Toon posts:

[cooling] 2 fans a/d achterzijde

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort nieuwe hardware gekocht, en ik dacht, laat ik ook eens iets aan de koeling gaan doen. Ik heb al een goeie CPU koeler, maar ik heb geen case fans. Nu kan ik die in principe gewoon kopen, maar ik vraag me af of dit wel goed is.

Mijn 'probleem' is namelijk dat de fan gaten zich allebei aan de achterkant bevinden. In de FAQ van dit forum heb ik hier echter niets over kunnen vinden (bij die 4 plaatjes is er altijd 1 fan die zich óf boven óf aan de voorkant bevind). Ook is het zo dat die gaten vrij dicht bij de koeling van de CPU zitten, en ook vlak onder de voeding. Nu vraag ik mij af: kan dit kwaad? Bijvoorbeeld dat de lucht van die casefan tegen de koeler van de cpu aan blaast. Ik heb even een plaatje gemaakt om het te verduidelijken. Afbeeldingslocatie: http://img501.imageshack.us/img501/3889/naamloosdn3.gif

En ook vraag ik mij af of het wel zinvol is om dan die koelers te nemen, zou de airflow wel goed zijn op die manier? Het hoeft niet perfect te zijn, maar ik wil wel dat het iets uithaalt zeg maar.

Alvast bedankt. d:)b

Verwijderd

het is altijd beter casefans, kan je geen fan aan de voorkant doen, zoja dan kan je daar 1 doet, die de lucht er inblaast en aan de achterkant 1, die de lucht er uitblaast ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat gaat dus niet :9 En daarom vroeg ik mij af of dit wel nut heeft. En ik moet dan toch de naar binnen blazende fan beneden doen, en die naar buiten blaast boven? En wordt de werking van de CPU koeler niet beïnvloedt als er lucht tegen aan blaast vanaf de zijkant? :?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2007 18:52 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

2 naar buiten is toch goed?

Ie zuigt wel lucht naar binnen via spleetjes?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Ja, dat kan ook.

Verwijderd

Topicstarter
Snakiej schreef op maandag 12 maart 2007 @ 18:55:
2 naar buiten is toch goed?

Ie zuigt wel lucht naar binnen via spleetjes?
Ik heb er totaal geen verstand van ;) ik weet niet of dat zo is, ik lees op verscheidene plekken dat het beter is om in en uit te doen, maar daarbij wordt er wel vanuit gegaan de er voor en achter (of boven en achter) een zit, maar dat heb ik niet.

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

Zou er dan één naar buiten doen, bespaart je een hoop geluid ook. ;) Denk dat je het niet echt merkt als je geen intake fans hebt, maar een fan zou wel voor wat betere koeling op kunnen leveren. Is er geen andere manier om creatief intake fan ruimte te maken, bijvoorbeeld in je drive bays? :)

hoi

Verwijderd

Ook met 2 fans haalt TS winst, als hij kwalitatief goede en stille fans neemt heeft hij een geforceerde airflow en zal verse lucht door de openingen in de kast aangezogen worden. Dit zal wel voor geruis kunnen zorgen, reden voor mij om de "fanguards" in mijn systeemkast weg te dremelen en er strakgespannen panty tegen het stof voor te spannen.

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
Warme lucht gaat omhoog. Dus outtake fans hoog plaatsen en intake fans laag plaatsen. Als je voorin geen plek hebt voor fans en achter/boven plek voor twee, zou ik ze allebei als outtake gebruiken.
Koele lucht komt toch wel binnen via gaten en spleten.

Je voeding blaast trouwens ook warme lucht naar buiten en zuigt deze aan in je kast.
Pagina: 1