Auto kopen met hoge KM stand?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik overweeg een andere gebruikte auto te kopen.
Ik wil graag wat extra vermogen en rijcomfort en denk aan (minimaal >:) ) 6 cilinders.

Auto's die op het lijstje staan.

BMW 3 serie (bouwjaar vanaf ca 2001, 330i/330xi/330ci of de 330d)
Audi a4 (Vanaf 2002, 2.4, 3.0 of de 2.5 tdi
Audi a6 (Vanaf 2001, 4.2
Opel Vectra (vanaf 2002, 3.2 of 3.0 cdti
Opel Signum (vanaf 2002, 3.2 of 3.0 cdti
en eventueel:
Mercedes C Klasse. 240, 320 of 270 cdi

Is het volgens jullie raadzaam om zo'n auto te kopen met een hogere km stand?
Vooral de 330d van BMW lijkt me een heerlijk blok, en zie die auto regelmatig vrij goedkoop voorbij komen met ca. 200 k op de teller.

Is dat een koopje of kan ik hoge onderhoudskosten verwachten? Ik ga ervan uit dat deze auto's met het juiste onderhoud met gemak 300-400k kunnen rijden,

Ik zou zoiets willen en wil graag binnen het budget van 15k blijven, waarvoor ik redelijk wat voorbij zie komen.

Ik rij nu een Opel Astra G met 60.000 op de teller, 1.8 16v 125 pk. Omdat ik veel snelweg km maak en graag een beetje opschiet (vooral in Duitsland) wil ik het een stapje hoger opzoeken en een moter die rustig zijn werkt doet. Ik rij dik 20.000 (prive) per jaar.

PS:
Voordat vele vragen: "waarom staat opel er tussen", goede ervaringen met het merk, kan niet tippen aan de afwerking van de andere, alleen kwa uitslraling vind ik van wel, onderhoudskosten zullen lager zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tja, van mercedes weet ik dat vooral de oudere types met gemak 1M kunnen lopen mits ze een beetje onderhouden worden.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 08:44

Dentheman

Zie signature

bij 200.000 zal er ongetwijfeld onderhoud aankomen, echter als je dit goed laat uitvoeren (hopen dat de vorige eigenaar dat ook gedaan heeft maar dat zit meestal wel snor in deze klasse) kan je er nog heel veel plezier met een auto beleven :p

[ Voor 12% gewijzigd door Dentheman op 12-03-2007 14:16 ]

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19137

Ligt ook een beetje aan de vorige eigenaar(s), kijk even of er een garageboekje inlegt met onderhoud data. Ook of de boel er een beetje netjes uitziet zegt vaak een hoop (te netjes betekent hoge druk reiniger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 19137 schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:19:
(te netjes betekent hoge druk reiniger)
Zegt dat dan wat over het onderhoud wat de auto gehad heeft? I think not.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
Wat voor mij vaststaat is als ik zo'n auto zou kopen en wel een complete onderhoudshistory bij moet zitten. En alle beurten op tijd en bij de dealer zijn uitgevoerd.

Anders durf ik het sowieso niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Over het algemeen kunnen auto's 'snelwegkilometers' beter hebben dan 'stadskilometers', als je begrijpt wat ik bedoel. Let er bij de aankoop dus op hoe die kilometers op de teller zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:01
Lijkt me ook afhangen van de rijstijl van vorige eigenaars. Het maakt nogal uit of je de auto eerst rustig warmrijdt, of hem met koude motor gelijk de toerenbegrenzer injaagt. En als het een lease auto was, heb je ook meer kans dat er minder zuinig mee omgegaan is (toch benzine van de zaak ;) )

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

El Cid schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:22:
Let er bij de aankoop dus op hoe die kilometers op de teller zijn gekomen.
Hoe dan? Het enige wat je kan doen is de kilometerstand delen door de ouderdom van de auto om daar dan iets uit op te maken.

Normaal gesproken komen ze via een digtale cijfertjes op de teller.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 12-03-2007 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Gunner schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:26:
[...]

Hoe dan? Het enige wat je kan doen is de kilometerstand delen door de ouderdom van de auto om daar dan iets uit op te maken.

