Kans op recovery data Maxtor 250 GB?

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Om even te voorbereiden op recoveren data wil ik even navragen wat ik moet doen als ik data wil recoveren van 250 GB Maxtor Diamondmax 10 PATA133, bouwjaar rond 13 april 2005.

Ik heb net vandaag slechte dag: de stekkeradapter van Conceptronic externe USB-Firewire hd case is oververhit geworden (behuizing is beetje gesmolten) met daarin wat elco's ontploft.
De adapter is 18 Watt type wat nogal risky is. Brakke product dus.

De adapter trok zelfs hd mee de graf in, door verkeerde spanningen tegenaan te sturen. Leuk hoor.

Omdat de hd van 250GB aantal bestanden bevat die in jaren zijn bijeengesprokkend en dus zeldzaam kan worden, of erg veel moeite, wil ik even voorbereiden op data recovery.
Ik ga van uit dat alleen hd moederbord intern beschadigd is, en dus wil ik het omwisselen.
(bij testen blijkt hd zelf zoveel stroom te trekken dat powerled van andere externe hd case niet eens wil branden)
Welke eisen zijn er dus als ik hd-moederbord om wil wisselen?
Ik weet niet of je ergens in je rommelbak een defecte (dus teveel bad sectors) hd hebt liggen.... :)
Ik weet wel vrijwel zeker dat platters nog steeds in puike staat verkeren en tijdens uitval is er geen schrijfverkeer. Dus dat zijn goede punten. Ook is hd goed gekoeld. Het gaat mij dus vooral om herstellen van elektrische deel.

Ik stel elke hulp zeer op prijs, en elke advies om zoveel mogelijk geld te besparen is welkom. Zolang ik data van bijna totaal 250 GB terug kan winnen! _/-\o_

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

lijkt erop dat je gewoon dezelfde hd moet zoeken en de print om moet zetten :) begin bij V/A, martklaats, locale pc boeren etc. Dat is volgens mij de enigste manier om het voor elkaar te krijgen

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb details van de schijf, mocht je mee willen peeken :)
Maxtor DiamondMax 10, 250 GB, PATA133
SN: L603ACPH
TLA: 6L250R0061611
Datum: 13APR2005.

Als je denkt dat je wat hebt liggen, laat me maar horen ;)
Ik weet niet hoe precies men naar moet zoeken. Lijkt me lastig om elke pcboer te vragen...

Verwijderd

Met "hd moederbord" bedoelt hij de printplaat van de hardeschijf, beetje verwarrend. ;)

Maar inderdaad gewoon printplaat vervangen; kunnen recoverybedrijven ook doen maar je kunt het eerst zelf proberen.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Dat is waarom ik hier even post in hoop dat iemand soortgelijke harde schijf heeft - defect of werkend - en kunnen we wat regelen om deze hd te kunnen kopen. Hijzelf kan dan data copyen op nieuwe schijf zodat het vrijgegeven kan worden aan mij.

Ik weet niet hoe groot toleratie is in afwijkende printplaten, of dat het echt iets anders is dan de gedrukte SN en TLA. Hoe nauw de printplaat firmware-rom afgestemd is weet ik niet. Dat wil bedoelen of ik wel andere Maxtor kan nemen, zolang het in Diamondmax 10 serie is en bijna net zo oud is als de schijf zelf, en uiteraard exact zelfde grootte.

Ik heb nog 2 Maxtor 250 giegs hier liggen, die kijk ik straks na.

[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 13-03-2007 12:39 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Weet niet of je er wat aan hebt, maar gezien het heet worden van de stekker en ook het knappen van elco's (wat normaliter niet gebeurd door een brakke stekker maar eerder door een te zwaar apparaat aankoppelen) denk ik dat de oorzaak in den beginne al bij de disk ligt. Die is kapot gegaan, trekt enorm veel stroom en heeft je externe behuizing meegenomen.

Ik hoop voor je dat de HDD print de oorzaak is als je deze kunt vervangen. Er bestaat echter een kans dat er sluiting in de motor van de disk zit, en dan wordt het een onmogelijke taak.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is waarom ik hier even post in hoop dat iemand soortgelijke harde schijf heeft - defect of werkend - en kunnen we wat regelen om deze hd te kunnen kopen.
Dit is hier helaas niet de bedoeling. Je bent gewezen op V&A sites als tweakers.net/aanbod, marktplaats, ebay, etcetera :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.