[Direct3D/C#] Gamedesign problemen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 9.048 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

indexed trianglelist vs. indexed trianglestrip scheelt niet heel veel - het enige verschil is het aantal indices dat je nodig hebt en dus bus bandbreedte. Maar het voordeel van lists is dat je arbitraire topologieen ermee weer kunt geven en met strips moet je dmv 3 degeneratie triangles strips aan elkaar patchen. Worst case (zoals bijvoorbeeld met losse quads) is een strip dus erger dan lists.

Non-indexed primitives moet je sowieso niet gebruiken ;) Zeker niet voor LODding, want dan zit je dynamische vertexbuffers te genereren, NOG meer bandbreedte. Handiger is om de verts per patch in een buffer te zetten, en dan dynamische indexbuffers te gebruiken om de LODding mee te simuleren.

[ Voor 20% gewijzigd door .oisyn op 20-05-2007 18:52 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
.oisyn schreef op zondag 20 mei 2007 @ 18:47:
indexed trianglelist vs. indexed trianglestrip scheelt niet heel veel - het enige verschil is het aantal indices dat je nodig hebt en dus bus bandbreedte. Maar het voordeel van lists is dat je arbitraire topologieen ermee weer kunt geven en met strips moet je dmv 3 degeneratie triangles strips aan elkaar patchen. Worst case (zoals bijvoorbeeld met losse quads) is een strip dus erger dan lists.
Hmm dan ben ik slecht geinformeerd :) *leest nog eens kritisch wat XNA tutorials

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nou unindexed strips schelen wel enorm tov lists omdat verts niet dubbel getransformeerd hoeven te worden, en omdat het bandbreedte verhaal veel zwaarder weegt (zeg 64 bytes voor de gemiddelde vertex tov 2 bytes voor een 16-bits index)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op zondag 20 mei 2007 @ 18:47:

Non-indexed primitives moet je sowieso niet gebruiken ;) Zeker niet voor LODding, want dan zit je dynamische vertexbuffers te genereren, NOG meer bandbreedte. Handiger is om de verts per patch in een buffer te zetten, en dan dynamische indexbuffers te gebruiken om de LODding mee te simuleren.
Maar als je LOD alleen doet door je Index buffer aan te passen ben je dan niet ontzettend veel vertexes naar de GPU aan het sturen die je niet gebruikt?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Daarvoor gebruik je uiteraard statische vertexbuffers die je maar 1x naar videomem upload :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:00:
Daarvoor gebruik je uiteraard statische vertexbuffers die je maar 1x naar videomem upload :)
Ja logisch idd. Ik dacht er even niet aan dat je ook wel eens de hoogste detail renderd en je dus toch minimaal de vertices moet hebben :)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit: laat maar, ik probeerde weer eens slimmer te doen dan ik eigenlijk ben :(

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
Gigantische Kick!

Ik heb het weer eens opgepakt en ben nu zover dat ik texture lookups voor elkaar krijg in de vertex shader.
Echter blijf ik het vaag vinden dat mijn performance zo matig is. Ik heb met 60.000 verts per frame een framerate van ongeveer 30.
Waar het aan ligt weet ik niet. Ik heb al kleinere textures geprobeerd maar deze lijken niet echt te helpen (hoogstens een of 2 fps).
Is dan 60.000 verts per frame zo veel? ik dacht dat moderne games richting de 2M per frame gingen?

[ Voor 93% gewijzigd door Mischa_NL op 12-07-2007 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

hoeveel drawprim calls zijn dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
.oisyn schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 15:38:
hoeveel drawprim calls zijn dat?
1 call.

Overigens hangt er best een dikke effect file achter, maar zonder die effect file duurt het nog steeds erg lang.
Ik zat zelf met het idee dat misschien het setten van textures voor mijn shader het probleem is, maar ik las dat als deze 1 keer geset is deze opgeslagen wordt in vid. memory. Dus dat kan het eigenlijk ook niet zijn.

Textures zijn van deze formaten:
512x512 .dds file
768x768 .jpg file
512x512 .png file
512x512 .jpg file
alle 3 de textures voor alpha blending (Texture splatting) zijn ook 512 x512 jpg formaat.

In totaal gaan er dus 7 textures per frame naar het beeld. Of deze gecached worden in vid.mem. weet ik niet, en heb ook geen idee hoe dit te controleren is!

Verder is het erg typisch dat op het moment dat er weinig verts in beeld zijn de fps omhoog schiet. De enige vorm van culling die aanstaat is echter backface culling. Lijkt me sterk dat je daarmaa van 30fps naar 80 kunt springen?

Dit is overigens de shader:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
// -------------------------------- Global Vars -----------------------------------
float4x4 xWorldViewProjection;
float4x4 xRot;
float4 xCamPos;

// light vars
float3 xLightPos;
float3 xLightColor;
float3 xLightDirection;
int xLightType = 0;

Texture xNormalHeightMap;

Texture xBaseTexture;
float2 xTileBase= float2(1,1);

Texture xDetailTexture1;
Texture xDetailAlpha1;
float2 xTileDetail1= float2(1,1);
float2 xTileAlpha1= float2(1,1);

Texture xDetailTexture2;
Texture xDetailAlpha2;
float2 xTileDetail2= float2(1,1);
float2 xTileAlpha2= float2(1,1);

Texture xDetailTexture3;
Texture xDetailAlpha3;
float2 xTileDetail3= float2(1,1);
float2 xTileAlpha3= float2(1,1);
// --------------------------------------------------------------------------------

// -------------------------------- Samplers --------------------------------------
sampler xNormalHeightMapSampler = sampler_state { texture = <xNormalHeightMap>; magfilter = LINEAR; minfilter = LINEAR; mipfilter=LINEAR; AddressU = wrap; AddressV = wrap;};

sampler BaseTextureSampler = sampler_state { texture = <xBaseTexture>; magfilter = Anisotropic; minfilter = Anisotropic; mipfilter=Anisotropic; AddressU = wrap; AddressV = wrap;};

sampler DetailTexture1 = sampler_state { texture = <xDetailTexture1>; magfilter = Anisotropic; minfilter = Anisotropic; mipfilter=Anisotropic; AddressU = wrap; AddressV = wrap;};
sampler DetailAlpha1 = sampler_state { texture = <xDetailAlpha1>; magfilter = Anisotropic; minfilter = Anisotropic; mipfilter=Anisotropic; AddressU = mirror; AddressV = mirror;};

sampler DetailTexture2 = sampler_state { texture = <xDetailTexture2>; magfilter = Anisotropic; minfilter = Anisotropic; mipfilter=Anisotropic; AddressU = wrap; AddressV = wrap;};
sampler DetailAlpha2 = sampler_state { texture = <xDetailAlpha2>; magfilter = Anisotropic; minfilter = Anisotropic; mipfilter=Anisotropic; AddressU = mirror; AddressV = mirror;};

sampler DetailTexture3 = sampler_state { texture = <xDetailTexture3>; magfilter = Anisotropic; minfilter = Anisotropic; mipfilter=Anisotropic; AddressU = wrap; AddressV = wrap;};
sampler DetailAlpha3 = sampler_state { texture = <xDetailAlpha3>; magfilter = Anisotropic; minfilter = Anisotropic; mipfilter=Anisotropic; AddressU = mirror; AddressV = mirror;};
// --------------------------------------------------------------------------------

// ------------------------------- Vertex Shader ----------------------------------
struct VsOut
{
    float4 Position         : POSITION;
    float2 TexCoord         : TEXCOORD0;

float3 Normal           : TEXCOORD1;
    float3 Position3D       : TEXCOORD2;
    float3 Eye              : TEXCOORD3;
    float3 WorldEye         : TEXCOORD4;
    float3 LightNormal      : TEXCOORD5;
};

struct InputVs
{
    float4 Pos : POSITION;
    float2 TexCoords : TEXCOORD0;
    float4 Color : COLOR0;
};

struct InputVs2
{
    float4 Pos : POSITION;
    float2 TexCoords : TEXCOORD0;
};

VsOut PassOneVs( InputVs In )
{
    VsOut Output = (VsOut)0;

float4 NHMap = tex2Dlod(xNormalHeightMapSampler, float4(In.TexCoords,0,0) );
    In.Pos.xy *= 2;
    In.Pos.z = NHMap.a*25;
    float3 Normal = NHMap.rgb*2-1;

Output.Position = mul(In.Pos, xWorldViewProjection);
    Output.TexCoord = In.TexCoords; 

Output.Normal = mul(Normal, xRot);
    Output.Position3D = In.Pos;
    Output.Eye = xCamPos;
    Output.WorldEye = normalize(Output.Eye-Output.Position3D);
    Output.LightNormal = normalize(xLightPos-Output.Position3D);

//float DistanceToTerrain = distance(Output.Eye,Output.Position3D); 

return Output;
}

// -------------------------------- Dot PRoduct() ---------------------------------
float PhongSpecular(float3 LightPos, float3 Normal, float3 Eye, float roughness)
{
    return pow(saturate(dot(2*dot(Normal, LightPos)*Normal - LightPos,Eye)),1/roughness);
}

// ------------------------------- Pixel Shader -----------------------------------
struct PsOut
{
    float4 Color            : COLOR0;
};

PsOut PassOnePs(VsOut In)
{
    PsOut Output = (PsOut)0;

float4 base   = tex2Dlod(BaseTextureSampler, float4(In.TexCoord * xTileBase,0,0)    );
    float4 detail = tex2Dlod(DetailTexture1,     float4(In.TexCoord * xTileDetail1,0,0) );
    float4 alpha  = tex2D(DetailAlpha1,       In.TexCoord * xTileAlpha1  );
    float4 Color  = lerp(detail,base,alpha.r);

base = Color;
    detail = tex2Dlod(DetailTexture2,   float4(In.TexCoord * xTileDetail2,0,0)  );
    alpha  = tex2D(DetailAlpha2,     In.TexCoord * xTileAlpha2   );
    Color = lerp(detail,base,alpha.r);

base   = Color;
    detail = tex2Dlod(DetailTexture3,   float4(In.TexCoord * xTileDetail3,0,0)  );
    alpha  = tex2D(DetailAlpha3,     In.TexCoord * xTileAlpha3   );
    Color = lerp(detail,base,alpha.r);

float DiffuseLightingFactor;
    float SpecularFactor;

if (xLightType == 1) {  // directional
        DiffuseLightingFactor = 0.1f + dot(normalize(xLightDirection), In.Normal);
        SpecularFactor = PhongSpecular(normalize(xLightDirection), In.Normal, In.WorldEye, 0.99f);
    } else if (xLightType == 2) { // point
        DiffuseLightingFactor = 0.1f + dot(normalize(xLightPos - In.Position3D), In.Normal);
        SpecularFactor = PhongSpecular(In.LightNormal, In.Normal, In.WorldEye, 0.99f);
    }

Output.Color.rgb = Color * (DiffuseLightingFactor+SpecularFactor)*xLightColor;

return Output;
}

// -------------------------------- Techniques ------------------------------------
technique Render
{
    pass Pass0
    {        
        VertexShader = compile vs_3_0 PassOneVs();
        PixelShader = compile ps_3_0 PassOnePs();
    }

}

[ Voor 98% gewijzigd door Mischa_NL op 12-07-2007 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je moet bepalen wat de bottleneck is. Aangezien het maar 1 drawprim is zal dat niet de CPU zijn, maar dan wil je nog weten of het vertex- of pixelshader limited is. Probeer dus verschillende onderdelen enorm te versimpelen en kijk wat voor invloed dat heeft op je performance. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de texture fetches uit je VS weghaalt. En wat als je je PS reduceert tot simpelweg het outputten van een constante kleur. Dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
.oisyn schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 16:32:
Je moet bepalen wat de bottleneck is. Aangezien het maar 1 drawprim is zal dat niet de CPU zijn, maar dan wil je nog weten of het vertex- of pixelshader limited is. Probeer dus verschillende onderdelen enorm te versimpelen en kijk wat voor invloed dat heeft op je performance. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de texture fetches uit je VS weghaalt. En wat als je je PS reduceert tot simpelweg het outputten van een constante kleur. Dat soort dingen.
Ik ga er even mee aan de slag, ik post de resultaten zo in deze post!

De bottleneck lijkt inderdaad in de pixelshader te zitten.