Normaal gesproken komen ze via een digtale cijfertjes op de teller.
Er is een verschil tussen 500 km autostrade en 500 km stad

500 km 120/uur of 500km optrekken, vertragen, ed... (meer slijtage)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30

-ET-

Phone Home

Grote kans dat de types die je opnoemt allemaal ex-lease zijn. Zulke bakken worden vaak niet nieuwe prive gekocht.

En 2ton is niet extreem veel voor een diesel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Snakiej schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:28:
Joh je meent het? Maar 2ton in 4 jaar lijkt me vrij moeilijk als je alleen maar in de stad rijdt, of je moet een les auto treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

En wanneer je een auto koopt die ex-lease is dan weet je in ieder geval dat het onderhoudsverleden prima in orde is. Alle beurten netjes op tijd. Waar je dan op moet letten is hoe de auto er (van binnen) uitziet qua netheid. Dat geeft vaak een goede indicatie over hoe de vorige bestuurder met de auto is omgesprongen.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Han schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:36:
Waar je dan op moet letten is hoe de auto er (van binnen) uitziet qua netheid.
Wat belangrijker is om te weten is dat als er onderhoud en/of reparaties gepleegd hadden moeten worden aan het einde van het lease contract wat niet noodzakelijk is, dat ze dat dan ook niet meer uitvoeren en dat mooi voor de volgende eigenaar laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Gunner schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:39:
Wat belangrijker is om te weten is dat als er onderhoud en/of reparaties gepleegd hadden moeten worden aan het einde van het lease contract wat niet noodzakelijk is, dat ze dat dan ook niet meer uitvoeren en dat mooi voor de volgende eigenaar laten.
Bij de meeste auto's staat in het onderhoudsboekje wat er precies bij welke beurt moet gebeuren. Dus dat is simpel te controleren. En je kan altijd de dealer bellen waar de auto zijn onderhoud heeft gehad, dat heb ik toen gedaan.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
Hmm,

De meeste meningen sluiten op mijn eigen mening aan.
Misschien toch liever wat meer betalen en een minder gebruikte auto zoeken.

In Duitsland is het aanbod betaalbare diesels met weinig km wat groter, hier in NL zijn ze bijna opgereden voor ze verkocht worden.

Aan de andere kant, bij mijn vorige werkgever heb ik in 2 VW's gereden met dik 2 ton op de teller en daar waren geen problemen mee...

Als voorbeeld de BMW 330d.

Kwalitatief goed, waarschijnlijk ex lease bak, dus vaak wel goed onderhouden bij de merk dealer.
in 4 jaar 200k op de teller dus 50.000 per jaar zal waarschijnlijk vooral snelweg moeten zijn.

Lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 13:44
Ik heb toevallig vorige week een Seat Altea 2.0 TDI gekocht uit 2004 met 155.000 kilometer, was onderhouden bij de Seat Dealer waar ik hem gekocht had en was ook ex-lease.

Mijn vorige auto (Seat Toledo TDI) kocht ik ook met 155.000 kilometer en deze heb ik vorige week na 4 jaar en 100.000 kilometer weggedaan. Het was echt een geweldige auto en heb er geen problemen mee gehad buiten het normale onderhoud.

Mijn andere auto was een Audi A2 benzine met 60.000 kilometer en deze heb ik anderhalf jaar gehad en nog geen 15.000 kilometer mee gereden, maar deze heeft al in die tijd aardig wat problemen gehad. Deze is heb ik dus ook van de week weggedaan. nu alleen nog op zoek naar een 2e auto.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Vooral bij die wat duurdere auto's met grotere cilinderinhouden zijn tellerstanden van 200k niet ongewoon en ook niet persé een teken dat ze versleten zijn.
Interieur, en met name de bestuurdersstoel, verteld een groot deel van het verhaal hoe een auto onderhouden is. Is die stoel schoen, vertoont geen echte slijtage plekken (veel in en uit stappen), hoe ziet het tapijt eruit, etc.
Onder de motorkap, kijk of er nergens olie gelekt heeft. Mijn auto was vet onder de motorkap, maar alleen aan de rechterzijde. De enige logische verklaring was dat de olie-vuldop er een keer niet goed opgezeten heeft (hij verbruikt op het moment ook helemaal geen olie). Een schone motor ruimte is belangrijk, maar niet heilig.
En daarnaast natuurlijk hoe hij stationair loopt, hoe hij rijdt, etc.

