[SDSL]

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-03 16:54
Hoi,

Wij zitten met een probleem op een SDSL lijn. Het gebeurt regelmatig dat de connectie zeer traag wordt. Om dit eens in het oog te houden, waren we op zoek gegaan naar een tooltje om dit te monitoren, iets dat duidelijk zou kunnen maken wanneer er iets mis loopt.
Jammer genoeg vonden we enkel programma's die je internetconnectie testen. Deze zijn hier dus niet relevant, want het is een directe connectie tussen 2 vestigingen. Als je naar de provider belt, is het standaard antwoord echter steeds dat van hun kant alles werkt.

Kent er iemand een tool waarmee we de verbinding tussen de 2 punten in het netwerk zouden kunnen monitoren?

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:46

Beaves

Usque ad Finem

MRTG? Daarmee kan je middels SNMP het verbruik van data direct op je modems uitlezen en er mooie grafieken van maken.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
euhm, ping?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:58

lier

MikroTik nerd

Wat wil je monitoren ?
Snelheid/latency/enz. ?
Wat bedoel je precies met traag (snelheid zakt in) ?

Al een keer met de leverancier gesproken ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

latency (en indirect jitter): ping
bandwidth: iperf

an zich zegt het niet veel, maar als je met cacti of smokeping de hele handel in een graph script, kun je middels de historische gegevens die je opbouwd een goed onderbouwde analyse maken.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 12-03-2007 17:37 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-03 16:54
Nou, bedankt voor de reacties alvast. Met traag bedoel ik een hoge latency (denk ik, zo technisch zijn we niet). Bvb: Zit je in een sessie op de server in een word-document waarin je typt, dan kan het bij momenten (dus niet altijd) zo traag gaan dat je de tekst met een zin vertraging op het scherm ziet verschijnen.

Een ping -t heb ik al eens geprobeerd, maar door het niet constante karakter van de vertraging en het weinig overzichtelijke ervan (scrollen tot je vinger er van pijn doet 8)7 ), hebben we niets gevonden op die manier.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

FirecrackerBE schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:44:
Een ping -t heb ik al eens geprobeerd, maar door het niet constante karakter van de vertraging en het weinig overzichtelijke ervan (scrollen tot je vinger er van pijn doet 8)7 ), hebben we niets gevonden op die manier.
Zoals ik al zei, gebruik smokeping van de graph-god toby oetiker. Daarmee kun je structurele problemen en trends destileren uit die cijferbrij.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:46
Ik gebruik zelf Cacti (voor algeheel monitoren van ping, traffic op de lijn (je ziet snel of een lijn max vol zit of niet) en het monitoren van VPN tunnels)

Smokeping is meer gericht op latencyproblemen, dat zou voor jouw dus ideaal zijn.
Pagina: 1