Weet iemand toevallig hoe je op Novell NetWare 5.1 PAT (Port Address Translation) instelt en kan Novell dat uberhaupt wel? Ik weet dat Linux daar totaal geen problemen mee heeft, maar dat is niet de oplossing voor mij.
Als ik het goed heb, moet je Bordermanager hebben om dat te kunnen.
Nee. BorderManager kan dat helaas niet. Het beste alternatief is het gebruik van generic UDP/TCP proxies, maar daarmee verandert het source IP wel. En dat is niet altijd handig.
Misschien moet ik het een beetje toelichten. Ik heb thuis een Novell 5 bak staan met daaraan vast een kabelmodem met dat o'zo geweldige Chello
D.w.z. maar 1 publiek IP adres. Nu draait dat vrolijk met NAT, zodat alle interne PC's kunnen I-netten. Maar wat is nou het probleem. Ik wil van buitenaf een bak intern bereiken, bijv. een Quake of UT server, want dat draait uiteraard niet op Novell. (Weet iemand dat dit wel werkt hoor ik dat ook graag
) Maar NAT werkt niet van buiten naar binnen. Dus dan komt PAT om de hoek kijken. Ik roep hetzelfde IP adres aan, maar met poort 2790 ofzo, dan moet hij hem door gooien naar een IP adres intern. En ik weet dat Linux dit kan, maar mijn Linux kennis is om te huilen en dat is dan ook niet een uitdaging. Ik wil het gewoon laten werken onder Novell.
Tijd om je te gaan verdiepen in Linux
Think, and use the right OS.
Neuh, wat je zei was duidelijk hoor.Misschien moet ik het een beetje toelichten.
En ook na die toelichting blijft het antwoord dus gewoon:...
(en NW kan het uit zichzelf al helemaal niet)Nee. BorderManager kan dat helaas niet. Het beste alternatief is het gebruik van generic UDP/TCP proxies, maar daarmee verandert het source IP wel. En dat is niet altijd handig.
UT servertje draaien werkt overigens prima mbv generic TCP/UDP proxies, je kunt alleen zoals gezegd niet meer het IP van de client zien op de server.
Verwijderd
Jij wilt port forwarding. Bovendien kan wat jij wilt wel met NAT, maar niet met PAT, zonder port forwarding. En omdat je maar 1 internet IP adres hebt ben je al met PAT bezig. Alleen, nu zoek je port forwarding, want dat is met PAT wel handig, met NAT (ook wel bekend als multi-NAT) heb je daar niet zoveel problemen mee normaal gesproken. PAT is dus wat Novell dynamic NAT noemt en "echt" NAT is wat Novell static NAT noemt.
Anyway, ik heb geen idee of dat met Novell 5 kan, dus de vraag is of dit helpt
Ik hoop dat je de termen in ieder geval goed gebruikt nu, dat helpt met zoeken op de diverse searchengines namelijk. Overigens is de Novell documentatie van NAT zo bizar slecht en wordt port forwarding zo erg vermeden in de faq, dat ik niet denk dat het kan.
Succes.
CC
Anyway, ik heb geen idee of dat met Novell 5 kan, dus de vraag is of dit helpt
Ik hoop dat je de termen in ieder geval goed gebruikt nu, dat helpt met zoeken op de diverse searchengines namelijk. Overigens is de Novell documentatie van NAT zo bizar slecht en wordt port forwarding zo erg vermeden in de faq, dat ik niet denk dat het kan.
Succes.
CC
Neuh. En niet alleen in NetWare heet wat volgens jou PAT heet NAT, dat is _overal_ zo.PAT is dus wat Novell dynamic NAT noemt en "echt" NAT is wat Novell static NAT noemt.
Cisco's definitie is bijvoorbeeld:
bronQ: What is NAT?
A: Network Address Translation (NAT) is designed for IP address simplification and conservation, as it enables private IP internetworks that use nonregistered IP addresses to connect to the Internet. NAT operates on a router, usually connecting two networks together, and translates the private (not globally unique) addresses in the internal network into legal addresses before packets are forwarded onto another network. As part of this functionality, NAT can be configured to advertise only one address for the entire network to the outside world. This provides additional security, effectively hiding the entire internal network from the world behind that address.
Verwijderd
Static NAT onder Netware gebruik je om een public & private IP 1 <- op -> 1 te mappen. Dynamic is zoals de naam al zegt dynamischJij wilt port forwarding. Bovendien kan wat jij wilt wel met NAT, maar niet met PAT, zonder port forwarding. En omdat je maar 1 internet IP adres hebt ben je al met PAT bezig. Alleen, nu zoek je port forwarding, want dat is met PAT wel handig, met NAT (ook wel bekend als multi-NAT) heb je daar niet zoveel problemen mee normaal gesproken. PAT is dus wat Novell dynamic NAT noemt en "echt" NAT is wat Novell static NAT noemt.
Verwijderd
Onno, ik ben verder aan het zoeken en zie inderdaad bij Cisco en verschillende Linux forums dezelfde termen. Dus het lijkt dat ik je gelijk moet geven, het is niet Novell specific.
Overigens, ik ken de termen eigenlijk meestal slechts zoals ik ze noemde, nou kan dat natuurlijk liggen aan mij
, maar misschien ook aan wat gangbaar is en wat niet.
Blijft de originele vraag, waarop ik geen antwoord kan vinden bij Novell.....
CC
Overigens, ik ken de termen eigenlijk meestal slechts zoals ik ze noemde, nou kan dat natuurlijk liggen aan mij
, maar misschien ook aan wat gangbaar is en wat niet.Blijft de originele vraag, waarop ik geen antwoord kan vinden bij Novell.....
CC
Bekijk TID #2954184 maar eens, volgens mij is je probleem dan VT
.
Think, and use the right OS.
Hmmm, heb BorderManager al eens geinstalleerd bij mij thuis, maar BorderManager neemt te veel performance weg van de rest van de bak. Maar als blijkbaar dit het enige is, dan lijkt het mij duidelijk. Of een Linux bak als router, of BorderManager. Moet toch nog examen doen in BM, dus is weer een leuk klusje.
Pagina: 1