Maar je hoeft je bij merken als Audi, BMW en Mercedes echt niet bang te zijn voor tellerstanden van 200k.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
Ik denk ook dat het te maken heeft met het type motor dat gebruikt wordt.

Waar ik naar op zoek ben is een sterke diesel of een sterke bezine, tenminste 6 cilinders.

Bij normaal gebruik hoeft zo'n motor weinig te doen naar mijn mening.
In Nederland kun je toch niet volop blazen, en iemand die een auto koopt van een ouderwetse gulden ton is denk ik ook al de tienertijd gepasseerd..

Ik heb weleens in een huurauto fiat punto 1.2 gereden. Daar moet je de motor serieus laten werken, anders gebeurd er helemaal niets, je trapt continu het pedaal helemaal plat (en liefst nog een stukje verder) en trekt flink in de toeren om normaal aan het verkeer deel te kunnen nemen.

Zo'n motor heeft denk ik veel meer te lijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Snakiej schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:28:
[...]

500 km 120/uur of 500km optrekken, vertragen, ed... (meer slijtage)
Allemaal leuk en aardig, maar dat kun je dus niet zien aan alleen maar de km stand. Ook niet aan de km stand gedeeld door de leeftijd, want iemand die 5k per jaar rijdt kan daarvan wel 3k maken in een vakantie naar Z-Frankrijk en wat ritjes naar familie aan de andere kant van NL. Als hij daarnaast nog een 2e stadsautootje heeft, gebruikt hij die ws. in de stad.

Sowieso hoef je denk ik niet bang te zijn dat auto's die dit soort grotere motoren hebben veel in de stad zijn gebruikt, want daarvoor zijn ze niet bedoeld. Wie koopt er nu een 3.0L V6 motor als stadsauto |:(

Tenzij je een ex-taxi koopt zul je dat niet tegenkomen waarschijnlijk. Dit zijn typische zakelijke auto's voor lange afstanden. 't Is geen Suzuki Alto of Citroen C1 :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-01 19:37

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Misschien zou je in je rijtje ook nog SAAB en Volvo kunnen meenemen, ook dit zijn grote kilometerverslinders. Mijn vriendin had een saab 9-3 welke ze heeft verkocht met 420k op de teller en ze had alleen normaal onderhoud en slijtage laten uitvoeren, verder geen rammeltje noch kraakje. Doch 1 ding, het display van de boord computer liet niet alle karakters meer zien...

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

sjolmers schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 11:30:
Doch 1 ding, het display van de boord computer liet niet alle karakters meer zien...
En dat is te verhelpen met een soldeerbout, of laten doen, € 20,00 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
Misschien zou je in je rijtje ook nog SAAB en Volvo kunnen meenemen, ook dit zijn grote kilometerverslinders. Mijn vriendin had een saab 9-3 welke ze heeft verkocht met 420k op de teller en ze had alleen normaal onderhoud en slijtage laten uitvoeren, verder geen rammeltje noch kraakje. Doch 1 ding, het display van de boord computer liet niet alle karakters meer zien...
Ik heb aan de volvo S60 gedacht.

En dan de 2.4T of een T5.
Mag van mij ook nog in het rijtje.

Gezien mijn leeftijd (23) vind ik volvo echter minder echt toepasselijk.

De voorkeur gaat eigenlijk uit naar een audi A4 quattro, en dan dus een 6 pitter. (2.4 of liever nog de 3.0 waarschijnlijk automaat)

Waarschijnlijk winkelen in Duitsland, aanbod is veel groter en ook bij de officiele audi dealers zijn de prijzen zeer netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Die kilometerstand zal het probleem niet zo zijn. Restwaarde is wel kut bij een auto met meer dan 2 ton op de teller. En onderhoud is wel even duurder als een Opel Astra. Zeker bij een hogere km-stand kom je toch niet onder die kosten uit. Ik heb een 330i en bij 70.000km was ik zo'n 800 euro kwijt voor een beurt (standaardzaken, er was niets kapot). Als je dat kan en wil betalen zie ik niet zo'n probleem. Ik zou alleen nooit zo'n auto bij een handelaar kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 14:54