Op het moment dat ik de ps alleen een Color float3(0,0,0) laat outputten heb ik een constant rate van 80. Als ik vervolgens wel de texturesplatting toepas krijg ik een fps van ongeveer 40. Het alleen processen van de specular en diffuse geeft me ook een +/- 75 fps.

Gooi ik vervolgens ook de VS helemaal leeg (op Position na) dan blijft mijn fps gewoon rond de 75 a 80 steken. Daar ligt dus sowieso de bottleneck níet.

Als ik vervolgens de Texture-samplers eruit gooi blijft het 75 a 80, dus dat is het ook zeker niet. Ook het niet doorgeven van de Textures naar de effectfile blijft 75 a 80 en dus óf ze worden inderdaad gecached óf er ligt geen performanceverlies.

Laad ik vervolgens kleinere textures in (64x64) dan heb ik ook een +/-75fps omdat natuurlijk het 'splatten' veel minder werk is. Lastig...

Dus hoger dan een fps van 80 haal ik ook op deze manier niet. de shader lijkt toch niet de enige bottleneck te zijn?

Jaaa!!! Gevonden! Mijn IDE stond heel mijn systeem memory leeg te snoepen waardoor hij waarschijnlijk constant stond te swappen tussen virtual geheugen!
Nu loopt hij op het moment dat er weinig verts te zien zijn +180fps, wat me wel netjes lijkt! zog goed heb ik het niet eerder voor elkaar gekregen.

Het volgende probleem wat dan komt is: Waarom fliptie bij een paar simpele textures? Zo zwaar moeten die 7 <768x768 textures toch niet zijn?

[ Voor 56% gewijzigd door Mischa_NL op 12-07-2007 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
flippen de textures?

Of bedoel je nogsteeds qua performance? (na je jaa gevonden dacht ik dat het helemaal opgelost was)

noob-input: gebruik je 7x een uitgerekte texture of komt de texture telkens terug, dit scheelt misschien/ wordt door de videokaart misschien anders gezien.

(ik begeef me nu op glad, onbekend, ijs, maar soms geeft een noob mij een 'tipje' en zie ik het ineens, dus wie weet, ik post gewoon maar wat :) )

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
therat10430 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 00:22:
flippen de textures?

Of bedoel je nogsteeds qua performance? (na je jaa gevonden dacht ik dat het helemaal opgelost was)

noob-input: gebruik je 7x een uitgerekte texture of komt de texture telkens terug, dit scheelt misschien/ wordt door de videokaart misschien anders gezien.

(ik begeef me nu op glad, onbekend, ijs, maar soms geeft een noob mij een 'tipje' en zie ik het ineens, dus wie weet, ik post gewoon maar wat :) )
textures hebben wel tiling en die hielp ook wel kwa performance nadat ik die minder zette.
lijkt het er dan op dat ik nú al op de limit van texture fillling zit op mijn video kaart?
zo ja wtf zijn die dingen kut :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Mischa_NL schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 02:05:
[...]
textures hebben wel tiling en die hielp ook wel kwa performance nadat ik die minder zette.
lijkt het er dan op dat ik nú al op de limit van texture fillling zit op mijn video kaart?
zo ja wtf zijn die dingen kut :P?
:P wat is je videokaart? En je zei toch dat de textures kleiner maken niet hielp? dan lijkt het me niet dat de textfilling vol zit.

(nogmaals: ik post weer op goed geluk :P)

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
therat10430 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 10:29:
[...]

:P wat is je videokaart? En je zei toch dat de textures kleiner maken niet hielp? dan lijkt het me niet dat de textfilling vol zit.

(nogmaals: ik post weer op goed geluk :P)
Het tekenen van mips hielp niet, het écht sturen van kleinere textures en het minder tilen ervan hielp wel.
echter leek het weinig te helpen omdat mijn RAM volzat en dus daar ineens een bottleneck zat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Kick!

Ik zit nu met een probleempje in mijn shaders.
Ik ben bezig met shadow mapping en een aantal filters (gaussian blur) voor het soft shadowing.

Nu wil ik die gaussian blur uiteraard op de GPU doen. En daar gaat het mis! Ik heb een ShadowMap met PCF (Percentage Closer Filtering) welke ik vervolgens wil blurren om 'pixels' te voorkomen!

De aanpak:
Ik stuur mijn texture met PCF naar de gpu dmv een variable. Ik render (drawprims) een quad van 2 triangles met position (screen size) en texcoords. Deze stuur ik zonder een transform door naar de PixelShader omdat ik (volgens mij) met transformed vertices te doen heb welke ik niet meer om hoef te zetten.
In de Pixelshader doe ik een lookup van de texture en output dezelfde pixel.
Wat dus de gewenste uitkomst zou zijn is: een identieke plaat als degene die ik erin heb gestopt. Wat ik echter krijg is een compleet zwarte texture!

Ikzelf denk dat de fout ergens zit met coordinaten die niet goed zitten. Ik heb gedebugged maar minimalistischer dan dit kan ik het niet maken.

Shadercode
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Texture xShadowMap;
sampler xShadowSampler = sampler_state { texture = <xShadowMap>; magfilter = LINEAR; minfilter = LINEAR; mipfilter=LINEAR; AddressU = Clamp; AddressV = Clamp;};

VSOUTPUT_BLUR BlurScene_VS( InputVs In )
{
    VSOUTPUT_BLUR OUT = (VSOUTPUT_BLUR)0;

OUT.vPosition = In.Pos;
    OUT.vTexCoord = In.TexCoords;

return OUT;
}

float4 BlurSceneH_PS( VSOUTPUT_BLUR IN ): COLOR0
{
    return tex2D( xShadowSampler, IN.vTexCoord );
}

technique BlurScene
{
    pass Pass0
    {        
        VertexShader = compile vs_3_0 BlurScene_VS();
        PixelShader = compile ps_3_0 BlurSceneH_PS();
    }
}

Vervolgens mijn draw routine:

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
ShadowMapFixedPoint = [mijn shadowmap welke ik gedebugged heb en dus CORRECT is!!]
RtsHelper3 = new RenderToSurface(world.device, world.Width, world.Height, Format.X8R8G8B8, true, DepthFormat.D16);
ShadowMapBlurred = new Texture(world.device, world.Width, world.Height, 1, Usage.RenderTarget, Format.X8R8G8B8, Pool.Default);
RenderSurface3 = ShadowMapBlurred.GetSurfaceLevel(0);

quad.Create(world.device,0,0,world.Width,world.Height);

RtsHelper3.BeginScene(RenderSurface3);
world.device.Clear(ClearFlags.Target | ClearFlags.ZBuffer, Color.Black, 1.0f, 0);

mesh.shader.SetTechnique("BlurScene");
mesh.shader.AddEffectValue("xShadowMap", ShadowMapFixedPoint);

quad.Draw(world.device, mesh);

RtsHelper3.EndScene(Filter.None);

en ten slotte de quad class
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
    class Quad
    {
        private VertexBuffer vb;    

public void Create(Device device, int posX, int posY, int sizeX, int sizeY)
        {
            EngineVertexFormat[] quad = new EngineVertexFormat[6];

quad[2] = new EngineVertexFormat(posX,posY,0,0);
            quad[1] = new EngineVertexFormat(posX+sizeX,posY,1,0);
            quad[0] = new EngineVertexFormat(posX+sizeX,posY+sizeY,1,1);

quad[3] = new EngineVertexFormat(posX,posY+sizeY,0,1);
            quad[4] = new EngineVertexFormat(posX+sizeX,posY+sizeY,1,1);
            quad[5] = new EngineVertexFormat(posX,posY,0,0);

vb = new VertexBuffer( typeof(EngineVertexFormat), 6, device, Usage.WriteOnly, EngineVertexFormat.Format, Pool.Default);
            vb.SetData(quad, 0, LockFlags.NoOverwrite);
        }

public void Draw(Device device,CustomMesh mesh)
        {       
            VertexElement[] velements = new VertexElement[]
            {
                new VertexElement(0, 0, DeclarationType.Float3, DeclarationMethod.Default, DeclarationUsage.Position, 0),
                new VertexElement(0, 12, DeclarationType.Float2, DeclarationMethod.Default, DeclarationUsage.TextureCoordinate, 0),
                VertexElement.VertexDeclarationEnd
            };

device.SetStreamSource ( 0, vb, 0 );
            device.VertexDeclaration = new VertexDeclaration(device, velements);

int numpasses = mesh.shader.Begin();

for (int j = 0; j < numpasses; j++)
            {
                mesh.shader.BeginPass(j);
                device.DrawPrimitives(PrimitiveType.TriangleList, 0, 6);
                mesh.shader.EndPass();
            }

mesh.shader.End();

}
    }

public struct EngineVertexFormat
    {
        public Vector3 Pos;
        public Vector2 TexCoord;

public static readonly VertexFormats Format = VertexFormats.Position | VertexFormats.Texture0;

public EngineVertexFormat(int PosX, int PosY, int u, int v)
        {
            Pos.X = PosX;
            Pos.Y = PosY;
            Pos.Z = 0;
            TexCoord.X = u;
            TexCoord.Y = v;
        }

}

Ik snap dat dit veel code is, en misschien niet helemaal duidelijk. Jammer genoeg kom ik er zelf niet uit, anders zou ik jullie er niet mee lastig vallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat is die shadowmap, een depthbuffer middels nVidia's hardware shadowmap feature? Daar kun je namelijk niet zomaar pixels van lezen - je stopt er een x,y,z in, waarbij hij vervolgens de depth waarde op (x, y) vergelijkt met je gegeven z, en een 0 of 1 teruggeeft (of ergens daartussenin in het geval van "bilinear filtering", waarbij hij 4 van dat soort samples doet), afhankelijk van of de pixel in de schaduw zit of niet.

Waarom is die texture trouwens zwart, heeft ie wel wat gerenderd of is dat gewoon de initiele waarde? Clear 'm anders eens met een bepaalde kleur, dan weet je iig of het zwarte pixels zijn (fout in pixelshader), of dat er überhaupt niets gerenderd is (fout in vertices/vertex shader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
.oisyn schreef op maandag 16 juli 2007 @ 23:27:
Wat is die shadowmap, een depthbuffer middels nVidia's hardware shadowmap feature? Daar kun je namelijk niet zomaar pixels van lezen - je stopt er een x,y,z in, waarbij hij vervolgens de depth waarde op (x, y) vergelijkt met je gegeven z, en een 0 of 1 teruggeeft (of ergens daartussenin in het geval van "bilinear filtering", waarbij hij 4 van dat soort samples doet), afhankelijk van of de pixel in de schaduw zit of niet.

Waarom is die texture trouwens zwart, heeft ie wel wat gerenderd of is dat gewoon de initiele waarde? Clear 'm anders eens met een bepaalde kleur, dan weet je iig of het zwarte pixels zijn (fout in pixelshader), of dat er überhaupt niets gerenderd is (fout in vertices/vertex shader)
Ik denk dat ik het gevonden heb. Ik heb inmiddels 'waarden' op mijn scherm maar deze kloppen niet omdat het world coords zijn, maar dit moeten screen/pixel coords zijn.
Maar ik ben er nu zo gefrustreerd over, zit er al anderhalve dag mee namelijk. Stop nu, morgne nog eens naar kijken.

edit/
Die shadowmap is gemaakt door het depthbuffer uit te lezen en vervolgens om te zetten naar een shadowmap (wit zwart).

