TL verlichting blijft knipperen

Pagina: 1
Acties:
  • 20.291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In mijn keuken zit TL verlichting onder de keukenkastjes die sinds kort niet meer aan wil gaan.
Als ik de verlichting aanzet, lijkt deze goed aan te gaan, maar het lijkt alsof ie blijft "starten" en gaat dus niet aan.

Na wat zoekwerk op Google kan ik dit probleem niet terugvinden, wel dat een kapotte TL aan meer dingen kan liggen dan alleen de TL lamp zelf, zoals de starter of condensator.

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 09:54

Engineer

Software

.

[ Voor 98% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198911

Idd zo te zien kan de starter nog weleens kapot zijn. Het kan heeel misschien dat er een slecht contacten ergens is. Ook kan het zijn dat de tl buis zelf kapot is. Gewoon een kwestie van testen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

Of een doorgeslagen ballast die als dusdanig niet genoeg hoogspanning kan opwekken.
Of aan een probleem in je bekabeling waardoor je verlies hebt en niet genoeg hoogspanning kan opwekken.

Maar ik gok ook gewoon op je starter hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Ik heb nog op een vakantiejob massa's TL's die bleven flikkeren weer in gang gestoken door de condensator eruit te halen (kort te sluiten). Deze condensator zorgt (als ie nog werkt) voor een betere cosinus phi, iets wat enkel interessant is bij bedrijven (die betalen meer als hun cosinus phi te laag is, wat je snel hebt met massa's TL's), voor thuis maakt deze niets uit.

Die condensator er ff uit halen kost je niets (wat tijd), een nieuwe starter kost je 0.65€, dat zijn dingen die je érg gemakkelijk en goedkoop ff uitprobeert. Als dat nog niet helpt, is je lamp defect (de ballast gaat doorgaans maar kapot als je de lamp uuuuren laat flikkeren, en dan is de ballast zo heet geworden dat de verf verkeurd is, dat zie je wel).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:58
Afgezien van een kapotte starter wat het doorgaans is. Zou het ook nog wel eens de armatuur kunnen zijn die defect is, ik heb er wel een paar vervangen zien worden voor die problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Probleem is verholpen, het was niet de starter, maar de lamp zelf.
Bedankt voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:32
@ Naftebakje: op Wiki staat een ander verhaal over TL-starters. Wat vaak gebruikt wordt om de cos phi weer netjes 1 te laten zijn (of in ieder geval dichtbij) is volgens mij, dat TL-buizen in grote gebouwen vaak per twee in een armatuur geplaatst worden. Door nu bij de ene TL de stroom iets te laten voorijlen en bij de andere buis de stroom iets te laten naijlen, loopt de totale stroom redelijk netjes in fase met de spanning.... But correct me if I'm wrong ;)

Edit: volgens mij iets te snel gelezen ;) Maar de rest van het verhaal blijft enigszins relevant

[ Voor 9% gewijzigd door Dirickteur op 14-03-2007 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
@fiat power: dat zal wellicht ook zijn om het flikkeren te vermijden, het "dode punt" van de verlichting (nuldoorgang van de stroom) zal dan bij beide lampen op een ander moment gebeuren ==> minder flikkering.
Daarbij blijft uiteraard de aanpassing van de cos Phi behouden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annetw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-02-2023
vraagje: waar zit die condensator in de tl-buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:37
De condensator zit niet in de TL-buis zelf, maar in de armatuur.
Vaak is hij cilindervormig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36

SA007

Moderator Tweaking
In een (oud) tl armatuur zitten meestal 2 condensators:
1. Direct over de netspanning, deze is om de cos-phi te verbeteren en de storing naar het spanningsnet te verminderen.
2. In de starter over het heliumlampje, deze verlaagt de storing van het starten en zorgt ervoor dat het heliumlampje langer meegaat omdat hij minder vonkt op de contacten.

In moderne zit een electronisch balast, die zitten vol met condensatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Het is een goede gewoonte om met de buis ook de starter te vervangen.
Door een slechte starter zal het langer duren voordat de buis goed ontsteekt en dan slijten de elektroden harder en is de buis sneller weer aan vervanging toe.

Als je de starter open maakt en het ontladingsbuisje (S) is helemaal zwart geworden zoals op de tweede foto, dan is de starter echt wel aan vervanging toe.

Afbeeldingslocatie: http://www.extralight.info/extralicht/TL-starter.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.goughlui.com/wp-content/uploads/2016/12/2016122913490930.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon de klassieke starter er uit gooien en een elektronische gebruiken..
of een elektronische VSA er bij doen ipv een tradiotionele balast

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Monster Bump dit ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Op Youtube staat overigens een zeer informatieve video van BigClive over starters/gas/VSA/types buizen en veelvoorkomende storingen. Zal hem hier niet linken maar is een aanrader voor de geïnteresseerden :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 986063

Ik heb dus ook dat probleem, naflikkeren van TL lamp als ik hem met de schakelaar uit gezet heb.
Draai ik hem dan een slagje dan gaat hij wel uit, maar de volgende avond na het aan-schakelen zeg maar, moet ik hem dus ook weer even draaien om de lamp te laten branden. Niet fijn dus!!! Soms draai ik ook te fanatic, en dan laat de buis "los"

Vraag me ook af(zal wel) of hij dan ook stroom verbruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 986063 op 23-10-2017 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
@Anoniem: 235 Zit er een stekker aan je lamp? Doe hem eens andersom in het stopcontact.
Pagina: 1

Let op:
[html][norml][/norml][/html]