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

ik zit er aan te denken om een Carina-E te kopen met 3S-GE 2.0L-16V blokje. Ding heeft 185k op de teller, maar het is een GTi, is wel een classic in wording. Maar toch schrikt het me wat af; niet allen het blok heeft zoveel gelopen, echt alles heeft zo zijn slijtage gehad...

nog even nachtje over slapen

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 30-04 20:29

Metro2002

Memento mori

beschuitfluiter schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:22:
ik zit er aan te denken om een Carina-E te kopen met 3S-GE 2.0L-16V blokje. Ding heeft 185k op de teller, maar het is een GTi, is wel een classic in wording. Maar toch schrikt het me wat af; niet allen het blok heeft zoveel gelopen, echt alles heeft zo zijn slijtage gehad...

185k is toch niet veel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
Tom schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:11:
Die kilometerstand zal het probleem niet zo zijn. Restwaarde is wel kut bij een auto met meer dan 2 ton op de teller. En onderhoud is wel even duurder als een Opel Astra. Zeker bij een hogere km-stand kom je toch niet onder die kosten uit. Ik heb een 330i en bij 70.000km was ik zo'n 800 euro kwijt voor een beurt (standaardzaken, er was niets kapot). Als je dat kan en wil betalen zie ik niet zo'n probleem. Ik zou alleen nooit zo'n auto bij een handelaar kopen.
Ja, in dit geval dacht ik te profiteren van de lage restwaarde, omdat ze veel goedkoper zijn als de lage km standen.

Idd fors prijziger dan een astra. ook in verzekering en wegenbelasting etc.
Ik heb daar over na gedacht en heb dat er wel voor over. Een auto zie ik een beetje als hobby en gebruik hem ook erg veel.

Een opel corsa 1.2 zou nog goedkoper zijn als de astra... Dus waar ligt de grens.
Bij ligt de grens er dat ik niet wil lenen voor een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-03 11:03

redyak

Try and Fail

Tom schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:11:
Ik ben 600 euro kwijt aan een SAXO met 80.000 op de teller dan vind ik die 800 nog erg netjes.

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Serieus? Een grote beurt kost me (excl. reparaties) bij m'n Corolla een euro of 250-300 :o
beschuitfluiter schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:22:

Deze toevallig? http://www.corollaforum.nl/forum/viewtopic.php?t=21037

185k is echt niks voor zo'n auto. Goed, de distributieriem moet met 200k vervangen worden (is bij die hierboven al gedaan), maar het is een Toyota joh, daar heb je bijna geen onderhoud aan als je de vloeistoffen een beetje in de gaten houdt.

[ Voor 81% gewijzigd door Grrrrrene op 13-03-2007 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik ben benieuwd wat mijn 11 jaar oude BMW gaat doen... Hij gaat in ieder geval niet naar een merken garage, maar naar een kleine plaatselijke garage waar m'n vader en zwager erg goede ervaringen mee hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:58

Wimo.

Shake and Bake!

Ik heb een tijd geleden voor dezelfde keuze gestaan als TS. Of een relatief 'goedkope' wagen met weinig km's of een bak met 2ton op de teller maar wel een nieuwwaarde van 50k+. Uiteindelijk heb ik een 528i met iets minder dan 2ton op de teller gekocht. Onderhoud valt me tot nu toe reuze mee .. alleen wat klein spul en wat airbag problemen.

Lokale garage had zelden een wagen gezien van deze leeftijd in zo'n goede staat O+ Onderhoud zegt alles .. zeker bij dit soort wagens. Ga je voor een automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
Wimo. schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:18:
Ik heb een tijd geleden voor dezelfde keuze gestaan als TS. Of een relatief 'goedkope' wagen met weinig km's of een bak met 2ton op de teller maar wel een nieuwwaarde van 50k+. Uiteindelijk heb ik een 528i met iets minder dan 2ton op de teller gekocht. Onderhoud valt me tot nu toe reuze mee .. alleen wat klein spul en wat airbag problemen.