[ Voor 5% gewijzigd door Mischa_NL op 17-07-2007 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-07 10:54

Odin

¯¯¯¯¯

Ik ben ongeveer met hetzelfde bezig als Mischa_NL, ik hoop dan ook dat het goed is dat ik mijn vraag in zijn topic neerzet.
Ik ben bezig met een camera functie die de camera aanstuurt zoals in first person shooters. Alleen krijg ik vrij vreemd gedrag dat ik niet kan bevatten. wat ik doe is het manipuleren van de View-matrix aan de hand van de muis en keyboard input:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
/* The Camera function handles the view matrix */
void cApplication::Camera()
{

//ToDo: Add Settings for Invert mouse, sensitivity

LPDIRECT3DDEVICE9 pDevice = Graphics()->GetDevice();

static float XMouseMovement = 0.0f;
    static float YMouseMovement = 0.0f;

static float XMovement = 0.0f;
    static float ZMovement = 0.0f;

if ( pDevice ) {
        D3DXMATRIX matView;    // the view transform matrix

/* Retrieve mouse state */
        DIMOUSESTATE MouseState = Input()->GetMouseState();

if ( Input()->KeyPressed(DIK_W) ){
            ZMovement += 0.02f;
        }

if ( Input()->KeyPressed(DIK_S) ){
            ZMovement -= 0.02f;
        }

if ( Input()->KeyPressed(DIK_A) ){
            XMovement += 0.02f;
        }

if ( Input()->KeyPressed(DIK_D) ){
            XMovement -= 0.02f;
        }

XMouseMovement += 0.2f*(float)MouseState.lX;
        YMouseMovement += -0.2f*(float)MouseState.lY;   // + or - dependant on inverse mouse

D3DXMatrixLookAtLH(&matView,
                        &D3DXVECTOR3 (XMovement, 6.0f, ZMovement),   // the camera position
                        &D3DXVECTOR3 (XMouseMovement, YMouseMovement, 0.0f),    // the look-at position
                        &D3DXVECTOR3 (0.0f, 1.0f, 0.0f));   // the up direction

pDevice->SetTransform(D3DTS_VIEW, &matView);    // set the view transform to matView
    }
}

Ik denk dat ik wiskundig iets over het hoofd zie, en google helpt me weinig met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:18

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

(jarig!)
Misschien handig dat je even aangeeft wat het vreemde gedrag nu precies is en uiteraard wat je zelf hebt geprobeerd om het op te lossen. Je dump nu een vraag + wat code en wij mogen voor je gaan debuggen, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Debuggen moet je in eerste instantie zelf doen en dat lijkt je nu niet gedaan te hebben. Zie ook Programming Beleid - De Quickstart

[ Voor 75% gewijzigd door Creepy op 18-07-2007 13:02 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Odin schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:54:
Alleen krijg ik vrij vreemd gedrag dat ik niet kan bevatten.
En wat is dat vreemde gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Kun je wel 'lopen' als je de mousemovement niet gebruikt?
Positie van de muis is zoals je weet relatief en niet absoluut.
Verder lijkt het erop dat je iedere keer je variabelen reset als je de camera functie aanroept? In dat geval moet je wel je oude positie opvragen en erbij stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:18

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

(jarig!)
Mischa_NL schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:03:
Verder lijkt het erop dat je iedere keer je variabelen reset als je de camera functie aanroept? In dat geval moet je wel je oude positie opvragen en erbij stoppen.
De positie is static, dus die wordt niet gereset.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

Creepy schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:00:
Misschien handig dat je even aangeeft wat het vreemde gedrag nu precies is en uiteraard wat je zelf hebt geprobeerd om het op te lossen. Je dump nu een vraag + wat code en wij mogen voor je gaan debuggen, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Debuggen moet je in eerste instantie zelf doen en dat lijkt je nu niet gedaan te hebben. Zie ook Programming Beleid - De Quickstart
Ja sorry daarvoor,

als je met de w en s keys naar voren en naar achter loopt 'duikt' de camera naar beneden bij wat ik denk de 0 positie op de Z as van direct x, hierna is ook de horizontale besturing van de muis omgekeerd. strafen is ook vreemd, de camera draait een beetje om het model heen, en blijft ook op de x as. het is moeilijk uit te leggen.
Ik heb dus op google gezocht naar tutorial/beschrijvingen, hoe je de view-matrix dus goed aanpast, maar niets bruikbaars gevonden.

edit: het is niet dat er gedebugged moet worden, het is alleen dat ik niet begrijp hoe je de view matrix goed aanstuurd.

[ Voor 5% gewijzigd door Odin op 18-07-2007 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het gebruik van de LookAt functie voor wat jij wilt bereiken is ook erg onhandig. LookAt() is handig als je naar een bepaald punt wilt kijken, gegeven een ander punt. Wat jij wilt, is gewoon een matrix bouwen gegeven je huidige positie en een kijkrichting. In principe controleer je die richting door je muispositie te interpreteren als euler angles - een rotatie over de X-as voor op-neer (dus Y-as van de muis), gevolgd door een rotatie over de Y-as voor links-rechts (X-as van de muis). De D3DXMatrixRotationYawPitchRoll(() functie is hier goed voor bruikbaar (yaw is links-rechts, pitch is op-neer. Roll kun je 0 houden). Hou dus absolute yaw- en pitch-waardes bij, die je aanpast adhv je muisbeweging.

Om de richting te bepalen van je beweging middels W,S,A,D, moet je naar de assen kijken in de matrix die je net gebouwd hebt. Voor strafen is de x-as belangrijk, oftewel de 3d vector in de eerste rij van je matrix. Voor vooruit/achteruit is de z-as van toepassing, dus de 3d vector in de derde rij van je matrix. Gebruik die assen om je positie te updaten (wil je vooruit bewegen, tel dan zAs * snelheid bij je positie op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
yes eindelijk gevonden wat er fout was...

C#:
1
2
3
4
5
6
            {
                new VertexElement(0, 0, DeclarationType.Float3, DeclarationMethod.Default, DeclarationUsage.Position, 0),
                new VertexElement(0, 12, DeclarationType.Float2, DeclarationMethod.Default, DeclarationUsage.TextureCoordinate, 0),
            };

moest zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
            {
                new VertexElement(0, 0, DeclarationType.Float4, DeclarationMethod.Default, DeclarationUsage.Position, 0),
            };

Had position als float3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Euh, dan moet je je texcoords ook 4 bytes opschuiven in de stream. Die 12 moet dan dus 16 worden op regel 4 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je nog eens een screenshot willen posten van wat je nu hebt? Het is leuk dit topic te volgen, zo zie je maar dat zelfs als je er relatief veel tijd in stopt deze zaken erg lastig zijn om te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

.oisyn schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:42:
Het gebruik van de LookAt functie voor wat jij wilt bereiken is ook erg onhandig. LookAt() is handig als je naar een bepaald punt wilt kijken, gegeven een ander punt. Wat jij wilt, is gewoon een matrix bouwen gegeven je huidige positie en een kijkrichting. In principe controleer je die richting door je muispositie te interpreteren als euler angles - een rotatie over de X-as voor op-neer (dus Y-as van de muis), gevolgd door een rotatie over de Y-as voor links-rechts (X-as van de muis). De D3DXMatrixRotationYawPitchRoll(() functie is hier goed voor bruikbaar (yaw is links-rechts, pitch is op-neer. Roll kun je 0 houden). Hou dus absolute yaw- en pitch-waardes bij, die je aanpast adhv je muisbeweging.

Om de richting te bepalen van je beweging middels W,S,A,D, moet je naar de assen kijken in de matrix die je net gebouwd hebt. Voor strafen is de x-as belangrijk, oftewel de 3d vector in de eerste rij van je matrix. Voor vooruit/achteruit is de z-as van toepassing, dus de 3d vector in de derde rij van je matrix. Gebruik die assen om je positie te updaten (wil je vooruit bewegen, tel dan zAs * snelheid bij je positie op)
ik wist wel dat er iets wiskundigs niet helemaal klopte ;). ontzettend bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
.oisyn schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:23:
Euh, dan moet je je texcoords ook 4 bytes opschuiven in de stream. Die 12 moet dan dus 16 worden op regel 4 ;)
Hahahahahaha waarom kijk ik hier nu pas. Logisch inderdaad. Had een rare fout die nu weg is.
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:26:
Zou je nog eens een screenshot willen posten van wat je nu hebt? Het is leuk dit topic te volgen, zo zie je maar dat zelfs als je er relatief veel tijd in stopt deze zaken erg lastig zijn om te leren.
Ik zal vannacht of morgen mijn nieuwe lichtmodel afhebben en dan post ik screens.
Ik zal dan ook de textures ff flink oppompen om het wat mooier te maken. Niet dat ik dan nog boven de 20fps uitkom, maar dat doet er dan even niet toe!

Even mijn (nog met 1 bugje) shadowmap full screen gezet:
http://img169.imagevenue....8506_tadaaa_122_106lo.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Mischa_NL op 18-07-2007 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Plaatje doet 't niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Klote imagevenue. Hier het plaatje met gelijk de 'fout'.
Kan weer maar niet ontdekken waar het fout gaat.

Het lijkt erop dat er ergens iets fout gaat met de depth aangezien de schaduwen wel zonder strepen gecast worden...

http://img461.imageshack.us/img461/5615/wtflo1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Mischa_NL op 19-07-2007 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

Ik ben weer een stuk verder met mijn Camera functie, strafen werkt goed, ik bereken telkens opnieuw de asses zodat er in de goede righting wordt gelopen.

De muisbesturing wil nog niet echt lekker, D3DXMatrixRotationYawPitchRoll() kan ik niet goed gebruiken omdat ik nu meerder matrices heb. Daarom gebruik ik D3DXMatrixRotationX() (en Y) om de rotaties van elke matrix aan te sturen. echter als ik naar het model in mijn wereld toe loop en dan met de muis naar het model draai wordt het model uitgestrekt. Ik heb geen flauw idee hoe dat kan en het is al lastig om goed te begrijpen hoe ik die view matrix goed manipuleer. Diverse tutorials helpen me ook niet verder, die zijn kort on gebruiken vaak alleen de LookAtLH() functie.

Hier mijn code tot nu toe:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
void cApplication::Camera()
{

//ToDo: Add Settings for Invert mouse, sensitivity

LPDIRECT3DDEVICE9 pDevice = Graphics()->GetDevice();

D3DXMATRIX ViewMatrix = Player()->GetViewMatrix();

D3DXMATRIX PosMatrix;
    D3DXMATRIX RightMatrix;
    D3DXMATRIX UpMatrix;
    D3DXMATRIX LookMatrix;

D3DXMatrixIdentity(&PosMatrix);
    D3DXMatrixIdentity(&RightMatrix);
    D3DXMatrixIdentity(&UpMatrix);
    D3DXMatrixIdentity(&LookMatrix);

static D3DXVECTOR3 Position = D3DXVECTOR3(0,0,0);

RightMatrix._11 = ViewMatrix._11;
    RightMatrix._12 = ViewMatrix._12;
    RightMatrix._13 = ViewMatrix._13;

UpMatrix._21 = ViewMatrix._21;
    UpMatrix._22 = ViewMatrix._22;
    UpMatrix._23 = ViewMatrix._23;

LookMatrix._31 = ViewMatrix._31;
    LookMatrix._32 = ViewMatrix._32;
    LookMatrix._33 = ViewMatrix._33;

// Calculate Right,Look and up coordinates based on current position.
    D3DXVECTOR3 right =     D3DXVECTOR3((RightMatrix._11)+1.0f, RightMatrix._12, RightMatrix._13);
    D3DXVECTOR3 up =        D3DXVECTOR3(UpMatrix._21, (UpMatrix._22) + 1.0f, UpMatrix._23);
    D3DXVECTOR3 look =      D3DXVECTOR3(LookMatrix._31, LookMatrix._32, (LookMatrix._33) + 1.0f);

if ( pDevice ) {

Position -= 0.005f*look;
        }

Position += 0.005f*look;
        }

Position += 0.005f*right;
        }

Position -= 0.005f*right;
        }

// Update Position Matrix
        PosMatrix._43 = Position.z;
        PosMatrix._41 = Position.x;

XMouseMovement = -0.005f*(float)MouseState.lX;
        YMouseMovement = -0.005f*(float)MouseState.lY;

D3DXMatrixRotationY(&UpMatrix, XMouseMovement);
        D3DXMatrixRotationX(&RightMatrix, YMouseMovement);

//D3DXMatrixRotationYawPitchRoll(&RightMatrix, XMouseMovement, YMouseMovement, 0);                      
        ViewMatrix = PosMatrix * RightMatrix * UpMatrix * LookMatrix;

pDevice->SetTransform(D3DTS_VIEW, &ViewMatrix);    // set the view transform to matView

Player()->UpdateViewMatrix(ViewMatrix);
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Waarom betrek je lookmatrix in de berekening van je viewmatrix? En waarom maak je uberhaupt eerst die Up-, Right- en LookMatrix? Up en Right ga je later overschrijven, en LookMatrix bevat zo in principe alleen maar bogus. Ik zie ook niet echt waarom je verschillende matrices zou willen eigenlijk... In principe zou de YawPitchRoll functie gewoon kunnen werken als je die gewoon met de PosMatrix vermenigvuldigt.

