Toon posts:

Pc schokt bij langdurige inspanning.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bonjour. Als ik langere tijd een spel speel, en dus mijn pc flink inspan, dan wil het nog al eens voorkomen dat mijn pc begint te schokken (CSS van 80-100 FPS een drop naar 9 FPS. Een veldslag bij MTWII die ineens onspeelbaar wordt...). Dit geeft mij het idee dat mijn videokaart te warm wordt.

Specs:
Amd Athlon 3700+
XFX 7600 GT PCIe
Coolermaster eXtreme power 380W (120mm fan versie)
1GB ram.
2 casefans:
- achterkant boven in de kast blaast hij de lucht naar buiten.
- achterkont onder in de kast blaast hij de lucht naar binnen.

Nu weten die 2 casefans de temperatuur lekker laag te houden in de kast. Speedfan geeft op dit moment (vlak na zo'n schokscène):
system: 45
CPU: 39
AUX: 45
HD0: 32
Core: 44

Eerst dacht ik dat het door gebrek aan voedingskracht zou kunnen komen, maar hier werd ik vriendelijk van dat idee af geholpen. Er werd daar ook de nadruk gelegd op het idee dat de videokaart te warm zou worden.
Zelf lijkt het mij dat deze videokaart met eigen koeler zichzelf toch koel zou moeten kunnen houden tijdens zware inspaning? Iemand wijze raad? Alvast bedankt!

edit:
specs ;)

En nog een opmerking: het probleem doet zich niet regelmatig voor. Soms ben ik een middag aan het gamen en komt het maar 1 keer voor dat hij een minuutje hevig schokt. Soms start ik het spel op en begint het na 5 minuten al te schokken.

Edit2: De tijd, klok rechtsonderin de taakbalk, loopt steeds achter. Komt misschien ook door dat schokken?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 20:03 ]

Verwijderd

Ik denk eerder een instabiele clockgenerator op het mobo. Zou ook verklaren waarom onder hevige belasting / zwaar rekenwerk de PC traag gaat lopen. Zou als ik jou was proberen op een andere moederbord je videokaart en processor te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt inderdaad heel logisch, had er nooit aan gedacht. Aangezien ik geen ander mobo heb om de overige hardware op te testen denk ik dat ik deze mobo maar op moet sturen. Maar omdat je mobo weken kwijt zijn niet leuk is: is er misschien een programma die dit kan testen?

Bedankt voor de reactie!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

Ik heb de 7600GS van XFX en heb bij sommige spellen precies hetzelfde probleem... alleen komen bij mij de temps nooit (van de VGA) boven de 60 uit. Dus warm wordt ie niet, en er zit net een nieuwe 500W voeding in, dus daar ligt het gegarandeerd ook niet aan. Ik heb wel de AGP variant, maar dat is intern ook een PCIe kaart.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
Heb je ook last van de klok die niet meer gelijk loopt?

edit: Oke, vanochtend was het echt erg. Zet ik mijn pc aan om 8:30, staat de tijd rechtsonderin op 4:40 s'nachts |:(

Edit: net gewoon even het klokje in windows gevolgd, en hij loopt inderdaad niet normaal. 3 normale seconden en dan een "seconde" die veel te lang duurt.
Is dit probleem nog softwarematig op te lossen, of moet ik mijn moederbord echt opsturen voor garantie?

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 19:32 ]