Lokale garage had zelden een wagen gezien van deze leeftijd in zo'n goede staat O+ Onderhoud zegt alles .. zeker bij dit soort wagens. Ga je voor een automaat?
Ik denk idd een automaat.
Kwestie van testen, maar de automaten waarmee ik heb (meegereden waren geweldig).
Heb zelf ook naar bijvoorbeeld de BMW 5.35 en 5.40i gekeken.
Luxe snel, betrouwbaar en betaalbaar...

Ik wil sowieso een auto die dealeronderhouden is. (tot het moment dat ik hem koop)

Onderhoud is ook een kwestie van geluk (en gezond verstand bij aankoop).
Met m'n astra reed ik laatst 2 lekker banden stuk, kosten 480 euro....

[ Voor 9% gewijzigd door FFF op 13-03-2007 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 14:54

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Grrrrrene schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:55:
Serieus? Een grote beurt kost me (excl. reparaties) bij m'n Corolla een euro of 250-300 :o

[...]

Deze toevallig? http://www.corollaforum.nl/forum/viewtopic.php?t=21037

185k is echt niks voor zo'n auto. Goed, de distributieriem moet met 200k vervangen worden (is bij die hierboven al gedaan), maar het is een Toyota joh, daar heb je bijna geen onderhoud aan als je de vloeistoffen een beetje in de gaten houdt.
yup, dat issie... dingen die me tegen staan: kleur, tis een rode welke 4 jaar terug overgespoten is, maar zonder blanke lak... verder ben ik een beetje bang dat ie me wat teveel in verzekering gaat kosten. En het is een gti, maar nog steeds een carina, wat toch best een ouwelullenbak is. Als ie donker was, donkergroen/blauw of zwart, dan was het een ander verhaal.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

FFF schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:33:
[...]

Ik denk idd een automaat.
Kwestie van testen, maar de automaten waarmee ik heb (meegereden waren geweldig).
Heb zelf ook naar bijvoorbeeld de BMW 5.35 en 5.40i gekeken.
Luxe snel, betrouwbaar en betaalbaar...

Ik wil sowieso een auto die dealeronderhouden is. (tot het moment dat ik hem koop)

Banden :X Ik weet niet wat andere merken toentertijd monteerde op hun slagschepen maar de mijne stond fabriek af al op 225/55/16. Tel daarbij de bijna 300nm koppel op en je bent grootafnemer bij bandenmarkt.nl.

Automaat is een goede keuze. Ik weet niet hoe het met andere merken zit maar de mijne voel je niete eens schakelen. Daarbij is de kans dat ie afgetrapt is kleiner omdat het niet echt sportief is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
Wimo. schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:24:
[...]

Banden :X Ik weet niet wat andere merken toentertijd monteerde op hun slagschepen maar de mijne stond fabriek af al op 225/55/16. Tel daarbij de bijna 300nm koppel op en je bent grootafnemer bij bandenmarkt.nl.

Automaat is een goede keuze. Ik weet niet hoe het met andere merken zit maar de mijne voel je niete eens schakelen. Daarbij is de kans dat ie afgetrapt is kleiner omdat het niet echt sportief is :+
Nou ja ik ben wel iemand die graag investeerd in banden :)

Belangrijk voor veiligheid, wegligging en rijcomfort.
En die (wat is het 1x per 2 jaar?) paar 100 euro extra omdat ze een maatje groter zijn lijkt me geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Wimo. schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:24:
[...]

[...]
Dat is inderdaad een dure maat... Dat voelde ik ook toen ik een paar weken terug 2 banden verving...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FFF schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:33:
[...]

Wat voor banden heb jij in godsnaam onder je auto zitten? :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Klopt :D
M'n vader heeft twee jaar geleden een 9-3 TiD gekocht met 125k op de teller. Nu een ton meer op de klok staan en weinig problemen. De dealer heeft ook een 9-3 diesel als leenauto met 3,5 ton op de teller, rijdt als een zonnetje _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Niet online
Ik denk dat die Mercedessen betrouwbaarder zijn... Mercedes rijders staan niet bekend als mensen die auto's afraggen, dat zijn nml meestal ondernemers enzo. BMW en Audi zal sneller lease zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
MikeyMan schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:04:
[...]

Wat voor banden heb jij in godsnaam onder je auto zitten? :{
Ik vond ze ook al riant aan de prijs...

