2e hands 3400+ kopen?

Pagina: 1
Acties:

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:00
Ik heb hier een pc met een geforce 7800gs videokaart, 1,5 gig geheugen en een amb athlon 64 3000+ cpu (2.0 ghz). Nu ben ik van plan om een 2e hands 3400+ (2,2 ghz) te kopen om zo toch nog een klein beetje extra te halen uit de pc (wellicht voor Stalker). De cpu is nu toch echt wel de bottleneck geworden. Heeft dit kans van slagen, of is het een hoop gedoe voor zeer weinig snelheidswinst?

edit: Ik zou er ook wel 1 nieuw willen kopen, maar ik kan ze niet meer vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door SaN op 12-03-2007 15:40 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Persoonlijk zou ik het veel moeite vinden voor een upgrade van 3000+ > 3400+
die 10% snelheidswinst is minimaal gok ik

• SaN
Is het trouwens erg lastig om een cpu te vervangen? Er nieuw opzetten lijkt me makkelijk, is vervangen even makkelijk? En is het nodig om windows opnieuw te installeren?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
vervangen van een processor is een vrij eenvoudig proces. Er wordt wel enige handigheid en kennis verwacht. Nog nooit een pc kast open gezien? Dan adviseer ik je niet de processor zelf te gaan vervangen.

Het opnieuw installeren van je OS zal niet nodig zijn (99% van de gevallen).

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 09:25
Windows hoef je niet opnieuw te installeren, maar ik zou het sowieso niet doen. Je zal er maar een heel klein beetje extra snelheid voor terug krijgen.
Dan kun je nog beter overwegen om je 3000+ over te clocken (wat die overigens goed doet)

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:07

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Nee, ja, nee. :+ hmm, spuit 11 ofzo...

Echter, mocht je het toch van plan zijn, let dan wel op dat de processors pin-compatible zijn, (socket 7564, socket 939), aangezien die 3400+ het eerste socket-type betreft namelijk en ik niet zeker weet of je huidige processor hetzelfde socket heeft.
Maar daarnaast ben ik het met Viper eens, dat het waarschijnlijk zeer weinig zal uithalen in de prestaties. Misschien een paar FPS erbij. Je haalt er meer uit met een andere videokaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Bubbles op 12-03-2007 15:57 ]

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #7

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28
sander-sp schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:51:
Is het trouwens erg lastig om een cpu te vervangen? Er nieuw opzetten lijkt me makkelijk, is vervangen even makkelijk? En is het nodig om windows opnieuw te installeren?
Nee; ietsje moeilijker, denk erom verse koelpasta bij de hand te hebben; nee.
Ik meen dat 3400 een 754 slot is. Als ik jou was zou ik rustig doorsparen voor een AM2 slot MB (en dan mag je Winodws wel opnieuw installeren) en een leuke proc voor dat bord.

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Veel moeite voor maximaal 10% snelheidswinst.

Spaar even lekker door voor een nieuw Mobo + Processor (dan moet je wel opnieuw herinstaleren)

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:07

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Vergeet alleen niet dat er bij dat nieuwe mobo+proc waarschijnlijk ook ander geheugen bij moet (ddr2).

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #7

• SaN
Ik heb eigenlijk alles al wel vervangen aan mijn pc behalve de cpu. Ik weet ook wel hoe het werkt, heb het gewoon nog nooit gedaan. 3000+ overclocken is zeer lastig icm mijn moederboard, een asus k8v deluxe, eigenlijk niet te doen...

Edit: zo dat gaat ineens snel met de reacties. Ik heb nu inderdaad een 754 mobo, en een agp videokaart (de snelste die er te krijgen is voor agp) Vandaar dat ik eigenlijk alleen de cpu nog kan upgraden. Ik kan doorsparen voor een neiuw systeem, maar dat gaat nog wel een tijdje duren omdat ik het anders toch wel erg zonde vind van mijn videokaart, ik kan oblivion bijvoorbeeld gewoon goed spelen.

[ Voor 46% gewijzigd door SaN op 12-03-2007 16:00 ]

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:29
Bubbles schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:55:
Nee, ja, nee. :+ hmm, spuit 11 ofzo...

