Toon posts:

Foto's in library of eigen directory structuur?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mn Apple iMac zit standaard iPhoto; daarnaast werk ik met Aperture en Lightroom (weet nog niet of ik Aperture of Lightroom het beste vind). Nu heb ik een aantal vragen:

1 - Hoe gaan jullie om met je library? Sla je al je foto's in de library op of heb je een eigen directory structuur waarnaar je verwijst?

2 - Ik neem aan dat beide mogelijikheden voor- en nadelen hebben; wat zijn deze?

3 - Als je een directory structuur gebruikt, hoe heb je die dan ingedeeld? Op categorie (bijvoorbeeld vakantie, portretten, enzovoorts) of op jaren (met eventueel onderverdelingen daarin) ?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips; tot nu toe heb ik nog niet zoveel foto's digitaal (ben pas half jaartje geleden overgestapt van analoog) dus nu kan ik nog de juiste keuze maken.

Bedankt !

Willem

Verwijderd

Is voor een groot deel een kwestie van smaak denk ik :) Maar ik kan wel ff aangeven wat ik doe.

Ik heb een lightroom folder waar de library in staat (bv D:\LR, bij voorkeur niet op je schijf waar je OS staat zodat je die makkelijk kan herinstalleren zonder dat die over je library geparkeerd wordt). Ik importeer mijn pics gewoon in diezelfde folder (wel in een sub dir). Het is ook mogelijk om met references te werken in LR als je dat wil. Ik zou zo snel ff niet voordeel van et 1 ten opzichte van het ander weten. Het maakt volgens mij allemaal niet zoveel uit (iig bij LR heb ik niet veel verschil kunnen ontdekken, maar misschien heb ik het een en ander over het hoofd gezien).

Wat misschien nog wel iets is om in de gaten te houden. Wanneer je foto's importeert via de copy actie van LR zet hij de foto's NIET in jouw library bestand (alleen een referentie). Dus vanuit je library wordt een link aangemaakt naar de nieuwe locatie van de foto (waar hij dus heen is gecopieerd). Het library bestand wordt dus niet 500 MB groter als je voor 500 MB nieuwe foto's importeert. Het kan zijn dan Aperture dit wel doet. Ik zou het niet weten want ik heb het project nog nooit gebruikt.

Qua structuur maak ik gebruik van een simpele datum hierarchie zoals de meeste denk ik doen. Ff kort, in mijn LR folder waar ik al mij pics plaats maak ik een dir aan voor jaartal, daarbinnen dag + maand + shoot. Dit komt neer op "D:\LR\2007\01_januari_15_shootx". De 01 voor januari gooi ik er ff in dat mijn maanden goed gesorteerd blijven. De jaartal directory gebruik ik om niet al te langen lijsten te creeeren... Maar ook hier zijn zat flavours en voorkeuren. Ik zou zeggen probeer ff wat je fijn vind werken.