Gewoon michelin, de orginele die standaard op de 1.8 sport zitten...

Kwamen alleen kosten bij of alles nog recht was enzo van iets van 60 euro per wiel excl. btw en opleggen, balanceren en veel van die gein.

Volgende keer passeer ik de merkdealer voor mijn banden, alleen in dit geval kon het even niet anders.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FFF schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:25:
[...]

Ik vond ze ook al riant aan de prijs...

Gewoon michelin, de orginele die standaard op de 1.8 sport zitten...

Kwamen alleen kosten bij of alles nog recht was enzo van iets van 60 euro per wiel excl. btw en opleggen, balanceren en veel van die gein.

Volgende keer passeer ik de merkdealer voor mijn banden, alleen in dit geval kon het even niet anders.....
Tsjah... Voor 200 euro zou je toch wel klaar moeten zijn, lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
MikeyMan schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:45:
[...]
Tsjah... Voor 200 euro zou je toch wel klaar moeten zijn, lijkt me...
Dacht ik ook, pakte het nog ruim dus dacht 300.
Maar dat viel tegen (zoals je van een merkdealer mag verwachten ;) >:) )

Verder niets dan lof over de merkdealer. Komt afspraken netjes na, belt voor prijsopgave etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
4 nieuwe banden + uitlijnen + balanceren + montage kostte mij 284 euro. Michelin Energy X in de maat 165/70 R14. Voor 200 euro heb je misschien op autobandenmarkt.nl een setje banden, maar bij de gemiddelde garage betaal je zo een euro of 100 meer ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Grrrrrene op 13-03-2007 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 07:53
Grrrrrene schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:11:
4 nieuwe banden + uitlijnen + balanceren + montage kostte mij 284 euro. Michelin Energy X in de maat 165/70 R14. Voor 200 euro heb je misschien op autobandenmarkt.nl een setje banden, maar bij de gemiddelde garage betaal je zo een euro of 100 meer ;)
Een paar maanden geleden betaalde ik 200€ voor 2 nieuwe banden en wat olie voor mijn clio. Volgende keer blijft die dealer mooi van mijn banden af en doet hij juist genoeg onderhoud als er in dat boekje staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Teveel voor mij iig. Ik zou zo'n auto, of het nu diesel of benzine is nooit kopen. Restwaarde is me na 2 ton gewoon te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, goed, banden kosten los iets van 150 euro... En een band monteren kost je misschien een kwartier... Twee banden iets van hooguit 40 euro... En dan neem ik alles nog ruim...

Geen 460 iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
Maar mijn banden zijn 205/50 R16, en ik heb volgens mij is de energy 1 van de goedkoopste types.
Maar het kan idd goedkoper online.

Maar laten we er geen bandenprijzen discussie van maken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Gunner schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 17:48:
[...]

Teveel voor mij iig. Ik zou zo'n auto, of het nu diesel of benzine is nooit kopen. Restwaarde is me na 2 ton gewoon te laag.
En dat is mooi ..dan blijven er meer wagens over voor mij 8) Particulieren zijn altijd bang voor auto's met meer dan 100k of iets meer dan 200k op de teller. Alleen maar positief voor mensen die er niet bang voor zijn. Particuliere verkoop is later idd lastiger.. maar ik ruil hem gewoon weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bang is denk ik niet het goede woord. Ik heb veel KM ervaring met TDI motoren en twijfel niet aan het feit dat ze gemakkelijk 4 ton kunnen lopen, maar ik vind gewoon dat een auto ook nog wel iets waard moet zijn op het moment dat ik hem in wil ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Dat is allemaal relatief .. de aanschaf is namelijk ook laag. Al is dat bij de wagens die TS wil helaas niet het geval. Zelfs met 200+ k betaal je nog flink voor b.v. een nette 5serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Het verschil tussen een auto met 80k en 120k op de teller is veel groter dan tussen 180k en 220k. Die laatste zie je voor grofweg dezelfde prijs op autotrader staan, dus daar schrijf je qua km stand amper op af. Ik ben ook niet zo bang voor 200k tellerstand hoewel ik natuurlijk ook liever een auto met < 100k op de teller wil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er is inderdaad een grote kans dat een middenklasser die 200K heeft gereden ex-lease is, maar waarschijnlijk is een auto met zo'n hoge kilometerstand al wel een tijdje uit de lease. De meeste leasebedrijven doen hun auto's weg bij een kilometerstand van maximaal 150-180K. Veel leaserijders zullen bovendien dergelijke kilometerstanden niet halen binnen hun leasetermijn.