Echter, mocht je het toch van plan zijn, let dan wel op dat de processors pin-compatible zijn, (socket 7564, socket 939), aangezien die 3400+ het eerste socket-type betreft namelijk en ik niet zeker weet of je huidige processor hetzelfde socket heeft.
Z'n processor draait op 2.0ghz en is dus ook de eerste. De 939 versie van de 3000+ is 1,8 ghz. Het kan dus wel, het is niet moeilijk, maar de winst is niet geweldig, net zoals iedereen hier al opmerkt.

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 10:50

Moortn

Hallo

De 3400+ van 2.2Ghz (clawhammer) heeft wel 1 Mb L2 cache, wat je met OC'en niet krijgt :)

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• SaN
Wat zou een eerlijke prijs zijn voor alleen de processor? In de pricewatch is hij niet meer te vinden namelijk...

[ Voor 22% gewijzigd door SaN op 12-03-2007 16:03 ]

Verwijderd

Ik zou persoonlijk gaan voor een OC'. 200MHz is eenvoudig te halen, maar niet gegarandeerd natuurlijk.

Verdiep je eens in de basisc van overklokken :)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
sander-sp schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:02:
Wat zou een eerlijke prijs zijn voor alleen de processor? In de pricewatch is hij niet meer te vinden namelijk...
ik zou zeggen, 40 euro ongeveer.

• SaN
Heb ik me al een aantal keer in verdiept, het is dat mijn geheugen zo slecht is (in mijn hoofd, niet in mijn pc :+) Maar er is op het asus k8v mobo iets gelocked waardoor overclocken vrijwel onmogelijk is... Ik ben dus vergeten wat het precies is.

• Phenomenon1985
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-05 20:33
Mijn AMD 3000+ clawhammer heeft ook 1MB cash :) Mocht het dus zo'n type processor zijn dan zou ik hem gewoon lekker overklokken. En ik heb ook een K8V Deluxe en die van mij is ruim 20% geoc't (wel met een zalman koelert)

Nieuw zijn ze overigens niet meer te krijgen. Je zult dan je toevlucht moeten nemen op marktplaats of V&A e.d.

Succes ermee :)

Verwijderd

sander-sp schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:06:
Heb ik me al een aantal keer in verdiept, het is dat mijn geheugen zo slecht is (in mijn hoofd, niet in mijn pc :+) Maar er is op het asus k8v mobo iets gelocked waardoor overclocken vrijwel onmogelijk is... Ik ben dus vergeten wat het precies is.
Ik denk dat je multiplier gelocked is. Je kan eventueel je geheugen-divider omlaag schroeven (inplaats van 200MHz, op 166MHz) en vervolgens ga je in stapjes de FSB verhogen. Zelf draai ik hier 240MHz HTT & 200MHz Memory = 2.4GHz :D

Peace of cake dus.

• SaN
Heb ik allemaal geprobeerd, systeem wordt er erg instabiel van zelfs bij een kleine snelheidswinst (5%) al.

@Phenomenon1985: Interessant, mag ik vragen hoe? Ik heb helaas geen clawhammer geloof ik...

[ Voor 30% gewijzigd door SaN op 12-03-2007 16:15 ]

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:24
Waarom zou je nu nog investeren in zo'n kleine snelheidswinst? Als ik jou was zou ik dan die euro's in mn zak steken op de bank zetten en doorsparen voor een wat nieuwer systeem.

Verwijderd

sander-sp schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:10:
Heb ik allemaal geprobeerd, systeem wordt er erg instabiel van zelfs bij een kleine snelheidswinst (5%) al.
Lijkt me stug... ik denk dat je dan niet echt goed gekeken hebt ;)

Maar goed.. Prijs van een 2de Handse S939 3200+ , ongeveer 4 a 6 tientjes :?

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 09:25
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:16:
[...]