[ Voor 30% gewijzigd door .oisyn op 20-07-2007 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

Dus jij zegt dat het volgende zou moeten werken:

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
    D3DXMATRIX ViewMatrix = Player()->GetViewMatrix();

D3DXMATRIX PosMatrix;

D3DXMatrixIdentity(&PosMatrix);

static D3DXVECTOR3 Position = D3DXVECTOR3(0,0,0);

// Calculate Right,Look and up coordinates based on current position, and processing the rotation of the mouse.
    D3DXVECTOR3 right =     D3DXVECTOR3((ViewMatrix._11 * cos(XMouseMovement)), ViewMatrix._12, ViewMatrix._13);
    D3DXVECTOR3 up =        D3DXVECTOR3(ViewMatrix._21, (ViewMatrix._22) + 1.0f, ViewMatrix._23);
    D3DXVECTOR3 look =      D3DXVECTOR3(ViewMatrix._31, ViewMatrix._32, ViewMatrix._33 * cos(XMouseMovement));

if ( pDevice ) {

Position -= 0.005f*look;
        }

Position += 0.005f*look;
        }

Position += 0.005f*right;
        }

Position -= 0.005f*right;
        }

// Update Position Matrix
        PosMatrix._43 = Position.z;
        PosMatrix._41 = Position.x;

XMouseMovement += -0.005f*(float)MouseState.lX;
        YMouseMovement += -0.005f*(float)MouseState.lY;

D3DXMatrixRotationYawPitchRoll(&ViewMatrix, XMouseMovement, YMouseMovement, 0);                     

ViewMatrix = PosMatrix * ViewMatrix;

pDevice->SetTransform(D3DTS_VIEW, &ViewMatrix);    // set the view transform to matView

Player()->UpdateViewMatrix(ViewMatrix);
    }
}

Dit werkt nog niet helemaal, omdat wanneer de camera draait worden de directionele assen(right, look, up) niet goed berekend met die rotatie erin. waardoor bij het runnen het strafen perfect werkt totdat je de muis(yaw en pitch) erbij gaat betrekken.

Op een wiskunde manier moet dat dus bij het strafe mechanisme worden berekend, helaas is dit niet duidelijk te vinden in tutorial over camera's, die overigens 9 van de 10 keer niet de YawPitchRoll functie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat komt omdat je de vermenigvuldiging verkeerd om hebt staan ;). Je moet eerst de rotatie doen, en daarna pas de trasnlatie. ViewMatrix * PosMatrix dus.

.edit: nee, wacht, ik maakte een denkfout. Bovenstaande is idd een fout, maar niet de fout. De viewmatrix is de matrix van worldspace naar cameraspace, maar je wilt juist de matrix van de camera in worldspace, de inverse dus. Gelukkig is de inverse van een rotatie-matrix simpelweg de transpose van die matrix, dus ipv de rijen uit de matrix te halen, moet je de kolommen gebruiken.

[ Voor 56% gewijzigd door .oisyn op 23-07-2007 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

zo dus:
C++:
1
2
3
    D3DXVECTOR3 right = D3DXVECTOR3(ViewMatrix._11, ViewMatrix._21, ViewMatrix._31);
    D3DXVECTOR3 up = D3DXVECTOR3(ViewMatrix._12, ViewMatrix._22, ViewMatrix._32);
    D3DXVECTOR3 look = D3DXVECTOR3(ViewMatrix._13, ViewMatrix._23, ViewMatrix._33);

Nu nu draait de camera rond 0,0,0 , positie veranderd nu ook wanneer je rotate met de muis.

edit:
vermenigvuldiging is ook omgedraaid: ViewMatrix = ViewMatrix * PosMatrix;

De YawPitchRoll functie gaat dus uit van rotatie om de assen bij 0,0,0 terwijl de hij dus uit moet gaan van de huidige positie. Ergens moet ik dat dus bij gaan houden, waar en hoe daar kom ik niet uit.

[ Voor 28% gewijzigd door Odin op 23-07-2007 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

En heb je die vermenigvuldiging ook omgedraaid?

.edit: hmz, ik ben niet zo erg bekend met de D3DX library, maar die YawPitchRoll functie maakt waarschijnlijk geen viewmatrix, terwijl de LookAt functie dat typisch wel doet. Je moet de inverse dus hebben.

Ok, dan pakken we het anders aan. Ik heb nu even niet de MSDN tot mijn beschikking, maar ik neem aan dat d3dx wel gewoon een functie heeft om de (orthonormale) inverse van een matrix uit te rekenen? Doe dan zoiets:
C++:
1
2
3
YawPitchRoll(&RotMatrix, yaw, pitch, 0);
CameraMatrix = RotMatrix * PosMatrix;
ViewMatrix = Inverse(CameraMatrix);

Waarschijnlijk moet je nu wel even wat plusjes en minnetjes omdraaien in de code die de yaw, pitch en de positie berekent, maar dat merk je vanzelf :)

[ Voor 96% gewijzigd door .oisyn op 23-07-2007 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

Geweldig, zoals je zegt werkt het goed, voor de volledigheid zet ik de werkende code neer :)

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
XMouseMovement += 0.005f*(float)MouseState.lX;
        YMouseMovement += 0.005f*(float)MouseState.lY;

D3DXMatrixRotationYawPitchRoll(&RotMatrix, XMouseMovement, YMouseMovement, 0);                      

ViewMatrix = RotMatrix * PosMatrix;
        D3DXMatrixInverse(&ViewMatrix, NULL, &ViewMatrix);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Man Man Man! Wat een ingewikkelde materie die schaduws. Een app maken die gewoon rendert volgens 'natuurkundige wetten' is veel makkelijker volgens mij. Wat een stomme truukjes moet je allemaal gebruiken om schaduws in real time werkend te krijgen.
Ik krijg foute selfshadowing op mijn oppervlaktes die verder weg van de lichtbron steeds groter worden. Het lijken me precisie-afwijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Klopt, shadows zijn vrij gecompliceerd om het goed te krijgen. Maar troost je, het lukt bijna niemand :). Zelfs in AAA titels zoals Gears of War zie je surface acne (foute selfshadowing door precisie-issues) en andere artifacts. Vooral voor belichting van grote gebieden door een zon-achtige lightsource die vrij laag staan (zoals 's ochtends en 's avonds) is beschikbare precisie een ramp.

Naast het gebruik van een andere depthbuffer (floating point icm inverse z werkt het beste) moet je denken aan shadow focussing op het zichtbare gebied, parallel-split shadowmaps (renderen naar verschillende shadowmaps, afhankelijk van de z-waarde van de te renderen pixels) en andere smerige trucjes om de precisie beter te distribueren. Maar wat je ook doet, artifacts zul je altijd blijven behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Klopt, schaduwen hebben enorm veel tijd gekost bij mijn project. En daarna moet je ook nog zorgen dat de resolutie van de shadowmap degelijk blijft - ver vanaf het licht punt, zoals .oisyn zegt. Het is dan ook een populair onderwerp op GD.net volgens mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Kick!

Zo... Tijd dat er weer eens gewerkt wordt aan mijn Terrain renderer.
Heb simpele bumpmapping nu, en ben vandaag begonnen aan water.

Hoewel ik met het water zomaar wat aan het rotzooien geweest ben ziet het er niet eens vreselijk uit, nagaande dat het 2 triangels zijn met daarbovenop 1 texture...

Hier een screen:
Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/4476/gamevs9.th.jpg

Schaduwen heb ik gedropped zolang, dat komt weer wel een keer!

• roy-t
Ziet er inderdaad prima uit, alleen wel erg lage fps voor dat kleine stukje.. of is dat in debug mode? (of op vage hardware :P )

~ Mijn prog blog!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat met water altijd een mooi effect geeft is als je wat (mid-frequency) noise maps in verschillende richtingen en snelheden over elkaar heen laat scrollen en een heightmap rendert van het gemiddelde van die waarden, waar je vervolgens de normalen uit berekent waarmee je je env mapping en specular highlights van de zon doet. Dan krijg je van die mooie schitteringen en lijkt het allemaal een stuk minder statisch :)

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 21-02-2008 00:26 ]

• Mischa_NL
roy-t schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 00:01:
Ziet er inderdaad prima uit, alleen wel erg lage fps voor dat kleine stukje.. of is dat in debug mode? (of op vage hardware :P )
Lage Fps komt door een aantal factoren.
Belangrijkste is dat ik nogal een shitload aan textures naar de gpu stuur, en deze getiled draw, zonder LOD of iets dergelijks. Hierdoor is er gewoon te weinig bandwith of hoe dat ook mag heten (op mijn 7600GT in ieder geval!)
Aantal primitives kan het probleem niet zijn, ik draw namelijk een grid van 256*256, niet gigantisch groot dus.
.oisyn schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 00:23:
Wat met water altijd een mooi effect geeft is als je wat (mid-frequency) noise maps in verschillende richtingen en snelheden over elkaar heen laat scrollen en een heightmap rendert van het gemiddelde van die waarden, waar je vervolgens de normalen uit berekent waarmee je je env mapping en specular highlights van de zon doet. Dan krijg je van die mooie schitteringen en lijkt het allemaal een stuk minder statisch :)
Dat heb ik inderdaad ook als optie gelezen. Waar ik echter tussen twijfel is of ik het wate rga renderen op 2 triangles en dmv bumpmapping de illusie van golven wek, of daadwerkelijk gebruik maak van een heightmap en deze daadwerkelijk dmv een hoop triangles (en dan zéker een lod algoritme) omzet naar een mesh...
Lastige keuze. Beide hebben voor en nadelen denk ik.

Bumpmapping techniek is namelijk níet gpu intensief aangezien ik maar 2 triangles (een quad) render. Nadeel is echter dat met een hoek vlak op het water je bumpmapping vrijwel helemaal verloren gaat.

Een mesh is uiteraard gpu intensief omdat er een hoop extra primitives gerenderd moeten worden. Ook is het cpu intensief omdat ik een algoritme zal moeten schrijven om golven te creeeren. En daar komt het lullige. Die golven moeten iedere frame in een heightmap gestopt worden en naar de vs gestuurd worden, of iedere frame in een vertexbuffer gepropt moeten worden. direct een txt. naar de vs sturen lijkt me voor mijn gevoel handiger. Maar daar houd het niet op: Aangzien die golven niet alleen van positie veranderen maar ook van hoogte en dergelijke (mesh veranderd), zal ik ook constant de normalen van de hele heightmap moeten berekenen. En ik denk dat dat te zwaar is voor mijn 1700mhz. Ik heb een test gedaan om iedere frame normalen te berekenen van een heightmap en de fps was tussen de 6 en 8 fps... Maar misschien kan het berekenen van normalen effectiever dan dat ik het doe!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Die bumpmap methode is vooral handig voor de kleinere ripples. Echte golven kun je beter met mesh doen. Dit is natuurlijk in het algemeen waar - relief op detail-niveau met bumpmaps, relief op grote schaal met mesh.

• roy-t
Misschien dat je nog wat aan deze tutorial hebt:

http://www.riemers.net/en...4/The_water_technique.php

Het is wel voornamelijk rimpelingen in het water en niet uber golven ofzo, maar tsja hoe meer tuts en ideeën hoe beter :-)

~ Mijn prog blog!

• Mischa_NL
Kick!

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadgeek.com/thumb-D908_4B0DE0FE.jpg

Geoclipmaps geport naar XNA en c#! Heb als basis de code van FilouGK gebruikt.
Ik ben nu met een aantal dingen bezig te weten:
* Normalen fixxen, er zitten nog randen aan de zijkanten van de clipmaps. Oplossing nog niet gevonden.
* Licht morgen wat uitgebreider maken, nu slechts een diffuse + ambient lighting.
* Procedural Texture Splatting: Ik bou voor ieder cliplevel on the fly een texture welke real-time update, zoals ongeveer bij 'MegaTextures' © Carmack.
* Procedural Terrain Generation: Ik gebruik nu wat simpele noise algoritmes om wat te testen. Te weten Simplex Noise (Vlugge Perlin variant) als cohorent noise. Deze vervolgens met Turbulence/Ridge Multifractal, en een crappy voronoi algoritme. Al met al: onbekend terrein, veel proberen, veel falen...