Je moet je geen al te romantische voorstellingen maken van het onderhoud dat leasebedrijven aan hun auto's laten uitvoeren. De auto's zullen hun beurtjes maken en zullen na inlevering linea recta naar een handelaar gaan. Grote kans dat er de laatste 20-30.000km geen onderhoud aan de auto is geweest. Als de auto daarna door een particulier is overgenomen zal de staat afhankelijk zijn van het enthousiasme waarmee de vorige eigenaar zijn auto heeft onderhouden. De kilometerstand an sich is het probleem niet. Bij een auto die 200.000 kilometers achter de rug heeft zal het met enige regelmaat voorkomen dat slijtagegevoelige onderdelen aan vervanging toe zijn. Het is een kwestie van zorgen dat er goed onderhoud plaatsvindt. Dit kost geld, vooral als je het bij een merkdealer laat doen. Ik heb zonet apk laten doen voor mijn 5-serie en een probleem met de handrem laten fixen. Kosten 365 euro inclusief vervangend verhuur a 35 euro. Dit is alleen apk en een probleempje laten verhelpen, dus geen serieus onderhoud. Vorig jaar heb ik de banden vervangen voor circa 1000 euro (Michelin PS2 in brede maten), binnenkort zijn de remmen en de gasdempers van de achterklep dorpel aan de beurt.

Het voordeel van een gebruikte grotere middenklasser is dat de aanschafprijs relatief laag is voor het gebodene. Voor minder dan 15.000 euro heb je een auto die een paar jaar geleden nog het drie- tot viervoudige kostte, toen state of the art was en dus al van alle moderne gemakken was voorzien. Tegenover een relatief lage afschrijving staan hogere onderhoudskosten. Zolang je dat kan opbrengen is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Ik koop persoonlijk liever een oudere auto met minder kilometers op de tellers dan een relatief nieuwere met meer kilometers. De meeste onderdelen slijten door gebruik, niet door ouderdom. En degene die door ouderdom slijten zijn vaak makkelijker te controleren.

Maar het allergrootste punt is hoe de auto is bereden en hoe die onderhouden is.

Misschien is het een idee om een auto uit Duitsland of Belgie te importeren aangezien diesel daar veel meer standaard is als prive-auto dan in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83168

Grrrrrene schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:31:
[...]
Sowieso hoef je denk ik niet bang te zijn dat auto's die dit soort grotere motoren hebben veel in de stad zijn gebruikt, want daarvoor zijn ze niet bedoeld. Wie koopt er nu een 3.0L V6 motor als stadsauto |:(
Mijn tanten :D BMW X5 4.4l. Ze rijdt er hoogstens 60km per week in, meer niet... Voornamelijk stadsverkeer, hoogstens een keer een ritje nieuwegein / utrecht maar verder sowieso niet...houdt niet van rijden en laat zich liever rijden door d'r man in andere auto... koopt een x5... ik heb gehuild, lang, hard ;( waarom ik niet ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Laatst online: 30-04 09:22

psy

Rij inmiddels sinds 2000 in m'n primera sinds nieuw. Staat nu 270.000 km op klok. Altijd netjes onderhouden, was eerst mijn leaseauto, later overgekocht. Weet exact wat er allemaal aan gebeurd is. Enig opvallend punt is bij 90.000 km een revisie van de voorste draagarmen (zwak punt van de P11). Verder wat LPG perikelen in eerste jaar maar uiteindelijk is dat allemaal opgelost. Verder is het inmiddels een ongelofelijk sterke auto gebleken. Ik rij om maar eens wat te noemen nog steeds rond met de originele
- koppeling
- uitlaat
- accu
- radiator
- waterpomp
- wiellagers

Hoe is het mogelijk. Ja, ik rij inderdaad voornamelijk op de autoweg, rij wel __altijd__ rustig warm, maar rij daarna ook goed door en ontzie de auto niet. Wel let ik erop dat ik de auto niet onnodig belast; zo min mogelijk met slippende koppeling, pas volgas als de motor 'pakt', niet terugschakelen om af te remmen e.d. maar gewoon de rem gebruiken. Van die kleine maar volgens mij wel belangrijke dingen. Maar af en toe tot aan het rood bij het optrekken, of eens een stukje volgas in Duitsland geen probleem.