Lijkt me stug... ik denk dat je dan niet echt goed gekeken hebt ;)

Maar goed.. Prijs van een 2de Handse S939 3200+ , ongeveer 4 a 6 tientjes :?
Het gaat dus om een S754 3400+ ;) , maar ik denk dat wel goedkoper mag. Meer dan €35,- zou ik niet doen.

• Phenomenon1985
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-05 20:33
sander-sp schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:10:

@Phenomenon1985: Interessant, mag ik vragen hoe? Ik heb helaas geen clawhammer geloof ik...
Ik heb de FSB wat opgekrikt. Me systeem werkt nog steeds erg stabiel. Ik zal het morgen ff nakijken en hierneer planten omdak nu niet thuis ben maar achter me laptop zit.

• SaN
s754 3400+

Misschien niet goed gekeken, maar zoals ik al zei, er is echt wat met dat moederboard waardoor overklocken lastig(er) wordt. Ik moet zeggen dat ik veel kan met computers, maar ik geen die hard it'er ben. Het is dus goed mogelijk dat het op een andere wel zal lukken, maar ik heb alle reguliere tutorials stap voor stap doorlopen zonder succes...

edit: Gewoon fsb opkrikken werkt dus zeker niet bij mijn combinatie. Heb het ook geprobeerd met een enorme ventilator op de open pc om overhitting uit te sluiten (geeft wel een beetje aan dat ik echt veel geprobeerd heb...)

Als iemand in de omgeving van Capelle er trouwens een uitdaging in ziet >:) heb er bij een stabiel systeem wel 2 tientjes voor over :9

[ Voor 33% gewijzigd door SaN op 12-03-2007 16:25 ]

Verwijderd

Nee dat is me iets tever ;) Ik heb zelf ook een s754 3000+ , ding doet ook 2500Mhz.

Truuc is is je Geheugensnelheid lager zetten (divider), 166MHz (333MHz DDR), hierdoor krijg je al een klein beetje speling om te kunnen spelen met je HTT / FSB. Vervolgens verhoog je het default voltage (1.50V?) naar 1.55V en verhoog je de HTT ook. Merk je dat hij niet lekker / onstabiel loopt, dan moet je eventueel je memory-timings (zoals CAS Latency) iets hoger zetten (van 2.5 naar 3 bijv) of anders het voltage van je CPU nogmaals verhogen.

Ik haal met 1.625V, 250MHz HTT & 210MHz Mem, 2500MHz, maar het klinkt niet gezond voor m'n plank (spoelen maken pieptoontjes).

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
sander-sp schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:22:

Als iemand in de omgeving van Capelle er trouwens een uitdaging in ziet >:) heb er bij een stabiel systeem wel 2 tientjes voor over :9
post anders eens je volledige systeemspecs voor zover je ze weet. Dan weten we of het zin heeft ;) Woon zelf in Den Haag en als je een beetje een goed bordje hebt, kan ik je wel wat tips geven / laten zien.

• SaN
Dat is zeker netjes, maar jij hebt dan ook een ander mobo...

Asus k8v deluxe
1,5 (1 + 512) gig kingston valueram
amd athlon 64 3000+ (type weet ik niet uit mn hoofd)
seagate en wd hdd
papst koelertjes, voor achter en evt aan de zijkant (op de cpu) Ik weet eigenlijk niet of ik de koeler op mijn cpu ook vervangen heb, ik geloof dat daar de standaard koeler nog op zit aangezien ik die toch weinig hoor door cool & quiet (ja dat heb ik ook uitgezet tijdens het overclocken ;))

[ Voor 94% gewijzigd door SaN op 12-03-2007 16:44 ]

Verwijderd

Ik heb een K8N wat volgens mij niet zoveel verschilt tov de K8V, behalve dat die een Via chipset aanboord heeft niet?

Naja dat maakt natuurlijk wel een dik verschil :P Wat ook belangrijk is is om te zorgen dat je HTT niet boven de 1000MHz uitkomt, anders krijg je problemen (lees anders de Athlon64 Oc' draadjes maar eens)..

• SaN
UIteraard al veel van gelezen destijds :) Moet zeggen dat ik niet alles gelezen heb aangezien er al aardig wat threads waren toen.
Pagina: 1