Ubuntu Live CD: NTFS lezen en schrijven?

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hoi,
vanochtend heb ik mijn laptop opnieuw willen installeren, van Vista naar XP.
Helaas werkt mijn cdromspeler niet zo goed mee en loopt die installatie halverwege in de soep. Dit kan ik oplossen door de i386 directory naar de harde schijf te kopiëren en dan te starten.

Helaas kan ik met geen mogelijkheid toegang krijgen tot mijn NTFS schijven. Ik heb wel een Ubuntu 5.10 Live CD en wil daarvan booten. Op een externe USB-harddisk die ik heb kan ik de i386 partitie zetten (vanaf een 2e systeem) en die in de laptop prikken zodat ik vanaf de USB-harddisk naar de NTFS-harde schijf van de laptop kan kopiëren.

Maar ik heb _helemaal_ geen verstand van linux en hoop dus ook dat Ubuntu mij safe een weg door de vreemde commando's en directorystructuren helpt zonder dat ik iemand hoef te bellen of 100 commando's moet leren! Ik vertrouw geheel op de grafische interface :P daarom Ubuntu!

Gaat de Ubuntu live CD mijn USB-harddisk gelijk herkennen of moet ik die mounten met een wazig commando? Moet ik hem er tijdens het booten al ingeprikt hebben dan?
Snapt Ubuntu mijn NTFS partities en kan hij er ook op schrijven, of alleen lezen?

Bij voorbaat dank... en als dit ding om z'n knulligheid gelijk gesloten wordt, please geef me dan tenminste antwoord op bovenstaande vragen of doe een linkje naar iets waar het antwoord allang gegeven is ... :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
NTFS lezen gaat wel lukken, schrijven zeker niet.
Meer weer ik er ook niet van :P

[ Voor 25% gewijzigd door Wortelsoep op 12-03-2007 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:11
Met NTFS-3G kan dat wel. Zie bijvoorbeeld de Ubuntu Wiki: https://help.ubuntu.com/c...rtitions/ThirdPartyNTFS3G
Of dat ook vanaf de LiveCD werkt weet ik niet precies; zul je even uit moeten proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Soultaker op 12-03-2007 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Oei... dat ziet er naar uit alsof ik 6.x zal moeten downloaden, branden, en moeten installeren om die NTFS3G te laten werken... :{ dat wordt 'm niet echt.
Ik probeer die harde schijf van die laptop zo schoon mogelijk te houden en er gelijk weer Windows op te gooien...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De laatste GParted Live CD is 30 MB en heeft volgens mij NTFS 3G aan boord... Misschien interessant?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

En anders probeer je eens een Windows Live CD te maken, ik weet dat het vloeken in de kerk is maar als je helemaal geen verstand van Linux hebt is het bijna vragen om moeilijkheden

http://www.nu2.nu/pebuilder/

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ja... misschien interessant... ik hou het in gedachten!

Mijn eerst volgende poging is: i386 map op de usb schijf zetten, windows 98 boot cd erin pleuren en de i386 vanaf die usb disk laten lezen (die is Fat32 dus wordt herkend onder Dos)
Dat zal voor jullie Linux-guru's misschien niet allemaal even helder zijn, maar daar ga ik jullie verder ook niet mee lastig vallen :D

Zodra ik er echt niet meer uit kom en met die GParted Live CD aan de slag ga klop ik wel weer in dit topic aan :) (gelukkig dat ik in de titel dus geen versie nr gezet heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit ervaring: GPartEd is er alleen om met partities te spelen en die te formatteren.
Ook uit ervaring: LinuxMint 2.2 [Bianca] is 1 downloadable Live-CD, die naderhand kan geinstalleerd worden. Het bevat standaard eigenlijk wat je nodig hebt, incluis herkennen, mounten, lezen en schrijven van je NTFS-partities. Het komt met FF en OOo en nog veel meer, en wat je niet hebt kan je krijgen in de uitstekende repository, de eenvoud en volledigheid zelve. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:05
Herkend de windows 98 boot cd dan wel usb devices ?
En kun je niet gewoon de recovery console van de XP cd gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:29:
Uit ervaring: GPartEd is er alleen om met partities te spelen en die te formatteren.
Ook uit ervaring: LinuxMint 2.2 [Bianca] is 1 downloadable Live-CD, die naderhand kan geinstalleerd worden. Het bevat standaard eigenlijk wat je nodig hebt, incluis herkennen, mounten, lezen en schrijven van je NTFS-partities. Het komt met FF en OOo en nog veel meer, en wat je niet hebt kan je krijgen in de uitstekende repository, de eenvoud en volledigheid zelve. Succes!
Ummmmm ik denk dat ik voor bovenstaande nét iets te weinig van Linux af weet. :o Sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Twynn schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:30:
Idd, dat was het eerste waar ik aan dacht, lijkt me erg onwaarschijnlijk.

TS kan anders ook nog met Knoppix ofzo aan de slag. Versie 5.1 komt ook met ntfs-3g, en is gebruiksvriendelijk genoeg lijkt me :)

Of met de Win98 CD en fdisk de schijf formatteren als fat-32, en dan via de Ubuntu live-cd de bestanden erop zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:29:
GParted kan perfect partities resizen ook. Ik heb de recentste versie hier liggen (de 3.4 Live CD) en daar heb ik netjes m'n Linux box mee op orde gezet - ReiserFS, Ext3 partities etc. geresized. Fluitje van een cent :).

NTFS-3G is onlangs volledig stable gegaan (1.0) en mag dus ook wel betrouwbaar geacht worden. Of het kan resizen weet ik niet, maar ik ergens te hebben opgevangen van wel. Sowieso doe je best een grondige defragmentatie van elke windows-partitie die je met linux native tools wil bewerken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Twynn schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:30:
En kun je niet gewoon de recovery console van de XP cd gebruiken?
Zal meer aan het bios van Mobo liggen, Het gaat alleen om het DOS gedeelte van W98.
Heb hetzelfde gedaan met een flash-stickie om een Dell Bios te updaten. Het bios zag in mijn geval een extra disk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:26:
[...]

Zal meer aan het bios van Mobo liggen, Het gaat alleen om het DOS gedeelte van W98.
Heb hetzelfde gedaan met een flash-stickie om een Dell Bios te updaten. Het bios zag in mijn geval een extra disk ;)
Ik mag een 'removable device' gebruiken om van op te starten. En hij heeft tot nu toe mijn USB stickie herkend en ik vermoed dat hij ook mijn USB-harddisk zal herkennen mits ik ze dus op tijd aansluit.
Grappige is dat ze dan a:\ gaan heten, alsof ze een bootdisk waren - maar ja, daar is die hele functie ook voor; geen diskettestation in laptop -> booten van usbstick.

Ik ga nu beide op m'n externe hdd zetten: bootflop (in de root) en de i386 map.

Ik zal jullie zo verder niet bezig houden met al mijn (windows) installatie perikelen, het is en blijft een Linux forum :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
Erm, mijn eerste ingeving: gooi er een andere cd-rom speler in?
Je kan gaan klooien met usb hdd's bootcd's enzovoorts, maar gewoon het probleem bij de bron aanpakken :P?

Bij veel niewe laptops kan je met een schroefje/clipje aan de onderkant de cd-rom eruit trekken, en dat doe je bij 2 laptops, wissel die brackets/beugeltjes eraan om, en duw de werkende in je laptop, installeer en draai het weer om.

Ben je stuk minder lang mee bezig volgen mij (alhans bij mij gaat dan snaller dan een topic op GoT openen :P)
Pagina: 1