Bugs:
* Toroidal update blijft een doorn in het oog. Bij hoge snelheden knalt de framerate in elkaar. Dit komt omdat er meer updates moeten zijn bij een hogere snelheid. De oplossing zou zijn om minder detail te updaten. Echter geeft dit problemen omdat het level ooit weer gerendert moet worden. Dit zorgt dus voor een MAJOR hickup op het moment dat je ineens weer traag beweegt. Dit is op te lossen door de clip over meerdere frames opnieuw aan te maken. Het probleem hierbij is alleen dat dit makkelijk klinkt maar in praktijk een heel stuk lastiger te bewerkstelligen is!

Source wil ik als daar vraag naar is wel ergens neerplempen. Er zijn volgens mij maar weinig fatsoenlijke XNA ports namelijk...

@ mods: ik weet niet of ik dit op deze manier mag posten maar het lijkt me opzich wel een handige posting voor mensen die op google informatie zoeken over Geoclipmaps.

O+

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Hier is wel vraag naar de source :).

Freelance Unity3D developer

• roy-t
Heb je ook een blog Mischa? Ik ben erg benieuwd om is bij elkaar te zien waar je allemaal mee bezig bent, helemaal nu je ook met XNA bezig bent (dichter bij mijn straatje :D).

~ Mijn prog blog!

• Mischa_NL
Dan zal ik alles eens strippen van de rest van mijn source en het een en ander online gooien (wellicht vandaag nog).
roy-t schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:36:
[...]

Heb je ook een blog Mischa? Ik ben erg benieuwd om is bij elkaar te zien waar je allemaal mee bezig bent, helemaal nu je ook met XNA bezig bent (dichter bij mijn straatje :D).
Ik heb helaas geen blog maar het wordt hoog tijd dat ik daar eens mee begin... Tís namelijk wel interessant om die dingen op de een of andere manier te publiceren. De overstap naar xna was overigens wel logisch omdat MDX toch wel heel erg verouderd is nu... Het is alleen jammer dat sommige dingen in XNA ontbreken, en dat er geen ondersteuning voor DX10-DX11 features inzitten. De texture updates bijvoorbeeld zijn verschrikkelijk traag en dat is wel een essentieel onderdeel van GeoClipmaps.
Op het moment doe ik dit met een eigen 'SpriteBatch' class, die wat multi-functioneler (en sneller) is dan de ingebouwde in XNA, maar naar mijn idee nog sneller moet kunnen. Het probleem is dat ik per pixel update en dat de normals dus aan de randen van de clipmaps niet kloppen... Wellicht is het mogelijk de normalen 'on the fly' bij het renderen te genereren, maar daar ben ik eerlijk gezegd nog niet echt mee bezig geweest.

• roy-t
Mischa_NL schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:50:
[...]

Dan zal ik alles eens strippen van de rest van mijn source en het een en ander online gooien (wellicht vandaag nog).

[...]
Ik heb helaas geen blog maar het wordt hoog tijd dat ik daar eens mee begin... Tís namelijk wel interessant om die dingen op de een of andere manier te publiceren. De overstap naar xna was overigens wel logisch omdat MDX toch wel heel erg verouderd is nu... Het is alleen jammer dat sommige dingen in XNA ontbreken, en dat er geen ondersteuning voor DX10-DX11 features inzitten. De texture updates bijvoorbeeld zijn verschrikkelijk traag en dat is wel een essentieel onderdeel van GeoClipmaps.
Op het moment doe ik dit met een eigen 'SpriteBatch' class, die wat multi-functioneler (en sneller) is dan de ingebouwde in XNA, maar naar mijn idee nog sneller moet kunnen. Het probleem is dat ik per pixel update en dat de normals dus aan de randen van de clipmaps niet kloppen... Wellicht is het mogelijk de normalen 'on the fly' bij het renderen te genereren, maar daar ben ik eerlijk gezegd nog niet echt mee bezig geweest.
Heb je het blog van Shawn Hargreaves al gevonden, hier staan veel tips, best practices en andere dingen in om XNA sneller te krijgen, hij weet alle ins en outs. (Is een van de developers van XNA).

Spam me maar even met een dm, of een postje als je een blog hebt. (Ik kan http://wordpress.com van harte aanraden).

:$ :$ ohja en http://tweakblogs.net natuurlijk (dankje RobIII voor het even tot de orde roepen :P).

[ Voor 3% gewijzigd door roy-t op 27-11-2009 08:37 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Source is opgeschoond en geupload. Ik kan aanraden de 'release' versie te draaien aangezien die net wat soepeler loopt: veel plezier ermee.
Overigens alleen getest op een NVidia kaart. Shader model 3.0 is minimaal om het te draaien (door de vertex textures).
Als er iemand dingen veranderd of ziet die beter kunnen. Laat het me alsjeblieft weten!!! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08 21:44
Loopt ook op een Ati HD4850, alleen wil je misschien je camera wat sneller maken want die is echt heel erg langzaam. Daarnaast zou verlichting in de scene ook een mooie zijn zodat je de hoogte verschillen beter ziet.

Daarnaast merkte ik dat als je door de scene heen loopt je drawtime ineens naar 70ms schiet.

[ Voor 18% gewijzigd door NC83 op 28-11-2009 16:21 ]

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
NC83 schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 16:16:
Loopt ook op een Ati HD4850, alleen wil je misschien je camera wat sneller maken want die is echt heel erg langzaam. Daarnaast zou verlichting in de scene ook een mooie zijn zodat je de hoogte verschillen beter ziet.

Daarnaast merkte ik dat als je door de scene heen loopt je drawtime ineens naar 70ms schiet.
Licht is aanwezig in de scene, alleen in het voorbeeld is de lichtbron statisch. In mijn eigen source zit er een skydome omheen, met een zonnetje in de lucht en dergelijke.
Het langzame lopen valt wel mee. Als je shift en control erbij pakt ga je pak hem beet een km of 80 per uur.
Sneller is een probleem omdat dan de cpu het niet meer bijhoudt. De procedural generation werkt nu nog op de CPU ipv de GPU, en die trekt dat gewoonweg niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Bedankt voor de source Mischa_NL! Al begrijp ik er (nog) niets van, is het onwijs hulpzaam.

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
Mischa_NL schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 16:37:
[...]

Licht is aanwezig in de scene, alleen in het voorbeeld is de lichtbron statisch. In mijn eigen source zit er een skydome omheen, met een zonnetje in de lucht en dergelijke.
Het langzame lopen valt wel mee. Als je shift en control erbij pakt ga je pak hem beet een km of 80 per uur.
Sneller is een probleem omdat dan de cpu het niet meer bijhoudt. De procedural generation werkt nu nog op de CPU ipv de GPU, en die trekt dat gewoonweg niet. :)
Ah cheers dat had ik nog niet ontdekt ik had gewoon je camera een beetje aan gepast en de snelheid daar op 1 gezet zodat het wat sneller ging.

Komt er nog een GPU versie van de procedural generation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
NC83 schreef op zondag 29 november 2009 @ 02:34:
[...]

Ah cheers dat had ik nog niet ontdekt ik had gewoon je camera een beetje aan gepast en de snelheid daar op 1 gezet zodat het wat sneller ging.

Komt er nog een GPU versie van de procedural generation?
uiteraard uiteraard... :+ dit is te traag namelijk. Ik hoop volgende week alles op de gpu te hebben.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Na zeer veel proberen zijn er toch 2 vragen boven komen drijven:
Ik heb een normal map in tangent space, te weten .rb zijn gevuld met 'waarden' en g is altijd 1.
Nu wil ik uit deze normal map de slope/helling berekenen, maar ik heb nergens duidelijk kunnen vinden hoe dat in zijn werk gaat. Ik bereken de normal van een pixel en wil gelijk ook de slope uitrekenen.

Ik heb het volgende geprobeerd. Ik dacht zelf dat na normalisatie van de vector de Y component, degene die dus 1 was, de slope/helling weergeeft. Dit blijkt echter incorrect.

Stukje shader:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
//normal adv sobel operator
    float coef = 1;
    float4 n;
    float2 s1,s2,s3,s4;

s1.x = getHeightAtCoordSimple(float2(In.coords.x-dU, In.coords.y    ));
    s2.x = getHeightAtCoordSimple(float2(In.coords.x   , In.coords.y-dU ));
    s3.x = getHeightAtCoordSimple(float2(In.coords.x+dU, In.coords.y    ));
    s4.x = getHeightAtCoordSimple(float2(In.coords.x   , In.coords.y+dU ));
    n.xy = normalize( float2( (s1.x - s3.x), (s2.x - s4.x))) * coef;

Out.Normal = float4( packNormal(n.x), packNormal(n.y), 0, 0);

//slope uitrekenen...
    float4 texalpha  = float4(0,0,0,0);
    float3 normalF = float3(n.x,1,n.y);
    normalF = normalize(normalF);

float slope = normalF.y;

if (slope < 0.35)
    {
        texalpha = float4(0,0,0,1); 
    }

Out.Texture = texalpha;

De volgende vraag waarop ik neit echt antwoord vind is de volgende: texture filters in hlsl. Hoe werk LINEAR filtering precies? Gebruikt dit filter een pixel boven onder links en rechts en blend daartussen?

Update op de terrain engine:
* Normalen worden gegenereerd op de gpu met behulp van multiple render targets (MRT's).
* TBN matrix voor licht gefixt waardoor specular higlights ineens wel lijken te kloppen.

Todo:
* D.m.v. texture lookups de courser niveaus updaten, zou 15 van de 20 calls naar de 'GenerateHeightAtXY' functie schelen, massive speedup gok ik.
* Toch ipv per pixel updaten de 4 clipshifts met grote quads updaten.
* Slope uitrekenen zodat ik op hoogte + slope kan gaan textue splatten
* Procedural generation uitgebreider maken (nu 12 octaves turbulence dmv simplex noise)
* Een bug met texture filtering/samplers fixxen.

Bij voorbaat dank alweer voor het beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
Mischa_NL schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 15:13:
Bumpmapping techniek is namelijk níet gpu intensief aangezien ik maar 2 triangles (een quad) render. Nadeel is echter dat met een hoek vlak op het water je bumpmapping vrijwel helemaal verloren gaat.

Een mesh is uiteraard gpu intensief omdat er een hoop extra primitives gerenderd moeten worden. Ook is het cpu intensief omdat ik een algoritme zal moeten schrijven om golven te creeeren. En daar komt het lullige. Die golven moeten iedere frame in een heightmap gestopt worden en naar de vs gestuurd worden, of iedere frame in een vertexbuffer gepropt moeten worden. direct een txt. naar de vs sturen lijkt me voor mijn gevoel handiger. Maar daar houd het niet op: Aangzien die golven niet alleen van positie veranderen maar ook van hoogte en dergelijke (mesh veranderd), zal ik ook constant de normalen van de hele heightmap moeten berekenen. En ik denk dat dat te zwaar is voor mijn 1700mhz. Ik heb een test gedaan om iedere frame normalen te berekenen van een heightmap en de fps was tussen de 6 en 8 fps... Maar misschien kan het berekenen van normalen effectiever dan dat ik het doe!
Wat dacht je er van om je water te renderen met volume rendering technieken? Kan je tegenwoordig heel goed in real time doen met shaders op je grafische kaart. Kijk maar eens naar Realistic Water Volumes in Real-Time, van Baboud en Décoret.

Hun demo filmpje ziet er echt super uit, met verschrikkelijk mooie golf effecten en correcte reflectie en refractie. Kijk maar eens naar het stukje rond de 02:15, waar ze met de muis cursor golven door het water slepen. Verbazingwekkend cool.

[ Voor 7% gewijzigd door R4gnax op 02-12-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

R4gnax schreef op woensdag 02 december 2009 @ 22:47:
[...]

Wat dacht je er van om je water te renderen met volume rendering technieken?
Ik denk er iig van dat het complete onzin is om je tijd te spenderen aan een dergelijke realistische modellering van de werkelijkheid terwijl het door de boel te faken mbv een reflection en refraction map en distortions aan de hand van de water normal er net zo goed uitziet maar gigantisch veel sneller is :). Leuk dat je het tegenwoordig in real time kunt doen, maar je houdt niet echt veel shader throughput meer over voor de rest van je scene.
Mischa_NL schreef op woensdag 02 december 2009 @ 20:15:
Na zeer veel proberen zijn er toch 2 vragen boven komen drijven:
Ik heb een normal map in tangent space, te weten .rb zijn gevuld met 'waarden' en g is altijd 1.
Nu wil ik uit deze normal map de slope/helling berekenen, maar ik heb nergens duidelijk kunnen vinden hoe dat in zijn werk gaat. Ik bereken de normal van een pixel en wil gelijk ook de slope uitrekenen.

