Toon posts:

Instabiel BIOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Terug van vakantie start mijn PC niet meer op (heb voordat ik op vakantie ging de PC uitgezet door de powerknop ingedrukt te houden (teveel haast natuurlijk) en Windows niet correct afgesloten.

Het volgende gebeurt: PC start op tot aan BIOS. Gaat dan de IDE apparaten controleren. Geeft in eerste instantie de correcte waarden. Ik sla dan de configuratie op en de PC reboot.
Gaat weer IDE apparaten testen en vindt nu weer andere waarden (vaak dezelfde maar dan met wat vreemde tekens @##&*( er tussendoor of achter de schijf). Dit blijft zich herhalen. Als hij dan toevallig wel een keer doorstart, blijft windows hangen na schijfcontrole, BSOD met fysieke memory dump, hall.dll niet gevonden, dat soort fratsen.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb: alle schijven los/ vervangen door andere schijven, DVD brander los/vast, Windows getracht opnieuw te installeren maar zover komt het niet, opstarten van floppy. Werkt allemaal niet.

Ik zag dat de voeding aan de lage kant is. PC is een Compaq EVO 500D, met een magere 64 MB grafische kaart, DVD brander als slave op IDE 1, 10 GB HD als master op IDE 1, IBM 40 GB HD als master op IDE 2, Maxtor 40 GB schijf als slave op IDE2, via USB externe HD van 40GB, USB Muis, PS2 toetsenbord, TV Kaart. Dit alles op een originele Compaq EVO voeding van 250 watt piekspanning. Worden de problemen veroorzaakt door een te lage spanning/ brakke voeding?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Outerspace schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:38:
Reset je BIOS eens dmv Restore Defaults, haal het batterijtje er eens uit en of de jumpers :) En als je schijven moeilijk doen, dan moet je die eens proberen te testen met de tooltjes van de fabrikant (te vinden in de Opslagmedia & I/O Controller FAQ :)).

De voeding zal het misschien nog wel houden, je hebt iig niet veel voedingvretend spul.
Maar je kan natuurlijk altijd even een andere voeding uitproberen als je die hebt :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou inderdaad kunnen....ware het niet dat dit stupide Mobo een 14 pins aansluiting heeft en alle andere voedingen 20 of 24 ..:) Compaq is niet lief :)

• SpecialWhenLit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 20:55

SpecialWhenLit

Crank it to the last Mhz!

Beste TS, rommel ff aan je IDE- of SATA-kabels. Die zijn hier hoogstwaarschijnlijk het probleem.
Nog beter: koop nieuwe of wissel ze even om met een andere PC (indien mogelijk).
Zelf ook vaak mee te maken gehad, dit probleem. Succes!

Luchtkoeling zuigt...

Verwijderd

Topicstarter
Heb de IDE kabels al een keer vervangen. Hij doet het ook niet bij één IDE kanaal of bij één schijf. Iedere keer dat de PC opstart vindt het BIOS weer wat anders of zet hij rare tekens in de naam van een schijf die hij gevonden heeft. Hij blijft dus maar opstarten, nieuwe schijven vinden en de configuratie opslaan en opstarten en nieuwe schijven vinden.......... Het kan toch niet zo zijn dat door die harde reset de Processor en/of Mobo rot zijn? Draaide hiervoor altijd erg stabiel. Zou het flashen van het BIOS een oplossing bieden?

Verwijderd

Topicstarter
Het was dus inderdaad de voeding. Andere voeding bijgeschakeld en nu is het BIOS weer stabiel, PC start weer op, maar........................ XP start niet door of is uiterst instabiel.

Wat heb ik gedaan: IDE 1 master is een 10 GB HD. twee partities. Ik heb één harde schijf met daaro alle Windws versies (van 3.11 naar Vista) Deze heb ik aangesloten als master op IDE2.

Hiervan heb ik eerst Windows 98 op partitie 1 van IDE1 master geïnstelleerd. Dat ging goed.

Vanaf deze Windows 98 installatie opgestart, ging ook goed, en de setup van Windows XP opgestart.
Installatie verliep prima, ook de herstarts zonder problemen.

Toen heb ik de schijf met de windows versies verwijderd en wilde toen weer opstarten. Bij het opstarten volgde de volgende foutmelding: 'could not start because of the following error: load needed DLLs for Kernel'???????? Even gegoogled: een paar bestanden, waaronder het beruchte hall.dll kunnen niet geladen worden. De schijf met Windows versies weer eraan gehangen en: hij start vrolijk op.

Wat is er mis gegaan?

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
je hebt die 2e drive er te snel uitgehaald denk ik, waarschijnlijk staan daar bestanden op die nodig zijn.
Misschien beter dat je via cd nogmaals xp installeerd.
Pagina: 1