Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aansturing tourniquetsysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op dit moment bezig om een registratiesysteempje in elkaar te maken. Dit is allemaal geen probleem alleen nu moet ik ook nog een tourniquetsysteem (draaikruis) aansturen vanaf deze applicatie. nu heb ik wat onderzoek gedaan naar de werking van dit draaikruis en het werkt eigenlijk vrij simpel. Alleen heb ik wat hulp nodig om de schakeling te bedenken die vanaf de computer het draaikruis bekrachtigd.

Het draaikruis werkt op een voltage van 24 volt. Wanneer er 24 volt op het draaikruis gezet wordt, wordt er een pin magnetisch uit het draaisysteem gehaald waardoor een klant er doorheen kan lopen. wanneer het draaikruis op 3/4 van zijn draaicirkel is aanbeland verbreekt hij zelf heel eventjes het circuit door fysiek het circuit te verbreken.

Mijn idee was als volgt:
Vanaf de computer stuur ik vanaf de paralelle poort een pulsje naar een relais die standaard open staat in de richting van de computer. wanneer ik dat signaal gestuurd heb moet hij een circuit vormen met het draaikruis en 24 volt. wanneer er een klant doorheen loopt en het circuit eventjes verbreekt moet het relais weer terugklappen naar de originele stand zodat er geen spanning op het draaikruis staat en het relais wacht op een pulsje van de computer.

Nu zijn mijn vragen.
- Wat voor soort relais heb ik hiervoor nodig
- Hoe komt dit relais in de schakeling te staan
- Wat heb ik hier nog meer voor nodig? Ik kan me herinneren dat je een vrijloopdiode nodig hebt.
- Mijn idee met een relais werkt dat ook met het oog op slijtage of zijn er betere ideeen?

Verwijderd

Gezien je tourniquet al een mechanische onderbreking doet zal je relais even lang (of zelfs langer..) moeten meegaan dan je tourniquet.
Lijkt me dat je dit kan oplossen dmv overnamecontact mbhv je 24v... zal es een schematje proberen in elkaar te flansen, secondje..

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/svendecock/robot/par.GIF

Je kan wel best met optocouplers werken om je par.poort niet op te blazen maar bon, ik zet dit hier maar even omdat ik wsl ergens een dikke fout gemaakt heb en ik even wil afwachten tot er iemand op wijst :P

Hou er wel rekening mee dat die PNP met 24v moet aangestuurd worden, 5v zal niet voldoende zijn en je circuit constant open houden.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2007 19:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thx dit ziet er al duidelijker uit :) ik had zelf ook gedacht aan zo'n overneem contact ik had het alleen anders genoemd.

Maar mijn idee was ook om gewoon 2 circuits te hebben ( een 24 volt circuit wat standaard niet loopt en een 5 volt circuit vanaf de paralelle poort wat standaard ook uit staat.) het relais staat dan standaard aan, aan de kant van de pc
Vanaf de pc wil ik dan het relais triggeren zodat hij het 24 volt circuit maakt en bij de mechanische verbreking weer terugvalt in de originele toestand. (pc heeft inmiddels de puls gestopt wat het relais afvuurt)

Gaat dat zo op deze manier met jouw schema werken? en wat voor weerstandjes ed heb ik nodig qua groottes enz?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 13:08 ]

Verwijderd

Snap niet goed wat je bedoelt, eerst zeg je dat het 5v circuit standaard uit staat, en dan zeg je aan de kant van de pc het relais dat standaard aan staat :)

In elk geval, wat dit circuit doet; stel dat je een 0 signaal van de par.poort aan de uiterst rechtse transistor aanstuurt.De PNP staat dan in sper, er loopt geen stroom door het relais, alles in rust met andere woorden.