Ik heb het volgende geprobeerd. Ik dacht zelf dat na normalisatie van de vector de Y component, degene die dus 1 was, de slope/helling weergeeft. Dit blijkt echter incorrect.
Slope is de tangent van je surface, die per definitie loodrecht staat op de normal. Door het nemen van het y-component doe je effectief een dotproduct met (0, 1, 0), oftewel, je kijkt hoeveel de normal omhoog wijst, terwijl je juist bent geïnteresseerd in hoeveel hij opzij wijst. Ik zou simpelweg 1 min die waarde nemen als slope. Correcter is waarschijnlijk om de cross te nemen met (0, 1, 0) (dan krijg je de bitangent parallel aan de surface, zeg maar de richting van de isolijn van gelijke hoogte - wel even normalizen trouwens), en dan weer te crossen met de normal (dan krijg je de tangent, dus de vector die wijst richting het hoogste punt op de surface). Daar het y-component van is dan daadwerkelijk je slope.

Dus
float3 tangent = n × (0, 1, 0) × n;
float slope = tangent.y;

Maar goed, eigenlijk wil je dat allemaal niet, want je berekent je normal uit je height map, en dat is een veel betere bron voor je slope: namelijk het verschil tussen de hoogste sample en de laagste sample.

[ Voor 58% gewijzigd door .oisyn op 03-12-2009 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
.oisyn schreef op donderdag 03 december 2009 @ 01:06:
[...]

Ik denk er iig van dat het complete onzin is om je tijd te spenderen aan een dergelijke realistische modellering van de werkelijkheid terwijl het door de boel te faken mbv een reflection en refraction map en distortions aan de hand van de water normal er net zo goed uitziet maar gigantisch veel sneller is :). Leuk dat je het tegenwoordig in real time kunt doen, maar je houdt niet echt veel shader throughput meer over voor de rest van je scene.

[...]

Slope is de tangent van je surface, die per definitie loodrecht staat op de normal. Door het nemen van het y-component doe je effectief een dotproduct met (0, 1, 0), oftewel, je kijkt hoeveel de normal omhoog wijst, terwijl je juist bent geïnteresseerd in hoeveel hij opzij wijst. Ik zou simpelweg 1 min die waarde nemen als slope. Correcter is waarschijnlijk om de cross te nemen met (0, 1, 0) (dan krijg je de bitangent parallel aan de surface, zeg maar de richting van de isolijn van gelijke hoogte - wel even normalizen trouwens), en dan weer te crossen met de normal (dan krijg je de tangent, dus de vector die wijst richting het hoogste punt op de surface). Daar het y-component van is dan daadwerkelijk je slope.

Dus
float3 tangent = n × (0, 1, 0) × n;
float slope = tangent.y;

Maar goed, eigenlijk wil je dat allemaal niet, want je berekent je normal uit je height map, en dat is een veel betere bron voor je slope: namelijk het verschil tussen de hoogste sample en de laagste sample.
Ik weet echt niet wat ik verkeerd doe maar het werkt gewoon niet 8)7 .
Ik word er helemaal gek van dat zoiets simpels niet wil lukken.

code:
1
2
3
4
5
    float3 normal = normalize(float3(n.x,n.y,1));
    float3 tangent = cross(normal, (0, 1, 0));
    tangent = normalize(tangent);
    tangent = cross(tangent, normal);
    float slope = tangent.y;

Ik heb allerlei andere variaties geprobeerd maar niks lijkt te kloppen... het lijkt als ik uberhaubt iets krijg alsof slechts 1 'kant' gebeurt. Ik krijg dan aan 1 kant van de berg rare waarden en aan de andere kant helemaal niks. It's driving me mad...
Is de elevationmap samplen niet veel 'duurder' dan de slope bepalen uit een reeds bepaalde normal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
Mischa_NL schreef op donderdag 03 december 2009 @ 03:20:
[...]

code:
1
2
3
4
5
    float slope = tangent.y;

Ik heb allerlei andere variaties geprobeerd maar niks lijkt te kloppen... het lijkt als ik uberhaubt iets krijg alsof slechts 1 'kant' gebeurt. Ik krijg dan aan 1 kant van de berg rare waarden en aan de andere kant helemaal niks. It's driving me mad...
Is de elevationmap samplen niet veel 'duurder' dan de slope bepalen uit een reeds bepaalde normal?
tangent = cross(tangent, normal); <-- Dit is een binormal

De berekening die je daar doet geeft je een assenstelsel net zoals dat je dit in een camera class doet om de camera assen te vinden.

[Edit] Nog geen koffie gehad alleen op varnamen gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
.oisyn schreef op donderdag 03 december 2009 @ 01:06:
[...]

Ja, want met een reflection en refraction maps kun je ook echt zo goed golvend water maken, niet waar?

Volume rendering kun je ook met fake data doen. Er hoeft niet echte physics achter te zitten. Het staat je wèl toe om golven echte geometrische diepte te geven: on the fly, op de GPU en zonder meshes te moeten manipuleren en continu naar de GPU te moeten her-uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

R4gnax schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:56:
[...]

Ja, want met een reflection en refraction maps kun je ook echt zo goed golvend water maken, niet waar?
Nee, dat doe je met een height map, die je vanuit de vertex shader kunt samplen. En het processen van de golven in die height map is niets meer dan een simpele blur operatie.

En sowieso, waar hebben we het over als je het als mesh behandeld, wat niet meer is dan een array van floats met puur en alleen de height samples, aangezien de rest van de mesh (in de x en z richting) statisch is. Dus het is dan een kwestie van meerdere streams gebruiken.

.edit: picta
Afbeeldingslocatie: http://oisyn.nl/pics/larareflection.jpg

Overigens, wat je voor het gemak maar even vergeet is dat je sowieso op de CPU wat verwerking zult moeten doen voor gameplay mechanics. Iets dat in het water drijft zal ook met de golven mee moeten dijnen, anders ziet het er echt niet uit.

[ Voor 44% gewijzigd door .oisyn op 03-12-2009 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mischa_NL schreef op donderdag 03 december 2009 @ 03:20:
[...]

code:
1
2
3
4
5
    float slope = tangent.y;
Waarom neem je daar nu ineens (n.x, n.y, 1) als normal ipv (n.x, 1, n.y)? Ik ging er vanuit dat (0, 1, 0) recht omhoog wees bij een compleet horizontale surface (oftewel allemaal gelijkwaardige height samples). Als jij (0, 0, 1) als "omhoog" definieert dan moet je ook met (0, 0, 1) crossen. Overigens kan het zijn dat de crossproducts dan de verkeerde kant op staan, dat zul je zelf even moeten evalueren. Voor een linkshandig coordinatenstelsel met y=up zou het moeten werken.
Ja maar je samplet 'm toch al om de normal te bepalen :?. Diezelfde samples kun je ook gebruiken voor het berekenen van je slope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
.oisyn schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:35:
Ja maar je samplet 'm toch al om de normal te bepalen :?. Diezelfde samples kun je ook gebruiken voor het berekenen van je slope.
Verdomd zeg. Daar zit wat in :X.

Waarom ik overigens ineens (x,y,1) gebruik geen idee, te lang mee bezig geweest gisteren denk ik, dan ga je stomme fouten maken. :P

Overigens, voor water denk ik dat ik gewoon een 2e geoclipmap gebruik: Water heeft niet echt 'punten' dus detail zal in de verte bijna niet verloren gaan, iets dat met terrain icm geoclipmaps wel het geval is. Dit in combinatie met als ik het goed weet een FFT tabel ofzoiets zou als ik het nog goed weet redelijke resultaten moeten geven. FFT (fast fourier transform) wordt oa in crysis gebruikt, en dat ziet er toch niet misselijk uit...

[ Voor 34% gewijzigd door Mischa_NL op 03-12-2009 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Nou ik ben nog even met die slope aan de gang gegaan maar het lukt gewoon niet... alle mogelijke combinaties wel een beetje geprobeerd...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    float3 nnormal = normalize(float3(n.x,1,n.y));
    float3 tangent = cross(normalize(float3(0,1,0)), nnormal);
            tangent= normalize(cross(tangent, nnormal));
    float slope = tangent.y;    

if (slope > 0.15)
    {
        texalpha = float4(0,0,0,0); 
    }

De normal map klopt wel (gekeken met normal map maker van NVidia en komt zeer aardig overeen).

Ik zal ook even mijn TBN matrix posten in de render.fx, misschien dat iemand daar iets aan heeft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    float3  normal = float3(tex2Dlod(Normals, float4(TexCoords, 0.0, 0.0)).rg,1);
            normal  = normal.rbg;

float3 n = mul(normal,          (float3x3)World);
    float3 t = mul(float3(1,0,0),   (float3x3)World);
    float3 b = mul(float3(0,0,1),   (float3x3)World);
    float3x3 TangentBinormalNormal = float3x3(  t.x,b.x,n.x,
                                                t.y,b.y,n.y,
                                                t.z,b.z,n.z);

Ik krijg bij het uitrekenen van de slope constant het idee dat slechts 1 kant berekend wordt. Bijvoorbeeld: 1 kant van de berg klopt, de andere niet. Gek hoe zo iets klaarblijkelijk simpels zo verrekte lastig is... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

In dat bovenste voorbeeld heb je de params van het eerste cross product omgedraaid. Dat geeft je een vector die juist naar beneden wijst ipv naar boven.

Het moet zijn: tangent = cross(normalize(cross(normal, float3(0, 1, 0))), normal).
Maar goed, heb je PIX er al eens bijgepakt en je shader gedebugged?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
.oisyn schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:29:
In dat bovenste voorbeeld heb je de params van het eerste cross product omgedraaid. Dat geeft je een vector die juist naar beneden wijst ipv naar boven.

Het moet zijn: tangent = cross(normalize(cross(normal, float3(0, 1, 0))), normal).
PIX maakt er ASM van? Om eerlijk te zijn ben ik geen ASM held (ik kan het ècht niet).

Anyhow. Het blijft 'ruis' teruggeven. Dat geeft als tangent.y ong. 1.0... Ik denk dat ik maar ergens anders aan ga werken want dit wordt me too much... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Aha!

Daar komt het antwoord...
Ik kreeg het niet werkend omdat height-samples op courser clipmaps natuurlijk verder uit elkaar liggen... Hier hield ik geen rekening mee.

WIP screenie:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadgeek.com/thumb-3F98_4B229B6B.jpg

:)

Voor de geïnteresseerde de proof-of-concept code zeg maar...
code:
1
2
3
4
5
    float slopex = abs(s1.x - s3.x)/dU/scale;  //absolute verschil tussen hor. samples
    float slopey = abs(s2.x - s4.x)/dU/scale;   //en tussen vert.

if (slopex > 0.8 || slopey > 0.8) // als vert of hor > 0.8
        texalpha.a = tex2D(TerrainColor,float2(Out.Elevation.r,0)).a;//steen showen

Ook ben ik wel benieuwd of er mensen zijn met goede kwaliteit textures. De textures die ik nu gebruik zijn vrij crappy, en de specular en normal maps zomaar gegenereerd en niet echt high quality.
Iemand die links heeft of toevallig wat high qualitiy textures in zijn bezit heeft?

[ Voor 52% gewijzigd door Mischa_NL op 11-12-2009 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
.oisyn schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:29:

PIX is kut om op windows shaders mee te debuggen hartstikke fijne tool voor XBox shader debugging maar niet voor windows. Vista x64 krijgt het zelfs zover dat als ik op debug vertex klik de applicatie gewoon crasht en ja ik draai PIX(x64).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Mischa_NL schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 21:03:
Ook ben ik wel benieuwd of er mensen zijn met goede kwaliteit textures. De textures die ik nu gebruik zijn vrij crappy, en de specular en normal maps zomaar gegenereerd en niet echt high quality.
Iemand die links heeft of toevallig wat high qualitiy textures in zijn bezit heeft?
Voor Flight Simulator 2004 had je indertijd user-made add-ons met verbeterde textures voor het landschap. Deze bevatten allemaal seamless textures voor verschillende slopes van bergen. Misschien moet je daar even op zoeken.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

NC83 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 21:46:
[...]

