttaal bestaat. Je probleem is dat je een keuze moet maken in het platform waarvoor je kiest...
Het beheersysteem moet volledig gratis ontwikkeld worden.
Gratis als in "ik schrijf er geen uren op" ?
Het moet kunnen draaien op zowel windows al op linux.
Kijk...dit is van belang. Hierdoor valt ASP.NET af (je wil geen .NET webapplicatie oplossing op een Linux omgeving draaien).

Blijft over (globaal) PHP en Java.
Beide kunnen met vele DBMS-en praten en hebben hun specifieke voor- en nadelen.

Met welke programmeertalen heb jij de meeste ervaring ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

>>PRG trouwens. Zie ook Waar hoort mijn topic? :)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
Hierdoor valt ASP.NET af (je wil geen .NET webapplicatie oplossing op een Linux omgeving draaien).
Waarom niet ?

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

idd het enige wetenschappelijke argument dat ik als informaticus zo kan bedenken is:

- zorg dat je een taal kiest die turning compleet is!

:')

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 10:08:
idd het enige wetenschappelijke argument dat ik als informaticus zo kan bedenken is:

Is turing complete ook goed? :P

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-12 16:26
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 10:08:

Ik denk Turing Compleet? ;)

Edit: spuit 11

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

• lier

lier

MikroTik nerd

Je moet bij het ontwikkelen rekening houden met het feit dat de webapp op verschillende platformen gebruikt kan worden. Dit vereist toch de nodige ervaring voor wat betreft de ontwikkelaar. Gezien de ruime mogelijkheden van oplossingen, kan ik me haast niet voorstellen dat de TS (no flame) een ervaren software ontwikkelaar is.

@TS: Is het noodzakelijk dat je zelf iets maakt, of zou je eventueel ook voor een bestaande oplossing (eventueel uitgebreid met wat maatwerk) kunnen kiezen ?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
lier schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 10:17:
[...]

Je moet bij het ontwikkelen rekening houden met het feit dat de webapp op verschillende platformen gebruikt kan worden. Dit vereist toch de nodige ervaring voor wat betreft de ontwikkelaar. Gezien de ruime mogelijkheden van oplossingen, kan ik me haast niet voorstellen dat de TS (no flame) een ervaren software ontwikkelaar is.
Dat is geen antwoord op de vraag waarom je geen .NET op een linux wil draaien hebben.

https://fgheysels.github.io/

• lier

lier

MikroTik nerd

whoami schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 10:19:
[...]
Dat is geen antwoord op de vraag waarom je geen .NET op een linux wil draaien hebben.
Twee dingen:
  • .NET op Linux is "geen probleem"
  • opmerking is specifiek bedoeld voor deze situatie
Verder zou onderhoudbaarheid en uitbreidbaarheid ook argumenten kunnen zijn voor een bepaalde keuze.

Is er eigenlijk al een plan van aanpak en een functioneel ontwerp gemaakt ?
Staat vast dat de TS de applicatie moet maken ?

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08 23:34
Eerst en vooral kun je je keuze van platform bepalen door je eigen kennis. Heb je veel kennis in Java en geen ervaring in .NET, dan is het toch evident dat je Java gaat nemen. Beschikbare tool-support kan ook een argument zijn om een bepaald platform te prefereren boven een ander.

Echt wetenschappelijke argumenten geven tussen Java, .NET, C++ of Delphi, .... of tussen Windows of Linux is onnodig. De keuze uit verschillende programmeer-paradigma's zou je wel wetenschappelijke kunnen motiveren. Maar als ik je requirements lees, denk ik dat je met eender welke "gewone" programmeertaal (Java) op een "gewoon" platform (Windows) je taak moet kunnen volbrengen. Baseer je keuze gewoon op de dingen die ik in mijn eerste alinea geschreven heb. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Feyd-Rautha op 13-03-2007 11:22 ]

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties.

Een functioneel ontwerp was reeds gemaakt en daaruit was ook besloten dat alle technieken hieraan kunnen voldoen.
Ondertussen heb ik in overleg met mijn promotor mogen besluiten dat als mijn eigen voorkeur geschikt is voor de applicatie, dat ik dan die keuze mag maken.

Mijn keuze is dus geworden:

- Apache
- PHP
- MySQL

Daar het gekozen DMS ook in PHP geschreven is, komt dit goed uit.
En ik kan de server draaien op zowel linux als windows, daar dit één van de vereisten was.

Nogmaals bedankt voor de hulp en tot de volgende!

Verwijderd

lier schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 10:03:
Blijft over (globaal) PHP en Java.
Beide kunnen met vele DBMS-en praten en hebben hun specifieke voor- en nadelen.
En Perl, Python, Ruby, enz. enz...

Verwijderd

De juiste keuze taal is doorgaans een pragmatische keuze. "Met welke taal bereik ik zo snel mogelijk mijn doel?". Die vraag is afhankelijk van een aantal factoren waarvan "huidige ervaring en kennis" een heel belangrijke is. Maar of "pragmatisch" en "wetenschappelijk" door 1 deur gaan betwijfel ik ten zeerste.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
huidige kennis van de aanwezige programmeurs is ook niet altijd de beste oplossing... heb het gemerkt bij een bedrijf waar ik voor gewerkt heb.... een project van hen was uitbesteed aan ons... op een gegeven moment ontstond er een meningsverschil tussen mijn management en het hunne, dat zo uit de hand liep dat de uitbesteding aan ons werd stopgezet... enige probleem, ze konden nauwelijks iemand in Nederland vinden die ook de benodigde kennis hadden.... en dan loopt je project behoorlijk in de soep...
Pagina: 1