Toon posts:

Hardware rating

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben binnenkort van plan om een nieuw putertje samen te stellen, helemaal vanaf begin af aan (alles erop en eraan dus), en dus was ik op zoek naar een site waar je veel informatie kunt vinden over allerlei onderdelen (kast, videokaart, harddisk, mobo, proc, koeling etc. etc. etc.). Nu heb ik wel al een paar sites gevonden, maar die belichten meestal maar een beperkt aantal onderdelen, en dan vaak ook nog maar een paar typen. Ik wil graag van alles zowat het beste hebben. Zijn er dingen die jullie echt kunnen aanraden? Ik zal even een omschrijvinkje geven van wat ik precies wil hebben:

- Geruisloze miditower (ik dacht een AOpen)
- Athlonnetje (of Duronnetje, 't gaat mij niet zozeer om de ultieme snelheid, wel om flexibiliteit, en niet te duur)
- Vet geheugen (256MB - werkt soepel)
- Stille harddisk (ben wel tevreden over Maxtor Diamondmax Plus)
- Videokaart, met video-in en TV-out, zodat ik filumpies kan grabben, maar ook op mijn TV kan puteren (films kijken eigenlijk), supergeweldige 3D is niet nodig, ik speel nl. geen games. (echt waar!)
- Welk board? Hoe bevalt on-board sound? Enkele Slot-A boards hebben dit, maar is het goed, wordt het goed ondersteund door software?
- goede CD-bakker, 8 speed ofzo. Ik heb 3 jaar met plezier een CDD2600 gehad, nu mag het iets sneller. Moet wel alles kunnen branden.
- goede CD-lezer, liefst DVD/CD dus. Aan te raden om aparte DVD decoder kaart erin te stoppen, of is softwarematig voldoende? (Wellicht op de videokaart?)
- de keuze SCSI/IDE. Ik heb altijd SCSI gehad (CDD2600 + Plextor 32x), en best tevreden. Maar IDE is vaak toch goedkoper, en is het echt minder? Jullie gegronde mening?
- TB, muis en floppendrive kan ik zelf wel beoordelen ;-)

Ik ben benieuwd naar jullie reakties,
en alvast bedankt voor jullie moeite,
groeten,
Mike.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
- Een goeie kast bespaart wel wat frustraties (ik spreek uit ervaring)
Ben zelf erg tevreden met een AOpen HQ08

- Over processorkeuze kun je een heel apart topic openen. Mijn persoonlijke voorkeur is Socket A bord van Asus (A7V) + een T-bird 800

- 256 Mb is wel lekker ruim, elk A-merk (Kingston, Corsair, Apacer, dat werk) is OK

- videokaart: Asus V6800 Deluxe (heeft veel tv-in en out zooi), Matrox G450 (duurt nog even voordat ie te krijgen is) of (als je echt niet gamed) zo'n Ati Rage Maxx ding. Ati's hebben altijd al behoorlijk kick-ass DVD decoding gehad, en deze is niet anders.

- Onboard sound is net te doen voor de windows bliepjes, maar als je een beetje fatsoenlijk geluid wil zou ik toch maar een aparte geluidskaart nemen. Daar daar heb ik geen verstand van :)
SB Live Platinum ofzo

- er zijn enorm veel 8 speed fikkers op de markt. Ik heb zelf erg goede ervaringen met HP, maar sommigen denken daar heel anders over :)
voor SCSI is er maar 1 naam: Plextor
Ook over de keuze SCSI-IDE kun je een heel apart forum openen. Ik vind SCSI niet nodig. Een goede 7200 rpm IDE schijf (IBM, Maxtor) is bijna net zo snel en kost de helft. Pas als je met kick ass 10.000 prm U2W schijven gaat werken is het verschil weer merkbaar, maar die kosten dan ook 100 piek per gig. Verder: met een extra losse ATA-66 controller kun je ook 8 devices in je kast hangen.
Je enige voordeel is dan nog de lagere processorbelasting.

- DVD: Pioneer 10x
Er zijn ook veel mensen die naast een DVD speler nog een losse goedkope CD-rom speler (48 speed ofzo) in de kast hangen, omdat sommige DVD-spelers geen of heel moeilijk CD-R's en CD-RW's lezen.

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 23:05

Robert

You have your answer..

voor geluid kan je overigens of een SB live! value nemen of die ik heb een Vortex SQ die vind ik SUPERgoed vooral voor 3d sound.
en de boxen, kan je of op je stereo aansluiten of neem LABTEC LCS 2514.(4 pointssystem).

ennu voor HD neem geen Maxtor :( die zuigen

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Hm, dus een Maxtor zuigt? Kan kloppen, een Maxtor van mij heeft het een half jaar uitgehouden, toen kwamen er bad blocks op.. deed dienst als server, dus niet erg handig. Zit nu een Seagate in.
Alvast bedankt voor de reakties guyS!.
Wat is overigens het prestatieverschil tussen de verschillende mobo-chipsets? (naast de f-bus snelheden)?

m.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:06

tweakerbee

dus..?

Verschil? Stabiliteit.

Er waren, dacht ik, met de KX133 nogal wat problemen. Moet je even zoeken. Laat je anders in processors/mobo's daarover goed voorlichten, das geen crosspost, toch?

You can't have everything. Where would you put it?

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Voor AMD heb je eigenlijk maar 1 keuze, en dat is VIA: KX133 voor de SlotA borden (oude Athlon, sommige T-birds) en KT133 voor de SocketA borden (Duron, T-bird)
Met geen van beide heb ik ooit problemen gehad

Voor intel is de keuze iets ruimer:

440BX: still going strong, grootste nadeel is geen officiele 133 MHz FSB support (hoewel hij het makkelijk trekt)
i820(E): alleen echt snel als je het koppelt aan (nogal prijzig) RDRam
i815(E): aanrader. Bevat veel vernieuwingen t.o.v. van de BX, is hooguit een paar procent langzamer
VIA Apollo 133A (694!!, de oudere 693 is traag): goedkoop alternatief. Performance ligt nog iets lager dan i815 maar een goed bord kost minder dan 300 piek.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Neem een big tower met 300 watt voeding. Die zijn groter dus kun je overal makkelijk bij. Ook worden ze minder warm.
Voor scsi vs ide moet je even de cheetah revieuw lezen.
http://www.tweakers.net/reviews.dsp?Document=146

u can fool all people some time and fool some people alltime

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

daniel de performance van de via appolo pro (a) is zeker hoger dan de 815 in performance. en na de mem tweak is de appolo net zo snel als de bx al dan niet sneller. Lijkt mij een prima kaartje voor officeel 133 support met 1/2 agp. Het enige wat iets sneller kan is de ata66 controller van de via chipsets

Click hier niet

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Reapher: ik heb hier nu moederborden met alle 3 de chipsets (ok...van VIA de 693, maar goed) en de i815 en BX zijn vrijwel even snel.

VIA is zonder tweaks 15% langzamer, met tweaks niet stabiel genoeg om hem door Sysmark heen te krijgen.

Maar de 694 heb ik niet gehad, kan ik dus geen oordeel over geven.

Verwijderd

Maak je daarover maar geen zorgen , de 694 is ook niet je-van-het .

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
Bedankt voor de adviezen heren, het wordt hoogstwaarschijnlijk toch een AMD procje, en dus de VIA KX133 chipset. Tussen de verschillende merken boards (Abit/Asus/Gigabit/MSI) kan ik weinig verschillen verwachten denk ik? (op prijsverschillen na dan).

nogmaals bedankt he!
Pagina: 1