[SQL] verschil in snelheid tussen SAS en SCSI

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:31
Hoi,

Ik vraag me af hoe veel verschil er is tussen de oude SCSI (Ultra320) setup en de nieuwe SAS technologie.

Traditioneel had je bij een DataBase Server twee of meer SCSI kanalen (en dito RAID controllers) nodig voor je snelheid (RAID 1 voor System, RAID 1 voor TransAction Logs en RAID 1/5 voor DataBase). Tegenwoordig heb je SAS systemen waar elke disk zijn eigen kanaal heeft naar de RAID controller.

Als voorbeeld een HP DL380G5 met P400 SAS RAID controller. Dit is een 8 kanaals RAID controller met tot 512MB Cache geheugen (BBW). Er kunnen ook maximaal 8 SAS SFF disken in dit type Server. Je hebt dan per disk 3GBit (theoretisch) aan bandbreedte.
Wat is nu nog het nut van het extra plaatsen van RAID controllers in kleinere systemen?

Bij hele grote omgevingen blijf je met externe Storage zitten dus dan hou je de extra RAID controllers (fibre/SAS of iSCSI).

Your thoughts please? ;)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

πŸ‡ͺπŸ‡Ί πŸ‡³πŸ‡±

Wij hebben sinds een paar maanden SQL2005 draaien op een DL380G5, met 6x 72GB SAS, en de standaard RAID-controller.

OS op RAID1 (2 disks), de DB en Logs op RAID1+0 (4 disks). Het apparaat is erg snel kan ik je vermelden, al is onze database nog niet zo groot, en werken er (nog) niet zoveel mensen op. Ook is dit pas de eerste keer dat wij SQL in onze organisatie gebruiken, dus vroegere ervaringen kan ik je niet mee helpen.

It’s the economy, stupid!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-02 07:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het grote voordeel van SAS is de schaalbaarheid en de betrouwbaarheid. Point-to-point verbindingen werken een stuk beter in systemen met veel harde schijven dan een bus. Het grootste prestatieverschil tussen SAS en SCSI zal echter komen door de modernere componenten die in SAS-producten worden gebruikt. RAID-controllers met snellere I/O processors, harde schijven met een grotere datadichtheid, enz.

Een systeem met een 8-poorts SAS-controller kan met behulp van een externe behuizing met een SAS-expander eenvoudig opgeschaald worden naar tientallen schijven.

• DJ
  • Laatst online: 17:31
Thanx . . . het bevestigd dus mijn vermoedens dat SAS systemen sneller zijn dan SCSI systemen in DataBase omgevingen (en op andere gebieden ;) ).

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Madshark
  • Niet online
Maar was het niet zo dat 2.5" SAS disken (van een G5) langzamer zijn dan de 15.000rpm U320 disken ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

πŸ’©

Madshark schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 11:38:
Maar was het niet zo dat 2.5" SAS disken (van een G5) langzamer zijn dan de 15.000rpm U320 disken ?
Ja. Hoewel SAS niet gelimiteerd is tot 2.5" schijven en niet alle 3.5" schijven op 15krpm te krijgen zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Madshark
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 11:41:
[...]

Ja. Hoewel SAS niet gelimiteerd is tot 2.5" schijven en niet alle 3.5" schijven op 15krpm te krijgen zijn.
True, maar in het geval van een DL380G4 vs. DL380G5 (waarvan ik vermoed dat de TS hierop doelt) is het wel zo.
En ik kan er naast zitten, maar volgens mij is een G4 setup met 15K disken sneller qua storage dan een G5.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Madshark schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 11:38:
Dat zal dan komen doordat de 2.5" disks tot voor kort niet sneller dan 10k rpm konden. Tegenwoordig levert HP ook 15k rpm disks in het SFF formaatje en ik ben wel benieuwd naar benchmarks ervan, maar het zou me niet verbazen als ze dan wel sneller zijn (misschien niet in rauwe throughput, maar random access is natuurlijk erg belangrijk bij databases).
Pagina: 1