PIX is kut om op windows shaders mee te debuggen hartstikke fijne tool voor XBox shader debugging maar niet voor windows. Vista x64 krijgt het zelfs zover dat als ik op debug vertex klik de applicatie gewoon crasht en ja ik draai PIX(x64).
Als je fatsoenlijk shaders wilt kunnen debuggen zul je je sowieso met de asm bekend moeten maken. En natuurlijk wel zorgen dat je je shaders compiled in debug mode. Overigens werkt shader debugging hier prima in Windows 7 x64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
MIschien is het punt dat mijn shaders niet in debug zijn gecompiled en ik er vanuit ga dat d3dx dit voor me doet een keer onderzoeken maar. Want het zou afentoe wel handig zijn om het wel te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Als je de D3DXCompileShader*** functies gebruikt kun je een vlaggetje meegeven dat hij als debug moet compileren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
bool Effect::loadEffectFile( const String& filename, LPDIRECT3DDEVICE9 device )
{
WORD flags = D3DXFX_NOT_CLONEABLE;
#ifdef DEBUG
    flags |= D3DXSHADER_DEBUG;
#endif
    if (FAILED(D3DXCreateEffectFromFile( device, filename.getWString().c_str(), NULL, m_include, flags, NULL, &m_effect, &m_errors )))
    {
        ERR << "Couldn't compile effect file:" << END;
        if (m_errors != NULL)
        {
            char* errors = new char[m_errors->GetBufferSize() + 1];
            errors = (char*)m_errors->GetBufferPointer();
            errors[m_errors->GetBufferSize()] = 0;
            string errormsg(errors);
            ERR << "Effect Compile errors: \n" << errormsg << END;
            delete [] errors;
        }
        return false;
    }
    return true;
}

Zoals dat dus dan begrijp ik nog niet helemaal waarom het verkeerd gaat kan zijn dat ik een preprocessor command ben vergeten te definieren maar dat geloof ik niet.

edit:

Denk dat ik em heb de lib had wel DEBUG defined maar het project dat de exe bouwt niet maar ff toegevoegd.

[ Voor 10% gewijzigd door NC83 op 15-12-2009 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
NC83 schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 21:21:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
bool Effect::loadEffectFile( const String& filename, LPDIRECT3DDEVICE9 device )
{
WORD flags = D3DXFX_NOT_CLONEABLE;
#ifdef DEBUG
    flags |= D3DXSHADER_DEBUG;
#endif
    if (FAILED(D3DXCreateEffectFromFile( device, filename.getWString().c_str(), NULL, m_include, flags, NULL, &m_effect, &m_errors )))
    {
        ERR << "Couldn't compile effect file:" << END;
        if (m_errors != NULL)
        {
            char* errors = new char[m_errors->GetBufferSize() + 1];
            errors = (char*)m_errors->GetBufferPointer();
            errors[m_errors->GetBufferSize()] = 0;
            string errormsg(errors);
            ERR << "Effect Compile errors: \n" << errormsg << END;
            delete [] errors;
        }
        return false;
    }
    return true;
}

Zoals dat dus dan begrijp ik nog niet helemaal waarom het verkeerd gaat kan zijn dat ik een preprocessor command ben vergeten te definieren maar dat geloof ik niet.

edit:

Denk dat ik em heb de lib had wel DEBUG defined maar het project dat de exe bouwt niet maar ff toegevoegd.
ik was laatst bezig en ik kreeg ook vage errors over dat ik een valid ps en vs moest hebben, uiteindeijk waren de ps en vs wel 'valid', maar hadden ze teveel instructies, en crashte de app. Al met al, kijik je niet dood op wat de error is maar probeer te kijken waarom je de error krijgt.

Overigens ben ik nu bezig met texturing.
Vraagje aan oisyn de expert haha: ik ben met textue atlassing bezig, heb jij een link, of kennis hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Atlasses zijn essentieel vanwege het feit dat de slope- en altmap een texture aanwijzen van 0 tm 15 (in 1 texture) die laten zien moet worden. Echter blijf ik seams houden door mig en magfilter (volgens mij).

Ik hoop dat de pro's hier een antwoord op hebben, kwa een paper of implementatie welke goed werkt.

Hierna ga ik overigens de boel ombouwen toe planetary engine, zodat ik planten kan gaan renderen ipv vlakke stukkies terrein. Hoop onderzoek gedaan, en ik ga cube/sphere mappen met een global mesh met daarin de clipmaps... gaat overigens waarschijnlijk nog wel weken duren gok ik, voordat ik dat vor elkaar heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
Mischa_NL schreef op woensdag 16 december 2009 @ 00:33:
ik was laatst bezig en ik kreeg ook vage errors over dat ik een valid ps en vs moest hebben, uiteindeijk waren de ps en vs wel 'valid', maar hadden ze teveel instructies, en crashte de app. Al met al, kijik je niet dood op wat de error is maar probeer te kijken waarom je de error krijgt.
Ow maar daar heb je ander tools voor zoals de AMD shader analyser die je aangeeft hoeveel instructies je gebruikt. Een ander leuk probleem dat ook vaak voorkomt daarbij is loop unrolling in shaders vooral in SM2 maar 3 heeft er ook last van. Dit gaf namelijk leuke shader compile errors tijdens mijn dissertation.
Mischa_NL schreef op woensdag 16 december 2009 @ 00:33:
[...]
Vraagje aan oisyn de expert haha: ik ben met textue atlassing bezig, heb jij een link, of kennis hoe ik dit het beste kan aanpakken.
http://developer.nvidia.com/object/texture_atlas_tools.html met white paper is wat ik heb gebruikt toen ik het geimplementeerd heb. Staar je niet dol op hun packing code want die is niet effiecient, en daar waarschuwen ze ook voor in de code comments. Packing algorithms kun je overal op Inet vinden trouwens ( http://www.blackpawn.com/texts/lightmaps/default.html )
Een punt texture atlas is niet geschikt voor mipmaps het kan wel maar is niet aan te raden. Iid geen hardware generated mips omdat je dan allemaal blend problemen krijgt met de omliggende textures.

[ Voor 67% gewijzigd door NC83 op 16-12-2009 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Update!
Ik heb de Texture atlassen nog steeds niet 100% gefixt, ik blijf seams houden door de min en magfilter. :(

Afbeeldingslocatie: http://g.imagehost.org/t/0378/terrein9.jpg

Realisme is ver te zoeken, maar tis allemaal WIP uiteraard. Anti-aliasing stond ook uit zie ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Zo, en maar weer eens een vraag + een updateje.

Na veel gezeik met die gpugeoclipmaps toch maar besloten de boel overboord te gooien.
Ik heb, omdat voorbeelden niet echt te vinden waren, een eigen quadtree terrain gebouwd, en dat werkt zonder meer fantastisch!

Echter vraag ik me af hoe ik het beste kan splitten. Mij leek het handig om te splitten als de screen pixels per patch kleiner worden dan een bepaald getal, dit zorgt voor een constante resolutie.
Het probleem is dat ik geen idee heb hoe dit te doen. Ook google helpt me dit keer niet veel verder.

Ook maar even een screen:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadgeek.com/thumb-4B3D_4B479BD4.jpg

Bij voorbaat dank alweer! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Mischa_NL schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 22:41:
Mij leek het handig om te splitten als de screen pixels per patch kleiner worden dan een bepaald getal, dit zorgt voor een constante resolutie.
Vertices unprojecten en kijken naar het oppervlakte van je triangle lijkt me het makkelijkst :-). Vziw heeft DirectX geen gluUnproject equivalent, maar dat is niet al te lastig om in elkaar te schroeven.

[ Voor 12% gewijzigd door PrisonerOfPain op 08-01-2010 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
PrisonerOfPain schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 23:27:
[...]

Vertices unprojecten en kijken naar het oppervlakte van je triangle lijkt me het makkelijkst :-). Vziw heeft DirectX geen gluUnproject equivalent, maar dat is niet al te lastig om in elkaar te schroeven.
Even zitten kijken naar de project functie in XNA, maar het is uiteraard niet handig omdat de wereld bol is, en de patches dus 'gebogen' zitten en niet recht voor de camera staan.

Wat ik eigenlijk exact wil doen is het volgende:
* bereken de afstand van camera tot patch.
* hoe groot is deze patch als hij RECHT voor de camera staat
* als hij groter is dan [getal] split hem.

OVerigens, als dit een achterlijke manier is om te splitten hoor ik het graaag!

//edit. wellicht duidelijker:
wat ik dus wil weten is als een object recht voor de camera op een bepaalde afstand staat, hoeveel pixels beslaat het dan in screen space. Ik hoef dus niet te weten hoeveel pixels dat object daadwerkelijk beslaat, maar hoeveel een object met die grootte, met de normaal naar de camera beslaat!

edit2/ Oplossing is verbijsterend simpel! :P
Als de eerste split-afstand 100.000 is, dan is de 2e 50.000 en de derde 25.000, and so on... 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Mischa_NL op 09-01-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Geen idee of het toegestaan is maar ik hou hier toch maar een beetje bij waar ik mee bezig ben. Beter dat de mensen hier komen kijken dan op gamedev lijkt me!

Allereerst hier de planeet zoals die op het moment gerenderd wordt. Textures zijn 'placeholders' en wordt nog compleet aangepast. Ook de heightdata is een simpele 50 octaves turbulence 3d noise tex.
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadgeek.com/thumb-0466_4B4FB636.jpg

Frustum + Horizon Culling geimplementeerd. Alleen patches die in de view frustum en zichtbaar zijn (geen occluders zoals horizon) worden naar de gpu gestuurd. De zwarte punt is de camerapositie, lichte gedeelte het gecullde:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadgeek.com/thumb-BE97_4B4FB636.jpg

Ook het zeer ingewikkelde stitching bleek verdomde makkelijk! If neighbour_lod < my_lod then stitch. Simpelweg in de vertex buffer vertexen 'verplaatsen' om zodoende een waaier te krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadgeek.com/thumb-CAE4_4B4FB636.jpg

Voor geintresseerden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
    /*                              //
    //                              //
    //          STITCHING           //
    //                              //
    //                              */

// if vertex is uneven its 1, else its 0.
    float2 UnevenVertex = (input.gridPos.xy) % 2;
    float2 localPos = (input.gridPos.xy)/(PatchSize-1)*2-1; 

// if border, perform stitching
    if (localPos.y == -1)
    {
        input.gridPos.x = input.gridPos.x + UnevenVertex.x*(localPos.y*pow(input.LodChange.x,2));
    }
    else if (localPos.y == 1)
    {
        input.gridPos.x = input.gridPos.x + UnevenVertex.x*(localPos.y*pow(input.LodChange.z,2));
    }
    else if (localPos.x == -1)
    {
        input.gridPos.y = input.gridPos.y + UnevenVertex.y*(localPos.x*pow(input.LodChange.w,2));
    }
    else if (localPos.x == 1)
    {
        input.gridPos.y = input.gridPos.y + UnevenVertex.y*(localPos.x*pow(input.LodChange.y,2));
    }

Patchsize: Aantal vertexen per patch
gridPos: vertexpositie relatief aan de patch: patchsize = 15, gridpos:[0;14]
lodChange: x=top, y=right, z=bottom, w = left. bool met daarin of neighbour resolutie kleiner is. Zo ja stitchen!

Veel bereikt in een aantal dagen om het zo maar te zeggen.

De engine voert overigens maar 1 drawcall per 'zijde' van de planeet uit (6 stuks dus). Alle heightdata wordt bij split gerendert naar een texture-atlas. bij de update-pre/render vul ik een instancebuffer met de positie, neighbour-data en patch-id. Vervolgens zoek ik tijdens de render in de atlas de goede patch op. Zorgt er dus voor dat de draw calls geminimaliseerd worden.

PS. let ook op de heerlijk hoge framerates!!

Er zijn echter nog dingen waar ik naar op zoek ben. En dat is met name een 'split-schema'. Dat wil zeggen, wanneer moet ik een node laten splitten in 4 kinderen? Ik heb het nu lineair vanaf een vooringestelde afstand. en dan als afstand de helft wordt, split ik. Het lijkt me dat dit beter moet kunnen! Iemand ideeën?

Coming up: Normal mapping & diffuse lighting!