Stuur je nu een 1 , zal de PNP gaan geleiden, het relais wordt bekrachtigd, en het overnamecontact dat parallel over de PNP staat houd je 24V stroomkring in geleiding tot je mechanische contact het onderbreekt. Dus dmv een puls van je par.poort heb je een stroom totdat die door het tourniquet onderbroken wordt.
// EDIT: dat overnamecontact moet dus wel een normaal open contact zijn, beetje verkeerd getekend maar goed..

Waarden weerstanden spelen niet zo'n rol, ik zou voor de horizontale 100k en voor de verticale een 10k nemen ofzow.. of 10k en 1k... bwo, kijk gewoon es wat je nog hebt liggen :P

Verwijderd

Topicstarter
ik zei het idd verkeerd :) zoals jij het zegt bedoel ik het ook. thx ik zal eens aan de klus gaan. moet alleen dan nog een relais bestellen. wat voor 1 heb ik er daarvoor nodig? 5volt 1x wisselcontact ofzo?

Verwijderd

24v, enkel wisselcontact should do the trick ja.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben vandaag even naar de electronica zaak geweest om de onderdelen te halen. alleen de verkoper zei dat het op deze manier helaas niet ging werken.
Want op het moment dat ik de spanning van mijn paralelle poort zou halen zou mijn relais ook weer terugklappen (hij zou dan niet in de nieuwe toestand blijven staan en het 24 volt circuit blijven bekrachtigen).

Mijn bedoeling is namelijk dat ik met een puls het relais bekrachtig en dat hij het 24 volt circuit maakt. daarna moet het 24 volt circuit blijven bestaan totdat het draaikruis deze zelf mechanisch verbreekt. De verkoper had het erover dat ik dan een relais met 2 spoelen nodig zou hebben.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Verwijderd

de verkoper probeert je iets aan te praten.. Dat bovenste contact, links van de PNP is het contact van het relais, dewelke overneemt... helemaal geen ander relais nodig

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Mm, volgens mij zit hierin 1 probleem.

Als je een 24V relais en een 24V solonoid in serie hebt krijg je problemen omdat de waardes van de spoelen niet gelijk zijn en zelfs al zouden ze gelijk zijn zouden ze allebei op 12V draaien.

Volgens mij werkt het wel prima als je de 2 spoelen van het relais en de solonoid parralel hangt, ik heb dit al eerder gebruikt voor een systeem en dat werkte prima (ipv een hek was het alleen pneumatische aansturing, maar zelfde voltages en soort aansturing)

Zoiets dan:
Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/tourniquet.png
K1 = een standaard 24V relais met in ieder geval een maak-contact (eronder).
K2 = de solonoid in het tourniqet
S1 = de schakelaar in het tourniquet
T1 = een standaard npn transistor, een BC547 is waarschijnlijk al goed zat (weet niet wat voor solonoid erin zit).
D1 = een vrijloopdiode, heb de 1N4007 gepakt, maar als de solonoid erg zwaar is zal je misschien wat krachtigers moeten hebben.

In principe stuur je een erg kort pulsje (iig langer dan de inschakeltijd van het relais, maar hoeft niet langer) uit de parralelle poort, circuit doet de rest.

Verwijderd

Topicstarter
Super, iedereen bedankt ik heb de onderdelen en ga van het weekend de boel in elkaar solderen. Dan zal ik laten weten of het gelukt is!

Verwijderd

@ SA007 thanks, wist dat ik ergens fout zat :9 maar kon er maar niet opkomen

Verwijderd

Stuur met de parallele poort via een transistor het relais aan. De voeding van dit relais gaat via het verbreek-contact van het draai-poortje. Je gebruikt een NO-contact van het relais als overname contact. Klaar.

Puls uit par.poort ---> relais krijgt spanning via contact in draaipoort en de transistor --> schakelt
Puls is 'weg' ---> NO contact van relias staat over de transistor en is nu gesloten. De draaipoort-schakelaar is ook nogsteeds gesloten daar er nog niemand doorheen is gelopen. Het relias blijft dus aangetrokken staan.
Schakelaar draaipoort opend --> relais valt af en slot valt weer in z'n plaats
Pagina: 1