Toon posts:

Gasten beperken tot afsluiten van het systeem..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op m'n pc een gastaccount, en m'n eigen account. Ik heb m'n windows (xp pro sp2) zo ingesteld dat meerdere gebruikers ingelogd kunnen zijn. M'n eigen account is een administrator account. Nu wil ik graag dat als ik ingelogd ben, dat de gast niet het systeem kan afsluiten.

Ik heb de uitschakel-knop op het inlogscherm al weggehaald middels een registrytweak, maar zodra gast ingelogd is en het systeem afsluit krijgt gast hoogstens een waarschuwing dat er nog iemand is ingelogd en deze eventueel zijn gegevens verliest.

Zodra ik middels lokaalsbeveilingsbeleid instel dat alléén Adminstrators kunnen afsluiten, dan verliest gast deze mogelijkheid geheel, dus als ik niet ingelogd ben kan gast ook niet meer afsluiten, wat niet de bedoeling is.

Hoe los ik dit op?

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Disable and remove the Shut Down command

User Configuration\AdministrativeTemplates\Start Menu & Taskbar

This policy removes the Shut Down option from the Start menu and disables the Shut Down button on the Windows Security dialog box that appears when you press CTRL+ALT+DEL.

Hierdoor kun je alleen nog maar via een tool een shutdown doen (Bijvoorbeeld met een shortcut naar shutdown.exe)

https://powershellisfun.com

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-03 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je het aanmeld scherm hebt, kan je van daar uit ook afsluiten? Normaal gesproken kan dat wel, laat dan het gast account afmelden en dan via het welkomscherm de computer uitschakelen. Let wel, hiermee heb je ook weer die melding dat als jij bent aangemeld dat deze gebruiker afgemeld zal worden en mogelijk gegevens verliest. Misschien dat er ergens een optie is om deze melding uit te zetten en altijd nee te laten zeggen ofzo, op die manier kan het veilig en wordt de pc niet uitgeschakeld als jij nog bent aangemeld. Wil je dat niet, dan schakel je ook het welkomscherm afsluiten uit en moet de gebruiker via de aan/uit knop op de computer zelf uitschakelen. Power option > when I press powerbutton action: shutdown. Het blijft hoe dan ook een probleem als jij bent aangemeld en een ander schakelt de computer uit.
Samengevat:
Jij aangemeld, gast mag afsluiten > jij verliest gegevens indien gebruiker JA kiest
Jij aangemeld, gast mag niet afsluiten > niets aan de hand
jij niet aangemeld, gast mag niet afsluiten > computer kan alleen uit via knop of welkomscherm
jij aangemeld, welkomscherm afsluiten uitgeschakeld > moet via knop uitschakelen, jij verliest gegevens indien JA gekozen wordt
Er is niet echt een makkelijke tussenweg. Je zal hoe dan ook altijd die melding krijgen, op wat voor manier er ook afgesloten wordt en je zal altijd kans hebben dat je gegevens verliest. Als je de computer verlaat zonder iets open te hebben, wordt je gewoon afgemeld zonder problemen, maar als je een document open hebt, gaan de laatste aanpassingen sinds opslaan verloren.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar niet echt mogelijk. Is er dan wellicht een optie dat gasten slechts het systeem kunnen hibernaten? Ik wil gewoon dat niet iemand per ongeluk de pc uitzet terwijl ik nog ingelogd ben, maar volgens mij ben ik dan het beste af met de optie om gasten het hele recht om af te sluiten te ontnemen. Enige nadeel is dat de pc dan aan blijft..

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:54
Een "shutdown-cancel" service mee laten draaien op je admin account?