[ Voor 7% gewijzigd door Mischa_NL op 15-01-2010 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Wederom is tangent space weer hetgeen wat me niet lukt.

Ik heb een zogenaamde geo-sphere, waar dus op de bol de uv coordinaten niet naar de polen lopen maar netjes over de hele bol verdeeld zijn. Zie de wire een paar posts terug.

Nu wil ik dus omrekenen een tbn matrix maken waar ik vervolgens mijn lightdir doorheen gooi. Dit om mijn tangent space normal maps te kunnen gebruiken.

Echter ben ik het spoor weer bijster. De normaal heb ik al heel simpel gevonden. Dat is namelijk de vertex-positie genormaliseerd. Echter hoe bereken ik vervolgens de tangent? deze ligt neem ik aan haaks op de normaal? Kan ik die vector fixen vanuit de normaal?

Tangent space heeft me iedere keer weer te pakken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
code:
1
2
3
4
5
6
7
float3 T(0, 0, 0);
float3 T1 = cross(N, float3(0, 0, 1));
float3 T2 = cross(N, float3(0, 1, 0));

T = (length(T1) > length(T2)) ? T1 : T2;

float3 B = cross(T, N);

Misschien dat je ze nog moet normalizen, maar als de normal op unit-length is zou dat niet moeten hoeven.

Maar goed, als je geen animaties gebruikt kun je makkelijker af met object-space normal maps :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
raar raar raar raar raar :P.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
vs
    float3 n = mul(normal,                          (float3x3)worldMatrix);     
    float3 t = mul(normal,                          (float3x3)worldMatrix);
    float3 b = mul((cross(n,t)),                    (float3x3)worldMatrix);
    float3x3 TangentBinormalNormal = float3x3(  t,b,n);

output.LightDirection = float4(mul(LightDirection, TangentBinormalNormal),1.0).zxyw;    

ps
    float4 diffuse = dot( normalize(input.LightDirection.xyz), normalize(float3(0,1,0))) * DiffuseIntensity * DiffuseColor;
    float4 diffuse2 = dot( normalize(LightDirection.xyz), normalize(Input.Normal)) * DiffuseIntensity * DiffuseColor;

diffuse1 = lightdirection in tangent space, normal = up
diffuse2 = lightdirection in object space, normal = sphere normal

Geeft bijna dezelfde resultaten.
Zeer appart. Diffuse2 is wat 'feller', dus het is niet exact hetzelfde, maar het kan er imho mee door!

Weer bedankt maar weer!

correctie, dat was alleen omdat lightdir float3(-1,0,0) was...

Ik zal dat van jou proberen PoP

[ Voor 5% gewijzigd door Mischa_NL op 21-01-2010 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Je tbn klopt in dit geval niet aangezien het geen geldig coordinatensysteem specificeerd omdat je tangent en normal gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Voor het berekenen van binormals (bitangents is een betere term, maar soit, iedereen heeft het nou eenmaal over binormals) en tangents zijn de texturecoordinaten van de vertices van de polygonen van belang. De tangent loopt namelijk in de richting van de x-as van de texture, en de binormal in de richting van de y-as (of whatever jij liever hebt, de kern van het verhaal is dat het afhangt van hoe de texture op de surface gemapped is). Denk er maar aan: als je de normal map zou roteren met x graden dan moet de light vector in texture space -x graden worden gedraaid. Hou wel rekening met discontinuities op de edges. Dat een vertex die wordt gedeeld door twee polygonen voor beide polygonen hetzelfde texturecoordinaat gebruikt wil niet zeggen dat de tangents en binormals voor die twee polygonen op dat punt gelijk zijn. De kans is groot dat je in sommige gevallen vertices moet gaan dupliceren.

Als je textures altijd quads zijn en lopen van (0, 0) linksboven naar (1, 1) rechtsonder versimpelt dat de boel wel, want dan is je tangent gewoon de richting van vertex linksboven naar vertex rechtsboven, en de binormal de richting van vertex linksboven naar vertex linksonder. Wel even voor de bolling van de polygoon compenseren (je vertex normal is immers ook niet gelijk aan je face normal)
PrisonerOfPain schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 00:42:
code:
1
2
3
4
5
6
7
float3 T(0, 0, 0);
float3 T1 = cross(N, float3(0, 0, 1));
float3 T2 = cross(N, float3(0, 1, 0));

T = (length(T1) > length(T2)) ? T1 : T2;

float3 B = cross(T, N);
Wat je hier doet is in feite willekeurige tangent en binormals uitrekenen, maar dat is voor normal mapping niet zo handig.
Misschien dat je ze nog moet normalizen, maar als de normal op unit-length is zou dat niet moeten hoeven.
T moet genormalized worden. Er komt bij unit-length vectoren alleen een unit-length vector uit het crossproduct als de vectoren haaks op elkaar staan (de lengte is namelijk gelijk aan sin(a) * ||A|| * ||B||, en aangezien ||A|| = ||B|| = 1 moet a wel 90 zijn).

[ Voor 40% gewijzigd door .oisyn op 21-01-2010 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.oisyn schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 00:59:
Wat je hier doet is in feite willekeurige tangent en binormals uitrekenen, maar dat is voor normal mapping niet zo handig.
Correct, ik sprong iets te snel tot de conclusie dat de tangent perpendicular was op de normal en dus op een dergelijke manier berekend kon worden. Wat er eigenlijk moet gebeuren is dat de tangent afgeleid moet worden uit de uvs en de posities van de vertices, voor je ze naar de vertex shader stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
De texturecoordinaten lopen eender met de vertexposities. vertex[0,0] == texc[0,0] vertex[1,1] == texc[1,1].

Ik maak van een platte grid met x en y coordinaten in de vs een bol. zijde van de kubus heeft een aparte map, wat het texturen dus zeer gemakkelijk zou moeten maken.
Alle Texcoords liggen dus zodoende ook binnen een patch ook even ver uit elkaar.

Is het volgende niet mogelijk?

vertexpos normalizen geeft de normaal op de sphere.
vertexpos.x+1,yz = volgende vertex, trek huidge pos af van deze en je hebt de verschilvector == tangent?
bitangent = cross(n,t)

Ik snap niet waarom dat niet zou kunnen werken :'(
PrisonerOfPain schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 01:14:
[...]

Correct, ik sprong iets te snel tot de conclusie dat de tangent perpendicular was op de normal en dus op een dergelijke manier berekend kon worden. Wat er eigenlijk moet gebeuren is dat de tangent afgeleid moet worden uit de uvs en de posities van de vertices, voor je ze naar de vertex shader stuurt.
Uv's zijn niet te berekenen voor ze in de vs komen, het is namelijk een static platte mesh, die een functie ingaat en daar corresponderende 'coordinaten op de bol' toekent. Als ik de uv's ga meesturen naar de gpu is heel het instancen van patches ineens onmogelijk.

[ Voor 35% gewijzigd door Mischa_NL op 21-01-2010 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mischa_NL schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 01:24:
vertexpos normalizen geeft de normaal op de sphere.
vertexpos.x+1,yz = volgende vertex, trek huidge pos af van deze en je hebt de verschilvector == tangent?
Dat werkt alleen voor de vertex op (0, 0, -1). Denk eraan dat de vertex op (1, 0, 0) een "naar rechts" heeft van (0, 0, 1) in world space, en de vertex op (0, 0, 1) een naar rechts van (-1, 0, 0).

Je hebt echt adjacent vertex informatie nodig, en dat heb je momenteel niet.

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 21-01-2010 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
.oisyn schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 01:56:
[...]

Dat werkt alleen voor de vertex op (0, 0, -1). Denk eraan dat de vertex op (1, 0, 0) een "naar rechts" heeft van (0, 0, 1) in world space, en de vertex op (0, 0, 1) een naar rechts van (-1, 0, 0).

Je hebt echt adjacent vertex informatie nodig, en dat heb je momenteel niet.
Ik heb vertices in object space, dus de sphere zijn coordinaten lopen als volgt ( 4 patches op X = omtrek)

code:
1
2
3
4
5
00 10 00 10 00 10 00 10 
 ---   ---   ---   --- 
| \ | | \ | | \ | | \ |
 ---   ---   ---   --- 
01 11 01 11 01 11 01 11

Dan is het toch zo dat de tangent van patch 1 als volgt is: T = 1-0 = 1 . Verdubel ik de verteices dan wordt het: 1-0.5=0.5 en 0.5 bij de 2e?

Andersgezegd: ik kan in de shader bepalen welke vertex aangrenzend is.

[ Voor 4% gewijzigd door Mischa_NL op 21-01-2010 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mischa_NL schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 02:06:
[...]

Ik heb vertices in object space, dus de sphere zijn coordinaten lopen als volgt ( 4 patches op X = omtrek)

code:
1
2
3
4
5
00 10 00 10 00 10 00 10 
 ---   ---   ---   --- 
| \ | | \ | | \ | | \ |
 ---   ---   ---   --- 
01 11 01 11 01 11 01 11
Nee dat is onzin, je beschrijft nu hoe de texture coordinaten zijn, niet de posities van de vertices zelf. Wat je uiteindelijk wilt is een matrix van world space (waarin je licht is) naar texture space (waarin je normals zijn). Die zijn dus afhankelijk van hoe de texture in de wereld gemapped is. Oftewel, je u en v coordinaten in world space (dit zijn je tangent en binormal vectors). Je u gaat in image space naar (1, 0), maar in world space is dat afhankelijk van de orientatie van je quad en de mapping van de texture op de quad. De quad bovenop de bol heeft een andere orientatie dan de quad aan de zijkant van de bol. Om die orientatie te bepalen heb je adjacent vertex info nodig.
Andersgezegd: ik kan in de shader bepalen welke vertex aangrenzend is.
Niet in de vertex shader, die info zul je dan mee moeten geven. Het kan wel in de geometry shader als je DX10 gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 21-01-2010 03:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.oisyn schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 02:59:
Niet in de vertex shader, die info zul je dan mee moeten geven. Het kan wel in de geometry shader als je DX10 gebruikt.
Dat, of moeilijk gaan doen met R2VB, maar goed dan zit je vast aan een gelimiteerd aantal kaarten. Maar dat zit je met geometry shaders ook. Of 2 keer zoveel data naar de GPU streamen. Of object space normal maps gebruiken zodat je onder de hele tbn-matrix uit kunt komen.

[ Voor 16% gewijzigd door PrisonerOfPain op 21-01-2010 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
Jullie vergeten wel dat dit project een XNA project is tot nu toe dus dan heb je al geen toegand tot DX10 of R2VB, zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
PrisonerOfPain schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 11:41:
[...]

Dat, of moeilijk gaan doen met R2VB, maar goed dan zit je vast aan een gelimiteerd aantal kaarten. Maar dat zit je met geometry shaders ook. Of 2 keer zoveel data naar de GPU streamen. Of object space normal maps gebruiken zodat je onder de hele tbn-matrix uit kunt komen.
Ik denk dat ik inderdaad maar voor Object Space maps ga. 'k Heb alleen geen idee hoe die te berekenen. Gewoon World Pos vertexen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Mischa_NL schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 16:50:
[...]

Ik denk dat ik inderdaad maar voor Object Space maps ga. 'k Heb alleen geen idee hoe die te berekenen. Gewoon World Pos vertexen gebruiken?
En ik heb nog steeds geen idee, ik heb het geprobeerd :/ ...
Ik snap niet hoe ik uit de height samples die ik heb de object space normal map kan genereren.

Ik heb het volgende:

5X float3 voor het berekenen van de normaal (Texcoords van omliggende pixels en eigen pixel).
5X float heightsamples
1x float3 met daarin de UpVector gespecificeerd.

Simpelweg de OS positie van de pixel als normaal nemen genereert zowaar een OS normal map voor een sphere!
Maar uiteraard is het geen mooie globe maar zijn er 'bergen'. Hoe kan ik die normaal van de bergen die nou combineren met de normaal van de sphere?
Of hoe genereer ik een OS normaal aan de hand van die vier aangrenzende pixels?

Normal mapping is echt niet mijn cup of thee lijkt he 8)7 ...

/edit
Reeds gelukt... Normalen werden goed berekend ik berekende de vertex positie in object space niet goed... + en * lijken ook zo op elkaar |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Mischa_NL op 26-01-2010 18:32 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste