ervaringen penmouse en andere invoerapparaten

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik begin de laatste tijd last te krijgen van mijn pols door het muizen en kwam in de zoektocht naar andere soort muizen uit op: http://www.edupro.nl/html/30032.htm
(http://www.edupro.nl/)

Heeft iemand ervaring met zo' n soort muis? Lijkt het wat?
Ervaringen hier op tweakers of via google lijken niet te bestaan.

Na alle bestaande topics gelezen te hebben, waar iedereen op een wacom tablet uitkomt om de pols te ontlasten, heb ik hier een vraag over die me niet duidelijk wordt. Hoe werkt zo'n wacom tablet?
Krijg je een soort minidesktopje te zien op dat tablet en moet je dus naar je scherm EN naar dat tablet kijken. Of zie je een muisaanwijzer zolang de pen op het tablet gedrukt is, maar verwdwijnt deze zodra je de pen optilt?

signature

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik heb zelf een Wacom Graphire4 Classic:
Afbeeldingslocatie: http://www.wacom-shop.net/isroot/wacom/Files/Bild3/CTE-440_S-CL.jpg

en een Logitech Cordless TrackMan Wheel:
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/12178.jpg

De Wacom gebruik ik vooral voor het tekenen. Die is in twee modi te gebruiken: Mouse en Pen. In de eerste modus is de positionering relatief: net als bij een "gewone" muis kun je je pen van het tablet halen, verplaatsen, en zo verder muizen. In Pen-mode reageert hij absoluut: een klik op het tablet betekent een klik op dezelfde plek op het scherm. Er bestaan wel Wacoms met een scherm, maar die zijn peperduur en eigenlijk is dit me al intuïtief genoeg. Met wat oefenen heb je zo door waar je moet klikken voor welk effect en zeker in mouse-mode is dat minder dan een dag wennen. Je gebruikt er wel wat andere spieren bij dan bij muizen, maar dat is vooral in je hand en niet in je arm. Als je daar last van hebt is een Wacom een uitkomst. Let er dan wel op dat je die pen ergens moet laten als je typt. Ikzelf klem hem met mijn duim en dat werkt prima, maar het kan wennen zijn.

De Trackball heb ik pas net. Je beweegt dan je arm helemaal niet meer (alleen bij switchen tussen toetsenbord en muis) en muist verder met je vingers. In het geval van de TrackMan Wheel muis je echt alleen nog met je duim. Dat bevalt me uitstekend :)

Edit: met het apparaat dat je zelf aangeeft heb ik trouwens geen ervaring, maar het lijkt me een tekentablet met als nadeel dat je er niet mee kunt tekenen en als voordeel dat je geen tablet mee hoeft te slepen.

[ Voor 6% gewijzigd door dawuss op 12-03-2007 20:29 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• brooks123
oke, over die trackman heb ik ook al nagedacht maar ik heb het idee dat je daar op den duur een lamme duim van krijgt. Misschien is het wel een goede cominatie met een tablet.

Iemand nog tips over een zaak waar je deze kan uitproberen? De mycoms, computerland e.d. staan niet echt te wachtem om een tablet te voorschijn te halen en de mediamarkt heeft deze niet "on display" staan.

En nog een laatste vraag: loopt de punt van de pen soepel over het oppervlak, maw ik heb het idee dat dit net zo gaat als je " nagels over een schoolbord" maar dat zal wel een hersenspinsel zijn. Of niet?

[ Voor 21% gewijzigd door brooks123 op 12-03-2007 21:21 ]

signature

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

brooks123 schreef op maandag 12 maart 2007 @ 21:18:
oke, over die trackman heb ik ook al nagedacht maar ik heb het idee dat je daar op den duur een lamme duim van krijgt. Misschien is het wel een goede cominatie met een tablet.

Iemand nog tips over een zaak waar je deze kan uitproberen? De mycoms, computerland e.d. staan niet echt te wachtem om een tablet te voorschijn te halen en de mediamarkt heeft deze niet "on display" staan.

En nog een laatste vraag: loopt de punt van de pen soepel over het oppervlak, maw ik heb het idee dat dit net zo gaat als je " nagels over een schoolbord" maar dat zal wel een hersenspinsel zijn. Of niet?
In principe raak je het tablet alleen maar als je klikt, sleept of tekent. Voor de rest "zweef" je erboven. Het schrijven voel je wel, het tablet heeft wat reliëf, maar het is plastic op iets ruwer plastic, dus een schoolbord zou ik het niet noemen :P

Verder weet ik niet waar je ze kunt proberen. De betere computerwinkel zou ik zeggen, maar mocht je in de buurt wonen dan mag je best een keer langskomen :P

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• brooks123
thanks, maar aan je studie te zien woon je niet in de buurt...
Ik denk dat het een keuze gaat worden tussen de
Graphire4 Classic XL € 159,-
Intuos3 A6 Wide USB Tablet € 196,-
of de penmouse.

Over die wacoms kan ik misschien nog wel wat vinden/uit proberen, die penmouse is weer een stuk goedkoper. Mmm, het is niet makkelijk. Eerst maar eens een degelijke shop bezoeken.

signature