Distrubutieriem hoef ik niet te vervangen, want ik heb een distributieketting.
Wat zit er nu aan te komen: een versleten V-snaar, en nieuwe remblokken vóór! Nou dat mag ook wel.
Ja remblokjes moeten met enige regelmaat vervangen worden, en ik zit nu op mijn derde set banden. Ook dat valt relatief erg mee.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

psy schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 17:40:
Distrubutieriem hoef ik niet te vervangen, want ik heb een distributieketting.
Oh? Mijn auto zit ook een ketting, en die moet 'gewoon' bij 120K vervangen worden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:08
Gunner schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:32:
[...]

Joh je meent het? Maar 2ton in 4 jaar lijkt me vrij moeilijk als je alleen maar in de stad rijdt, of je moet een les auto treffen.
of een taxi (ton per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Gunner schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 18:03:
[...]

Oh? Mijn auto zit ook een ketting, en die moet 'gewoon' bij 120K vervangen worden :?
De mijne hoeft ook nooit vervangen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wimo. schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 19:30:
[...]

De mijne hoeft ook nooit vervangen te worden.
Onmogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Laat ik het herformuleren. Diegene die over 10 jaar mijn BMW koopt zal het rond de 5ton misschien moeten vervangen. Tot die tijd is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Laatst online: 30-04 09:22

psy

Gunner schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 18:03:
[...]

Nou dan is het echt geen ketting, maar een riem. Een ketting gaat normaal gesproken een autoleven lang mee. Ik geloof dat alleen bij een motorrevisie de ketting vervangen moet worden.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wimo. schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 19:37:
Laat ik het herformuleren. Diegene die over 10 jaar mijn BMW koopt zal het rond de 5ton misschien moeten vervangen. Tot die tijd is het niet nodig.
Vooruit... Maar 3,5ton lijkt me gemiddeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83168

psy schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 20:50:
[...]

Nou dan is het echt geen ketting, maar een riem. Een ketting gaat normaal gesproken een autoleven lang mee. Ik geloof dat alleen bij een motorrevisie de ketting vervangen moet worden.
en zelfs dan kun je 'm gewoon laten zitten.. Die kettingen gaan idd een autoleven mee maargoed, als....ik zeg als...zo'n ding breekt kun je je auto ong. vanaf de stuurkolom naar voren compleet afschrijven :P Denk dat hij dan sowieso economisch totall loss is behalve als het een phantom is haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Laatst online: 17:01
Misschien een beetje offtopic, maar wat is eigenlijk het nadeel van een ketting t.o.v. een riem? (omdat tegenwoordig nieuwe auto's alleen nog maar riemen gebruiken, die om de zoveel KM vervangen moeten worden)

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ScorpionNL schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 11:15:
Misschien een beetje offtopic, maar wat is eigenlijk het nadeel van een ketting t.o.v. een riem? (omdat tegenwoordig nieuwe auto's alleen nog maar riemen gebruiken, die om de zoveel KM vervangen moeten worden)
Herrie en moeilijker om bijzondere bochten te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Een ketting maakt over het algemeen meer lawaai en is duurder in productie. Aangezien voor een fabriekant over het algemeen productie toch boven onderhoudskosten staan (die eerste kosten hun namelijk geld, de tweede niet), is het economischer om een riem te gebruikten.

Ik ben overigens ook blij met m'n ketting in het m43b16 blok van m'n BMW compact. In alle documentatie die ik heb kunnen vinden staat dat deze niet vervangen hoeft te worden. Dat houdt gewoon simpelweg in dat er andere dingen zullen zijn die eerder versleten zijn (kleppen, cilinders, lagers, etc) waardoor het blok sowieso al gereviseerd zou moeten worden en hij dus economisch total-loss.

Pagina: 1